fbpx

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Har du koll på de tre magiska cirklarna?

I förra avsnittet av kunde vi konstatera att vi alla lever i en höghastighetstid där konkurrensen, kraven och stressen ständigt ökar. För att klara av dessa krav måste man ha koll på de tre viktigaste cirklarna som man rör sig inom när man både bygger och lever sitt varumärke. Den första cirkeln kallas identitet. Den består av allt man är. Både plus och minus. Det är ingen mening att sopa problem och svagheter under mattan. De kommer fram ofta förr än senare ändå.

Men det är heller ingen mening med att fastna i sina problem och svårigheter. Dom finns där men kan förminskas och de behöver inte påverka vårt växande. Jag tror fullt och fast på att det är genom att bejaka och utveckla våra styrkor som även våra svagheter minskar. Det är på den positiva utvecklingen man ska lägga ner sina resurser och det är där arbetslust och framgång föds.

Vart är du på väg? Vilken profil vill du ha?

Det för oss till den andra cirkeln som kallas profil. Där finns det som vi vill vara, det vi drömmer om, våra mål och visoner. Vi är redan bäst i världen på att vara oss själva, både som människa och företag. Ingen annan är bättre på att vara du än du. Ingen annan kan sin organisation bättre än de egna medarbetarna. Men om vi inte vill utvecklas så är vi dömda till undergång. I alla fall ur ett företags perspektiv. Då riskerar vi att bli både omkörda och påkörda av någon annan som vill mer än oss själva. Därför är det viktigt att alltid föra en levande dialog om vart man är på väg, sätta tydliga mål och uthålligt jobba mot dessa.

Hur upplevs du? Vad är din image?Den tredje cirkeln står för image. Det innebär hur andra upplever oss. Vi äger nämligen inte vårt varumärke, det sitter i huvudet på någon annan. Det må vara rätt eller fel, upplevas orättvist och småsint men det är bara som det är. Detta går dock att påverka och det börjar med grunden, med vår identitet och vår profil. Om vi dessutom då ständigt försöker lära känna våra kunder och våra andra viktigaste målgrupper är mycket vunnet. Lyhördhet och en ärlig dialog med sin omvärld är ett av de viktigaste kraven på ett modernt varumärkesarbete. Att ständigt leverera kundnytta och relevanta mervärden är en förutsättning för framgång.

 

Är du äkta, trovärdig och strålande?

Om man klarar av att fylla alla cirklar med äkta, trovärdigt innehåll händer ofta det som skapar starka varumärke. De tre cirklarna ligger så nära varandra så att de upplevs som en. Man kan likna det vid att ställa in skärpan på en kamera. Hamnar man där är man nära det magiska, det som i USA ofta kallas "Brand Heaven". Där har man hängivna, lojala och nyfikna supporters som är mer ambassadörer än vanliga kunder. Skulle du vilja nå "Brand Heaven"?

Stråla mer!/u