29/5 2016. Semestrarna börjar närma sig och det är många som är mer eller mindre slitna just nu. Jag märker det på mig själv, mina nära och kära, kunder och kollegor. Till det högt uppskruvade arbetstempot kommer ett nästan lika högt livstempo. Det är mycket ”måsten” som vi moderna människor ska klara av idag. Vi lever i den bästa världar och har prylar och tjänster som ska förenkla våra liv men känner oss ändå stressade och pressade. Och vi är alltid nåbara och i kontakt med en värld som pockar på uppmärksamhet. Vad gör man då? Hur håller man ihop? Kontakten med ditt hjärta, ditt vill, din dröm kan hjälpa dig över de flesta stormande hav och svårigheter. Och den kontakten är källan till självförtroende. Och den behöver återupptäckas igen och igen och igen ...
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.
73. Träna på ”håll i, håll om, håll ut”
Lyssna till ditt hjärtas röst. Följ ditt hjärta. Visa mer hjärta. Det hjärtat är fyllt av talar munnen. Det finns många begrepp som belyser vikten av att följa sitt hjärta men vad innebär det egentligen? Och hur gör man? För den som vill hitta sin mening här i livet och leva sina drömmar behöver definiera både sig själv och sina drömmar. Vad är ditt vill? På djupet. Vad är egentligen viktigast för just dig? Vad får dig att hoppa upp på morgonen även om du inte skulle tjäna en krona på det du gör? Det finns inga måsten i livet förutom att överleva men för den som vill leva fullt ut och göra livet värdefullt så är min erfarenhet att det är viktigt att reda ut och skriva ned sitt eget svar på dessa tre frågor.
1. Vad är din misson?
2. Vad är din vision?
3. Vad är dina mål?
Ibland är det viktigt att återvända till sin längtan och sitt hjärtas rötter. Vad kände jag, vad ville jag, vad drömde jag? Levandegöra sina formuleringar och återupptäcka dem. Speciellt när man känner sig jagad och splittrad kan det vara värdefullt att backa tillbaka och reflektera över grundtankarna. Stämmer de idag? Behöver de ändras? Ger de dig energi, lust och glädje? Om inte så sök nya betydelser. Livet är en ständigt pågående resa. Det vi såg som sanning igår är inte en sanning idag. Inget är ristat i sten. Men har du inte kontakt med din innersta längtan så är det lätta att gå vilse i alla möjligheter och i allt brus.
Din mission
Ett varumärke kan översättas med personlighet. Det handlar om så mycket mer än att bara tjäna pengar. Enligt min mening handlar det mer om rätten att få vara det bästa av sig själv så att man blir attraktiv både som individ och som organisation. Du kan göra skillnad. Om du rett ut ditt syfte och din mission. Varför finns varumärket? På vilket sätt bidrar du/varumärket till samhällets gemensamma bästa utan ekonomiska värden för anställda och aktieägare? På vilket sätt skapar du mening för andra? Nytta, nöje, glädje, värde? Vad får dig att hoppa upp ur sängen en vintermorgon i februari? En som formulerar detta väl är Simon Sinek som skrivit boken ”Starting with why” och han kan också ses på fler utmärkta filmer på You Tube. Känslan av meningsfullhet och sammanhang är av människans mest grundläggande drivkrafter. Vi vill bidra även till andra. Vi vill inte sko oss på andras bekostnad. Det är tillsammans och i samarbete som människan utvecklas. Vad är din mission?
Din vision
En vision är en ledstjärna för vad du eller dinn organisation vill åstadkomma. En vision är en levande inre bild av ett framtida önskvärt tillstånd som manar till handling. Visionen får gärna vara näst intill ouppnålig och gärna ge dig den där pirrande känslan av energi, nyfikenhet och glädje. Wow-känslan som smakar som en god karamell när du tänker på den. Sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna. En bra vision ska ge dig kraft varje dag när du tänker på den.( Läs gärna mitt inlägg om Stefan Ekberg och under rubriken ganska långt ned i bloggen, En Passionerad historia). En av de bästa visioner jag vet är den som den amerikanska rymdstyrelsen NASA formulerade i början av 1960-talet: ”Vi ska landsätta en person på månen och ta honom säkert tillbaka innan det här decenniet är slut” Vad är din vison?
