1/9 2014. Kan ett hus ha rötter? Kan ett hus vara stolt? Kan ett hus ge trygghet? I allra högsta grad. Vi har precis sålt vårt barndomshem och den processen var mycket större och mer genomgripande än vad jag hade trott. Mycket mer känslosamt och mycket mer omskakande. Det kanske är lite privat men det finns något allmängiltigt i detta. Hus, rum, lokaler, miljöer påverkar oss alla. Men hur mycket betyder rummen och miljön egentligen? De skickar ut signaler och de kan få oss att må bra eller dåligt. Rummen påverkar trivsel, vår möjlighet att arbeta och umgås och vår totalupplevelse av miljön, vare sig det är ett hem eller en arbetsplats. Vi blir påverkade utan att vi riktigt tänker på det och utan att vi förstår varför. Det gäller privata hem och det gäller i allra högsta grad även kommersiella lokaler. Hur hanterar egentligen företag och organisationer sina miljöer?
Varför fungerar vissa miljöer bättre än andra? Varför känner man trivsel och värme direkt när man kliver in i den ena lokalen och obehag och kyla när man kliver in i en annan. Och de kan vid en första anblick vara ganska lika. Kan man medvetet skapa atmosfär? Svaret är otvetydigt ja. Det bevisade inte minst min mamma som gick bort i februari. Hon var mästerlig på att med både små och stora medel skapa trivsel, trygghet och atmosfär. Därför låter jag bilderna från mitt barndomshemmet illustrera detta inlägg. Som en hyllning till både mamma och den Bullerbykänsla hon skapade under nästan 60 år.
Alla vill trivas och må bra
Det gäller inte bara i ett privat hem. Det är lika viktigt och betydelsefullt för ett företag och en organisation. Många ser idag lokalen som en av de viktigaste ingredienserna för att bygga ett starkt varumärke. Ny forskning pekar på att framgångsrika organisationer måste utveckla och attrahera varumärkesambassadörer. Och det är ingenting annat än nöjda medarbetarna och nöjda kunder. Människor som alla möter en miljö och en lokal som kan och bör göra positivt intryck.
Viktiga saker att tänka på
En lokal är inte bara en lokal, det är företagets ansikte utåt och dess placering och utseende är i allra högsta grad profilerande och varumärkesbyggande. Det är många delar som ska samverka, ska du flytta eller utveckla din lokal så gör du klokt i att formulera en lokalstrategi. Det kan du tjäna stora pengar samtidigt som du lyfter din affär. En bra lokalstrategi tar hänsyn till affärsplan och varumärke. Den vilar på en långsiktig grund och den tar hänsyn till, budget, geografiskt läge, bygg, teknik, inredning, service, kommunikationer, växpotential och mycket annat. Men framförallt, en bra lokalstrategi tar hänsyn till och engagerar medarbetarna. Flytten till en ny lokal eller utveckling av en befintlig kan få stora problem om ledningen inte gör medarbetarna delaktiga och positiva.
Kolla in Nomad Projekt
Jag har i mer än sex år haft förmånen att få samarbeta med ett företag som heter Nomad Projekt. Få har så djup kunskap och erfarenhet av hur man får till lönsamma och leende arbetsplatser. Det har de lyckats skapa för organisationer som CocaCola, Svenskt Näringsliv, ICAs huvudkontor, Tiger of Sweden, produktionsbolaget Tre Vänner, Telenor och många många fler. Nomad är lokalstrateger och projektledare och hjälper sina uppdragsgivare med att utveckla och hitta lokaler. Alltid med en helhetssyn och ett fokus på affären, människan och framtiden. Nomad är experter att skapa helhetslösningar som både stärker varumärket och får medarbetare att trivas. För människor som mår bra gör ett bättre jobb. Det vinner alla på. Men vad skapar goda attraktiva miljöer? Det vet lokalstrategerna på Nomad, kolla in dom och ta en kontakt om du behöver hjälp. Nomad och Stolt Kommunikation har nyligen avslutat samarbetet i och med att de tagit en del nya strategiska beslut. Vi får se vad som sker i framtiden men vi har kommit överens om att inte stänga några dörrar. Jag rekommenderar Nomad varmt och innerligt.
Det stolta huset
Under nästan ett års tid har jag och mina två äldre syskon arbetat med att tömma och rensa barndomshemmet. Det har varit både en sorgeprocess och en ritual som fört oss samman och synliggjort minnen, historia och händelser. Saker och ting har fördelats mellan barn och barnbarn på ett smidigt och konfliktfritt sätt. Möbler och inredning som inte de nya köparna ville ha har gått till välgörande ändamål, precis som mamma skulle önskat. Det enda som egentligen slängts är skräp, en säng och det gamla sönderspelade pingisbordet. Till slut kom dagen, dagen jag faktiskt fasade för. Det tomma huset med de tomma väggarna. Hur skulle det kännas i huset när det inte fanns kvar några saker från familjen Bergman. Men jag blev glatt överraskad. När jag gick runt för ett sista farväl i rummen stod huset och rummen där, stolta, vackra och attraktiva. Lite nakna men i slags förväntansfull längtan efter den nya familjen. Huset hade definitivt en själ och en egen energi i sig självt. Det är med vemod men ändå med glädje vi lämnar över huset till den nya familjen. Som har lovat att ta hand om det på bästa sätt. De har från första stund betraktat den gamla träkåken med samma värme som vi alltid gjort. Tack mamma. Tack huset. Vi saknar er bägge men är så glada över den tid vi fått tillsammans.
Mvh/u
PS. Om du vill höra hur min syster upplevde huset så lyssna här. Idag måndag 1/9 hade hon en betraktelse i P1:s "Tankar för dagen".
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!