fbpx

23/9 2013. Människor är fantastiska. Jag har hittills under mina dryga 30 yrkesverksamma år inte blivit motbevisad. Vare sig i min roll som lärare på Berghs School of Communication eller som varumärkesdoktor. Varje individ, företag och organisation besitter en enorm potential. De har massor av kompetens och erfarenheter. Massor av attraktiva historier att berätta. Massor av kunskap som kan inspirera och ge energi till både kunder och medarbetare. Men varför syns det så sällan? Varför saknas den energin så ofta på den kanske viktigaste av alla touchpoints som finns idag ­– hemsidan. Varför ser då många hemsidor ofta ut som gamla begravningsplatser?

 

Vi har aldrig tidigare haft så fantastiska möjligheter att berätta om oss själva och våra erbjudanden som vi har idag. Snabbt och kostnadseffektivt kan vi utnyttja de digitala kanalerna till både presentationer och dialog. Responsen kan komma i realtid och vi kan följa och se mönster och beteenden hos våra kontakter. Det är ett ansvar och det är en möjlighet. Din hemsida är en ersättning för ett personligt möte med dig eller dina medarbetare. Hur uppför du dig? Lever du ditt varumärke även på nätet? Här är några möjligheter som du inte bör missa.

 

1. Har du en levande sida?

Lever du ditt varumärke? Visar du/ditt företag att ni är aktuella, kommenterar ni händelser, kan man följa tankar och resonemang? Det finns inget tröttare och mer avtändande än att komma in på en hemsida och bland det första man ser är en nyhet. Som är ett år gammal. Eller äldre. Vad säger det om engagemang och vilja hos företaget? Skulle du vilja jobba med en sådan organisation? Visa att du lever och att din energi inte är död och begraven. Var aktuell och levande. Ett inlägg i månaden är ett minimum!!!

2. Den som ger får.

Skryt luktar illa. Visst kan och ska du berätta om nya uppdrag och nöjda kunder. Men ännu mer trovärdigt och attraktivt blir det om du bjuder på kunskap, råd och tips. Berätta om andra sajter, lägg in länkar, berätta om föredrag och spännande upplevelser du varit mer om. Du visar att du har kunskap och kompetens, du ger någonting som en besökare kan ha nytta av och samtidigt visar du viljan att vara en generös samarbetspartner. Vad ger mest, skryt eller generös kunskapsförmedling? Vad bygger bäst relation?

 

3. Referenser ger trygghet.

Har man landat på din hemsida så finns det någon form av intresse. Ett intresse som kan leda till kontakt och kanske affär. En av de viktigaste och mest välbesökta rubrikerna på en sajt är fliken "Referenser". Gör dina besökare trygga genom att berätta om vad andra tycker om dig och ditt företag. Respeketera människans behov av trygghet. Låt dina referenser uttala sig och visa sig med namn, titel, företag och gärna bild. Att prata i egen sak kan vem som helst göra men att andra talar väl om en bygger mycket större förtroende. Och tillit och förtroende är grunden för alla hållbara relationer.

4. Var tydlig med ditt erbjudande.

Många affärer blir inte av för att man inte riktigt förstår vad man kan köpa. Att paketera sina tjänster och produkter på ett tydligt sätt gör det lättare för besökaren att fatta beslut. När en besökare kommit in på din sida så är det en fantastisk möjlighet till affär. Har du tydliga paket i olika storlek beroende på behov och plånbok är det lättare att väcka intresse. Har du dessutom ett erbjudande som är näst intill oemotståndligt, en så kallad "Low-hanging-fruit", så ökar chanserna till affär eller kontakt. I mitt eget fall är det min workshop Varumärkesakuten Steg 1 som är min "Low-hanging-fruit". Vilken är din?

 

5. För en dialog med besökaren.

Någon sa att relation = dialog. Utan dialog ingen relation, det gäller i vardagen, i kärleken och i arbetslivet. Den som frågar bryr sig, den som frågar visar engagemang och respekt för andra människor. På din hemsida kan du snabbt och enkelt göra enkäter och undersökningar som kan hjälpa både dig och din omvärld till mer kunskap och klarsyn. Du kan fråga om hur du själv kan bli bättre och tydligare. Du kan fråga om du kan hjälpa dina besökare med att öppna dörrar in till ditt nätverk. Du kan erbjuda råd och tips via en frågespalt o.s.v. Att ställa frågor är ett utmärkt sätt att få en besökare att antingen komma tillbaka till hemsidan för att få reda på resultatet eller en berättigad anledning för att återkomma själv med resultatet av enkäten.

Din hemsida är bara en förlängning och en ersättning av dig själv i personliga möten. Var stolt, stark och strålande även i den digitala världen. Engagemang ger energi som bygger relationer. Som bygger varumärken.

Var stolt!

mvh/u

PS. Gå in på www.redaktionen.se. Där finns massor av tänkvärda gratistips på hur du kan utveckla din hemsida. Och många bra och prisvärda handböcker.