fbpx

1/2 2014. Drömmer vi för lite idag? Är vi för stressade för att våga göra nytt? Brister vi i mod? Tja, år 2013 var det i alla fall 60.527 personer som vågade starta nya företag. Alla förmodligen med en dröm om att styra sitt eget liv, att få göra det man själv vill och se hur långt vingarna bär. Det handlar sällan om lusten att bli rik, det handlar oftare om lusten att bli fri. Jag tycker det är både modigt och vackert. Det är något jag bestämt mig för att stödja så mycket jag kan. Jag brinner för mänsklig utveckling. Varje individ är värd sitt bästa. Det var därför jag hösten 2013 startade Varumärkesakuten. Det är min plattform för att sprida kunskap och inspiration om konsten att bygga och leva sitt varumärke. Då måste man förstå vikten av att arbeta strukturerat med sin försäljning och med sin kort- och långsiktiga marknadsföring. Om man vill bli fullbokad, eftertraktad och lönsam. Då måste man förstå att man ska utveckla sitt erbjudande samtidigt som man säljer. Då måste man i början kunna svara ja på de tre viktiga frågorna: Har du? Vill du? Gör du?

 

 

Genom att tänka varumärkesorienterat så kan man nästan dubbla sin lönsamhet enligt ett forskningsprojekt presenterat av Frans Melin och varumärkesbyrån Label. Det gäller både små och stora företag. Om man redan som nystartat företag har med sig förståelsen för att allting kommunicerar och påverkar varumärket så kan man mycket snabbare bygga ett starkt och livskraftigt företag. Det går att bygga in varumärkestänkandet i alla processer och delar, i erbjudandet, i kommunikationen, i sin lokal och närmiljö och inte minst i och hos sina medarbetare. Om allt detta ska fungera så måste man ha svarat ja på de tre grundfrågorna.

 

1. Har du?

Handen på hjärtat, svara ärligt och med en uppriktighet som börjar redan nere i tårna. Har du ett erbjudande som andra kan ha nytta, glädje eller få ett värde av? Om du inte kan svara ja på detta så kommer du få problem. Blixtsnabbt. Du kan inte lura dig själv och du kommer heller inte kunna lura någon annan. I alla fall inte i det långa loppet. Du kommer inte kunna uppbåda den energi och kraft som behövs för att bygga ett starkt företag. Det är ingen quick fix, det är ett hårt, intensivt OCH roligt arbete. Finns lusten där även om det blåser motvind så kommer du ändå orka. Tappa inte kontakten med ditt hjärta och ditt mod. Du måste våga och det finns hjälp att få.

 

2. Vill du?

Det finns många som har en lysande affärsidé och en bra och genomtänkt produkt eller tjänst. Men som inte är beredda att betala priset för att lyckas. Vare sig i tid eller pengar. Ingen får något gratis, alla måste offra något men mödan kan betala igen sig tusenfalt, både i frihet, tillfredsställelse och pengar. Det här är ytterligare några frågor du behöver ställa dig:

Är du beredd att jobba utan lön kanske under fler år? Är du beredd att arbeta ibland 12 timmar per dygn, speciellt i början? Är du redo att bli en mångsysslare som både måste kunna göra en budget, sköta administrationen och skura på toaletten? Gillar du att fatta många och snabba beslut? Är du bra på att planera och organisera? Dessa och många fler frågor kan du besvara i enkäten "Testa dig själv, passar du som företagare?". Den är gjord av Stefan Ekberg på www.redaktionen.se. Där finns dessutom massor av gratistips för speciellt småföretagare plus många och handfasta självhjälpsböcker. Rekommenderas varmt.

 

3. Gör du?

Gör, gör, gör! Har du ett erbjudande som andra kan ha nytta, glädje eller värde av är det egentligen bara en tidsfråga innan du lyckas. Då handlar det om planering och struktur. Och om att du är aktiv och beredd på att ständigt utvecklas. Du måste hela tiden vara inställd på att leva i process. Ta hjälp, skriv ner dina mål, skaffa en coach, sätt ihop ett advisory board, skaffa samarbetspartners.

Du kommer aldrig bli färdig men det kommer bara bli roligare och roligare ju mer kunder och uppdrag du får. Jag har hållit många föredrag för nyföretagare som sökt sig till Nyföretagarcentrum och där framkommer det ofta ett stort misstag som många gör. Man sitter och slipar och putsar på sin produkt och affärsidé alldeles för länge och glömmer bort, eller vågar inte, möta sina målgrupper och sin marknad.

Du behöver inte vara färdig. Det finns något enormt attraktivt i en ny idé, det väcker förväntan och nyfikenhet. Var inte rädd för att pröva din idé även om den inte klar. Och kom ihåg, just bristen på uthållig aktivitet är ett av de stora hindren för många även etablerade företag och organisationer. Vi kan alla bli tydligare, stoltare och mer uthålliga. Speciellt vad det gäller vår förmåga att bygga och leva våra varumärken. Håll i, håll om, håll ut.

mvh/u

PS. Om du funderar på att starta eget, ta kontakt med Nyföretagarcentrum. De ger dig kostnadsfri rådgivning och massor av råd och tips.