7/7 2014. Framgång, utveckling och lönsamhet. Åtråvärt för de flesta och ingen quickfix för någon. Kan bli ganska uttjatade slagord som kan upplevas nästintill ouppnåliga för många. Men det finns massor av lösningar om man inte fastnar i sitt eget tunnelseende och ser alltför mycket till den egna produkten eller tjänsten. Det putsas och fejas in i det oändliga men man lyfter inte blicken. Man missar nämligen att fokusera på det mest väsentliga. Kunden och kundens behov. Framgångsrika och lönsamma företag förstår vikten av att attrahera och utveckla det som avgör affären på både kort och lång sikt. Nämligen engagerade och aktiva varumärkesambassadörer. Det är lika med nöjda kunder och nöjda medarbetare. Alltså nöjda kunder och medarbetare. En insikt som bl.a. "SAS-Janne" Carlzon använde sig av framgångsrikt. Samarbete, dialog, lyhördhet är grunden till att bygga starka relationer. Då måste man komma in i det lilla lilla tunnelcirkeln som för tunneltittarna ( = alla människor) innebär verkligheten. Men hur bygger man starka relationer? Hur gör man i praktiken för att komma in i sina kontakters tunneltittarcirkel? Här är 24 konkreta tips.
De här råden för att upprätthålla ett gott samarbete med kund lärde jag mig redan när jag själv utbildade mig till art director på Berghs School of Communication för mer än trettio år sedan. De är lika aktuella idag. De visar att det inte finns något nytt under solen, att detaljer är viktiga och att det krävs disciplin och uthållighet för att bygga goda relationer, bra samarbeten och hög tillit. Men det är ingen rocket science, inga hemligheter eller magiska knep. det handlar om ärlighet, tydlighet och goda värderingar. I många stycken gäller samma principer för all form av relationsbyggande som vid jobbsökning, nykundsbearbetning och merförsäljning. Var en schysst närvarande, engagerad, rådgivande expert och samarbetspartner.
1. Ta initiativet
2. Behåll initiativet
3. Bekräfta överenskommelser
4. Håll överenskommelser
5. Skaffa dig kunskap om företaget och produkterna
6. Håll dig informerad i kundens fackpress
7. Bevaka kundens konkurrenter
8. Håll kunden informerad - om sig själv
9. Håll kunden informerad - om dig
10. Håll kontinuerlig kontakt:
- telefon minst två gånger per vecka
- brev/mail minst varje vecka under pågående projekt
- säljkontakt minst en gång per månad
11. Skicka lägesrapporter, varannan vecka - varje månad
12. Sträva efter att hålla kundmöten hos kunden - om inte praktiska eller andra skäl talar emot det
13. Förbered dig inför kundmötena
- läs på
- gör en agenda
14. Passa mötestiderna
15. Lyssna på kunden
16. Låt kunden träffa så många som möjligt av dina medarbetare/kollegor
17. När kunden sökt dig - hör av dig bums
18. Ägna landsortskunderna särskild omsorg
19. Hjälp dina kollegor med karriären
20. Kolla igenom all text du skickar till kunden
21. Var lojal mot dina arbetskamrater - och kunden
22. Prata inte skit om konkurrenterna
- Prata inte skit om kunden
- Prata inte skit om medarbetarna
23. Håll utvärderingssamtal med kunden minst en gång om året
24. Glöm aldrig att du jobbar i servicebranschen. Du finns till för kunden - inte tvärtom
Som sagt, nöjda kunder blir varumärkesambassadörer och kommer tillbaka. Och det är mycket lönsammare att försöka utveckla en befintlig kund som att försöka skaffa en ny. En del forskning pekar mot att det kostar nästan 10 gånger så mycket, i tid och pengar, att få in en ny kund som att utveckla en befintlig. Det är alltså extremt lönsamt att utveckla sina kundrelationer. Nästa gång ska jag berätta ännu mer om hur man kan agera för att bygga starka kundrelationer. Då kommer jag referera till en av de allra duktigaste i ämnet, Thomas Lydahl från WOW Marketing. Och en sista fråga, när ringde du en kund senast bara för att kolla läget? Utan någon baktanke, bara för att vara schysst? Testa, det kommer uppskattas.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!