22/6 2014. Hur bestämmer man sitt marknadsackord? Det måste börja i det egna hjärtat och sedan får man söka sitt utryck genom att träna, testa och turnera. Musiken kan låta tajt, svängigt, vilt eller avslappnat. Eller vilket uttryck vill du stå för? Var personlig. Det får inte bli maskinellt. Hellre lite fel här och där, det ger liv och färg, men det måste komma från hjärtat. Om det inte gör det så märks det. Äktheten och ärligheten är viktigare än det perfekta. Tänk på Håkan Hellström. Han är, ärligt talat, inte världens bästa sångare rent tekniskt. Men han slog nyligen Bruce Springsteens publikrekord på Ullevi i maj 2014. Pathos och känslor slår det mesta. Det har både Håkan och The Boss i överflöd. De har både passion och ärlig vilja att dela med sig av sitt hjärta. Och det är något som märks. Direkt. Men hur kan ett marknadsackord se ut? Jag använder mig själv som exempel.
Min viktigaste lärdom av ett drygt 30-årigt yrkesliv är att aldrig ta någon relation för given. Ingen kundrelation, ingen medarbetarrelation, ingen relation med någon samarbetspartner. Och kanske det viktigaste, inte heller relationen till mig själv. Se alla relationer som en gåva och inte minst den du har till dig själv. Det är väl egentligen det som varumärkesutveckling i grunden handlar om. Att både bygga och leva sitt varumärke handlar om att bygga bra och tillitsfulla relationer. Och man måste alltid försöka utveckla relationerna. Den som slutar försöka bli bättre har redan slutat vara bra. Då måste man ha ett marknadsackord som stöttar alla insatser, både på kort och lång sikt. Så här ser mitt marknadsackord ut idag.
Personliga möten/så lever jag varumärket
Ett strålande jobb
Jag strävar (självklart) efter att hela tiden göra ett så strålande bra jobb som möjligt vad det gäller min leverans av utbildningar och marknadsföring. Återköpet ser jag som det viktigaste betyget på min insats. Jag försöker ha en levande dialog med mina uppdragsgivare och regelbundet stämma av resultat, mål och framtid. Mitt mål är att vara en stöttande och utvecklande samarbetspartner till mina kunder. En som aldrig överger men heller aldrig övertar.
Ett annat mål är att mina uppdragsgivare själva ska kunna driva så mycket som möjligt av sin kommunikation. Mina tjänster ska bara efterfrågas vid behov. Ett bra exempel var under de ca 15 år jag och mina dåvarande reklambyråer samarbetade med Birka Cruises. Vi producerade ungefär tre broschyrer och lika många större kampanjer varje år och förde då ett löpande resonemang om mål och strategier. Sedan producerade Birka själva ett stort antal mindre annonser och trycksaker där de kunde återanvända mycket av det text-, bild- och formspråk vi lagt som kreativ grund. Det sparade både tid och pengar för kunden och vi som reklambyrå kunde fokusera på att vässa budskapen maximalt.
Nya kunder
Jag har en struktur för var, när och hur jag bearbetar nya kunder. Nätverkande är min primära kanal. Där använder jag mig av metodiken att tänka i plattformar. Jag sorterar varje kontakt, eller önskad kontakt, i marknad-, bearbetning- eller köpplattform. Därefter är det upp till mig att bearbeta kontakterna så uthålligt, lyhört och engagerat jag kan och hinner. Jag har en fysisk pärm där jag skriver in på vilken plattformsnivå kontakterna befinner sig. Varje vecka ska jag höra av mig till ett visst antal kontakter. Varje kontakt ska leda till en ny aktivitet. Helst ett möte men om inte det går så ska jag återkomma via telefon eller mail vid ett överenskommet datum. Stämning, tankar, reaktioner noteras kort. Dessutom skriver jag ned nästa steg, när det ska tas och vad som ska hända. Ingen kontakt får hänga i luften. Det är dessutom oerhört viktigt att man återkommer när man lovat. Det stärker förtroendet, speciellt i dessa tider när det är vanligt att många lovar runt och håller tunt. Även det beteendet ser jag som en konsekvens av tunneltittandet. Lova aldrig något du inte kan hålla och håll alltid dina löften. Då sticker du ut och då bygger du tillit. Vem vill inte jobba med någon man kan lita på?
