fbpx

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
 

Vad får ett träd att överleva?

Du ska nu få en uppgift som tar max 10 sekunder att genomföra. Jag brukar använda den som en start på mina föreläsningar och workshops. Lova att inte tjuvkika inte längre ner i texten, det blir mer av aha-upplevelse då. Nu kör vi. Ta fram ett papper och en penna.

Sätt dig bekvämt tillrätta och ha papperet framför dig och pennan i handen. Nu ska du, samtidigt som du långsamt räknar till 10, rita/gestalta ett träd. Börja nu.
Titta på ditt träd. Vad ser du? Är det vackert? Är det ett barrträd eller ett lövträd. Kanske ett äppelträd, hann du rita dit frukter? Är grenarna yviga eller spretiga? Är du nöjd?
När jag gör den här övningen i större grupp brukar jag låta samla in alla teckningarna. En del skäms lite, andra har bara kluddat i ett hörn, somliga har vågat ta ut svängarna ordentligt. Men gemensamt för alla gånger är att nästan 90-95% har glömt det allra väsentligaste. Vad det är går upp för de flesta i samma stund som jag tar alla teckningar som saknar det jag söker och kastar upp dom i luften. Vi har då tidigare konstaterat att vi lever i en allt hetsigare värld, en stressig höghastighetstid där vi alla kämpar för att hinna i kapp bland det dyrbaraste som finns idag, nämligen tid. Dessutom har vi också slagit fast att konkurrensen och pressen på oss alla yrkesarbetande bara ökar. Samtidigt som majoriteten av teckningarna singlar ner på golvet brukar jag fråga vad de få alster som jag håller kvar i handen har som de andra illustrationerna saknar. Svaret är inte givet förrän jag visar och pekar på det som oftast inte syns, nämligen rötter.
Det vi inte ser påverkar. Det vi inte ser finns. Det vi inte ser har större betydelse än vad vi ofta anar. Rötterna är både verkliga och en symbol för våra värderingar, vår kunskap, vår historia, våra erfarenheter, vår kompetens, våra tankar, idéer och visioner. Våra samarbetspartners och leverantörer och mycket mer. Kort och gott, det som gör att just vi är vi. Som människa, organisation eller företag. Att vi är det vårt varumärke lovar. Från rötterna får vi vår näring, vår styrka och vår stabilitet. Ett träd utan rötter blåser omkull precis som en organisation utan stark värdegrund och förankring sällan eller aldrig klarar motvind och stormar.
Det är viktigt att vi vårdar våra rötter. Det ger oss stolthet och inre styrka. Och det är lika viktigt att vi hjälper varandra att se det goda vi har och stöttar varandra när det börjar blåsa snålkallt. Ytan är vacker men förgänglig. Vare sig blad eller frukter har någon längre livslängd. De kan vara vackra, välsmakande och sköna att se på men det som gör att vi överlever över tid är just att vi fortsätter att ge oss själva näring och ljus så att trädet/organisationen/människan kan fortsätta växa. Det är vi alla värda.

Be good!/u