19/10 2015. Jag har gått på världens bästa säljkurs. I Toscana. I tre dagar. Under ledning av en av Sveriges mest framgångsrika försäljningsdirektörer. Han jobbar på MTG/TV3Lokal och heter Peter "Peppe" Ekmark. Han tog en veckas semester för att genomföra en dröm – en säljkurs i sitt eget hus i Toscana. Vi var sju nyfikna entreprenörer som fick äta gott, lyxa, trivas, umgås, göra utflykter och bo bedårande vackert i en av Toscanas pittoreska byar. Den låg i en dal inbäddad av dramatiskt höga och branta berg. Samtidigt som vi fick massor av värdefull kunskap, verktyg och handfasta tips. Och, det ska betonas, vi jobbade och tränade stenhårt på att framföra våra erbjudanden så övertygande som möjligt. Det var som ett "boothcamp", lyxkrog, semester och sightseeing i ett. Allt under överseende och vägledning av Peppe som med sin sällsynta retoriska styrka och höga engagemang fick oss på djupet att inse värdet och vikten av hans (ofta dyrköpta) erfarenheter. Detta går aldrig aldrig aldrig att läsa sig till i en bok. Eller via en kurs på internet. Den energin Peppe bjöd på måste upplevas. På plats. Och helst med Toscana som bakgrund.
Kursdeltagarna i Toscana, från vänster Magnus Fermin/Digitalpiloterna, Erica Toft/Silverdal Innovation Network, Johan Ekmark/La Villa Travel, Lena Gennerud/Hejdadig Grupp & Affärsutveckling, Anna Nystedt/nybliven student och blivande entreprenör och Sandra Kinnaman/The Good Tribe/The Good Talents. I förgrunden kursledaren, the one and only: Don Peppe Ekmark/MTG
Peppe och hans säljteam har i 20 av 22 kvartal lyckats slå budget på en mediamarknad som har stora problem. En del säger att den t.o.m. störtdyker. Och det gäller både tv och tidningar. Peppes recept för framgång heter "Sälj med kärlek, led med kärlek". Det är den strategin han använder sig av varje dag. Med sensationella resultat. Ryktet om Peppes synsätt, historia och framgångar har spridit sig och han har blivit en allt mer eftertraktad och uppskattad föreläsare. Något som han naturligtvis genomför med MTG:s goda minne. Hans föreläsningar ger ju även MTG och TV3 god reklam. Peppe har dessutom länge haft en dröm om att erbjuda utbildningar i framgångsrik försäljning och i och med att Peppe sällan har långt mellan ord och handling så tog han en veckas semester och bjöd in ett gäng entreprenörer till en första pilotkurs. "Kan mina kunskaper och idéer om försäljning och ledarskap även fungera för andra är mina säljorganisationer?" Det var frågan Peppe ställde till sig själv. Och han fick ett rungande jakande jublande svar efter de tre dagarna i Toscana. Han fick toppbetyg av alla deltagare. Och han bevisade verkligen sin favorittes "Att måla en tavla är ett arbete, att sälja den är en konst".
Utsikten norrut från Peppes hus som i grunden är ett utbyggt vakttorn från 1700-talet.
Pojken som levde sin dröm
Peppe är i grunden en entreprenör som drivs av sin nyfikenhet och sina drömmar. Det går som en röd tråd genom hela hans liv. Sälj och drömförverkligande har gått hand i hand. Ofta har det handlat om att starta något typ av företag eller utveckla en organisation. Det började redan när han som liten grabb öppnade en egen cykelverkstad. Där lärde han sig tack vare egna erfarenheter grunderna till försäljning, marknadsföring och affärsmässighet och därefter har han hela tiden utvecklats. Peppe har gjort enormt mycket och startat många företag. Här är bara några exempel. Han har som mediasäljare på MTG lyckats att lansera Laura Pasini i Sverige så att hon sålde osannolika 85.000 plattor. Vilket innebar att skivbranschen började använda sig av tv som marknadsföringskanal. Han vände Metros dåvarande säljkår från att vara den sämsta i Sverige till den bästa och mest framgångsrika. För detta fick han och hans team pris för på Stockholm Media Week. Och tack vare Peppes företag Smile & Shine har vi i Sverige mycket vackrare skor. Det finns så många av företagets skoputsningsmaskiner utställda på hotell, restauranger och andra publika platser.
Solen lyser inte alltid i Toscana men det är fantastiskt ändå. Den första dagen både regnade, åskade och blixtrade det men vår dagliga promenad till kvarterskrogen var kort och uppfriskande. Och vi satt ju mest inne och jobbade så vi trivdes bra ändå.
