31/5 2015. År 1983 hände det mig något fullständigt livsavgörande. Jag kom in på Berghs School of Communication. Jag hade blivit utvald till att gå Art Director-linjen. Jag hade då redan jobbat fem år i branschen, dels på Svenska Dagbladets Annonsateljé och dels på en reklambyrå och tyckte att jag redan var på god väg mot att nå mitt mål – att bli Art Director. Och jag hade ett bra jobb på reklambyrån och schysst lön. Då hade jag ett tankevändande samtal med en äldre tenniskamrat som jag hade stor respekt för. Han var inte bara i Sverigetopp inom tennis, han var dessutom en duktig designer och formgivare som utbildat sig på Konstfack. Han menade att jag verkligen skulle bjuda mig själv på att söka till en bra skola. Om jag kom in skulle jag ha nytta av det hela livet, kreativt, yrkesmässigt, ur energisynpunkt och inte minst ur kontakt och nätverkssynpunkt. Jag sökte och kom in som en av 25 bland 450 sökande. Det var stort. Det är stort. Rådet jag fick är det bästa och sannaste jag fått i hela mitt liv. Berghs blev mitt första och största strukturerade nätverk som jag fortfarande har enorm glädje och nytta av. Vi är omgivna av nätverk, både osynlig och synliga. Vilka är de och vad krävs det för att få nätverk att fungera och utvecklas?
För mig har bilden av världen som fylld av olika nätverk blivit allt tydligare. Ja, min insikt är den att nätverka är fullständigt livsnödvändigt. Innan jag kom in på Berghs var jag ju faktiskt med i andra nätverk som också utvecklat mig – som t.ex. tennisnätverket. Det var inte synligt eller uttalat men det hade mycket av det som krävs för att nätverk ska fungera. Nämligen energifyllda människor med samma intresse som vill någonting. Vi människor blir till människor i möten och vi växer i möten. Om vi vill. Egentligen går det att säga att vi är totalt beroende av varandra. Utan du inget jag, utan jag inget du. Men hur nätverkar vi med kvalitet? Hur kan vi utvecklas tillsammans på bästa sätt? Hur kan vi växa hållbart, energifyllt och med glädje? Det går om vi vill.
Bild NASA (public domain) Europa/Afrika
En uppvaknande värld
På den tiden, på 80-talet, träffades alla nya elever på Berghs, ca 400, ett dygn på dåvarande Star Hotell i Sollentuna. Jag tänkte inte på det då men förstår nu att skolan redan från början såg till att bygga förutsättningar för ett bra nätverk. På mindre än ett dygn skapades det en unik känsla och samhörighet. Vi hade föreläsningar, gruppövningar, åt och festade och skapade blixtsnabbt en stark känsla för skolan och för varandra. Att dessutom alla elever, både de kreativa heltidslinjerna och de teoretiska kvällskurserna, fick en chans att träffas så tidigt var också viktigt. Kurserna var ofta på två år och avslutades med examensprojekt där elevernas samlade kunskaper möttes i konkreta uppdrag där allas erfarenheter och kompetenser skulle tas tillvara. När det var dags för examensprojekten hade vi redan en gemensam grund och en förståelse för varandras expertis. På ett dygn byggdes det massor av tillit, attraktion och relationer. Det är basen för alla nätverk.
Bild NASA (public domain) Världen, montage av 60 bilder
Jorden är som hjärnan
Som inledning till den helgens Berghsaktiviteter fick vi se ett bildspel och en "moodsetter" som hette "En uppvaknande värld". Bildspelen var på den tiden, mellan jura och krita, bland det häftigaste som fanns. 36 diaprojektorer samspelade och gav en jätteprojektion och en nästan filmisk upplevelse även. Suggestivt, starkt och tankeväckande. Som Cosmonova. Bildspelet jämförde jorden med en organism som ständigt växer. Tänk om jorden är som den mänskliga mänskliga hjärnan. Den växer till en viss storlek och sedan börjar den växa inåt, knyta ihop hjärnans olika delar med varandra i ett enda stort nätverk där tiotusentals signaler styr och påverkar organismen. Vi blivande reklamelever satt med gapande munnar och fångades av teorin. Vilken tanke. Plötsligt synliggjordes ett mycket större och meningsfullare sammanhang. Människans utveckling har hela tiden gått hand i hand med vår förmåga att kommunicera och bygga relationer. Bildspelet synliggjorde den utvecklingen. Från lägereldarnas samtal till skriftspråk, allt mer utvecklade transportsystem, röksignaler, boktryckarkonsten, tidningar, telegraf, telefax, telefon, tv, radio, rörpost, nya mötesplatser, till reklamkanaler i tusen former. Människan har hela tiden blivit bättre och bättre på att kommunicera. Både i realtid och i mekaniska kanaler. Allt och alla hänger ihop. Allt och alla strävar efter att komma närmare varandra. Idag är globaliseringen ett faktum och världen bara ett klicka bort.
