Prenumerera på Stolt Nu?
Ett nyhetsbrev med gratis råd, tips och kunskap.
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
19/8 2014. Back in business. Även om sommaren var kort så regnade den inte bort. Fantastiskt.
Väl tillbaka så gäller det som vanligt att snabbt få igång verksamheten. Efter en lång semester blir det extra tydligt hur väl vi vårdat och utvecklat våra relationer. Om vi har gjort rätt så ska det bara vara att trycka på startknappen. Inte självklart för alla. Vi vet att det kostar mellan 8-10 gånger så mycket att få in en ny kund som att utveckla en befintlig. Bara den kunskapen borde vara tillräcklligt för att alla borde ha ett väl utvecklat och fungerande kundvårdsprogram. Vilket ganska få har. Min övertygelse om att det är genom ett strukturerat lojalitetsprogram som man bygger och utvecklar sina relationer. Det är så man har en chans att nå fram till dagens stressade tunneltittare. Det är så man kvalitativt kan bli en långsiktig samarbetspartner. En av Sveriges främsta experter på området heter Tomas Lydahl från WOW Marketing. Hans tankar och tips vill jag varmt rekommendera.
Läs mer: Hur möter du människor med tunnelseende? Del 9. Utveckla ditt kundvårdsprogram
7/7 2014. Framgång, utveckling och lönsamhet. Åtråvärt för de flesta och ingen quickfix för någon. Kan bli ganska uttjatade slagord som kan upplevas nästintill ouppnåliga för många. Men det finns massor av lösningar om man inte fastnar i sitt eget tunnelseende och ser alltför mycket till den egna produkten eller tjänsten. Det putsas och fejas in i det oändliga men man lyfter inte blicken. Man missar nämligen att fokusera på det mest väsentliga. Kunden och kundens behov. Framgångsrika och lönsamma företag förstår vikten av att attrahera och utveckla det som avgör affären på både kort och lång sikt. Nämligen engagerade och aktiva varumärkesambassadörer. Det är lika med nöjda kunder och nöjda medarbetare. Alltså nöjda kunder och medarbetare. En insikt som bl.a. "SAS-Janne" Carlzon använde sig av framgångsrikt. Samarbete, dialog, lyhördhet är grunden till att bygga starka relationer. Då måste man komma in i det lilla lilla tunnelcirkeln som för tunneltittarna ( = alla människor) innebär verkligheten. Men hur bygger man starka relationer? Hur gör man i praktiken för att komma in i sina kontakters tunneltittarcirkel? Här är 24 konkreta tips.
29/6 2014. "Jag hatar att sälja, jag vill inte vara en jobbig typ, hur ska jag bete mig?" Det är en fråga som ofta kommer upp när vi genomför en Varumärkesakut. När man bygger och lever sitt varumärke kommer så småningom till stunden när det är dags att fråga efter affären. De flesta är livrädda för att vara en krängare, en nasare, en påträngande typ. Och man är rädd för ett nej. Det ska ingen behöva vara. Om man agerar på rätt sätt. Hur mogen din kontakt är för att svara ja när du frågar efter affären beror på hur du betett dig i bearbetningsfasen. Agera schysst, lyhört, seriöst och uthålligt då bäddar du för ett positivt svar på frågan. Det är det bästa sättet att nå fram till tunneltittarna. Så här gör du.
22/6 2014. Hur bestämmer man sitt marknadsackord? Det måste börja i det egna hjärtat och sedan får man söka sitt utryck genom att träna, testa och turnera. Musiken kan låta tajt, svängigt, vilt eller avslappnat. Eller vilket uttryck vill du stå för? Var personlig. Det får inte bli maskinellt. Hellre lite fel här och där, det ger liv och färg, men det måste komma från hjärtat. Om det inte gör det så märks det. Äktheten och ärligheten är viktigare än det perfekta. Tänk på Håkan Hellström. Han är, ärligt talat, inte världens bästa sångare rent tekniskt. Men han slog nyligen Bruce Springsteens publikrekord på Ullevi i maj 2014. Pathos och känslor slår det mesta. Det har både Håkan och The Boss i överflöd. De har både passion och ärlig vilja att dela med sig av sitt hjärta. Och det är något som märks. Direkt. Men hur kan ett marknadsackord se ut? Jag använder mig själv som exempel.
