fbpx

19/4 2014. En del gäster som kommer till en av våra affärsnätverksträffar på Arndts Weekly på Gondolen blir lätt chockade. Stämningen är alltid hög och de flesta vågar ta ut svängarna ordentligt i sina presentationer. Är man ny och ovan vid situationen så kan det ibland uppfattas som ett slags nöjesfält fyllt med clowner och underhållare. Andra får en känsla av att det är någon slags sekt. Några tycker den uppsluppna stämningen är oseriös. Inget kan vara mer fel. Det är just för att gruppens medlemmar byggt upp tillit och förtroende för varandra som vi vågar bjuda på oss själva. Eller som Robert Karl Oskar Broberg uttryckte det "Hellre vara ute på isen och ha det glatt än gå i lera och sörja" Här kommer 12 nya variationer på olika presentationer.

 

11. Bjud på kunskap

Att ge råd, tips, kunskap och inspiration är ett oerhört effektivt och generöst sätt att bygga relationer med omvärlden. Det är en av mina huvudstrategier vilket kanske framgår av denna text?
En del är rädda för att ge bort sin kunskap, vad ska man då ta betalt för? En helt felaktig inställning. Det går inte att ge bort så mycket kunskap så att man inte ha kvar något att sälja. Har du jobbat ned ditt varumärke så har du insett att du är fullständigt unik och inget kan ge det du ger på ditt sätt. Våga med hjärtat ge inspirerande tankepärlor så bygger du tillit på ett unikt sätt. Det kommer du ha igen mångdubbelt framöver.

12. Berätta en rolig historia

David Locke lär ut förmågan att tala engelska på företaget Key Corporate Training. Hans presentationer var fullständigt magiska. På en underbar engelska berättade han på ett lågmält men innerligt sätt olika roliga historier om svenskar som gjort små men ofta fatala misstag när de försökte prata en i övrigt god engelska. Det kunde vara som uttalandet från en svensk under en finare middag "Excuse me for raping" och liknande men mycket mer subtilt. Davids presentationer är legendariska och "Very British". En sann fröjd att höra för oss något mer fåordiga vikingar.

13. Illustrera med bilder

Det är i och för sig ganska givet men hon gör det oerhört effektfullt och med en smittande livsglädje. Jini Sofia, Gondolengruppens egen fotograf. Hon visar alltid upp stora tydliga foton på människor med en före-bild och en bild efter det hon lagt lite smink, lite styling och tagit bilder med det där lilla extra. "Jag älskar att göra människor SuperGlada och SuperSnygga" brukar hon säga och ingen säger emot henne. Bilden bär verkligen ofta både budskapet och varumärket.

14. Illustrera med saker

Idag är Gondolengruppens webbyrå gänget från IgoMoon. De skapa snygga och mobilanpassade webbsidor i Worldpress till en fast månadskostnad. Deras representant Robert Hallgren understryker alltid sin presentation med att visa med företagets logotype som en liten raketmodell han håller i handen och avslutar sin presentation genom att låta raketen swischa fram mot nya digitala rymder. Enkelt och effektivt.

 

15. Klä ut dig

Hur syns man i bruset? Att välja kläder som sticker ut är ett sätt. Ilskna färger, udda kreationer, festliga slipsar och annat udda gör att man syns. för egen del använder jag numera min läkarrock och mitt alterego Dr Stolt som profilskapare. Läkarrocken började jag använda några månader efter det jag lanserat Varumärkesakuten. Klart det måste finna en doktor på akuten. Det har fungerat över all förväntan. Alla som ser mig kommer ihåg mig och jag blir som en vandrande rollup bland alla andra. I businessvärlden dominerar fortfarande de mörka färgerna så jag är som en lysande isbjörn bland alla pingviner. Många kommer fram och undrar vad jag gör och jag kan lätt förklara varför jag ser ut som jag gör. Det är inte bara yta, jag vilar starkt i mitt budskap "Lev din dröm, bygg ditt varumärke", alldeles för få lever så och det var därför jag öppnade Varumärkesakuten.

