29/9 2014. Får det verkligen vara roligt och utvecklande att växa och lära sig nytt? Måste inte all kunskap präntas in med svett och möda? Ibland är det lätt att förledas att tro det men i slutet av september fick jag vara med om motsatsen då jag gjorde en resa i kreativitetens och livsglädjens tecken. Ett 30-tal förväntansfulla och taggade entreprenörer möttes på World Trade Center. Vi tog sedan buss upp till Älvkarleby där en av Sveriges främsta föreläsare i kreativitet skulle ta emot på sin herrgård. Han heter Teo Härén och han lever verkligen sitt varumärke. Teos ledstjärna är: Tänk kreativt och allt är möjligt. Det har han bevisat ett stort antal gånger. Dels genom sina efterfrågade föreläsningar om kreativitet men också i praktiken genom att köpa herrgården i Älvkarleby, skapa en tillhörande sport-lada och köpa en paradisö i Indonesien. I fantastisk miljö vid Dalälvens delta skulle vi få vara medskapande till vår egen kreativa resa och inspireras av Teo. Dimman lättade och solen bröt fram när vi kom ut på motorvägen för att färdas de knappa 20 milen norrut.
Resan var arrangerad av Academy of Excellence (AoE) och är en av de aktiviteter som AoE arrangerar för det affärsnätverk de byggt upp för elever som gått utbildningen i hur man växer som entreprenör. Den kallas Tillväxtprogrammet och är en 10-stegs kurs med nycklar där varje del leds av en entreprenör som själv gjort en tillväxtresa. Alla ombord på bussen hade alltså samma erfarenhet, längtan efter att utvecklas och lust att söka nya utmaningar tillsammans med andra. Stämningen ombord på bussen påminde mig mer om mina år på Berghs School of Communication är någon vanlig kurs för näringslivet. Här flödade energi, kreativitet och livsglädje redan från starten. Alla hade rätt positiva inställning och var beredda att både ge och få.
Vi är varandras miljö
Resan bevisade ännu en gång för mig tesen som Pia Sundhage brukar predika i damlandslaget. Vi är varandras miljö, vi kan hjälpa varandra att bli bättre, alla kan bidra och konkurrensen är till för att sporra, inte för att slå ut någon annan. Det borde vara mer av grundinställningen på många fler arbetsplatser runt om i Sverige. Det är en plattform för alla väl fungerande nätverk och den positiva energin flödar hos medlemmarna i Academy of Excellence. Och det var extra mycket av den varan uppe hos Teo. För att vara kreativ är det viktigt att också hamna i eller skapa en miljö som öppnar sinnena. Som i Älvkarleby.
Utmaningarna som skapar nya lösningar
I Academy of Excellence är en av de mest spännande metoderna för att snabbt få fram nya tankar och lösningar på sina utmaningar genom att skapa något som brukar kallas Mästarmöten. Det innebär att man är en grupp på mellan 5 och 20 personer (jag tycker metodiken fungerar bäst om man är 5-6 personer) där en person får berätta om sin utmaning och/eller problem som hen söker en lösning på. De som lyssnar får ställa frågor så att de förstår vad utmaningen innebär. Därefter ska gruppen ge förslag, tankar och idéer på hur utmaningen ska kunna uppnås. Beroende på hur mycket tid som finns att tillgå fördelas tiden rättvist mellan gruppdeltagarna. Den person som beskrivit sin utmaning får bara säga tack och notera tipsen. Bland det mest spännande med den här metodiken är att även de som bara ger råd och tips alltid lär sig något av processen. Det blir helt enkelt en win-win-win-win ... -lösning för alla parter. När en persons tid är ute går turen över till nästa och processen upprepas. Finns det en whiteboard så noteras förslagen där och sedan fotograferas tavlan med mobilen och bilden kan delas av de andra i gruppen. Ensam är bara ensam, tillsammans blir vi starkare. Och smartare. 10 hjärnor tänker bättre än en. Den här processen började redan i bussen på vägen upp och fortsatte sedan i solen i Teos vackra parkliknande trädgård.
Det spontana mötets kreativitet
Efter att ha delat in oss i grupper och intensivt processat våra utmaningar var det dags för lunch. Den serverades i båthuset nere vid sjön och bestod av olika wraps och lättburet tilltugg. Delikat lunch och listigt upplägg. Man behövde inte sitta för att äta utan man kunde lika gärna stå och gå vilket underlättade vidare samtal. Alla var uppfyllda av tankar och idéer så nya möten och diskussioner uppstod naturligt i nya konstellationer. Även maten och sättet man äter på kan alltså underlätta och förstärka möjligheten till att ännu fler tankar och idéer föds. Helt spontant och avslappnat. Därefter var det dags att promenera genom parken till Teos herrgård och föreläsning.
Hur får man fler att starta företag?
Teo och hans bror Fredrik har i mer än 15 år forskat, föreläst och skrivit böcker om kreativitet. Teo håller själv ungefär 150 föreläsningar om året. Ändå hade han haft 11 veckors semester och såg oförskämt fräsch ut. Teo berättade om hur han och hans bror år 2000 lanserade en sajt, "Open Innovation", där de uppmanade kreativa människor att lösa problem som de hade fått av olika kontakter. Det kunde vara Posten som ville ha tips på hur man får folk att skicka fler vykort eller uppmaningen "Hur får vi fler att starta företag".