Dina mål
Dina mål bör vara mer konkreta och både kort- och långsiktiga. Går det att gör dessa mål tydliga, gripbara och kommunicerbara både inom dig själv eller internt i din organisation. Går målen att använda externt? Kan målen följa SMART-strukturen? Specifika, Mätbara, Attraktiva, Realistiska och Tidssatta. Mål kan sättas på både kort och lång sikt och ju mer konkreta de är ju lättare är de att följa upp och använda för att utvecklas. Vilka är dina mål? Och kom ihåg, den som skriver ned sina mål ökar chanserna att nå dom med 6-8 gånger. Minst. Läs gärna mitt blogginlägg om målsättning och om Ola Wallström från Mera Mål AB.
Min vision, mission och mina mål
Snacka går ju, kanske någon säger, vad gör du själv då? Vad har du för vision, mission och mål? Det har jag. På min vägg, i mitt trånga stökiga men brokiga rum som jag delar med fantastiska Magnus Fermin från Digitalpiloterna, sitter tre små tavlor med budskap inom glas och ram. Där har jag satt in mina olika budskap vad det gäller vision, mission och mål. Jag tittar på dem nästan varje dag och jag är alltid beredd att utveckla dem och förändra dem så att det stämmer med mitt hjärtas röst. Det är hela upprinnelsen till detta blogginlägg.
Efter en spännande, utvecklande och enormt upplyftande höst och vår så blev jag i Kristi Himmelsfärdshelgen uppmärksam på hur sliten jag var. Familjen hade tre fantastiska dagar nere vid Laholmsbukten och jag när jag kom tillbaka var det som att ha haft en lång semester. Jag kände att det var svårt att få igång motorn igen trots att jag lever min dröm. Då hoppade jag över bråttomuppgifterna och tittade på mina tre små tavlor. Och slipade till mina formuleringar för ungefär sjätte eller sjunde gången. Det gav kraft. Det fick mig att närma mig mitt eget hjärta. Igen. Det gav mig självförtroende och mod att fortsätta. Mot min dröm. Så här har jag formulerat mig idag:
Min mission är att hjälpa så många som möjligt att med stolthet bygga och leva sitt varumärke
Min vision är att alla med stolthet lever sin dröm och bygger sitt varumärke
Mitt mål är att bli Sveriges mest efterfrågade expert, utbildare och inspiratör i konsten att bygga och leva sitt varumärke
”Håll i, håll om, håll ut”
Är det fler än jag som upplever att det är många som är mer eller mindre slitna just nu? Folk går både på knäna och hörntänderna. Jag märker det på mig själv, mina nära och kära, kunder och kollegor. Längtan efter paus och återhämtning växer för varje dag. Citatet i rubriken fick jag av min fina vän och nätverkskollega Angelica "Albert" Albertsson. Det har gett mig tröst och styrka många gånger. Håll i för att fortsätta fokusera på ditt vill. Håll om ditt hjärta, din dröm och dina nära och kära. Håll ut för att det finns ingen quick fix här i världen. Allt som ska växa med hållbarhet tar tid. Snart får vi pusta ut och bara vara. I alla fall känns det så då detta skrivs i slutet av maj och semestertiderna nalkas. När badstränder sommar och ledighet står för dörren är citatet egentligen ännu mer relevant. Håll i, håll om, håll ut. Alltid. Och kom ihåg ditt hjärtas röst. Där finns källan till självförtroende och mod.
Efter en spännande, utvecklande och enormt upplyftande höst och vår så blev jag i Kristi Himmelsfärdshelgen uppmärksam på hur sliten jag var. Familjen hade tre fantastiska dagar tillsammans nere vid Laholmsbukten och jag när jag kom tillbaka var det som att ha haft en lång semester. Jag kände att det var svårt att få igång motorn igen trots att jag lever min dröm. Då hoppade jag över bråttomuppgifterna och tittade på mina tre små tavlor. Och slipade till mina formuleringar för ungefär sjätte eller sjunde gången. Det gav kraft. Det fick mig att närma mig mitt eget hjärta. Igen. Det gav mig självförtroende och mod att fortsätta. Mot min dröm. Mot min vision. Mot min mission. Mot mina mål. En ständig process.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!