4/3 2013 Jag älskar då mina fördomar kommer på skam. Tack vare att Liselotte Isacsson på Antoma hade öppnat dörren för oss fick vi i förra veckan träffa marknadschefen på Microsoft, Sabina Rasiwala Hägglund. I min okunskap så trodde jag att Microsoft skulle vara ett stort och ganska mätt företag som tuffade på i kraft av gamla segrar och starka marknadspositioner. Ack vad jag bedrog mig. Sabina presenterade istället ett framtidsföretag med extremt höga ambitioner, totalkoll på sin utveckling, en uppmuntrande och livsbejakande personalpolitik och allt i en miljö som andades framkant och nytänkande. Vi bara gapade och blev bara mer och mer imponerade.
Under våren åker vi runt och intervjuar främst företag som har hamnat på topp 10-listan i tävlingen "Sveriges bästa arbetsplats" som anordnas av institutet Great Place To Work. Jag, Ewa Wigenheim, livscoach och Lena Gennerud, grupputvecklare från Hejdadig Affärsutveckling, intervjuar duktiga företag som har en dokumenterad vilja att skapa goda arbetsplatser. Samtidigt som vi får lära oss mycket om hur andra tänker så får vi också en chans att testa våra tankar om Kraftresan. Det är en process som via workshops, föreläsningar, utbildningar och mer eller mindre djupgående metodik skapar samsyn och förståelse för vikten av att ha en helhetssyn på företaget. En individ som trivs och är motiverad och stark har en förutsättning att göra ett riktigt bra jobb. Varje arbetsgrupp måste ha individer som kan bejaka och utveckla gruppen till bättre resultat utan att gå in i destruktiva konflikter. Alla delar måste, tillsammans med ledarskapet, se och ta ansvar för hur alla bidrar till helheten och varumärket. Kraftresans varumärkeslöfte är "Gör ditt jobb till ett underbart äventyr". Vi tror att arbetsglädje ger lönsamhet och det är något som inte kommer per automatik i denna stressade värld där tempot och kraven bara ökar.
Microsoft hade en egen metodik för att mota dessa möjliga problem. En blandning av kontroll och att ständigt ge feedback och möjlighet till utveckling. Sabina berättade om att alla medarbetare har en karriärplan som stäms av utifrån både kort- och långsiktiga mål. Målen är tydliga och avvikelser följs upp regelbundet och i detalj. Vi undrade om det inte kunde bli lite jobbigt med alla avrapporteringar men Sabina menade att det gav mer styrka och lugn. Täta avstämningar var bra för både medarbetare, ledarskap och företag. Om något inte stämde fanns det ett batteri av åtgärder, stöd, utbildningar och utvecklingsmöjligheter. I och med att arbetet är så transparent och prestationsbaserat så är arbetsmiljön befriat från svågerpolitik vilket skapar en god stämning enligt Sabina. Ett bevis på att systemet fungerar är att många många stannar länge på Microsoft.
Hon menar dessutom att Microsoft är det vänligaste företaget hon jobbat på. Befriat från rasism och fördomar och med ett uttalat mål att jobba mot jämställdhet och jämn könsfördelning. Microsoft är dessutom en tydligt lärande organisation vilket innebär att man inte bara förkovrar sig utan att man också lär av varandra. Det finns massor av kompetens och kunskap inom organisationen som man delar med sig av. Vill man ha en coach, en talare eller en mentor så finns det speciella sökvägar för detta. Inom Microsoft finns det ungefär 70 intresseorganisationer som kan stötta medarbetarna på olika vis. Några exempel var t.ex. grupperna Indier i Australien, Single mothers, Woman at Microsoft. Mer och mer växte det fram en känsla av Microsoft som ett eget kosmos där man så långt det var möjligt alltid försökte stötta varandra för att kunna hjälpa sina kunder så mycket som möjligt.
Microsoft har en spännande strategi som går ut på att medvetet positionera sig med sina produkter som finns i vardagen. Inte för exklusivt och flärdfullt som Apple utan man strävar efter att vara en trygg leverantör med ambitionen att finnas där länge för många. Det är inte en slump att Windows 7.0 finns i minst 700 miljoner pc-burkar runt om i världen eller att Microsoft har 150 varumärken i sitt stall. Det är inte viktigast att vara coolast. Det räcker långt med att vara störst. Och ofta bäst.
Efter att berättat om detta och mycket mer avrundade Sabina med att visa oss runt i deras nya hypermoderna kontoret ute i Kista. De har nyligen byggt om och redan skapat ett kontor som väcker mycket nyfikenhet. Det kommer studiebesökare från hela världen. Tankarna bygger mycket på Bill Gates whitepaper "New World Work" han skrev redan 1984. På sajten www.detnyaarbetslivet.se finns mycket av tankarna dokumenterade. Här hittar du massor av inspiration och idéer. Värt ett besök. Rejält tagna av Sabinas generositet och lugna sätt att berätta om Microsoft gick vi ut i vårsolen. Det är ingen slump att Microsoft vann priset som Sveriges bästa arbetsplats. Vi gratulerar och tackar för lektionen.
Stråla starkt!/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!