28/5 2017. Rubriken är ett grafitticitat från punkens barndom. Våren och sommaren 1977 kom Ramones, Clash och Sex Pistols till Stockholm. Det brukar räknas som den svenska punkens födelse. Musikens murar revs och en våg av nya band flödade ut över Sverige. Alla kan spela. Alla har rätten att spela. Med tre ackord kan du slå världen med häpnad. Attityd var allt. Man bara körde. Visst, allt var inte bra, långt därifrån, men ur bredden och energin föddes ett nytt mod i den svenska musikrörelsen och gjöt nytt liv i den då ganska tråkiga musikscenen. Citatet summerar en ny och friskare inställning. Bort med passiviteten. Visa mod. Var inte rädd för att ta det första steget. Hur många fantastiska idéer har inte blivit av bara på grund av att idébäraren inte vågat gå från ord till handling? Så kan vi inte ha det. Världen behöver mer idéer och mer energi. Helt enkelt mer företagande och företagsamhet.
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.
103. Träna på att ta första steget
Har du hört talas om mannen som stod inför sitt livs möjlighet? Nu hade han äntligen chansen att fullfölja den dröm som han så länge hade burit på. Han tänkte ”Det är nu eller aldrig” och så valde han ... aldrig. Ett alltför vanligt val. Mycket synd. Vad skulle hända om man provade? Varför lunka på i gamla trygga hjulspår och inte undersöka vad som finns runt hörnet? Hur många drömmar får inte ens chansen att testa sin flygförmåga? Varför? Det handlar inte bara om brist på självförtroende och mod. Det handlar om att ta första steget och inte bli stående på ett ben.
Skippa perfektionisten
Det är många som tror att en idé måste vara klappad och klar innan den ska presenteras. På en marknad eller för några intressenter. Det är ett av de största misstagen många gör. Tysta perfektionisten inom dig. Genom att låta det perfekta hindra det ofullständiga blir ofta ingenting gjort. Lösningen är – börja. Och gör det nu. Låt idén växa fram, ge den tid och näring men låt den inte självdö i garderoben. Den är värd din uppmärksamhet. Du är värd att få se den flyga. Och om den inte flyger så är det vackert ändå. Och du kommer att känna dig levande och upptäcka nya spännande saker under resans gång.
Skapa testbäddar
Skissa, testa, fråga. Pröva din idé hos de som du tror skulle kunna vara intresserade. Fråga 100 personer i en tänkt målgrupp och ta till dig svaren för att fortsätta utveckla idén. Skapa referensgrupper som lyssnar och utmanar dig regelbundet. Glöder du så har ingen rätt att släcka din eld men du behöver vara lyhörd och uthållig.
Skaffa dig mentorer
Människor är i grunden vänliga och vill hjälpa bara de har tid och får chansen. Vilka personer beundrar du? Vilka eller vem skulle du vilja diskutera din idé med? Ta mod till dig, kontakta personen och ställ frågan. Du kommer bli förvånad hur många som vill ställa upp. Bjud på en lunch, fika eller en glass. Och blir det bara ett möte kommer du få så mycket inspiration och självförtroende att du kan ta nästa steg.
Skaffa dig förebilder
Hur har andra gjort? Du är inte ensam om att känna dig liten, rädd och osäker. Lär av andra. Gör inte om samma misstag. Det finns massor av spännande böcker om så kallade framgångsrika entreprenörer som lyckats förverkliga sina drömmar. Om du läser de böckerna kommer du se hur mycket alla jobbat, hur många gånger de misslyckats och hur många gånger de tvivlat och ändå fortsatt. Gå och lyssna på föredragshålllare i ämnet. Det finns massor av inspirerande föredrag för den som söker. Det är få saker som har större chans att träffa rakt in i hjärtat än när man får lyssna på en passionerad människa som berättar om sin livsresa.
Lyssna inte på tvivlarna
Stäng öronen när pessimisterna och de svartsynta börjar mässa. Det är bara livrädda för att du ska lyckas. Då kommer deras egna lilla trygga värld kanske rämna. Nytänkande och nytänkare har alltid mött motstånd från det förhärskande. Tro dem inte. Du duger, du kan, du vill, du törs. Ge fingret åt jantelagen och älska din idé som ditt eget barn. För det är precis vad en god idé är. Ett barn som behöver tas om hand. Den klarar sig inte själv, den behöver vård, näring, kärlek och uppfostran. Och den som vet bäst vad din idé behöver är du.
En värld av möjligheter
Runt slutet av 1800-talet samlades världens då främsta vetenskapsmän i ett stort internationellt symposium. Enligt uppgift var församlingen då rörande eniga om att vetenskapen och den tekniska utvecklingen hade kommit så långt som det över huvud taget var möjligt. Sedan hände det lite saker som du säkert vet. Nu är världen där igen. En ny tid randas och ingen vet vad framtiden bär med sig. Det vi vet är dock att det kommer krävas nya tankar och nya idéer som fungerar i den nya tiden. Vill du vara en del av den nya tiden? Då är det bara att säga som Ramones ”Hey ho, let´s go”.
Mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!