fbpx

JANUARI/FEBRUARI 2023. Vilka fantastiska möjligheter. Skrik och panik. Inflation. Krig. Elpriserna rusar. Elbrist. Statsministern varnar för lågkonjunktur och arbetslöshet. Och Sveriges nya finansminister spär på med mörka framtidsutsikter. Låt dig inte luras! Nuläget är en helt underbar chans för den som ser möjligheten. Du? De flesta blir jätterädda, riskminimerar och ligger lägre än en sjunken båt. Och missar chansen att flytta fram sina positioner. För så här är det. När de flesta bara avvaktar står fältet fritt för den som vågar ta initiativ och tror på framtiden. Drakar lyfter bäst i motvind. Det går inte att bromsa sig upp i en uppförsbacken. When the going get´s tough, the tough get´s going. Vill du nå toppen så är det dags att börja klättra. Vill du lyfta i motvinden är det dags att får din varumärkesdrake att flyga. Nu!

 

 

162. Träna på att få ditt varumärke att gasa i uppförsbacken.

Med andra ord, den så kallade lågkonjunkturen är en gyllene chans att flytta fram positionerna och visa framfötterna. Men det räcker inte med små insatser. Det gäller att göra MER och BÄTTRE. I allt. Det gäller att ta ut svängarna och ta plats i både tid och rum. Digitalt och analogt. Var stolt, positiv och visa hopp och framtidstro. Det är attraktivt och bygger förtroende. Nu och inför framtiden. Och det kommer stärka ditt varumärke. Nu och i framtiden. Ta chansen!

 

1. Den allra viktigaste insikten

Kvaliteten på ditt liv, mitt liv, allas liv handlar om kvaliteten på våra relationer. Punkt. Det gäller både det privata och det professionella livet. Nivån av tillit, förtroende och attraktion avgör hur bra du mår och hur bra det går. Du har precis som alla andra samma längtan av att ingå i en flock och att bli sedd, hörd och bekräftad. Vi behöver varandra och därför är det så viktigt att vi kan bygga sunda och hållbara relationer.

Och inte att förglömma, det gäller även den kanske allra viktigaste relationen du har. Den relationen du har till dig själv. Din självinsikt, din självempati, din samlade självbild, hur ser det ut?

Är du stolt, tacksam och glad över det du är och har? Eller har du låtit självförakt, bitterhet och rädsla styra ditt liv? Ju fortare du inser att du har fått livets fantastiska gåva och att du, på riktigt, besitter en enorm potential, desto bättre. Nej, du är inte perfekt och du kan inte allt men i varje utmaning finns det 1000 vägar till lösningar och möjligheter till ett bättre liv och till bättre relationer.

 

2. Välj att se de ljusa sidorna

Acceptera att du precis som alla andra har mörka och ljusa sidor och inse att du har möjligheten att göra medvetna val i livet. Välj rätt. Välj det ljusa. Välj inte offerkoftan. Välj att låta dig ledas av kärlek och inte av rädsla. Välj tro, hopp och kärlek. Då är allt möjligt. Om du vill.

3. Ta initiativ, behåll initiativet och driv på

Vi människor har en tendens att skjuta upp, tveka och bli stående på ett ben. Villrådiga. ”Should I Stay or should i go” är ju en megahit med The Clash. Ingen tillfällighet. Vår förmåga att bedöma risker och hellre ta det säkra före det osäkra har varit ett framgångsrecept för människan. Ett överlevnadsrecept genom historien.

Men vi lever inte längre på savannen. Den som står still riskerar både att bli påkörd och omkörd. Och konkurrensen är knivskarp och blir bara vassare. Det gäller att ligga i framkant, det ligger att tänka både strategiskt och taktiskt. Det gäller att vara beredd på att tvingas göra snabba förändringar i en tid där hastigheten och kraven på nytänkande bara ökar.

Ha koll på både nutiden och framtiden. Spana efter trender och rörelser. Hur kan ditt erbjudande möta den nya tidens vindar? Försök få till framtids- och visionsmöten med dina kunder, prospects och samarbetspartners.

Se möjligheterna, peka på möjligheterna, lyft möjligheterna till handling.

 

4. Action before perfection

Det finns gedigen forskning genomförd som förklarar varför många inte får saker och ting gjorda trots att de egentligen vill. Rädslan att misslyckas är en av de absolut vanligaste anledningarna men ett annat mycket vanligt misstag kallas för överförberedelse.

