fbpx

November/december 2021. Syns du inte finns du inte. Det är den nakna, enkla och för många skrämmande sanningen. Det är den enskilt största anledningen till att alldeles för många duktiga företagare inte får ut sitt budskap. De syns inte. Tyvärr! Men scenen finns alltid där. Men du måste kliva upp på den för att synas. Och vara inressant och relevant. Och vältränad. Inom artist- och musikkretsar finns det ett uttryck som är tänkvärt. Det lyder ”80% av framgången handlar om att vara där”. Var då frågar sig då den skeptiske. Svaret är, var där det är viktigt att du syns och verkar. I realtid och i digitaltid. Länge. I flöden. Regelbundet. Uthålligt. Vill du bli trovärdig och attraktiv är detta ett måste. Det är genom att vara närvarande som du har chansen att bygga ditt varumärke och hållbara relationer. Gör det, det är du värd. Här har du fem enkla basala tips.

 

156. Träna på att låta ditt varumärke synas regelbundet och i flöden

Det handlar som sagt om att ta plats på scen. Att synas. Att stråla. Att vara där. Till 80% om man får tro artister och musiker. Du kan se det som om att du väljer att ha en grundton av insatser som gör att du finns i flöden regelbundet. Och det måste vara med en regelbundenhet. Svaja inte. Tveka inte. Bestäm dig. Då kommer det börja hända saker. De resterande 20% för att nå framgång handlar om din förmåga att paketera ditt erbjudande rätt och, naturligtvis, våga fråga efter affären. Men att du finns närvarande regelbundet gör att du blir relevant och intressant och ger dig möjlighet att våga fråga.

 

1. Gå med i ett nätverk

Inget slår ett personligt möte. Det är i det ärliga mötet öga mot öga med en annan människa som du snabbast och djupast kan bygga en hållbar relation. Det gäller privat och i affärslivet. Det finns många typer av nätverk men det viktigaste är att du väljer ett som du känner att du trivs i och vill satsa på. Kom ihåg, att affärsnätverkande är ingen quick-fix. Det tar tid att få gamla vänner.

Själv är jag med i BNI Solna där vi är både affärspartners och vänner. Vi vet att ju mer vi ger, stöttar och hjälper varandra ju bättre kommer det gå för alla. Vi växer tillsammans, vi lär av och med varandra och, framförallt, vi ses varje vecka och går in med liv och lust. Och vi följer den beprövade struktur som är en av BNI:s största fördelar. Strukturer gör dig fri.

 

2. Blogga bjussigt och regelbundet

Högst energi vinner. Hur visar du att du är stolt och engagerad? Hur visar du att du är pålitlig och generös? Mitt svar är – bjud på kunskap, råd, tips och inspiration. Det är det jag menar med att vara bjussig. Du kan aldrig ge bort all din kunskap men du kan alltid ge av din kunskap. Det bygger förtroende. Det väcker sympati. Det gör dig attraktiv.

Att skriva en blogg regelbundet är ett beprövat och ofta framgångsrikt sätt att visa vem du är och vad du vill. Men. Du måste göra det regelbundet. Bestäm en puls och rytm. Är det en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång per kvartal? Du bestämmer. Men. Gör det regelbundet. Annars tappar du i trovärdighet. Var en bjussig rådgivande expert så bygger du ett starkt varumärke.

 

 

3. Gör regelbundet inlägg i sociala medier

Sociala medier är som en fors av inlägg och intryck. Så fort du gjort ett inlägg så förvinner det bort i bruset. Det innebär att du måsta vara närvarande med en tätare frekvens än t.ex. när du skriver en blogg som ligger på din hemsida. Att bygga en stor gryta med innehåll att ösa ur plus att göra en införingsplan för vad och var du ska synas är nästan ett måste. Det du dessutom behöver är att bestämma din ton och hur du önskar att upplevas.

Facebook är mer som kvarterskrogen på hörnet. Bli inte en tråkig typ som bara tjatar jobb och produktfördelar. Var dig själv, intressant, relevant och med glimt i ögat. Instagram är mer som att visa upp ett fotoalbum med några korta bildtexter. Försök överraska och var lite bjussig. Bilder på måltider och familj är tröttsamt.