Näverksträffarna är viktigast
De flesta av mina nya kontakter får jag via mina nätverksträffar. Den viktigaste mötesplatsen är affärsnätverket Arndts och speciellt Arndts Weekly på Gondolen. Vi träffas en gång i veckan och det brukar vara mellan 5-10 gäster varje gång. Deras kontaktuppgifter lägger jag in i min kontaktdatabas. Sedan jag startade Stolt Kommunikation har jag byggt upp ett register på lite drygt 2000 kontakter. Jag är med på ca 50 nätverksträffar per år. Det innebär att jag varje år fyller på med ca 200-300 nya namn som jag kan kommunicera med. Dock undviker jag att överlämna min presentationsbroschyr vid första tillfället om inte den jag möter uttryckligen ber om det. Relationen måste få mogna fram. Däremot har jag alltid med mig mina visitkort och oftast även en inbjudan till mitt nästa frukostseminarium. Då visar jag en generös vilja till att bjuda på kunskap och inspiration.
Visitkort
Mitt visitkort är mitt enklaste och snabbaste presentationsmaterial. Det hjälper mig att både bygga och leva mitt varumärke. Visitkortet är ett bra exempel på stödmaterial som gör att du kan bli ihågkommen och attraktiv. Utöver kontaktuppgifterna finns det också en kort summering av mig och mitt erbjudande på baksidan av visitkortet. Den summeringen har hjälpt mig oerhört mycket genom åren. Den summeringen har gjort mig tydligare och starkare. Därför lämnar jag också alltid över visitkortet med baksidan först. Mottagaren tar visitkortet, läser några rader, vänder på det och tittar på framsidan, ofta kommer frågan "Varför är det ett frågetecken bakom ordet Stot?" och sedan är dialogen igång. Vi har byggt en första relation på några sekunder.
Inbjudningar
Jag vill ge de jag träffar en chans att förstå mitt budskap djupare. Ett kort möte kan inte göra allt. För att mina kontakter ska lära känna mig och mitt erbjudande har jag i år börjat bjuda in till gratis frukostseminarier på temat "Lev din dröm, bygg ditt varumärke". Jag kommer genomföra 3-4 seminarier på våren och lika många på hösten. På seminarierna får man dokumentation, tankeväckare, min presentation och mitt visitkort. Jag vill leva som jag lär och inte vara en krängare och krokodil utan en hjälpare. Entusiasm, rådgivning, närvaro är viktigt. Och våga fråga efter affären. När man kommer till mina frukostföreläsningar kan man själv avgöra om mitt budskap är intressant och om man vill gå vidare. Där och då lämnar jag sedan mina erbjudanden om Varumärkesakuten Steg 1 och Varumärkesakuten QuickFix.
Värdera alla möten
Andra möjliga möten och mötesplatser är föreläsningar, utbildningar, fester och så vidare. Jag ser till att alltid ha med mig mina visitkort och oftast också inbjudningar till mitt nästa frukostseminarium. Världen är fylld av möjligheter och som varumärke står du alltid på scen. Ta chansen när den kommer. Våga fråga efter visitkort eller kontaktuppgifter. Och glöm inte att ställa den mest sympatiska frågan av alla i nätverkssammanhang: Hur kan jag hjälpa dig, hur känner jag igen en bra affär för dig? Jag kanske har någon som passar i mitt nätverk. Så kommer man in i tunneln hos tunneltittaren. Visa att du bryr dig.
