MARS/APRIL 2022. Problem, utmaning eller kris? Som företagare vet vi att varje dag är fylld av utmaningar men vi kallar dem möjligheter. Chanser till förbättringar. Om vi håller huvudet kallt och jobbar på. Om vi vågar se lösningar istället för problem. Om vi inte låter oss nedslås. Det mesta går att lösa om vi har rätt stöd, rätt verktyg och rätt attityd. Men ibland kan det kännas som krisen mer går över i katastrof. Plötsligt blåser det både motvind och är uppförsbacke. Samtidigt som en lavin kommer emot oss. Ukraina, Ryssland, inflation och räntechock. Samtidigt. Då kan du lära av den amerikanska arméns enligt grundstruktur i krislägen. Den lyder: I FÖRVIRRING OCH KRIS. 1. Get people together. 2. Structure tasks. 3. Focus on future. Den kan rädda både ditt företag och ditt varumärke.
Foto: Pexels/Unsplash
158. Träna på att agera rätt i kristider
Krig är vedervärdigt. Vi i Sverige ska vara tacksamma att vi sluppit krigets fasor i mer än 200 år. Dock har krig lärt oss något. Nämligen hur vi klarar av att överleva när vi är satta under dödshot. Vad vi MÅSTE göras för att både individ och grupp ska överleva. Vi hade alla ett ansvar att bekämpa Coronaviruset både som individ och grupp. Och det är likadant nu med kriget i Ukraina. Om det kommer något gott ur dessa kriser så är väl det att situationen visar att vi alla hänger ihop och att vi måste samarbeta för att lösa krisen. Om man ska klara sig när det gäller liv och död så kan det vara klokt att lära av de som talar av egen erfarenhet. Som t.ex. den amerikanska armén. Så här resonerar de vid förvirring och kris.
1. Get people together
Försök inte att spela kaxig och vara en Rambo. Du är beroende av andra och de är beroende av dig. Kraftsamla, se över vilka i din närhet som berörs av situation och smala ihop dem snabbt. Se över alla dina flockar, var är de, hur mår de, har ni kontakt? Familj, arbetskamrater, samarbetspartners, vänner. De som är viktiga för dig och som berörs av just denna situation.
Försök gärna få till riktiga möten i levande livet. Samlas kring lägerelden, så som människan alltid har gjort. Gå laget runt och stäm av läget, känslor och tankar. Gräv ned eventuella stridsyxor och glöm gammalt groll. Efter att ha levt som egen företagare vet jag hur mycket upp och ned det kan vara i branschen. Det gäller att inte drabbas av panik. Det gäller att tro på att det finns lösningar. Alltid.
En frilansande närstående kollega befann sig många gånger i lägen när jobben sinade. Då brukade han samla sin stora familj och säga ”Nu är det tufft, nu måste vi låta herr 20% flytta in igen”. Det innebar att alla snålade, sparade och gnetade tills situationen ljusnade.
Det blev nästan något lustfyllt av krisen och t.o.m. de små barnen kunde bidra på sitt sätt. De fick bara lördagsgodis varannan vecka. Mänsklighetens superkraft är samarbete. Du är inte ensam. Du klarar det. Och minns det min yngste son kom hem och berättade för mig när han var sex år. ”Utan pengar är du fattig, utan vänner är du förlorad”.
2. Structure tasks
Fight, flight or freeze? Slåss, fly eller spela död är de grundalternativ vi har i krissituationer. Och den enda möjliga valet är naturligtvis att slåss. Att inte ge upp. Att se och söka lösningar. För de finns alltid.
Okey, det är kris och motvind. Du kan gräma dig en stund, känna oro, rädsla, bitterhet men det som hänt har hänt. Det spelar ingen roll hur orättvist eller fel det är. Ju snabbare du accepterar situationen och börjar söka olika lösningar ju snabbare kommer du komma på bana igen.
Vad kan du göra nu, med en gång? På vilket sätt kan du vinna tid? Det finns ofta mer tid än man tror. Allt behöver inte göras med en gång. Oftast. Om det inte är att undvika att få en bomb i huvudet. Då gäller det att snabbt fatta ett beslut, ta skydd och agera direkt.
Även här kan det militära lära oss en hel del. Där fattar man ofta ett beslut baserat på att man bedömer att man har 80% av nödvändigt beslutsunderlag. Att försöka ta reda på mer fakta kan innebära skillnaden mellan liv och död.
Vem gör vad? Vilka uppgifter ska lösas? Summera uppgifterna och fördela dem till de som är lämpligast att lösa dem. Tänk på det korta perspektivet i första hand. Bryt ner problemet och utmaningen i mindre delar och skapa en samsyn i gruppen/grupperna på nuläget och utmaningarna.
Gå sedan så snabbt du kan från ord till handling. ”Action before perfection” är ett inspirerande mantra att bära med sig. Handlingskraft i praktiken är extremt värdefullt. Det går att resonera, diskutera och utveckla lösningarna under processens gång.
3. Focus on future.
Samtidigt som du söker de snabba lösningarna i nutid är det viktigt att också tänka längre. Vad blir konsekvenserna av dina beslut och lösningar idag?
Använd gärna scenariometodiken. När jag gör det här vägvalet kommer detta ske i framtiden. Om jag väljer den andra strategin då kommer förmodligen detta hända. Och vad händer om du väljer en tredje väg?
Ta exemplet med Ukraina i nuläget. De flesta ser nuläget i krigets fasor och Putins brutala maktspråk. Men hur många lyfter blicken och resonerar om hur freden ska vinnas. Även detta krig kommer ta slut precis som alla krig tagit slut. Vilken värld vill vi då ha? Vilken framtid vill du ha?
Att ha en idé om framtiden, en vision och en längtan ger kraft till att orka kämpa och uthärda utmaningarna. Handlingskraft helt enkelt. Man vet att de som hamnat i till synes hopplösa situationer, t.ex. de som hamnade i nazisternas koncentrationsläger, och hade kvar en tro på att det fanns en lösning, de hade en mycket större chans att både överleva och snabbare komma tillbaka till ett fullvärdigt liv.
Tro, hopp och uthållighet. Tro, hopp och kärlek. Det går att uttrycka på många sätt men om du kan definiera detta för dig själv så kommer även du lösa din krissituation. Och gå stärkt ur det kaos och den motvind du hamnat i. Solen finns alltid där även om den döljs av de mörka molnen ibland.
Och kom ihåg - det löser sig.
Mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!