16. Berätta kundhistorier

Varför har kunderna valt dig och varför kommer de tillbaka? Nöjda kunder kommer tillbaka. Stefan Rapp, från IT-supportbolaget Complete Solutions, berättar ofta om kunder som i panik ringt till dem. Systemet har havererat, datorerna brunnit upp och det är en viktig kundpresentation om två timmar. "Inga problem" säger Complete Solution och får igång tekniken tack vare sitt backupsystem samtidigt som de i god tid levererar nya datorer innan kunddragningen. Den och liknande historier bevisade Complete Solutions varumärkeslöfte, Passionerad It-support".

17. Tänk konceptuellt

Nina Hjort från Presentationsteknik är en av gruppens absolut bästa presentatörer. Och skam vore väl annars, namnet förpliktigar men Nina klarar detta galant. Hon chockar oss, hon får oss att skratta, ger oss aha-upplevelser och hon visar varje gång både ethos, pathos och logos. Det är deras bärande tema eller koncept. En kunskap som är nästan 2500 år gammal och fungerar än idag. Ett bar koncept är "evigt", medieneutralt och unikt. En bra idé är överraskande och relevant. Ninas presentationer innehåller alla ingredienser varje gång. Hon och Presentationsteknik både bygger och lever verkligen sitt varumärke hela vägen.

18. Låt produkterna illustrera

Ingela Janlert från 360 grader hälsa är ett vandrande varumärke. Hon är hälsoprofet, coach, föreläsare och säljer även kosttillskott. "Hälsa är kul, enkelt och viktigt" är hennes grundbudskap och vi tror henne verkligen. Jag har själv förlorat 15 kilo tack vare Ingelas beprövade metoder och produkter. Dessa har hon ofta med sig, delar ut till de som beställt, bjuder på smakprov och visar upp. Både Ingela och produkterna lyfter budskapet som mycket handlar om att få mer energi.

 

19. Låt tjänsten illustrera

Kroppen, hälsan, badstranden och sex är scener där resultatet av Tomas Häggbergs insatser kommer synas. Tomas är personlig tränare och utmanar vårt dåliga samvete och kittlar vår fåfänga med sina presentationer. Ibland subtilt, ibland betydligt rakare. Alltid med inspirerande energi.

20. Hot eller löfte?

Vad händer med ditt äktenskap om städningen inte fungerar? Fanta Touray driver städ- och hemtjänstföretaget Fancy Care Service. Med olika infallsvinklar och stor variation visar hon hur relationerna hemma blir så mycket bättre om man slipper lägga tid på städning. Mer kärlek och mindre tjat och gnat helt enkelt. Tydligt, roligt och berättat med glimten i ögat. Alla kan känna igen sig.

21. Använd en slogan

Mats Ståhle från Eurovator utsågs till Stockholms bästa nätverkare 2013. Mer än välförtjänt. Mats både ger och får massor av referenser och hans löfte om att göra hemsidor till företagets bästa säljare verkar fungera. I stort sett varje vecka redovisar Mats veckans resultat som ofta ligger på mellan 100- och 200.000 kronor. Mats har intensitet och pathos och han avrundar alltid med sin slogan "När marknaden suger .... och här svarar församlingen i kör ... är Google det enda som duger". En slogan är som en krok att hänga upp sitt budskap på. Jag brukar säga "Stolthet säljer" och "Lev din dröm, bygg ditt varumärke". Vad säger du?

22. Byt roller

Det händer då och då och det är alltid en riktig ögonbrynshöjare. Micke Arndt, som oftast leder varje nätverksmöte, introducerar en deltagare och så plötsligt reser sig en helt annan person upp och tar över presentationen. Ofta blir det både dråpligt och absurt vilket gör att man öppnar sina sinnen. Extra mycket effekt blir det när en kvinna presenterar en man och vice versa. Enkelt men effektivt sätt att få uppmärksamhet.

 

Näste gång kommer det ännu fler exempel. Varje vecka är det spännande att både få se och höra exempel på mina medlemskollegors kreativitet. Det ger energi och inspiration som varar länge.

Var stolt.

mvh/u