fbpx

SEPTEMBER/OKTOBER 2022. Är det något vi med säkerhet vet är att tiderna förändras. Och att det går i en rasande fart. Det innebär att vi måste vara beredda på att hela tiden utvecklas och möte nya tiders krav och förväntningar. Om vi inte ska köras över av tidens storm. Då krävs det att du har kraft och förmåga att tänka och agera kreativt. Utan att förlora kontakt med din kärna och dina grundvärderingar. Men hur gör man för att bygga en grund för sin och gruppens kreativitet. Vad krävs? Har du gått på myten om kreativitet? Många tror att den kreative personen är en självständig, sprudlande, påhittig person som bara sprutar ur sig nya idéer i en aldrig sinande ström. Fel, fel, fel. Jag är övertygad om att alla människor är kreativa med rätt förutsättningar. En enormt viktig ingrediens för kreativitet är trygghet. Men det räcker inte att bara skaffa gossiga nallebjörnar. Det krävs mycket mer än så.

 

Foto unsplash.com

161. Träna på att bygga ett tryggt arbetsklimat

 

Jag är utbildad art director på Berghs School of Communication, en av världen främsta kommunikationsskolor. Jobbade där som lärare i nästan 25 år. Där tjatades det om vikten av kreativitet från morgon till kväll. Det stod mig nästan upp i halsen. Men på en av de mest intressanta lektionerna jag hade gick vi igenom vad forskningen sa om vad som krävdes för att man skulle kunna vara kreativ. Också. Det var så oerhört mycket mer än påhittighet.

Visst fanns där påhittighet och förmågan att tänka och formulera sig intressant, relevant och överraskande. Där fanns vikten av bred och djup kunskap om ämnet och verkligheten. Där fanns kommunikationsförmågan och hantverksskicklighet. Och en hel del annat men det var inte det som stack ut.

 

Känslan av trygghet är viktig för dig och ditt varumärke


Det som stack ut var istället vikten av att känna trygghet. Trygghet i att det är okey att våga prova. Tryggheten i att känna att allt är tillåtet. Att det inte finns något misslyckande utan det är viktigt att få testa mycket. Tryggheten som gör att man vågar vara modig. Tryggheten i att känna att jag inte är min prestation utan så mycket mer än så. Det handlar förstås om en inre trygghet och en yttre trygghet.

Och om man nu inte haft turen att få en trygg uppväxt med trygg anknytning så är det ännu viktigare att man har ett tryggt sammanhang, en trygg miljö, en flock som man kan lita på och som vill en väl. Och det är inget man köper. Det är man själv och alla i gruppen medskapande till.

 

Hitta eller skapa en trygg flock för ditt varumärke


Jag har turen (och kanske ett visst mått av skicklighet) att vara välsignad med att vara del i ett antal grupper som ger och har gett mig trygghet även när jag inte är på topp och även när det blåser motvind.

Exempel på viktiga och trygga flockar för mig är mitt team i BNI Solna, mina kollegor på K22, mitt basketlag Brännkyrka IF där jag spelade i 40 år, min klass från Adolf Fredrik, min klass på Brännkyrka Gymnasium, min klass på Berghs, min reklambyrå Verket, och, naturligtvis, min familj, vänner och bekanta. Jag är så tacksam över att ni finns. Även om vi inte träffas varje dag så finns här vänner och kollegor som gjort mig till det jag är. Och det ger mig en känsla av trygghet, jag är och varit med i meningsfulla sammanhang där vi oftast stöttat varandra och velat varandra väl. Den känslan lever även över tid.

 

Hur bygger du trygghet för ditt varumärke?


Hur gör du? Hur ser din situation ut? Har du en eller flera flockar där du får vara dig själv? Där du får både lyckas och misslyckas och ändå vara accepterad och respekterad?

Om inte, ordna det! Ensam är inte stark, ensam är bara ensam. Det är tillsammans och i samarbeten som vi utvecklas.

Det enklaste, och billigaste, starta en egen grupp av vänner som också vill utvecklas. Bestäm att ni träffas regelbundet. Helst minst gång i månaden. Dela upp den tid ni har avsatt för mötet så varje person får lika mycket tid att disponera. Varje person äger sin tid och bestämmer vad hen vill ha ut av stunden. Alla andras uppgift är då att lyssna och ställa frågor. Inte döma, inte kritisera, inte vara negativ. Lyft, uppmuntra, stötta. Och om ”tidsägaren” önskar, ge råd, kunskap och tips.