Bild NASA (public domain) Nordamerika
Internet, en lägereld för mänskligheten
Handel, kultur, politik och människans behov av bekräftelse i och av flocken är drivkrafter som utvecklar både individ och samhälle. Det var sant 1983 och det är ännu sannare idag. Varför? Självklart genom internet och alla mobila tekniska lösningar. Jag får Likes alltså finns jag. Globaliseringen fortsätter, urbaniseringen likaså och internet exploderar. Tänk om jorden verkligen är en organism och fungerar som hjärnan och där du och jag är budbärare och påverkare. Om vi vill har vi en uppgift att få jordens nätverk att fortsätta utvecklas. Både på det lilla lokala planet och i det större perspektivet. Hur vi än gör så har vi idag enorma möjligheter att påverka och utveckla oss själva, våra nätverk och vår värld. Vi kan i princip nå vem som helst, när som helst och var som helst. Kunskap, idéer, nyheter och tankar kan sprida sig på en sekund över världen. Allt finns tillgängligt i fickan. Här är en lista på några av världens största sociala medier. Siffrorna är från 2013-2015. Observera att listan även innehåller de kinesiska nätverken. De flesta av dem är mycket större än de vi i väst använder. Hur ofta tar vi hänsyn till dem?
1) Facebook (1 300 miljoner) – Användarantalet passerade en miljard i oktober 2012.
2) Qzone (712 miljoner) – En tjänst från Tencent, företaget som sköter Kinas största chattprogram QQ. Liknar i allt väsentligt Facebook med användarprofiler, album och onlinespel.
3) Tencent Weibo (507 miljoner) – Mikroblogg från Tencent, som från början knöt använarna till deras specifika nummer på chattprogrammet QQ, vilket gjorde anonymitet omöjlig. Är därför främst i dag en "nöjesmikroblogg" som domineras av mode, musik och reklam.
4) Sina Weibo (500 miljoner) – Kinas mest omskrivna blogg, där politiska aktivister och journalister får landets censurapparat att gå på högvarv. Liksom Twitter är varje post begränsad till 140 tecken, men tjänster som grupper eller delning av bilder och filmer gör att Sina Weibo i dag snarare liknar en klon mellan Twitter och Facebook.
4) Twitter (500 miljoner) – Senaste statistiken från Tech Crunch i november 2012.
6) Google Plus (343 miljoner) – Siffror från fjärde kvartalet i 2012.
7) Weixin/Wechat (300 miljoner) – En app som gått från 0 till 300 miljoner användare på två år. Populär tack vare inspelning av små röstmeddelanden som sedan skickas gratis (via wifi) till andra användare. Finns även möjlighet att skapa grupper samt posta bilder och kommentera.
8) Pengyou (259 miljoner) – Tencents nya Facebook-kopia, som kräver att man registrerar sig med riktigt namn och bostadsort. Bra för att hitta gamla bekantskaper, men dåligt för att värna om den i Kina så viktiga anonymiteten online.
Linked In växer snabbt i västvärlden och har idag ca 331 miljoner användare. Instagram har närmare 100 miljoner användare och växer också snabbt. Kontaktytorna mellan människor blir allt fler i en rasande takt. Nya varianter kommer hela tiden. Jag kan ibland bli stressad över alla möjligheter i den digitala världen och känna mig ofantligt gammal och osäker. Hur ska man hitta rätt i denna djungel som cyberrymden är? Då brukar jag finna tröst i några kloka ord från Sveriges Mister Storyteller, Matts Heijbel. Han sa "Jag brukar tänka på internet som ännu en av dessa lägereldar kring vilka människor sedan begynnelsen har samlats. Där har vi umgåtts, pratat och lärt känna både oss själva och varandra".
