20/5 2018. Det är så oerhört vanligt. Jag ser det varje dag. Begåvade, passionerade, ärliga, duktiga företagare och entreprenörer som inte får ut sitt budskap och inte får igång sin försäljning. De sitter fast i sin bubbla. Stenhårt. ”Jag har så mycket att göra att jag inte hinner”. En allt för vanlig ursäkt. Eller den här ”Jag vet att om jag fortsätter att göra ett bra jobb kommer nya uppdrag automatiskt”. Eller kanske den allra vanligaste ”Det löser sig alltid. På något sätt”. Ingenting löser sig av sig självt. Allt sker när någon (= du) bestämmer sig för att det ska ske. Slump och tur finns men det är det långsiktiga arbetet som ger resultat. Jag har sett alldeles för många duktiga företag gå i konkurs för att de inte regelbundet kommit ut ur sina bubblor och fortsatt att bygga och utveckla båda befintliga och nya relationer. Hur har du det?

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.


136. Träna på att ta dig ur din bubbla

Efter mina 40 år i kommunikationsbranschen är jag övertygad. Individ, företag och organisation MÅSTE bli bättre på att bygga och leva sitt varumärke. Det handlar om överlevnad, arbetstillfällen, fungerande välfärd och en frisk demokrati. Potentialen finns, kunskap, resurser, begåvning och vilja likaså. Tydlighet, stolthet och uthållighet i sin kommunikation är grunden men det måste göras strukturerat och både kort och långsiktigt. Här är några konkreta tips. Om du börjar följa dem så kommer du kunna sova bättre om natten och frigöra ännu mer tid för att göra det du tycker är roligast i din verksamhet. Och då bygger du ännu mer självförtroende och mod.

 

1. Bestäm hur mycket du ska satsa på marknadsföring och försäljning
Det finns en tumregel inom marknadsområdet att man alltid bör investera minst 10% av sin omsättning och sin tid på marknadsföring och försäljning. Tidsmässigt skulle det då i snitt handla om att lägga ned en halv dag på detta. Minst. Alltid. Är det tomt i kundkorgen måste du naturligtvis lägga ned mer tid på att bygga relationer. Stoppa inte huvudet i sanden, kom ur bubblan, möt världen.

 

 

2. Bestäm en dag för arbetet
Jag vet hur det är, det är så lätt att flytta och skjuta upp det där lite jobbiga som inte ger direkt resultat. Vi tar gärna tag i det som är bråttom och missar det som är viktigt även på längre sikt. Vill inte vara förnumstig men ordspråket ”som man bäddar får man ligga” är skrämmande sant i dessa sammanhang. Gå inte in dödsfällan, bestäm en dag i veckan när du arbetar med din försäljning och marknadsföring. Bocka av tid i kalender och håll den tiden. Varje vecka!

 

 

3. Vårda och utveckla dina kunder
Var stolt och tacksam om du är så lyckligt lottad att du har många bra kunder som köper eller ger dig uppdrag regelbundet. Men ta dem inte för givna. Forskningen visar att anledningen till att en uppdragsgivare lämnar en leverantör beror till 70% på att man inte har blivit sedd, hörd, bekräftad. Slarvigt och totalt onödigt. Bygg system och strukturer för hur du regelbundet vårdar dina kundrelationer annars är det lätt att de krackelerar. En annan tankeväckare är att man vet att det tar nästan tio gånger så lång tid att få in en ny kund jämfört med vad det tar att utveckla en befintlig. Vårda, vårda, vårda.

 

 

4. Bygg och vårda din 100-lista
Det tar tid att bygga relationer. Ibland kan det ta många år innan från första kontakt tills relationen har mognat och fyllts med så mycket tillit och attraktion så att det är läge för att fråga efter affär. Då gäller det att ha varit närvarande, engagerad och nyfiken under hela den tiden. Och att man har sett till den andres behov och läge. Den professionelle ser till att ha stenkoll på alla kontakter i sin relationstrappa och ser till att ha extra koll på det sista steget innan kundtrappsteget, intressetrappsteget. Där ska det alltid minst finnas 100 mer eller mindre heta kontakter som ständigt vårdas och utvecklas. Det brukar kallas att ha koll på sin ”100-lista”. Har du det?

 

 

5. Tvinga dig ut ur bubblan
Lyft blicken, lyssna in världen, det är där det händer. Visst, du måste leverera, prestera och göra ett bra jobb. Självklart. Men lyfter du inte blicken och tar dig ut ur din egen bubbla regelbundet så blir du till sist som en damm utan vare sig in- eller utflöden. Dammen växer igen om det inte kommer in friskt nytt vatten. Så är det också för oss människor. Vi behöver nya intryck för att kunna skapa nya uttryck. Gå på utställningar, föreläsningar, läs böcker, gå vägar som du aldrig gått förut, träffa nya människor, träffa gamla människor ... Ge dig själv regelbundet med energi och nytt friskt syre. Då fortsätter du växa och utvecklas. Men kom ihåg att sätta det i system. Skapa en rytm och en regelbunden struktur för inflöden. Ska du ut ur bubblan en gång i månaden, varannan, en gång i veckan? Du bestämmer. Men du måste ut och få nya intryck.

 

 

6. YCDBSOYA
Det var texten på en slipsnål i guld som Jörgen, en av säljarna från Matton, hade på sin slips. Jörgen var en trevlig kille som regelbundet kom upp till den reklambyrå jag jobbade på innan jag började på Berghs. Vi pratar tidigt 80-tal. Matton var dominerande på marknaden för all typ av produktionsmaterial som behövdes på en reklambyrå på den tiden. Stort som smått. Från pennor till kontorsutrustning. Jörgen var en engagerad och glad prick och han kom på besök ungefär varannan månad. Han var lyhörd, snabb och vi var trygga med hans service. Jag hade lagt märke till slipsen på slipsnålen och till slut var jag tvungen att fråga vad den betyder. Jörgen log och berättade, ”Det är en slags kod för oss som är och vill fortsätta vara riktigt bra säljare. Det betyder You Can´t Do Business Sitting On Your Ass”. Den slipsnålen skulle fler ha även idag. Faktiskt.

 

 

7. Vrid på perspektivet, du är ingen säljare
Många blir fullständigt lamslagna när det kommer till läget att de måste sälja. De ser den där jobbiga krokodilsäljaren framför sig, hen med en stor käft som bara pratar och utan öron. Att lyssna på andra finns inte. Ingen vill vara sådan. Ingen behöver vara sådan. Byt perspektiv. Se bubblan utifrån. Du har ett fantastiskt erbjudande som ger andra nöje, nytta, värde, glädje. Du är ingen säljare eller krokodil. Du är en hjälpare och en relationsbyggare. Genom att komma ut ur bubblan, och visa och bevisa det sistnämnda, med en regelbundenhet och med respekt för din kontakt så kommer du att få dem att vilja köpa. Du ska övertyga och inte övertala. Det är den enda långsiktigt riktigt hållbara vägen till att bygga både starka relationer och starka varumärken. Och det måste också göras utanför bubblan.

 

 

Struktur och noggrann planering av relationsbyggande är alltså nyckeln till att fortsätta att ge sig själv chansen att vara attraktiv, trovärdig och fullbokad. Då måste du komma ut ur din bubbla då och då. Du måste ha kolla kvaliteten på dina relationer. Du måste visa att du är en bjussig, lyhörd och passionerad expert som brinner både i och utanför bubblan. Det bygger starka relationer. Och det bygger framgång och lönsamhet. Som bygger självförtroende och mod. Lycka till.

mvh/u