fbpx

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Tål du att granskas? Ärlighet och transparens är två av framtidens viktigaste begrepp?

"Är det möjligt, kan det verkligen vara sant" tänkte jag när jag en vacker vårdag gick förbi Hotell och konferensanläggningen Rival. Våren 2009 genomförde där Sveriges Marknadsförbund sitt årliga och största evenemang, Tendensdagarna. Där behandlar man årligen under två dagar de största och viktigaste trenderna inom marknadsföring. Det var fullt av förväntansfulla deltagare utanför entrén och massor av flaggor och affischer som basunerade ut årets tema på Tendensdagarna, "Ärlighet och transparens". Ett tema som gjorde mig både förvånad och glad.

När Sveriges största oberoende intresseorganisation tar upp två så djupt humanistiska begrepp så har det tydligen hänt något. Det krävs uppenbarligen mer än bara strategier och affärstänkande för att lyckas. Värderingar är viktiga och påverkar lönsamheten. Det har även forskningen bevisat (se Stolt Varumärkesskola #6). Något som vi alla måste ta hänsyn till och klara av att möta. Det kräver att, något som jag ofta hävdat, fungerande kommunikation kan inte bygga på manipulation, tricks och lånta fjädrar. Varje budskap landar oftare förr än senare tillbaka på avsändaren och klarar man då av att synas i sömmarna? Men så har det väl alltid varit? Varför är det viktigare idag? Svaret stavas som så ofta idag internet. Det kraftcentrum som allt mer styr och påverkar våra liv.
Idag landar i stort sätt alla marknadsinsatser, både offline och online, tillbaka på företagets hemsida. Ett exempel: En säljare har gjort ett personligt besök, argumenterat väl för sitt erbjudande och skapat ett intresse inför ett nästa steg så händer nästan alltid samma sak. När säljaren lämnat mötet går kunden in på hemsida för det företag som säljaren kommer ifrån för att skaffa mer information eller få veta mer om företagets bakgrund. Håller då löftena, är budskapen relevanta, bygger man upp tillit och trovärdighet? Tål man att granskas?
Motsvarande beteende sker förstås vid olika onlineaktiviteter som när ett företag skickar ett e-brev, lägger ut en banner, gör en mailförfrågan eller liknande. Detta är mer självklart men det är inte därför mindre viktigt att besökaren landar på en webbplats som är attraktiv och som snabbt hjälper besökaren att hitta rätt och fatta kloka beslut. Får besökaren upplevelsen att det här företaget kan verkligen hjälpa mig, lösa mina problem, tillfredställa mina behov så är mycket vunnet och en affär nära.
Avslutningsvis så måste också kraften och makten i sociala medier lyftas fram. Den stora digitala mötesplatsen där tankar utbyts, tips förmedlas, rykten sprids och nyheter basuneras ut. Allt går sekundsnabbt och kan förmedlas till tusentals individer på i princip nolltid. Om du då och där inte tål att granskas och ärligt kan stå för dina varor, tjänster och löften. Då ligger du illa till. Det finns många exempel på detta och det är en av de viktigaste anledningarna till att orden ärlighet och transperens blir allt viktigare. Vi är alla genomlysta, både som privatpersoner och företag. Då är det lika bra att se till att ha rent mjöl i påsen och verkligen göra sitt allra bästa i alla lägen. Det är inte så tokigt det gamla slitna uttrycket, ärlighet varar längst.

 

 

Se framåt!/