fbpx

30/4 2021. Gör inte samma stora misstag som många småföretagare. De splittrar sig och vill både berätta och sälja för mycket. Här kommer 4 tips på hur du kan använda dig av varumärkestänkandet för att både ha kakan kvar och äta den. Att bygga varumärke är ingen lek. Samtidigt som det gärna får vara en lek. Lust, glädje och drömmar är viktiga drivkrafter som många tappar bort i den allmänna stressen. Tyvärr gör många duktiga entreprenörer samma stora misstag. Ett misstag som gör att de ofta tappar kraft och lönsamhet. De splittrar sig. De vill göra för mycket. De vill berätta för mycket. De har för många grytor kokande samtidigt vilket ofta gör att glöden svalnar. Men så gör väl inte du? Eller? Att ”bara” driva ett företag är tillräckligt komplicerat och utmanande. Håll ihop. Fokusera. Splittra dig inte. Men det finns en lösning. Här har du de fyra tipsen som lär dig att fokusera och hur du kan använda dig av varumärkestänkandet för att både ha kakan kvar och äta den. Nyckeln är ett varumärke med fler erbjudanden.

 

152. Gå inte ned i spagat. Träna på dessa 4 tips för inte splittra dig och ändå bygga ett starkt varumärke med många erbjudanden

Jag har själv gjort samma misstag. Många gånger. Splittrat mig. Den senaste gången höll dessutom på att knäcka mig, både fysiskt och psykiskt. För ett par år sedan gick jag in som delägare i entreprenörsutbildningen Academy of Excellence, en fantastisk utbildning jag själv gått. Jag trodde att det skulle vara en enkel match att även ansvara för deras kommunikation och marknadsföring samtidigt med min egen för Stolt Kommunikation. Det var det inte. Två varumärken kräver två engagemang. Och fullt fokus. På varje varumärke. Jag gick ned i spagat i mina försök att hantera bägge företagens utmaningar. Jag splittrade mig. Höll på att gå i bitar. Blev dålig på två platser istället för bra på en. Då valde jag att sälja min ägarandel i Academy of Excellence och satsa 100% på att utveckla Stolt Kommunikation. Det sved ekonomiskt men själen helades och kraften kom tillbaka. Ett beslut jag aldrig ångrat. Tänk så här.

 

1. Satsa på att bygga ett varumärkeskepp med ett namn

Vi seglar alla på samma stora stormande marknadshav. Där seglar de största varumärkena, CocaCola, Nike och Ikea. Och de små. Du, jag och mer än en miljon småföretagare i Sverige. Skrovet bär våra värderingar, seglen är våra mervärden, de som får kunder att köpa av oss och som driver oss framåt. Alla slåss vi om uppmärksamheten, trovärdigheten och attraktionen. Alla måste vi på olika sätt se till att få passagerare ombord på vårt varumärkesskepp. Alla måste vi förklara varför passagerarna ska köpa och kliva ombord. Och när de köpt måste vi göra dem nöjda och visa varför de ska komma tillbaka.

Har du många varumärkesskepp så kräver varje skepp mycket omsorg. Det kräver marknadsföring, paketering, egen profil, säljinsatser, vårdande, utveckling och mycket mer. Hinner du med? Orkar du styra och driva många skepp?

Om du inte är en mästare på att delegera och hålla tusen bollar i luften samtidigt så tycker jag du ska ta dig en rejäl funderare. Annars finns det en risk att du splittrar dig i din strävan. Det är svårt att leva ett liv i spagat. Den berömda väggen tornar lätt upp sig och rycker allt närmare. Men det finns lösningar. Har du begränsat med tid och resurser så den absolut smartaste lösningen att satsa på att bygga tillit för ett varumärkessnamn.

 

 

2. Välj ett varumärke men ha fler erbjudanden ombord

Att bygga varumärke handlar i grunden om att bygga tillit, förtroende och attraktion för just ditt varumärke. Även om du är ett litet företag så står du inför exakt samma utmaning som ett stort företag. Utan förtroende för dig och ditt erbjudande blir det ingen affär. ”Men jag har ju många erbjudande, hur ska jag kunna marknadsföra alla?”.

Det är en vanlig fråga men tro mig. Du kommer spara både tid och pengar med denna strategi. Och vinna i tydlighet och uppmärksamhet. Och du behöver inte vara orolig för att du inte får fram fler av dina erbjudanden. Jämför med Volvo, BMW, Gevalia, Bregott, McDonalds, Åhléns, NK, Nike, Adidas och många många fler. De marknadsför ett varumärke men har sedan fler olika paket, modeller, prisklasser och varianter.