Bild NASA (public domain) Sydamerika
Allt börjar hos individen
Varje nätverk börjar alltid på individnivå, hos den enskilde människan. Ett varumärke för mig är detsamma som personlighet. Du kan inte sälja in någonting om du inte säljer dig själv. Det gäller samma principer för ett enmansföretag som för en stor organisation som t.ex. fackförbundet Kommunal. Jag hade dem som uppdragsgivare i mer än 20 år och när vi började hjälpa dem var de 650.000 medlemmar. Ändå gäller detsamma för liten som för stor. Varumärket börjar i hjärtat hos varje medarbetare, inte som strategiska "buzzwords" från ledningsgruppen. Varumärkets kärnvärden och värdegrund måste vara förankrade och framtagna i en gemensam process för att kunna fungera. Och alla medarbetare måste leva efter värdegrunden. Då blir det starkt. Då blir det på riktigt. Varje individ är den viktigaste bäraren och ambassadören för varumärket. Därefter: definiera, paketera och kommunicera. Ditt erbjudande, din identitet, profil och image, dina målgrupper och din handlingsplan. Lätt som en plätt, eller? (Läs mer hur man gör i min varumärkesskola i tio delar). När man bygger och lever sitt varumärke i nätverk finns det några hörnpelare och insikter man bör ha med sig och leva efter. Om man vill bygga relationer med kvalitet.
1. Alla individer har en enorm potential
2. Se alla du möter som möjligheter till utveckling
3. Förstå att alla har egna nätverk som kan hjälpa dig
4. Se dig själv som affärspartner, vän och mentor
5. Varje möte är en möjlighet att växa
6. Den som ger får
7. Vi blir starkare tillsammans
8. Nätverkande är ingen quickfix, tänk långsiktigt
9. Träna på att bli en bättre nätverkare
10. Träna på att bli en bättre affärsman
11. Träna på att ställa frågor
12. Träna på att lyssna
13. Träna på att vässa dina presentationer
14. Träna på din elevatorpitch
15. Var ärlig, tydlig och visa respekt.
16. Håll alltid vad du lovar (läs mer här)
17. Följ upp dina möten, skicka kontaktuppgifter, håll kontakten
18. Ha alltid en mailbar kort presentation som förklarar VARFÖR det lönar sig att träffa dig även om man redan har en leverantör som erbjuder detsamma som du
19. Ge alltid positiv energi, mod och hopp
20. Se konkurrenter som kollegor – ni slåss alltid mest mot omvärldens okunskap, inte mot varandra. Försök expandera marknaden och hitta samarbetsformer istället
21. Håll i, håll om, håll ut – relationer tar tid
Bild NASA (public domain) Asien
De synliga och osynliga nätverken
Vi är omgivna av nätverk. Från vaggan till graven. Det gäller bara att se dem, förstå dem och ta dem tillvara dem på rätt sätt. Men man får inte ensidigt utnyttja nätverken och aldrig bidra. Då fungerar det inte. Då krackelerar nätverket. Alla fungerande nätverks gyllene regel bygger på principen "den som ger, får". På engelska brukar man tala om "Givers Gain". I grunden vill de allra flesta människor väl och vill bidra till en bättre värld. När det går snett handlar det ofta om att man själv i första hand måste säkra sin egen och sin avkommas överlevnad. Därefter ska de överleva som finns i ens nästa nära cirkel, släktingar, vänner, närstående. Därefter gäller stammens och klanens överlevnad. I kärva tider är de enda man kan lita på de som står en närmast. Alla andra kan vara potentiella hot. (Läs gärna Lasse Bergs fantastiska Kalaharitrilogi om människans utveckling). Men vi har lyckligtvis kommit bra mycket längre än då vi levde på savannen i flockar om ca 100-120 individer. Hur ser det egentligen ut runtikring oss idag? Vad finns det för olika nätverk? Jag roade mig med en snabb sammanställning och landade i detta:
1. Individen
2. Familjen
3. Släkten
4. Vännerna
5. Flocken
6. Stammen
7. Klanen
8. Byn
9. Staden (= mer än 20.000 invånare)
10. Stadsdelar (Södermalm, Brooklyn, Manhattan)
10. Skråväsendet
11. Branschorganisationer
12. Intresseorganisationer
13. Idéburna organisationer
14. Politiska partier
15. Affärsnätverk
16. Affärslivet
17. Välfärdssektorn (dagis, skola, vård och omsorg)
18. Statsapparaten
19. Kommuner
20. Landsting
21. Demokratin
22. Riksdag
23. Regering
24. Nationalstaten
25. Länstyrelser
26. Länen
27. Militärorganisationer (Nato m.fl)
28. Klusternätverk (Silicon Valley m.fl)
29. Mellanstatliga/överstatliga globala organisationer (Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC), Arabförbundet, FN, G8, G10, G20, Internationella valutafonden, Nato, OECD, OPEC, Världsbanken, World Trade Organization WTO)
30. Mellanstatliga/överstatliga lokala organisationer (Afrika: Afrikanska unionen, ECOWAS, Amerika: Karibiska gemenskapen, Mercosur, ALBA, North American Free Trade Agreement (NAFTA), Asien: ASEAN, Europa: Baltiska rådet, Europarådet, Europeiska unionen (EU), Nordiska rådet
31. Världsamfundsorganisationer (FN m.fl)
32. Megastäderna, idag finns det 100 städer i världen som har mer än 3,7 miljoner invånare och de 10 största har mellan 35 miljoner (Tokyo) och 16 miljoner invånare (Kairo).
