30/6 2021. Surt surt surt. Ont ont ont. Deppigt deppigt deppigt. I efterdyningarna av fotbolls-EM så fick vi svenskar återigen lära oss att bita i det sura äpplet och se hur nederlaget grinar oss i ansiktet. Surt, ont, deppigt. Så känns det att förlora och så måste det få kännas. Ett tag. För efter det så kallade misslyckandet finns det lärdomar att vinna, erfarenheter att dra och kraft att hämta. För dig som brinner och tror. Det enda egentliga misslyckandet är om man slutar och ger upp. Det gäller fotbollsspelare och det gäller företagare som bygger varumärke. Men du som fortsätter och drar lärdomar av dina så kallade misslyckanden kommer att gå långt. Vänd dina förluster till segrar. Vänd surt till sött. Här har du sex tips på hur du kan tänka.
153. Träna på att omfamna dina misslyckanden för att bygga ditt varumärke. Sex tips.
Jonglören sa ”Varje tappad boll är ett framsteg”. Och fortsatte och fortsatte varje dag tills hen lyckades. Den inställningen behöver vi alla ha om vi vill utvecklas. Som individer, som företagare, som grupp. ”De tappade sugarnas klubb” är ingen klubb som för oss framåt. Den klubb du ska vara med i heter ”På den igen-klubben”. Där finns möjligheterna. Där finns drömmen. Där finns kraft och energi för utveckling. Tänk så här.
1. Gör en analys över vad som hände
Okey, det gick inte som du ville, du förlorade matchen, affären eller motivationen. Men vad var det egentligen som hände? När känslorna har lagt sig är det viktigt att analysera. Och att skriv ned eftertankarna på papper. Hur såg dina förberedelser ut? Hade du gjort tillräckligt? Var du tillräckligt påläst, vältränad och stark? Hade du en strategi och genomförde du taktiken som du hade föresatt dig? Oftast är det någon form av basala misstag som vi gör eller inte gör. Den som inte planerar och förbereder sig tillräckligt bäddar för sitt eget misslyckande. Vad kunde du gjort innan, vad hände som gick snett? Förstod inte den du mötte vad du menade? Var du inte tillräckligt tydlig? Var du inte tillräckligt välpaketerad? Var du inte tillräckligt lyhörd? Frågorna är våra bästa vänner. De är vägen mot kunskap och utveckling.
2. Upp på hästen igen
Bli inte rädd. Det är ingen katastrof. Vare sig du förlorat en match, förlorat en kund eller inte fått en offert godkänd. Det går alltid nya tåg men du får inte stå kvar på perrongen. Ta så snabbt som möjligt nya tag, boka nya möten, skriv en ny offert, paketera om dig själv. Det är passiviteten som gör att vi inte går framåt. När du gjort din analys av ”misslyckandet” så är det viktigt att du snabbt går vidare och inte fastnar i mörka tankar och negativa spiraler. En ryttare som kastats av hästen vet att det är enormt viktigt att snabbt komma upp på hästryggen igen för att inte rädslan ska slår rot. Det gäller i allra högsta grad även i affärer och företagsutvecklande.
3. Vad var bra och vad ska du förbättra?
Stirra dig inte blind på det ”misslyckade” resultatet. Om det svenska fotbollslandslaget skulle låta sig nedslås av förlusten i åttondelsfinalen skulle de aldrig komma vidare. Att se, förstå och balansera tankar och känslor är viktigt för att kunna gå vidare. Fotbollskillarna vann sig kvalgrupp, slog Polen, Slovakien och spelade oavgjort mot Spanien. Och de pressade Ukraina till förlängning och förlorade i slutminuten. Det är fantastiskt. Det ska de vara stolta över. Det ska de bygga vidare på. Så, vad ska de utveckla? Individuellt och som lag. Vad behöver de träna mer på och hur ska träningen planeras och läggas upp? Vilka nya mål finns det och vilka steg behöver de ta för att undvika smärtsamma förluster i framtiden. Så långt det är möjligt. Och när de kommer, för de kommer garanterat, hur hanterar laget de förlusterna. Och går vidare. Det tar aldrig slut. Alla kan alltid utvecklas. Du, jag, alla. Vår potential är oändlig. Och allt är möjligt för dig som vill utvecklas.
4. Vad krävs för att du ska ta nästa steg?
Inget sker av sig själv. Bakom varje framgång finns det alltid mycket arbete nedlagt. Ofta enormt mycket arbete. Det ska du vara stolt över och det arbetet blir aldrig klart. Fortsätt den goda spiralen. Insats, resultat, utvärdering, nästa steg. Skriv ned vad du ska göra och vad du vill göra. Repetera din dröm, din vision, din mission. Tillväxten kommer faktiskt inifrån. Hitta den där känslan som tänder gnistan i dig. Börja med en lång bruttolista på olika mål och målsättningar. Sortera och prioritera i mållistan och gör den synlig för både ögat och hjärtat. Sätt upp lappar där målen finns nedskrivna. På dörren, i badrummet, på kylskåpet. Hjärnan kan inte skilja på fantasi och verklighet. Den verklighet och vision du målar upp ger din hjärna kraft och riktning.
5. Gör en handlingsplan
All planering utan handling är bara tidsfördriv. Det sa redan Albert Einstein. Börja bygg en handlingsplan eller revidera den du har. Eller du kanske ser att den befintliga handlingsplanen faktiskt duger och att det egentligen bara är att fortsätta arbetet. Fastna inte i detaljer. Djävulen sitter sällan bara i detaljerna, djävulen sitter ofta lika mycket, om inte mer, i genomförandet. Alldeles för många finslipar så mycket på sina idéer att de aldrig förverkligas. ”Action before perfection” är en bra tumregel. Genom att testa och prova och utvärdera så fortsätter du att utvecklas. Din handlingsplan är din ledstång mot din dröm och din framgång. Följ den!
6. Vem kan du få hjälp av?
Ibland är det lätt att känna sig som den ensammaste människan på jorden. Speciellt när förlusten grinar en i ansiktet och allt känns nattsvart. Det är en falsk bild. Du är inte ensam. Det finns massor av människor som vill dig väl och gärna hjälper dig. Om du ber om hjälp. Drabbas inte av falsk stolthet eller skam över att det inte gått så bra som du hoppats. Vi har alla varit där. Hur ser dina hjälpare och dina stödtrupper ut? Har du ett powerteam som du träffar regelbundet? Har du en coach, ett bollplank eller rådgivare att stämma av emot. Ta hjälp, bjud in, bjud på dig själv. Mänsklighetens superkraft är samarbete. Den superkraften är även din främsta tillgång. Och kom ihåg, surt surt surt kan bli sött sött sött.
Lycka till.
mvh/u
PS. Vill du lära dig grunden för hur du bygger ett starkt varumärke? Gå min gratiskurs "10 steg till ett starkare varumärke", anmäl dig på www.stoltnu.se
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!