Mekaniska möten/så bygger jag varumärket:
Min hemsida
Min hemsida är navet i mitt varumärkesbyggande. Den ska vara en guldgruva för den som vill lära sig mer om konsten att bygga och leva sitt varumärke. Jag försöker vara generös och bjuda på så mycket kunskap, råd, tips och inspiration jag kan. Som jag gör här. Varje vecka skriver jag ett blogginlägg och lägger ut ett tips. Det innebär att det händer något nytt ca 80 gånger per år. Mitt mål med hemsidan är att den i första hand ska bygga förtroende genom att ge kunskap, inspiration, råd och tips. I andra hand vill jag att besökaren ska registrera sig för mitt nyhetsbrev och i tredje hand ta kontakt med mig för en eventuell affär. Genom att konsekvent ge nytta, glädje eller värde på min hemsida så lever jag mitt varumärke. Och jag bevisar också en av mina viktigaste teser, varje människa eller företag har något intressant att berätta. Det stärker tilliten och bygger varumärke.
Presentationsmaterial
Mitt visitkort är mitt snabbaste och enklaste presentationsmaterial. Och kanske det viktigaste. Det sprider jag så ofta jag kan. Min broschyr på 24 sidor är mitt viktigaste mekaniska material vid sidan av hemsidan för att bygga tillit och förtroende. Den delar jag bara ut till kontakter som uttryckligen bett om mer information eller till de som vill veta mer om mig och mina erbjudanden. Det är ingen massprodukt som jag gödslar med. Den ska stå för kvalitet och användas i möten som står för kvalitet. Broschyren låter jag trycka upp digitalt i en upplaga av 100 ex per gång. Genom att trycka digitalt så kan jag också enkelt och kostnadseffektivt uppdatera den vid behov. Om jag hade använt av offset-tryck skulle tryckprocessen blivit mycket dyrare och jag skulle inta ha samma möjlighet att snabbt ändra eller uppdatera budskapen.
Min grafiska profil
I och med att jag är utbildad, erfaren och aktiv art director kan jag effektivt ha kontroll på min grafiska profil och min visuella kostym. Profiltypsnitt, färger, bildval och formspråk sitter i min kropp och själ. För den som inte har min möjlighet att styra den grafiska profilen är det dock viktigt att ha en grundmanual att hålla sig till. Annars blir det ofta både spretigt och otydligt.
Paketering av utbildning och föreläsningar
Mitt erbjudande och paketering av utbildning och inspiration är just nu inne i en ny utvecklingsprocess. Varumärkesakuten kommer finnas i en tvåtimmars variant och då heta Varumärkesakuten QuickFix, det är min "Low-hanging-fruit". Varumärkesakuten kommer utökas från en halv dag till en heldagsversion, Varumärkesakuten Steg 1 och byggas på med 3 coachingtillfällen. Därefter kommer man kunna gå påbyggnadssteg och anlita mig som bollplank vid behov. Jag kommer även paketera olika varianter av coaching, både i grupp och individuellt. Dessutom kommer Varumärkesakuten snart lanseras som en interaktiv utbildning via nätet. Där samarbetar jag med Diploma Utbildning. Jag har även planer på böcker, skrifter och specialfilmer. Jag genomför 3-4 gratis frukostföreläsningar på våren och lika många på hösten.
Paketering av marknadsföring
Mitt andra erbjudande, marknadsföring, kreativitet, produktion och varumärkesstrategi är också inne i en ny spännande och utmanande paketeringfas. Jag håller på att paketera eller ompaketera erbjudanden som varumärkesanalys, värdegrundsprocesser, varumärkesprocesser, varianter av kortare och längre avtal med olika typer av leverans och så vidare. Jag ser även över prisbilder och offertupplägg. Jag vet att jag hela tiden måste leva i process och lyssna noga på mina kunder och marknadens behov. Dialogen med omvärlden är avgörande för att jag ska kunna utvecklas och ta fram erbjudanden som fungerar och löser mina kunders behov.