Instagram är också mer likt en träff på kvarterskrogen men där du mer visar upp roliga, intressanta, varma, profilskapande, inspirerande och gärna spännande bilder. Gärna personligt men en inte privat och inte för flamsigt. Du är ju ett proffs eller hur? Gränsen mellan privat och personligt måste du bestämma och stå för.

Kan du sticka ut och ge något tänkvärt blir de mer spännande, attraktiv och övertygande. LinkedIn är mer som en företagsmässa. Här kan du vara mer professionell och prata jobb men du får fortfarande vara inte bli trist och tjatig.

Twitter brukar liknas vid ett cocktailparty, var leende och vänlig och lyhörd. Och framförallt, visa att du är engagerad och kommentera gärna på ett positivt och konstruktivt sätt. Vad du gör, var aldrig negativ i sociala medier. Det slår bara tillbaka på dig själv. Ingen gillar en gnällspik.

 

4. Bjud in till egna event

Det kan vara litet. Eller stort. Eller mitt emellan. Men det viktigaste är att du bjuder in till något som är intressant och lockande. Varför? Genom att arrangera ett eget event i någon form särskiljer du dig från de flesta andra. Du visar energi, du visar att du vill mer, du tar initiativ, du är bjussig, du har en anledning att höra av dig, du visar brinn och passion.

De flesta gör ingenting så bara genom att bjuda in så blir du en hjälte. Och du behöver inte ens bjuda, att ta en slant om inte annat till självkostnadspris är helt okey. Så länge som det är relevant. Du bestämmer nivån men det viktigaste är att det inte bara är en engångsföreteelse. Regelbundenhet är ett nyckelord.

Själv har jag valt att bjuda på kunskaps- och inspirationsseminarier en gång i månaden. Snart har jag mitt 94:e seminarium. På de 80 första seminarierna så bjöd jag på frukost men sedan coronan har det blivit webbinarium. Och det är också helt okey även om vi inte får synas i realtid. Bättre än inget och webbinarier har också många fördelar. Man kommer snabbt till kärnpunkten, det blir inte så mycket spill och restid och inte minst, många fler kan vara med även de som inte sitter i samma stad.

 

5. Var bjussig regelbundet

Nyckeln till framgång heter en egen och uppskattad maillista med kontakter som verkligen vill hålla kontakt med dig. Det är en kanal som du äger och kan vårda och utveckla. Ärlighet och bjussighet är nyckeln. Uthållighet, konsekvens och regelbundenhet är det som driver och utvecklar relationen.

Nyhetsbrevet är farkosten som tar dig framåt. Eller kalla det hellre för inspirationsbrev. Eller experttips. Vad du än kallar det måste du som sagt förtjäna dina kontakters intresse. Du ska övertyga inte övertala. När du har förtjänat dina kontakters ögon och öron så har du grunden för en hållbar relation. I sociala medierna styr algoritmerna, kommunikationen till din intresserade kontaktlista styr du. Då får du inte bli för jobbigt säljig och krängig.

Ge till 90% och ha med max 10% av innehållet som ett erbjudande. En bra tumregel. Mail, är inte det mossigt? Frågar sig en del. Fel fel fel. Ett väl formulerat vill dina kontakter läsa och ta emot. Ett trist säljmail väcker bara äckel och avsky. Bestäm dig. Ska du höra av dig en gång i veckan, en gång i månaden, en gång i kvartalet? Det viktigaste är att du hittar din rytm och är konsekvent.

 

6. Hitta din rytm och ditt ackord

Och så avslutningsvis, hur får du alla de här delarna att samverka? Gör en plan och håll dig till den. Se till att i stort sett allt du producerar också läggs ut även i andra kanaler. Din blogg lägger du på din hemsida. Du puffar för bloggen i sociala medier. Du bjuder in till dina event via ditt inspirationsbrev. Du berättar om eventet i sociala medier. Du kanske också gör en pdf med din blogg som kan printas ut. Och samtidigt blir det något du kan lämna efter dig vid en kontakt. Eller ha med som något att skicka eller kunna beställa. Det är det här som jag kallar ditt sälj- och marknadsackord. Det gäller att du tränar, prövar och lär dig vad som fungerar. Regelbundet

Lycka till.

Mvh/u