Man vill att lösningen ska vara så perfekt som möjligt provar, testar, skruvar så länge så att man aldrig blir klar. Nästan. Man gör om. Man putsar. Man putsar igen. Och så tillfället förlorat. Någon annan tog chansen. Här kan man lära av dels många start-up-bolag inom techbranschen och dels av militärens erfarenheter av krig.

Inom start-up-världen pratar man mycket om ”Time-to-market”. Om man har en idé en tanke ska man lansera den så fort att den har en chans att stå på egna ben. Den behöver inte vara perfekt. Den kan ha buggar och skavanker men det gäller att få ut den så fort det går så att idé kan börja lanseras och erövra en position på marknaden. Helt enkelt etablera varumärket i sinnet hos målgruppen.

En vanligt metodik är att man också tar fram testpaneler och samarbetspartners som får prova och utvärdera produkten. På så viss så slår man fler flugor med en smäll. Man får ambassadörer, man väcker intresse, man skapar engagemang, man lär sig något och man bygger varumärke.

 

 

5. Fatta beslut som en militär


I det militära så kan ett beslut vara detsamma som skillnaden mellan liv eller död. Om du och dina soldater står kvar på samma plats riskerar ni att få en bomb i huvudet. Det gäller att våga fatta beslut. Men man måste ju ha ett beslutsunderlag som är relevant. Ska man gå till höger eller vänster? Har man spanat tillräckligt bra så kan det finnas rätt mängd information.

En tumregel är att fatta beslut baserat på 80% säkra analyser. Det brukar räcka. Och man blir i alla fall inte kvar på samma plats så att fienden kan träffa en med bomber och granater. Sätter man sig i rörelse går det alltid att senare ta ut en ny riktning. Action before perfection.

 

6. Visa energi och övertygelse

Det räcker inta med att du är bra, kompetent och duktig. Eller att du gjort massor av bra saker tidigare. Det är nu som gäller. Och du måste visa rätt attityd och hög energi. Du ska aldrig övertala du ska övertyga. Och du kan inte övertyga och du inte själv är övertygad. Så då och då, tänk efter, känn efter, låt ditt hjärta tala. Du vet att du har ett erbjudande som ger andra nöje, nytta, glädje, värde. Du gör skillnad. Var stolt, tydlig och strålande.

7. Kontakta befintliga kunder först

Skrik och panik. Rädsla och oro. Var positiv. Vårda det viktigaste du har, ta kontakt med befintliga kunder först. Kolla läget. Diskutera situationen. Lyssna, fråga, sondera på ett schysst och inte påträngande sätt deras nuläge. Var lyhörd och äkta.

Men kom inte tomhänt. Ha med dig tankar och idéer som kan hjälpa och utveckla din uppdragsgivare. Tänk både i kort och långsiktigt perspektiv, visa hopp och framtidstro. Både Var konkret och visionär. Och alltid alltid alltid, visa och bevisa vinsten med ditt erbjudande och dina förslag. Det är vinsten som kunden alltid köper. Det är vinsten som gör skillnad. Det är vinsten som är kärnan i ditt erbjudande. Vinsten är beviset på ditt varumärkeslöfte.

 

8. Se över paketeringen

Är det lätt att köpa av dig? Förstår man vad man ska köpa? Har du målgruppsanpassade erbjudande eller kör du på ond-size-fits all? Har du en low-hanging-fruit? Ett erbjudande som är så billigt eller frestande så att man bara måste prova.

Eller har du prova-på-erbjudande? Testa en månad gratis och se hur det känns. Chansen att man vill fortsätta ökar enormt när den som testar blir nöjd. Det är en milsvid skillnad att ha en kontakt innanför tröskeln mot att ha kontakten utanför. Då har ni en kund-leverantörsrelation och då är det lättare att gå vidare.

Och så klassikern, oilka varianter av paket, small, large, extra large. Eller guld, silver, brons. Olika prissättning och olika mervärden beroende på ju mer du lägger in i paketet. Tänk McDonalds, tänk Ikea. Köp en meny och lägg till dipsås, sundae och kaffe. Köp en fåtölj och en puff och en pläd. Har man börjat köpa är man ofta beredd att köpa mer om det känns intressant och relevant

 

9. Se över prislistan

Prislistan behöver inte visas på hemsidan eller lämnas ut men den är bra att ha för dig själv för att du ska ta betalt på rätt sätt. Och det blir lättare att ta betalt och skriva offerter om du tänkt efter före. När vi blir osäkra är det dessutom vanligt att vi brukar vilja ge rabatter för att få sälja men som någon klok person sa, rabatter ska bara finnas i trädgården.

