fbpx

7/10 2013. Det finns en myt om att det bara är den starkaste som överlever. Att det gäller både i djurriket och bland människor. Att det är något som Darwin slagit fast. Det är som sagt en myt. Darwin tes var att den djurart som överlevde och utvecklades var den som var mest anpassningsbar till rådande omständigheter, (the survival of the fittest). Det inte alls säkert att ren råstyrka är nyckeln till framgång. Vi människor har alltid utvecklats mest och bäst när vi har hjälpt varandra. Inte när vi försökt ha ihjäl varandra. Den strategin har sällan överlevt någon längre tid. Hållbara kulturer har byggts i fred och frihet. Framtiden stavas samarbete. Det gäller för människor, företag och varumärken.

 

 

Möjligheterna att hitta vinna-vinna-lösningar är enorma. Om vi ser varandra som bärare av potential och resurser. I grunden är det en fråga om man har en positiv människosyn. Och en positiv självbild. Med en negativ grundsyn så ser man sig ofta hotad och utsatt. Livet blir ett krig som måste vinnas. Omgivningen fylls av konkurrenter som måste besegras om man själv ska bli en vinnare. Ett krig med vinnare och förlorare. Det är ett synsätt som bara blir destruktivt. Det tillhör stenåldern, framtiden stavas samarbete. Och passion.

 

Vi är varandras förutsättningar.

Har du tänkt på vem du skulle vara om det inte fanns andra människor? Hur otroligt beroende vi är av varandra och hur mycket vi är ett resultat av andras människors insatser och inte minst kärlek? Staden, vägarna, service, butiker, välfärd, bussar, bilar, media, kultur, konst, sport ... Tillsammans har vi människor byggt något som är hållbart. Och fantastiskt. Vi borde vara mer tacksamma och stolta över att vi varje dag är varandras förutsättningar. Vi borde vara glada över att vi blir till i möten med varandra. Och att vi kan göra varandra ännu bättre. Om vi vill.

 

"Vi ska göra varandra bättre".

Så uttryckte Pia Sundhage kärnan i sin fotbollsidé. Som ny förbundskapten för damlandslaget menar hon att utveckling inte byggs på konkurrens och utslagning. I Pias lag har alla en roll att spela, vare sig man sitter på bänken, är adminastratör eller är stjärna på plan. Alla kan bidra till att skapa ett klimat och en kultur som bygger lust och glädje. Inte på destruktiv kamp och intriger. Hon uttryckte det också så här: "Nu gäller det att ta bort vi-måste-känslan och hitta vad-roligt-att-spela-känslan". Jag vet att det går att skapa en sådan känsla även i företag och organisationer. Jag har varit med om det själv. Kärnan i min varumärkesfilosofi är att stolthet, strategi och samsyn kan åstadkomma underverk. Om vi samarbetar och jobbar med vår positiva inställning.

 

Varje medarbetare ett varumärke, alla har en uppgift.

Ledarskap kräver medarbetarskap. Medarbetare är bättre än motarbetare. Tillplattade medarbetare bygger inga platta organisationer. Ett varumärkes viktigaste bärare är varje enskild individ i företaget. Det är där allt börjar och slutar. Hur varje individ är mot sina arbetskamrater och kunder är kärnan för varje varumärke. Då går det inte att tro att om ledningsgruppen tar fram några käcka kärnvärden och sätter upp dem på olika affischer i korridorerna då har man skapat en stabil värdegrund. Kultur skapas varje dag och man gör det i möten med varandra och omvärlden. VD på Swedbank Michael Wolf sa så här om sina medarbetare: "Vi har 18.000 varumärken". Gör varje person det där lilla extra även om ingen ser? Eller måste man ha applåderna för att prestera? Om hjärtat finns, om man sympatiserar med de ramar som finns, och om varje medarbetare förstår att varje insats är betydelsefull för helheten, då har organisationen kommit långt. Då har man grunden för en kultur som kan bygga och leva sitt varumärke. Stolt, starkt och strålande. Då finns ofta både stolthet och självkänsla.

 

Starka varumärken vågar samarbeta.

Organisationer med en stark identitet och profil vågar ofta öppna sig för omvärlden och se möjligheter istället för hot. Vår värld är fylld av sådana organisationer. Silicon Valley är kanske det mest kända men det finns många liknande kluster. Kista är ett närliggande exempel men det finns många. Allt nytt behöver inte vara high-tec. Köpcentrum är ett betydligt mer vardagligt bevis på hur konkurrerande butiker drar nytta av varandra. Affärer skapar affärer. H&M, KappAhl, Brothers, Twilfit och många med likvärdigt utbud ligger grannar. Besökare drar nytta av att kunna handla, prova, jämföra mellan närliggande butiker. Att butikerna konkurrerar blir en fördel för konsumenten. Och det är ett bra bevis på hur viktigt det då är att hela tiden försöka utveckla sitt varumärke. Varför ska kunden komma till min klädbutik? Hur attraherar jag? Vilka målgrupper vill jag nå? Är kunderna nöjda? Vill de komma tillbaka? Är de mina ambassadörer? Det är exempel på frågor som utvecklar butikerna, varumärket och kundnyttan. Frågor som uppmanar till lyhördhet och dialog. Det vinner alla på.

 

"Att inte nätverka är som att säga att man inte vill göra affärer".

Det menade Ebba Hagander Mir som jobbar på Diversity Group och som också är medlem i mitt fantastiska affärsnätverk Arndts. Ebba är dessutom ett levande bevis på hur samarbete mellan olika typer av människor berikar och utvecklar företag. Diversity Group bemannar och rekryterar med mångfaldsperspektiv. Dessutom så föreläser de, utbildar och har workshops i mångfaldsfrågor. Forskning pekar på att mångfald är lönsam och ger mer dynamik i en organisation. Variation vad gäller ursprung, kön, läggning, erfarenheter, ålder o.s.v. ger fler infallsvinklar och mer energi. I vårt nätverk på Arndts Weekly träffas vi varje vecka med ett uttalat syfte – att hjälpa varandra att öppna dörrar till nya affärer. Vi ser varandra som möjligheter och ger varandra energi genom engagemang, närvaro, referenser och gäster.

Vi försöker inte i första hand sälja på varandra, även om det naturligtvis händer, utan vi söker kontakter in i varandras nätverk. Vi vet att om den som jobbar med sälj och marknadsföring snarare har 1.000 kontakter eller fler så är möjligheterna enorma. Varje vecka träffas ungefär 60 personer i rummet. I verkligheten är det då 60.000 kontaktmöjligheter. För den som är tydlig och intressant. Vilket man ofta är om man har ett starkt varumärke. Trots att jag varit med i drygt fem år vet jag att vi hittills bara har skrapat på ytan till alla de samarbetsmöjligheter som finns. Det är en underbar utmaning för oss alla. Och det kommer kräva att vi aldrig slutar utveckla oss i konsten att både bygga och leva våra varumärken. Stolthet säljer!

mvh/u