Mitt nyhetsbrev
Det heter Stolt Nu? (frågetecknet finns där för att jag tycker att en fråga alltid väcker mer tankar än svaret) och är idag mitt viktigaste verktyg för att hålla liv i de affärskontakter jag byggt upp genom åren. Även jag är ju en stressad tunneltittare och har svårt att hinna med att höra av mig så ofta som jag borde. Stolt Nu är mer ett inspirationsbrev än ett nyhetsbrev. Hemligheten med att kunna producera nyhetbrev stavas innehåll. En del kallar det content marketing. Jag har en struktur jag återanvänder vilket gör att jag inte behöver uppfinna hjulet varje gång. Det finns ett antal stående inslag som grund. Jag bjuder oftast in till ett av mina frukostseminarier, återanvänder några av mina blogginlägg, repeterar Varumärkesskolan som finns på hemsidan, har ett kalendarium med tips om andra seminarier hos t.ex. Berghs, IHM, Beckmans, Handelskammaren m.fl. Varje gång lyfter jag också fram en av mina kollegor på K22, min arbetsplats och mitt kommunikationsnätverk. Där samarbetar ett 35-tal erfarna kommunikatörer av lust och glädje. I Stolt Nu lyfter jag dessutom ofta fram någon aktuell eller historisk uppdragsgivare som visar att jag inte bara arbetar med utbildningar och föreläsningar. Jag skickar ungefär ett nyhetsbrev i månaden.
Träna, träna, träna
Så, mitt marknadsackord består av det dagliga arbetet, mina nätverksträffar, frukostseminarier, nyhetsbrev, presentationsmaterial, produkt-och tjänstepresentationer, aktiviteter på hemsidan och allmänt gott och blandat. Alla delarna hänger ihop och göder och föder varandra efter en struktur, en handlingsplan som är mitt marknadsackord. Alla insatser har som mål att samverka och på sikt bygga upp fler och fler kontakter i bearbetningsplattformen så att jag varje år får fler intresserade för mitt budskap. En av de absolut viktigaste kanalerna är mina nätverksträffar, där prövas jag och mina erbjudande i realtid och jag får energi och kontakter på köpet. Det är som att stå på en scen och möta sin publik. Då gäller det att vara välrepeterad och ha tränat mycket för att nå fram.
Min egen affärscoach
Att följer min plan stämmer jag av med min affärscoach en gång i månad. Jag har jobbat med honom i snart fyra år och våra möten är en ovärderlig mötesplats för avcheckning och kvalitetskontroll av mina insatser. Det handlar inte om att jag ska tvingas att göra något jag inte känner för, vi har betsämt att lust och glädje ska vara viktigast, utan att jag ska få hjälp att prioritera, fokusera och sortera. Vad fungerar bra, vad fungerar sämre, vad behöver göras för att utvecklingen ska fortsätta. Jag är övertygad om att jag inte skulle kommit så långt som jag gjort i min utveckling om jag inte haft min affärscoach. Och inte nog med det, genom våra möten blir det också tydligt att min egen kraftkälla finns i mitt eget rotsystem, i mina rötter. Det ger både stolthet och styrka. Och det ökar på in egen nyfikenhet och motivation för att fortsätta sökandet. Gräv där du står, fortsätt öva och utveckla din musik. Det är som Bruce Springsteen berättade varför det är så viktigt att repetera och träna. "Det är först när vi i princip kan låtarna i sömnen som det händer något extra med dem. Det är då de lyfter och vi kan gjuta ett nytt liv i även äldre låtar. Det är då det lever och når fram till publiken. Det är något magiskt".
Alla har ett hungrigt hjärta. Resan är målet. Nästa gång ska jag titta närmare på vikten av att bearbeta med konsekvens och uthållighet. Och inte släppa fram krokodilen inom sig.
rock on/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!