Läs mer: Hur möter du människor med tunnelseende? Del 6. Ett exempel på marknadsackord
15/6 2018. Inget slår det personliga mötet, det har vi konstaterat gång på gång. SAS-Janne Carlzon uttryckte det så här: "Ett företag är mötet mellan kund och medarbetare". Framgångsrika företag attraherar och utvecklar varumärkesambassadörer vilket är detsamma som nöjda kunder och nöjda medarbetare. I samverkan. Men hur gör du när du själv, som alla andra, är en tunneltittare? Även du lever i samma stressiga tid som resten av befolkningen. Vem hinner med att träffa sina kunder så ofta som vi egentligen borde? Det är här de mekaniska insatserna kommer in. Alla de saker du skapar när du inte personligen finns närvarande. Det är där du konkret bygger ditt varumärke. De kompletterande strängarna i marknadsackordet. Hur spelar du på dem? Är du attraktiv, äkta och uthållig?
8/6 2014. Rock´n´roll, tralalala. Eller hur ska du låta? Tänk att du är en artist med en musik du vet många skulle vilja höra. Bara de fick chansen att lyssna. Det är din dröm. Hur gör du för att bli känd och få fans? Du måste agera precis som artister måste göra idag. Träna, slipa, utveckla din egen musik så att det sitter. Alla måste satsa massor av tid i replokalen. Och de måste hitta sin egen stil och ett eget uttryck. Vad vill du spela? Är du rock eller twist? Är du klassiskt eller hiphop? Var finns din publik? Är du beredd att ge dig ut på turné? Vad är ditt marknadsackord?
2/6 2014. I en värld av tunneltittare, som knappt ser mer än en kvadratdecimeter framför sig, så är det viktigare än någonsin att ha en plan för vem och vilka du vill nå fram till med ditt budskap. För du har ju redan definierat ditt varumärke och vet att ditt erbjudande ger nytta, glädje eller värde. Eller kanske alla delarna? Du vet att du inte är ute efter att kränga något som din målgrupp tjänar på att köpa. Som alla bra affärer så ska den första affären ge mersmak och bädda för återköp. Bägge parter ska tjäna på affären och bägge parter ska vara nöjda. De du vill nå är människor av kött och blod och inte en grå massa. Det gäller att fråga, lyssna, föra en öppen dialog så att du verkligen förstår vilka behov som finns. För att kunna göra det måste du ha en kort- och långsiktig kommunikationsplan. Den är din karta och vägvisare. Den är förutsättningen för att du ska nå fram.
26/5 2014. Hur ska du nå fram till människor som är tokstressade och har tunnelseende? Utmaningen handlar om att komma nära. Det handlar om att på ett respektfullt sätt möta personerna i deras situation just där de är. Med lyhördhet och fingertoppskänsla. Och du måste ständigt visa och bevisa att du är trovärdig och pålitlig. Att du har ett erbjudande som den du vill nå kan få nytta, glädje eller få värde av. Då måste du bli bättre på att lyssna, ställa frågor och visa att du förstår. Och du måste vara uthållig. Hur ser egentligen situationen ut för de flesta idag?
Läs mer: Hur möter du människor med tunnelseende? Del 2. Se och förstå din målgrupp
18/5 2014. När 1700 av Sveriges chefer inom näringslivet tillfrågades om vilken person som betytt mest för dom i deras ledarskap så svarade 50% Janne Carlzon. Trots att det nu är mer än 20 år sedan han lämnade den offentliga scenen så lever och inspirerar Jannes tankar och visioner fortfarande. På Acedemy of Excellence årliga avtackning av de elever som gått tillväxtprogrammet för entreprenörer förgyllde Janne Carlzon kvällen med att sammanfatta sina tankar i en föreläsning. I Bryggarsalen på Norrtullsgatan, med handskrivet manus och utan något stöd av powerpoint eller annat modernt krims-krams förmedlade han kärnan i sin livsgärning. Lite lågmält men med ett vibrerande pathos trollband Janne församligen och fick stående ovationer. Vid frågestunden efter föreläsningen reste sig en ung man och utbrast "Det här var det bästa föredrag jag någonsin hört, tack!".
Läs mer: Han rev pyramiderna och förändrade Sverige. Janne Carlzon trollbinder fortfarande.
11/5 2014. Alla kämpar med att få ut sitt budskap. Det spelar inte någon roll hur stor budget marknadsavdelningen har. Den är ändå alltid för liten. Alltid. Det finns en längtan efter snabba lösningar och att snabbt kunna bygga hållbara kundrelationer. Men det är bara att acceptera sanningen, det har aldrig varit svårare att nå fram med sitt budskap än vad det är idag. Bruset är högre och starkare än någonsin. Och målgrupperna har tunnelseende. Men det finns hopp. Om man gör sin hemläxa, bygger sitt varumärke och skapar en hållbar kommunikationsstrategi. Här kommer en kort summering av de viktigaste stegen som man måste ta för att bygga ett starkt varumärke och nå igenom bruset. Steg ett är att definiera sig själv och sitt varumärke.
Läs mer: Hur möter du människor med tunnelseende? Del 1. Definiera ditt varumärke.