Det allra viktigaste, visar även ny och bred forskning, är att man regelbundet träffas och ger varandra feedback. Regelbundet. Regelbundet. Och med hjärtat på plats. Generöst och frikostigt. För det är så sant som det är sagt, den som ger får. Så bygger du tillit och förtroende. Grunden för trygghet som i sin tur är grunden för förmågan och möjligheten att släppa fram sin kreativitet. Det här gäller i alla grupper, inofficiella och officiella.

 

Vilket nätverk ska du välja för ditt varumärke?


Jag vill naturligtvis varmt rekommendera dig att även gå med i en nätverksgrupp av mer officiellt slag. Det finns många uttalat affärsinriktade nätverk där man träffas regelbundet. Många kostar ca 10.000:-/år och andra är kostnadsfria. Men det är viktigt att du ser det som en del av din marknadsföring och försäljningsprocess. Det kostar att tjäna pengar, du måste investera i detta!

Vad passar dig? Hur ofta vill du ses? Många träffas en gång i månaden, andra en gång i veckan. En del ses i realtid och andra på nätet i digitala möten. Och en del nätverk blandar digitala möten med personliga träffar då och då. I de flesta nätverk får man komma som gäst och känna av stämningen. Gör det. Och sedan, känns det rätt, så är det rätt. Gå med och kom ihåg. Allt väl fungerande nätverkande är långsiktigt och det bygger på att du är positiv och ”bjussig”. Den som ger får heter det. Det har jag sett bevisas om och om igen under de nu dryga 15 år som jag affärsnätverkat.

 

Var gärna med i fler nätverk


Själv är jag med i fler nätverk. Min mest utvecklande grupp är BNI Solna, där är vi varandras affärspartners och ses varje vecka på torsdagar mellan kl 6.45-8.30. Genom att inspirera, bygga tillit, ge och få kunskap och stöd så utvecklas vi ständigt. BNI är ett uttalat referensnätverk, alltså, vi lär känna varandra och bygger förtroende och därefter, när det är rätt tid, så försöker vi hjälpa vandra att öppna dörrar in i våra egna nätverk. BNI Solna är mitt kvalitativa djupnätverk.

Dessutom är jag med i ett breddnätverk som heter AVM Affärsverkstan som sedan drygt 20 år drivs av Janne Marklund. Här ses vi en gång i månaden, minglar före, presenterar oss för varandra och sedan minglar vi efteråt. AVM brukar ha mellan 40-60 besökare varje gång och en blandning av både större och mindre företag och organisationer.

Utöver detta så är jag också medlem i Företagarna, Stockholms Handelskammare, Unionen Eget, Almi och Connect (där jag också är/varit verksam som mentor och expert), som också erbjuder blandade nätverksträffar ofta kryddade med kunskap och föreläsningar. Att få möta människor är bland det roligaste jag vet. Människor är livet och när vi ser varandra som positiva krafter och inte som konkurrenter då händer det små och stora mirakel. Vi växer alltid bäst i samarbeten. Punkt. 

Avlutningsvis, om du ska orka att både bygga och leva ditt varumärke så handlar det alltså oerhört mycket att du bygger en både inre och yttre trygghet. Du är inte ensam, du behövs, du behöver andra, med varma ögon och människotro så kan vi alla bygga trygga flockar. Vilket är viktigare än någonsin i oroliga tider.

Lycka till.

Mvh/u

PS. Och det här är också värt att lägga på minnet: I ett författarsamtal nyligen pratade Bodil Jönsson också om den nya boken "Tid för tillit och trygghet". Hon konstaterar att vår tids nufixering i kombination med egofixeringen leder till en stor otrygghet. Med andra ord, släpp ditt ego, se de stora långa perspektiven och våga tänk stort.

PPS. Den här bloggen bygger mycket på ett inlägg jag gjorde på Facebook. Då kommenterade men nätverkskollega Miko Lacic så här: Mycket bra formulerat. Jag håller med till 100% och vill lägga till nyfikenhet, struktur, rutiner och disciplin. Kreativitet är att nöta misslyckas och våga testa igen och igen och igen. Det kallas väl för ”gritt”.