Är du konsult ska du ha ett timpris men mest använda det för dig själv som en beräkningsgrund. Bland det bästa råd jag fått är att som konsult bara ta betalt för halv och heldagar. Om man ska jaga timmar blir det ofta både krångligt och missvisande. Tar du betalt för den tid du ”bara” tänker på uppdraget? Oftast inte.

Att då bara ta betalt för hel- eller halvdagar gör att du markerar att varje uppdrag alltid också ha en start- och stoppsträcka som annars oftast inte räknas in.

Har du möjlighet att skriva längre avtal så är det oftast det bästa. Då kan du naturligtvis se över prisbilden ju längre avtalstiden gäller. Det tjänar både du och din uppdragsgivare på.

Avslutningsvis är det bra att tänka över någon form av garanti. Om du inte levererar så mycket till det datumet så får kunden någon ersättning. Reducerat pris, pengar tillbaka eller att du erbjuder mer hjälp. Bland det kaxigaste man kan erbjuda är ju nöjd-kund-garanti men tänk efter noga. Törs du och är du övertygad om att du fixar det löftet? Kör. Om inte, var försiktig. Då kanske du ska välja en annan garanti.

10. Använd ”bjussigheten” som strategi

Det finns inget bättre och trovärdigare sätt att bygga förtroende och attraktion än att vara en schysst rådgivande expert som bjuder på kunskap. Det är det jag menar med ”bjussighet”. En del säger då att om de bjuder på sin kunskap så har de ingenting att sälja. Det är ett stort feltänk. Du kan aldrig sälja bort all din kunskap, erfarenhet och kompetens. Och det finns ingen som är lika kunnig i vad ditt erbjudande kan ge för fördelar och vinster. Bjud på idéer, webbinarier, kunskapsbrev, bloggar, ”whitepapers” och råd, tips och inspiration. Att upplevas och agera som en bjussig expert är egentligen den enda hållbara positionen att erövra. Både på kort och lång sikt.

 

 

11. Gå med i nätverk

Det är så sant som det är sagt, ensam är inte stark, ensam är bara ensam. Vi är alla totalt beroende av varandra. Vi växer mest och bäst i samarbeten och gemenskap. Människan är ett flockdjur som genetiskt är programmerad för att utvecklas tillsammans. Så, vilka nätverk är du med i?Själv är jag med i världens största affärsnätverk, BNI, Business Network International. Det har funnits i snart 40 år och har under den tiden byggt upp enorma erfarenheter och kunskaper om vad som fungerar. BNI har idag 299 128 medlemmar i över 10 945 BNI-teams världen över. Och i Sverige finns det ungefär 90 team.

Det som skiljer BNI från många andra nätverk att vi medlemmar uttalat är varandras affärspartners med målet att hjälpa varandra till mer och fler affärer. Genom att följa den grundläggande strukturen och grundvärderingarna så lyckas de flesta. Och framförallt måste man ha ett både kort- och långsiktigt perspektiv. Nätverkande är ingen qvickfix, det tar tid att bygga hållbara relationer. 

Men det finns naturligtvis många andra bra och effektiva nätverk. Själv är jag även med i ett breddnätverk som heter AVM Affärsverkstan. Där ses vi en gång i månaden och syftet är detsamma som BNI, att lära känna varandra och utforska hur man kan hjälpa varandra att göra affärer. Direkt eller indirekt.

 

12. Ha många möten

I yngre dagar så mötte jag regelbundet en mycket trevlig säljare från Matton, Jörgen. Jag jobbade på den tiden på en lite reklambyrå och Jörgen kom förbi, ofta spontant, kollade läget och undrade om det var något han kunde hjälpa till med?

Matton var den stora leverantörer av förbrukningsmaterial som behövdes på en reklambyrå. Det var allt från ritpapper, pennor och pastellkritor till stora reprokameror. Jörgen hade en slipsnål med dessa bokstäver YCDBSOYA som jag blev allt mer nyfiken på vad det betydde. Och när jag till slut vågade fråga skrattade Jörgen och sa ”Det betyder You Cant´t Do Business Sitting On Your Ass”.

Det ligger mycket i detta. Har du en plan för hur ofta och när du träffar dina kunder och kontakter? Det finns fortfarande inget kraftfullare än ett personligt möte. Det räcker inte med att maila. Hör av dig, hälsa på, visa hjärta.

 

 

13. Bilda powerteams

Mänsklighetens superkraft heter som sagt samarbete. Vilka eller vem kan du kroka arm med för att bli starkare, tydligare och mer attraktiv? Inom affärsnätverket BNI är det ett format som många använder sig av.