4/5 2014. Framtiden stavas nätverk och samverkan. Det är min absoluta övertygelse efter sex år av intensivt och strukturerat nätverkande. Jag har mött en värld av oändliga möjligheter men också en värld där alldeles för många jobbar på i sina tunnlar och rör. Vi är ofta fast i vår egen lilla låda trots att den stora utvecklingspotentialen finns när vi möter andra och börjar utveckla våra samarbeten. Att göra affärer handlar inte om att sälja, det handlar om att söka och finna vinna-vinna-lösningar. Då blir det hållbart, då ser vi nya möjligheter, då vågar vi tänka utanför vår egen tunnel. Min grundkänsla är att vi i de flesta nätverk fortfarande bara skrapar på ytan till en enorm skatt av möjligheter. Här kommer några tankar på hur jag tror nätverkande skulle kunna utvecklas för att bli ännu effektivare.
Läs mer: Stolt Nätverksskola del 12. Framtidens nätverkande kräver: Ut ur tunnlarna.
27/4 2014. Tänk om fler nätverkade oftare, intensivare och mer regelbundet. I veckan som gick fick jag vara med om något fantastiskt. Jag följde med, som Dr Stolt Varumärkesdoktorn, på delar av Nyföretagarcentrums årliga nyföretagarvecka "Cafe Starta & Driva Eget". I Göteborg, Jönköping, Norrköping, Eskilstuna, Västerås och Uppsala fick människor med drömmar om att starta eget företag möta experter och rådgivare. Under två intensiva timmar kunde man testa sin affärsidé, diskutera och nätverka, få råd och tips om finansiering, marknadsföring, bokföring, företagsformer, avtal, moms, entreprenörsskap och mycket mer. Dessutom var det föredrag och tävlingar. Jag hjälpte hemsidesbyggarna Snowfire med att ge deras besökare råd och tips kring konsten att bygga och leva sitt varumärke. På varje plats var det mellan 100 och 400 personer. Så mycket energi. Så mycket drömmar. Så mycket inspiration. Nätverkande och samverkan är framtiden. Här kommer några fler tips på hur man kan framföra sitt budskap.
Läs mer: Stolt nätverksskola del 11. Gör intryck på nätverksträffen. 13 nya varianter.
19/4 2014. En del gäster som kommer till en av våra affärsnätverksträffar på Arndts Weekly på Gondolen blir lätt chockade. Stämningen är alltid hög och de flesta vågar ta ut svängarna ordentligt i sina presentationer. Är man ny och ovan vid situationen så kan det ibland uppfattas som ett slags nöjesfält fyllt med clowner och underhållare. Andra får en känsla av att det är någon slags sekt. Några tycker den uppsluppna stämningen är oseriös. Inget kan vara mer fel. Det är just för att gruppens medlemmar byggt upp tillit och förtroende för varandra som vi vågar bjuda på oss själva. Eller som Robert Karl Oskar Broberg uttryckte det "Hellre vara ute på isen och ha det glatt än gå i lera och sörja" Här kommer 12 nya variationer på olika presentationer.
Läs mer: Stolt nätverksskola del 10. Gör intryck på nätverksträffen. 12 nya varianter.
Vi är alla under attack. Varje dag och varje minut så finns det onda hackare och robotar som är ute efter information, pengar och kunskap. Ingen går säker. Men alla kan skydda sig. Det vet Pierre Bäckström från Seeyou. Han kommer ge råd, tips, kunskap och inspiration onsdag 21/5 kl 8.30-9.30. Varmt välkommen.
Vill du bli stoltare, starkare och mer efterfrågad? Vill du ha många kunder som också är dina ambassadörer? Vill du ha en struktur för dina marknadsförings- och säljprocesser? Vill du öka din lönsamhet och ha roligare på jobbet? Då ska du gå kursen "Lev din dröm, bygg ditt varumärke". Du går den i din egen takt och har undertecknad som individuellt personligt stöd och bollplank två gånger i månaden. Du kommer ha tillgång till både kursen och Dr Stolt under ett helt år.
LÄS MER HÄR.