Det tydligaste exemplet som jag själv jobbade med 15 år är Birka Cruises. Där var rederiet Birka Cruises garanten och trygghetsskaparen. Deras fartyg Birka Paradise var det levande beviset på deras löften. Och ombord på fartyget fanns det många olika dörrar som det stod dig som passagerare fritt att välja. En resa med guldkant och vardagslyx i världens vackraste skärgård var det mer eller mindre outtalade löftet. Det skulle mer kännas än uttalas.

Ombord fanns det massor av möjligheter, disco, karaoke, dansband, pianobar. Trubadurer och underhållare. Tre-fyra restauranger i olika prisklasser. Spa, eviga solar och pool. Grill på akterdäck, taxfree och mycket mycket mer. Birka Cruises var avsändare, Birka Paradise den fysiska produkten och allt ombord de olika erbjudanden man kunde välja mellan. Som ett stort smörgåsbord där det alltid fanns något som lockade.

Tänk om Birka Cruises skulle valt att marknadsföra varje delerbjudanden separat, vad skulle då skett? Och vad skulle det kostat? Och hur tydligt skulle det blivit?

 

 

3. Bestäm ett huvudlöfte och bevisa det med dina erbjudanden

Varför ska man välja Birka Cruises? Vi använda olika löften men länge gällde ”När resan är målet”. I all marknadsföring lyftes sedan olika erbjudanden, teman och events som bevisade värdet av löftet. Fartyget var som ett flytande smörgåsbord av upplevelser.

Ikea säger ”Där livet händer” och kan med det löftet visa på oändligt antal av situationer och händelser där Ikea finns med som en del av livet. Ikea förstår och möter omvärlden som en del av livet. Löftet blir här också ett tema, ett koncept, som håller ihop all kommunikation. Ett varuhus men med massor av möjligheter, tjänster och produkter.

Volvo har ett kärnvärde och ett kärnlöfte som ständigt finns med i all kommunikation, det är ordet säkerhet. Det ordet ska alltid finnas med även om det inte är uttalat. Ibland kan det vara mer av en känsla av säkerhet, styrka och kraft men Volvo är oerhört medvetna om att deras upplevda position som den säkraste bilen ständigt måste försvaras och bevisas. Om och om igen. Sedan måste även Volvo leva med sin tid och inte bli en slags pansarvagn för trygghetssökande.

Det fanns en tid då Volvo också kallades för ”Sossecontainer” vilket de på senare år försökt tvätta bort med ett modernare och tuffare bilar och utryck. Samarbetet med Zlatan har inte varit en slump. Kraft, rebell, uthållighet och kaxighet är värden som Volvo gärna vill förknippas med utan att tappa känslan av säkerhet. ­

McDonalds nuvarande löfte/tema är ”I´m lovin it”. På ett sätt en slags tillbakagång till den gamla tiden reklamslogans à la ”Ta det lugnt, ta en Toy”, ”Killar med sprätt i, gillar Mazetti”, ”Ta det rätta, ta Cloetta”. Mer jinglar och krokar att hänga upp budskapen på. Men McDonalds förmåga att anpassa sina erbjudanden och möta den nya tidens krav är imponerande. Blixtsnabbt har de lagt till och kompletterat utbudet med köttfria alternativ, sallader och sockerfria produkter. Och McDonalds är mästare på en annan sak – paketering.

 

4. Starka varumärken paketerar sina erbjudanden tydligt

En av de mest betydelsefulla framgångsfaktorerna för alla starka varumärken är att de är tydligt och attraktivt paketerade. Gör det enkelt att köpa. Anpassa dina erbjudanden och paket till din målgrupp och var flexibel. Det är alldeles för många som inte köper för att de inte förstår vad de ska köpa. Eller vad det kostar. Eller inser inte vinsten med köpet.

”Och själv då? Hur gör du?”. Den frågan kommer allt som oftast. Stolt Kommunikation – utvecklar starka varumärken. Det är mitt kärnlöfte. Hur kan jag bevisa det löftet? Hur ser erbjudandet ut? Mitt erbjudande består av föreläsningar, utbildningar, coaching och traditionell reklamproduktion. Allt med målet att hjälpa så många som möjligt att leva sin dröm genom att bygga ett starkt varumärke. Man kan köpa mina tjänster i olika prisklasser beroende på omfattning, längd, djup och behovet av min personliga närvaro. Idag har jag också fler digitala erbjudanden, speciellt inom föreläsning och utbildning.

Fokus ger styrka.
Strukturer gör dig fri.
Uthållighet skapar framgång.

 

Lycka till.

Mvh/u

PS. Vill du bli mer stolt, stark och efterfrågad? Testa min gratiskurs ”10 steg till ett starkare varumärke”. Anmäl dig på www.stoltnu.se