fbpx

2/9 2013. Djävulen sitter i detaljerna. Och därmed också möjligheterna. Det förvånar mig ofta hur många som missar att vårda och utveckla sitt varumärke i vardagen. Även i det lilla. Ingen tror att konkurrensen kommer minska. Tvärtom. Då gäller det att ta tillvara varje möte och se det som en möjlighet. Allt kommunicerar. Allt påverkar varumärket. Allt påverkar försäljningen. Både i levande livet och i den visuella kommunikationen. Vad man säger i telefon, hur visitkorten ser ut och vilket första intryck man gör är betydelsefullt. Gör man ett rörigt intryck upplevs man som rörig. Trygg och stolt utstrålning säljer. Här kommer 5 tips på s.k. touchpoints det är bra att ha extra koll på.

 

 

Analysera, kartlägg och skilj på touchpoints med hög frekvens och lägre frekvens. Exempel på touchpoints hos en butik är t.ex. expediter, kassakvitton, skyltning, påsar, inredning o.s.v. För en företagare kan fakturor vara den viktigaste och mest frekventa visuella mötet med kund. Eller för t.ex. en tandläkare kan det vara kallelsen till nästa besök. Exempel på touchpoints som exponerar varumärket långsiktigt är t.ex. lokalens läge, fasadskylt, företagsbilar o.dyl. Rätt design stärker varumärket. Rangordna gärna dina touchpoints beroende frekvens.

 

1. The elevator pitch.

Inget slår ett personligt möte. Kan du beskriva varför man ska välja dig och ditt företag på 30 sekunder? Det är ungefär så mycket tid du har vid ett första möte eller om du träffar någon i en hiss. Snabbt, stolt och attraktivt. Varför ska man välja dig? Vad är den största kundnyttan? Att formulera detta kan vara helt avgörande. Slipa, testa, pröva responsen. Fråga gärna den du möter hur de uppfattar dig. Att vara ödmjuk och nyfiken bygger förtroende. Skryt luktar illa men ärlighet bygger tillit.

 

 

2. Dörrskylten

Du får inte en andra chans att göra ett första intryck. Lokalen är en av de fem viktigaste byggstenarna för ett varumärke. Uppfattningen om dig och ditt företag börjar redan när man ser adressen. Har du rätt geografisk placering på ditt företag? Är det lätta att hitta till dig? Jag har många gånger varit med om att det inte går hitta företaget finns. Det börjar redan utanför huset. Små, otydliga eller frånvarande skyltar. Kan man se vart man ska i trapphuset på väg till hiss eller trappa? Väl på plats utanför dörren, hur ser den konkreta dörrskylten ut? Hur vanligt är det inte med papperslappar och handritade skyltar som är tejpade på dörren. Snygg och prydlig skylt ger rätt intryck.

3. Entrén

Hur många gånger har man inte snubblat på lådor och flyttkartonger i entrén? Ibland finns det inte ens en plats att sitta och vänta på. Röriga och ofullständiga broschyrställ är tyvärr alltför vanligt. Se entrén som en möjlighet till att göra ett starkt första intryck. Det bär man med sig länge. Det är ett sätt att visa engagemang och omsorg. Tänk igenom färger, ljus, ventilation, exponeringsmaterial, möbler. Det behöver inte kosta en förmögenhet, det räcker med att man visar omsorg om gästen och detaljerna. Vad vill du att gästen ska känna, tycka, göra vid ett besök hos dig? Och vad ska gästen berätta för andra?

 

4. Mailfoten

Har du koll på hur många mail du skickar och svarar på varje dag? Och hur ser det ut egentligen? Mailen är fortfarande ett av de viktigaste kanalerna för att kommunicera inom arbetslivet. Har alla i organisationen samma grundfakta med? Finns loggan på plats? Många har också en bild på sig själva. Är en smaksak men ökar tydligheten. Om du har en bild med så se till att den är bra, ett gammalt passfoto förstör intrycket. En del lyfter också fram ett event eller en speciell fråga i slutet och länkar till mer information. Låt det inte bli för stort och påträngande. Tonen i ett mail passar bäst om det liknar ett samtal, skrik inte.

 

5. Kuvert/adressetikett

I dessa alltmer digitala tider gör det gamla hederliga brevet en comeback som en kanal. Där kan man bryta igenom bruset och göra intryck. Välj dina kuvert med omsorg så att de ger rätt intryck och känsla. Det måste inte vara diskret, det finns massor av fantastiska papper och kuvert i olika kvalitet och färger. Guld, silver, neon... Vill du synas och sticka ut så är kuvertet en fantastisk visuell plattform. Mottagaren tar det i handen, kan känna, se, lukta. Det går att få luktkuvert. En annan form jag själv använder är adressetiketten. Den kan man sätta på vilken bärare som helst; paket, kuvert, rör-stafetter jag har t.o.m. sett vykort i glas. Ett tips jag fick när jag gick på Berghs var att också trycka telefonnummer och inte bara postadressen på kuvert eller adressetikett. Idag bör man även lägga till mailadress och hemsida. Många som har öppnat försändelsen vill direkt höra av sig och om då alla kontaktuppgifter står på kuvertet så blir det lättare. Vill du dessutom sticka ut ännu mer? Skriv då alltid adressatens namn för hand och sätt dit riktiga frimärken. Det ökar öppningsfrekvensen radikalt och visar att det har funnits en människa bakom brevet. Det stärker varumärket och bygger förtroende.

Nästa gång kommer jag med nya tips och dessutom ska jag avslöja vad nästan 300 säljchefer saknade på sina visitkort. Något som är enkelt, billigt och effektivt. Och säljande och varumärkesbyggande.

Var stolt/u