Vill du ha ständig hög-
konjunktur? Vill du dubbla din lönsamhet? Då ska du medvetet och uthålligt bygga ditt varumärke. Stoltmetoden hjälper dig att få ihop kultur, marknadsföring och försäljning. Metoden fungerar lika bra för en person som för en stor organisation. Det här kan du köpa av reklambyrån Stolt Kommunikation. (Sidan håller på att uppdateras. Mer fördjupning kommer)
1. Inspirationsföreläsningar
för passion och förståelse
Insikten om att styrkan i varumärket är avgörande för att nå framgång i all verksamhet. Mina föreläsningar hjälper individer, företagare och organisationer att förstå nyttan av att tänka varumärke. Man får inspiration, kunskap och insikt. Pris från 9.900:-
2. Varumärkesanalys för insikt
Utan spaning ingen aning. Hur starkt är varumärket? Hur känt, stolt och efterfrågat är det? Fungerar ditt marknadsackord o.s.v? Stolt Varumärkesanalys
genomförs i olika omfattning beroende på behov och budget. Från 14.900:-
3. Varumärkesakuten - tre utbildningar för
ständig högkonjunktur
Varumärkesakuten är utbildningsplattformen hos reklambyrån Stolt Kommunikation. Du kan boka Varumärkesakuten Första Hjälpen, en halv dag eller en hel dag, Varumärkesakuten Silver eller tre halvdagar. Den kallas Varumärkesakuten Guld. Beroende på vad du väljer ingår olika mängd coaching. Genom föreläsningar och workshops får du kunskap, verktyg och struktur. Över 230 personer har hittills gått utbildningen och 92% är nöjda eller mycket nöjda. Från 4.900:-
4. Stolt Coaching - när du behöver stöd att gå från ord till handling
Att gå från ord till handling är för de flesta den största utmaningen. Trots en enorm potential fastnar många i vardagens alla måsten . Det vill jag råda bot på. Med utgångpunkt i Stoltmodellen bestämmer vi nuläge och spikar mål och vilka aktiviteter som ska genomföras till nästa uppföljningsmöte. Det går att köpa Stolt Coaching för 5, 10 eller 20 tillfällen per år. Pris från 9.900:-
På reklambyrån får du konkret och handfast hjälp med allt ifrån värdegrundsprocesser, strategi och handlingsplaner till produktion av all typ av reklam.
1. Stolt Kraftsamlings- och samsynsprocess fångar kultur och värderingar
Denna workshop skapar kraft, samsyn och en stabil och implementerad plattform inför utmaningen att bygga och leva sitt varumärke. Allas tankar och idéer dokumenteras. och blir synliga och användbara. Resultatet blir konkreta förslag kultur, mer- och kärnvärden som fungerar i praktiken. Det är en snabb, rolig,
spännande och dynamisk process. Och den behöver inte ta mer än en halv dag. Från 19.900:-
2. Varumärkesplattformen - grunden för kommunikationsstrategin
En varumärkesplattform är ett styrinstrument, en karta och en kompass för framtidens kommunikativa strategier och insatser. Där definieras målsättningar och där fastställs kärnvärden och mervärden, konkurrenter och målgrupper. En varumärkesplattform är ett levande dokument som ska uppdateras regelbundet så att det stöder organisationen i nuet. Från 19.900:-
3. Handlingsplan och kommunikationsstrategi för lönsamma relationer
Hur får vi ihop vår kultur, marknadsföring och försäljning? Var ska vi synas? Hur? När? Vilka ska vi prata med? Vilka kanaler ska vi välja? En konkret handlings- plan gör det nmöjligt att få ut sitt budskap och bygga hållbara relationer med omvärlden. Ditt marknads-
ackord behöver klinga starkt, attraktivt och länge. Hur låter din musik? Från 19.900:-
4. Stolt Trestegsraket
Innehåller de tre grundläggande stegen för byggandet av ett varumärke. Kraftsamlings- och samsynsprocessen + Varumärkesplattformen + Handlingsplanen/
kommunikationsstrategin. Med Trestegsraketen kommer du snabbare och tryggare mot målet. Offereras.
5. Koncept och kreativ plattform ger dig en innehållsmotor
Att formulera ett bärande kommunikationskoncept är avgörande om man vill nå ut med sitt budskap. Ett starkt koncept är ”evigt”, medianeutralt och unikt. Det fungerar och känns igen i alla kanaler, från personliga möten till sociala medier. Och allt däremellan. På ett bärande koncept kan man bygga starka idéer vilka är detsamma som lösningar anpassade för olika kanaler. En bra idé är överraskande och relevant. Offereras. Här syns några exempel på koncept genom åren som är grunden för de erfarenheter som finns på Stolt Kommunikation.
6. Löpande stöd och produktion
Reklambyrån Stolt Kommunikation hjälper kunder som vill växa och göra världen lite bättre. Med start i mål och strategi byggs en årsplan av aktiviteter där
marknads- och säljinsatser skapar ett flöde som ger resultat. Kanalerna kan vara hemsidor, presentationsmaterial, nyhetsbrev, sociala medier, annonser, events, filmer och allt som behövs för att bygga och leva
varumärket. Uthålligt och strukturerat. Offereras.
Stolta tips
Bli klok. Läs en bok. Den här boken är en av de mest inspirerande jag läst. Ett måste för dig som jobbar med kommunikation, varumärke, försäljning och marknadsföring. Så här beskrivs den på Adlibris.
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!