Lämna inget åt slumpen
Idag är Peppe som sagt en framgångsrik försäljningsdirektör på MTG/TV3 Lokal sedan fler år tillbaka. Det gemensamma för i stort sett alla Peppes projekt är att de alltid startat i motvind. Omvärlden har inte trott på idén, uppförsbackarna har varit branta, konkursens rand nära men med en obändig energi och övertygelse så har Peppe lyckats med det mesta han företagit sig. Men tro inte att han sitter på några höga hästar. Från första stund inpräntade han i oss att det krävs ett stenhårt arbete för att lyckas. Lämna inget åt slumpen. Tror du på din idé och har uthålligheten så är det bara en tidsfråga innan du når din dröm. Och drömmar och lockande målbilder är något som Peppe ständigt återkommer till. Förmågan att kunna visualisera sin dröm gör att man får energi, kraft och mod. Även när det är tungt och motigt. Även när alla säger att det inte går. Även när man själv tvivlar mellan varven. Tack vare att Peppe själv har varit med om allt och kan förmedla sina erfarenheter så levande så blev hans budskap extra övertygande. Jag har träffat många säljgurus genom åren men ingen som Peppe.
Utsikten söderut var storslagen. En halvtimme från byn ligger Pisa och havet, två timmar norrut finns det skidåkning som är bättre än Åre och alldeles runt hörnet vimlar det av vingårdar, medeltidsbyar och kulturupplevelser. Florens och Sienna når man på runt en timme med bil.
Drömmen om Toscana
Peppe har alltid älskat Italien ända sedan han i yngre år tillbringade sina somrar på familjens hus i södra Toscana. Han bestämde sig för åtta år sedan att han skulle fira sin 50-årsdag i sitt eget hus omgiven av vänner och bekanta. Vilket mycket riktigt blev verklighet år 2014. Vid ett flertal tillfällen har Peppe dessutom tagit ned sin säljkår för kickoff och utbildning till huset. Det har inte alltid setts med blida ögon av ekonomiavdelningen på MTG men när Peppe kunnat visa att det bara kostat hälften så mycket som det skulle kosta att konferera i Sverige så har sifferkontrollanterna fått ge med sig. Att resultatet och motivationen har höjts på ett extraordinärt sätt är också något som är slående. Peppe såg hur kombinationen av inspirerande miljö, god mat och stimulerande kulturupplevelser bidragit till säljorganisationens framgång. Det gick inte att snacka bort. Så Peppes dröm om Toscana visade sig också vara något som gett andra både minnen och kunskap för livet. Det ville Peppe se om det även fungerade för andra. Det var därför vi kursdeltagare hamnade i Toscana.
Undertecknad och andra deltagare kunde plocka söta och välmakande druvor direkt utanför köksdörren. Druvorna hade Peppe planterat för ett år sedan och de hade redan erövrat en självklar plats ovanför en del av uterummet.
Peppes 10 konkreta tips
Innan själva utbildningen började summerade Peppe det han själv tyckte var viktigast i all typ av verksamhet och utveckling för den som verkligen vill nå sina drömmar och målbilder. Det är viktigt att ha en plattform att utgå ifrån om man ska kunna bygga drömslott som blir verklighet. Han har landat i följande 10 punkter.
1. Bestäm dig.
Det finns inte plats för några om, men och kanske om du vill nå dina mål. På riktigt. Ge järnet, bestäm dig, ta kampen, följ ditt hjärta och dit vill.
2. Tro på det du gör.
Har du bestämt dig så gäller det att inte vika en tum från den inslagna vägen. Strunta i gnällspikarna och domedagsprofeterna. Följ din inre röst och din dröm. Till 100 procent.
Fokusera, fokusera, fokusera.
3. Våga stå för det du gör.
Kan du tydligt och levande svara på frågan varför du gör det du gör? Kan du stå för din dröm även i motvindens kalla iskyla? Håll din dröm levande genom att ge den energi.
4. Visa äkta engagemang.
Här står Peppe så djupt förankrad så att han verkligen visar att det går att flytta berg. Att brinna, visa passion, glöd och energi slår det mesta. Som en av Peppes chefer sa när Peppe presenterade idén om att marknadsföra Laura Pasini i tv: "Jag trodde inte på idén för fem öre men din entusiasm och energi kunde jag inte tacka nej till".
5. Sätt upp tydliga mål och följ upp dem regelbundet
Att skapa attraktiv mål som är lockande och levande är något Peppe ofta återkommer till. Det har hjälpt honom och hans team till framgång om och om igen genom åren. Hur håller du dina mål levande i vardagen? Peppe betonar dessutom vikten av att följa upp varenda dag och att alla ska veta vad som gäller. Annars blir det en kamp mellan att Undgå och att Uppnå. Där ska vara det senare som ska styra verksamheten.
Efter den första dagens hällregn kom solen fram och vi kunde äta frukost på en av Peppes terasser.