12 000 kreativa människor runt om i världen bidrog med förslag och Teo löste under tre år 30 000 idéer varav 90% var värdelösa. Dock fick alla ett svar som löd ungefär "Wow, tack för att du bidrog med en idé. Tyvärr vann den inte denna gång". De belönade idéerna fick i snitt 50 000 kronor och det delades ut ungefär 1 miljon kronor under tre år. Det anmärkningsvärda var att de som fick mest och delade på 800 000 kronor var 3 personer av alla 12 000 deltagare. En hemmafru som var snygg, begåvad och stenrik. En backpacker bosatt i Thailand samt en grå ingenjör från Ericsson. Kreativ förmåga syns inte på utsidan. Svaret på frågan "Hur får vi fler att starta företag" var lika enkel som genial och den kom från Ericssoningenjören. Svaret löd: "Ge alla nyfödda F-skattsedel". Druuuuuuuuusch (trumvirvel).
Vikten av att överträffa förväntningar
Kreativitet handlar ofta att komma med oväntade lösningar eller svar på till synes givna frågor. Oväntade lösningar kommer man ihåg och det väcker både uppmärksamhet och ofta sympati. Med andra ord, oväntade lösningar stärker relationer. Det är ju precis det som varumärkesbyggande handlar om. Kan man som samarbetspartner och leverantör överträffa förväntningarna så är mycket vunnet. Då krävs det ofta kreativitet som ingrediens. Schematiskt kan det beskrivas som om att mottagaren förväntar sig att aktivitet A ska resultera i det förväntade B men istället sker reaktionen C. Teo tog exemplet om den 10-åriga pojken som såg på Melodifestivalen för några år sedan. Mark Levengood och Jonas Gardell var två av presentatörerna och de gjorde ett jättebra jobb. När allt var klart och avslutningsmelodin började ljuda så firade Mark och Jonas framgången genom att kyssa varandra rejält på munnen. Vilket noterades undrande av den 10-årige med ett batteri av frågor: "Varför gör dom så där? Är dom ihop eller? Sover de ihop också? Nakna? o.s.v." Pojkens mor var tvungen att förklara hur allt hängde ihop men pojken var fortfarande skeptisk. "Du måste skoja, sova ihop? En finne och en svensk?". Ridå.
"What is the essence of football?"
En annan dimension av kreativitet hämtade Teo från idrottens värld. Det gjordes för ett antal år sedan en undersökning bland fotbollsvärldens mest ledande stjärnor om vad de tyckte var fotbollens essens. Bl.a. Pelé och Maradona tillfrågades. Svaret var entydigt. Alla svarade att essensen i fotbollen handlade om att den kreativitet och förmåga till oväntade lösningar som spelaren kunde visa i svåra situationer var "the Essence of Football". Den berömda fotbollsdomaren Pierluigi Collina, den skallige italienaren med den intensiva blicken, uttryckte det så här "Min viktigaste uppgift är att se till att spelarnas kreativitet får blomma". Är vi varandras miljö eller inte? Allt hänger ihop, spelare, domare, publik. Tillsammans skapar vi en upplevelse. Forza Bajen :)
Svenska kockars världsframgångar
Det svenska köket i allmänhet och de svenska kockarna i synnerhet har ju de senaste åren skördat stora internationella framgångar i olika gastronomiska kocktävlingar runt om i världen. Teo har studerat detta närmare och kan konstatera en kreativ svensk framgångsformel som tydligast uttrycktes av Magnus Björkqvist som blivit utsedd till årets kock både i Sverige. Han sa enkelt "Jag gör oväntade saker". Lätt att säga men vad ligger egentligen bakom orden? Franska kockar blir bäst på det franska köket och lär sig allt om det, italienska kockar blir bäst på det italienska köket och blir bäst på det men svenska kockar åker runt i världen och lär sig hemligheterna och metoderna i matlagningskonsten från många av världens länder. Därefter vågar de blanda udda kombinationer och på så sätt når de nya kulinariska höjder. Kreativitet är ofta lika med att kombinera kända begrepp i nya kombinationer.
Vikingatennis och rokokomiddag
Efter Teos föreläsning var det dags för ombyte och avmarsch till den sport- och leklada som Teo köpt och inrett med beachvolleybollplan, vikingatennisplan (man spelar tennis i tvåmannalag med åror istället för racket och med plastboll eller avhugget fiendehuvud), boulebana, klättervägg, badmintonplan och mycket annat. Naturligtvis uppmanades vi att återkomma med tips och idéer på hur ladan skulle kunna utnyttjas på nya kreativa sätt. Därefter dusch och möjlighet till utomhusjaccuzzi och bad i sjö. Och rejält med fördrinkar. Därefter avrundades kvällen med en fantastisk middag som kryddades med enminutershappenings signerade av olika modiga medlemmar. De som ville fick dessutom chansen att klä ut sig i rokokokläder.
Vi underhölls av alltifrån kufiska gåtor till supergruppselfies, sånger av allehanda ekivokt snitt till gripande historier från det verkliga livet med berättelser om nära-döden-upplevelser. Dessa gav en svärta och nyttigt djup åt den glada stämningen. Dock var inte det något som lade sordin på stämningen. Här är vi. Mitt i livet. Med alla möjligheter framför oss och vår historia som bakgrund och rotsystem. Vill vi något så kan vi uppnå det. Och gör vi det tillsammans kan det vara roligare, gå fortare och bli bättre. Det är några av de insikter jag tar med mig av ett fantastiskt dygn med alla sköna människor i Academy of Excellence-nätverket. To be continued.
mvh/u
PS. Läs mer om Academy of Excellence här. Alla bilder (utom de suddiga jag tagit med min mobilkamera) har jag generöst fått låna av gruppens begåvade fotograf Anja Callius. Henne tycker jag du ska anlita om du vill få bra bilder. Du hittar hennes hemsida här och kan kontakta henne på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., mobil 0704 - 93 67 83 eller gå in på www.callius.se
PPS. Tack Sanna och Teo som fixade allt så bra, fint, gott, trevligt och förstås ... kreativt. Och Ingelalalalalalala, dig kommer vi självklart också ihåg. Tack!
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!