Det intressanta är att inom varje nätverk finns det nya nätverk och intressegrupper med egna liv och verksamheter. Ett bra exempel är inom musik i allmänhet och den moderna rock och popindustrin i synnerhet. Bluesen tre enkla grundackord har kryddats med attityd och personlighet växt lavinartat och fångar upp i sin till synes enkla form nutid, dåtid, kultur och historia. Allt mixas ihop av en till synes aldrig sinande ström av nya band, artister, stjärnor och hits. Bluesen fick en baby och den kallade den rock´n´roll. Och indie, och punk och schlager, och pop och drum´n´bass, och rap, och hiphop och you name it ... Varje musikstil har sina fans och nätverk, sina ikoner och spelplatser, sina livsstilar och identitetsbyggande modestilar. Och bland det mest spännande är när artister fångar upp andra kulturers musikstilar och känslor och skapar nya blandningar och uttryck. Bara begreppet världsmusik inger mig tröst och hopp. Musikens språk fungerar över alla gränser och förenar människor från alla världsdelar.
Nytta får nätverken att växa
Mänskligheten har utvecklats och inte minst megastädernas existens är ett bevis på detta. Varje stad är sin tur fylld av massor av olika typer av nätverk på alla nivåer. Smått och stort. På längden och tvären. Informella och formella. Dagis, branschorganisationer, fackföreningar, hobby, sport, affärer, politik, kultur, media, musik, dans och allt mellan himmel och gjord. Kommersiella och ickekommersiella. Visste du att de enligt Google enbart i Sverige finns ca 200.000 olika föreningar i Sverige? Och om de ska fungera och utvecklas så måste de bygga på en stark intressegemenskap, samsyn, respekt och tillit. Nätverket måste kunna tillfredsställa medlemmarnas intresse och behov. Annars börjar det gnissla, annars brister förtroendet och nätverket svajar. Ett bra exempel på detta är de politiska partiernas problem med vikande medlemssiffror. Är det på sikt ett hot mot demokratin eller söker man bara nya typer av nätverk? Det får framtiden utvisa. Ett nätverk som inte levererar nytta, glädje eller värde kommer inte överleva.
Bild NASA (public domain) Nilen
Dialog till varje pris
Som varumärkesexpert och varumärkesmissionär brinner jag för att fler ska lära sig konsten att bygga och leva sina varumärken. Då är det otroligt viktigt att bära med sig en tro på människan, nätverk och nätverkande. Där går det att sprida sina budskap genom att trovärdigt, relevant och intressant visa hur man bidrar med nytta, nöje, glädje och värde. Det är just där i mötet som energin uppstår, som gnistor tänds, som möjligheter blir synliga. Om vi kan träna oss att lyssna aktivt och att föra en dialog som lyfter relationen. Alltså, en utvecklande dialog är lika med konsten att tänka tillsammans. En dialog är inte lika med att jag berättar om mig själv och vad jag tänker och vill och sedan berättar du vad du kan, tänker och vill. I en bra dialog lyssnar vi på varandra, tar tag i varandras tankar och idéer. Vi försöker vända och vrida på dem så att det uppstår nya tankar och möjligheter. (Läs mer om dialogens betydelse i denna blogg). Detta är en konst och något som vi behöver träna på hela tiden. Som någon sa relation är lika med dialog. Bra nätverk skapar utrymme för samtal och dialog. När dialogen tystnar kommer bristen på förståelse, respekt och nyfikenhet som ett brev på posten. Då glider människor isär. Då ger man möjlighet för de mörka och destruktiva krafterna att ta plats. Dialog till varje pris är nödvändigt för allt växande. Och för att kunna föra en dialog behöver vi mötesplatser där vi kan samtala. Levande nätverk är en av våra bästa mötesplatser. Odla dem, vårda dem och väx i dem.
Nästa gång ska jag se närmare på det absolut allra viktigaste nätverket. Alla kategorier. Gissa vad det är?
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!