6. Måla upp målbilder
Vi människor tänker och känner i bilder. Det är därför det är så viktigt att för sitt inre måla upp levande och lockande målbilder. När Peppe jobbade med Metros säljkår hade de t.ex. som målbild att de skulle bli utnämnda till Sveriges bästa säljkår, bo på Grand Hotell och glida in i smoking och festblåsa på Café Opera när de vunnit priset som Sveriges bästa säljkår. Och när de klev in skulle musiken tystna och publiken applådera. Så blev det också.
Ståpäls.
7. Var mänsklig, ärlig och rättvis
Det märks om du gör dig till, det märks om du försöker manipulera. Det märks om du är ärlig och har en äkta vilja att sträva mot en vinna-vinna-lösning. Du duger, du har ett bra erbjudande, du vill väl. Är du ärlig mot dig själv och är grundad i ditt hjärta så märks det.
Våga bjuda på både styrka och svaghet, var människa. Det mår all bäst av.
8. Ha balans i livet
För Peppe handlar det om att skriva klart boken om sitt liv, kunna göra ett bra jobb på MTG, utveckla sitt MTG-bolag Klipster där han är styrelseordförane, få hålla och gå kurser, träna, umgås med vänner, kunna hålla föreläsningar och kort och gott kunna styra och påverka sitt liv. Hur ser det ut för dig? Hur når du balans i livet?
Peppes hus från en annan vinkel. Till höger syns den nedre terassen som också har en pool.
9. Se till att ha roligt och fira dina segrar
Det är en punkt som många, inklusive mig själv, ofta glömmer bort men som är oerhört viktig om man ska orka jobba för att nå sin dröm. Det behöver inte vara dyrt, krångligt eller storslaget. Även en liten markering ger energi och kraft. Peppe brukade t.ex. när han nått sina mål alltid klippa sig innan han åkte hem på fredag kväll. Det var alltså på den tiden han hade hår. Men Peppe berättade målande om den näst intill euforiska känsla han hade när han nyklippt körde hemåt och njöt av att ha lyckats nå veckans mål. Han tillät sig vara lycklig både i kropp och själ.
10. Lev dina drömmar
Vi lever inte så länge på denna jord så varför inte göra det bästa av det så länge vi kan och orkar? Peppe har lyckats landa i ett drömtillstånd där han verkligen lever sina drömmar. Ett spännande och utmanande jobb på MTG, en engagerad säljkår med höga ambitioner, en underbar fru och barn som vågar leva sina drömmar och mycket mer. Och inte minst, drömhuset i Toscana. En halvtimme till havet, två timmar till skidorter à la Åre, kultur och fantastisk mat runt hörnet och inte minst, en levande dröm i verklighetens Toscana.
Avslutningen den sista kvällen var som arrangerad. Solen bröt fram, kursen firades med champagne och Peppe hyllades efter förtjänst. En magisk kväll, en magisk kurs, en magisk lärorik resa. Ett minne för livet. Den som höll i researrangemanget var Peppes bror Johan Ekmark från La Villa Travel. Han har arrangerat konferens och bröllopsresor till Italien i snart 30 år och har dubbats till riddare av den Italienska staten för sina insatser som researrangör. Kontakta Johan om du också vill ha en magisk konferens eller resa. Ofta till halva priset jämfört med vad en motsvarande konferens kostar i Sverige.
Peppes säljkurs
Under de tre dagar vi var hos Peppe i Toscana fick vi verkligen jobba stenhårt, träna inför varandra och Peppe, tvingas att formulera oss själva och verkligen fundera på vilken nytta våra erbjudanden ger våra kunder och prospects. Som Peppe sa, det finns inga nyheter. Allt är sagt förr och finns att läsa i tusen sinom tusen säljböcker. MEN! Ingen gör det på Peppes sätt. Med hans energi. Med hans engagemang. Och med hans erfarenheter. Kursen var inget teoribygge, inget flum. Varje del var djupt förankrad i en beprövad och ofta dyrköpt erfarenhet à la Peppe. Ur alla dessa upplevelser och erfarenheter har Peppe kondenserat ned det som han vet verkligen behövs om man vill nå sina mål, sin lönsamhet och sin framgång. Det finns inga genvägar, det finns ingen quick fix. Det finns bara hårt arbete och mycket slit. Men följer du Peppes råd och tankar kommer du ha det fantastiskt roligt under tiden. Och den insikten är värt hur mycket som helst. Tack Peppe för en fantastisk kurs.
mvh/u
PS. I vår planerar Peppe att ha en eller två nya kurser i Toscana, 5-9 april och 12-16 april. Dem kan du läsa om på www.oaklandvision.se eller här. Håll dessutom ögonen öppna efter hans bok "Pojken som levde sin dröm". Det är en självbiografi som är beräknad att komma ut under våren år 2016. Vill du anlita Peppe som föreläsare går du in på Talarforum. Hans föreläsningar är grymma.
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!