Ett roligt och lite oväntat exempel är när vi i BNI Solna fick besök av ett team från Spanien, BNI Malaga. De ville lära känna svenskar och den svenska mentaliteten. Många svenskar köper lägenheter i Spanien. BNI Malaga hade bildat ett powerteam som bestod av mäklare, målare, vitvaruförsäljare, arkitekt och möbelförsäljare. One-stop-shop helt enkelt.

Ett annat exempel står jag och några fler från BNI Solna för. Vi har bildat ett  team med betoning på kommunikation. I gruppen ingår undertecknad som varumärkesstrateg/utbildar, copywriter/expert intern förankring, filmproducent och grafisk designer. Vårt mål är att stötta och hjälpa kommuner att göra sig själva rättvisa. Alldeles för många kommuner är för otydliga, brister i stolthet och kommunicerar inte konsekvent. Det har vi ett koncept som ´vi kommer presentera. Som powerteam blir vi både starkare och trovärdigare. Vilka kan du bilda ett powerteam med?

14. Starta en advisory board eller coachgrupp

Ensam är inte ensam. Det är i samarbeten som det mesta händer. Det är så människan alltid har utvecklats långsiktigt och hållbart. Bilda snabbt som attan en grupp av människor som du gillar och litar på. OBS! Superviktigt, träffas minst en gång i veckan. Berätta om dina utmaningar. Lyssna. Våga ta råd. Ta hjälp av storhjärnan. Se de stora linjerna och hjälp varandra att spana runt hörnet. Paketera ditt erbjudande utifrån nuläges- och framtidsanalysen. Presentera dina tankar och ta initiativet, behåll initiativet och driv på. Säg vad du ska göra till nästa vecka och gör det. Ta hellre många och små steg än ett stort.

 

15. Skapa bjussiga mötesplatser

Visa energi, fantasi och initiativförmåga. Var den som arrangerar och bjuder in till fest, seminarium, tänka-ihop-dagar, framtidsmöte eller vad du nu än väljer att kalla det. Att visa hög energi är oerhört attraktivt. Visa ”bjussighet”, bjud på fakta, klokskap, kunskap, inspiration, råd, tips … Bjud på möten med energifyllda proffs eller nytänkare. Det behöver inte kosta skjortan. Det räcker med en fika, macka, kaka. Det är mötet som är det viktiga.

När du bjuder in så är du både relevant och intressant. Det är oerhört sällan någon blir arg och tycker du stör om du bjuder på något. Och det ger dig chans att höra av dig innan mötet, bygga relation under mötet och återkomma med dokumentation efteråt. Ett möte gör att du kan ta plats i dina kontakters minne även om de inte skulle komma till mötet. Din bjussighet bygger varumärke och sprider energi.

 

16. Visa din bjussighet även i digitala kanaler


Nyckeln till att bygga relation i digitala kanaler är just precis ”bjussighet”. Den schyssta rådgivande experten ser till att bjuda på kunskap, råd, tips och inspiration. I flöden. Den schyssta rådgivande experten är intressant, relevant och gärna folkbildande.

Gör inte misstaget att försöka berätta för mycket åt gången. Det orkar och hinner de flesta inte med att läsa. Berätta en sak åt gången och tänk så mycket och ofta du kan – vad kan din omvärld för nytta, nöje, glädje, värde av det du lägger ut. Skryt inte, kräng inte, tänk att du ska visa att du är schysst och fokuserad på att ge. För det är så sant som det är sagt, den som ger får. Förr eller senare. Om man håller kontakten över tid.

Du kanske tänker, varför skriver jag ofta så många och långa texter i mina bloggar? Här säger jag ju egentligen emot mig själv, berätta en sak i taget. Men jag tänker så här. Mina bloggar ser jag som ett sätt att samla mina tankar och formuleringar. Här släpper jag fram det som kommer upp i tanke, känsla och sinne. Bloggen blir som ett slags arkiv för min egen ”bjussighet”. Senare kommer jag använda dessa inlägg och underrubriker i andra sammanhang, speciellt i digitala kanaler.

Som t.ex. inläggen i denna blogg. Den har 16 underrubriker och det ska bli 16 olika inlägg. Förmodligen kommer jag dessutom använda samma inlägg i minst tre olika digitala kanaler, LinkedIn, Facebook och Instagram. Det gäller att vara närvarande i flöden. Kan jag så kan du. Nu kör vi.

Mvh/u