13/4 2014. Nu blir det riktigt roligt. Det är dags för det som ofta är det mest centrala på de flesta nätverksträffar – den personliga presentationen. Du har ofta inte mer än 30 sekunder på dig. Vem är du, vad vill du, vad erbjuder du? Kan du få med ethos, logos och pathos? Kan du göra intryck som andra kommer ihåg och som bäddar för nästa steg? Kan du vara relevant men ändå överraskande? Detta är en konst men det är fullt möjligt. Jag ser det varje vecka och jag överraskas varje vecka. Alla människor är kreativa och påhittiga. På en nätverksträff, speciellt när man lärt känna varandra, så är det fullt tillåtet att bjuda på sig själv och ta ut svängarna. Då visar du dig som människa och det väcker sympati. Hur kan du bli mer spännande, intresseväckande och attraktiv på nätverksarenan? Det gäller att synas och ibland blir det rena nöjesfältet. Men det är helt okey. Scenen är din.
Att få uppmärksamhet, det är ingen konst. Dra ned byxorna i en fullsatt kyrka på första advent så lovar jag att du får många blickar. Men varför gör du det? Kan du inte hämta hem din presentation så blir det bara pinsamt. Nyckeln är återigen att vara grundad, välrepeterad och uttrycksfull. Har du jobbat igenom ditt varumärke så blir det mycket lättare. Därför är det viktigt att ha koll på sin historia, sina styrkor, svagheter, sina nätverk, kunder o.s.v. De bästa presentationerna hämtas alltid från hjärtat, från det egna rotsystemet. Då blir det både ärligt och ofta underhållande om det framförs på rätt sätt. Det handlar inte bara om vad du erbjuder, det är också viktigt att få med varför man ska välja dig. Du har många redskap och format att använda. Här är några exempel:
1. Berätta en historia
Storytelling är inget nytt. Det är något vi människor ägnat oss åt i alla tider när vi samlats kring lägerelden för att umgås och lära känna varandra och livet. Den här källan är oändligt djup. Vad har du för historier att berätta? Det kan handla om ditt erbjudande men det kan också bara vara en detalj som gör dig synlig och trovärdig. Har du hört världens kortaste skräckhistoria: "Den sista levande mannen på jorden satt ensam i ett rum, plötsligt knackade det på dörren". Eller haikudikten: "Jag avundas dom som inte tänker 'Livet är kort!' när blixten slår ned". Det går att få in mycket på några korta rader. Hämta gärna inspiration från Matts Heijbel, Sveriges Mr Storyteller som han brukar kallas. På hans hemsida storytellers.se hittar du massor av exempel. Missa inte att anmäla dig till hans nyhetsbrev.
2. Var ärlig
Ärlighet varar längst. En av Sveriges bästa fotografer, Philip Laurell, var med i Arndts under drygt ett år. Han blev aldrig riktigt bekväm med nätverkandet vilket han uttryckte så här vid ett tillfälle: "Jag måste vara Sveriges sämsta nätverkare. Jag kommer nästan aldrig ihåg att anmäla mig i tid, jag vet inte vad jag ska söka, referenser missar jag nästan alltid och jag är jättenervös varje gång jag ska presentera mig för jag vet inte vad jag ska säga. Och ändå får jag jobba". Just den gången hade Andreas Olsson, VD på Presentationsteknik, fått uppgiften att utse den för dagen skarpaste presentationen. Philip vann. Ärlighet och pathos räcker långt. Och det märks om det är äkta.
3. Använd rösten
Under ett par år var artisten och sångaren Per Bredhammar med i Arndts till allas glädje och förskräckelse. Självklart sjöng han i stort sett varje gång fram sin presentation till allmänt jubel. Vilken pipa! Men att hamna efter Per för att presentera sig själv var de flestas skräck. Snacka om att hamna i slagskugga. Men det är inte bara professionella sångare som Per som kan använda rösten och sången för att få fram sitt budskap. Även en oskolad röst räcker långt. Vad har du för musik som kan förstärka ditt budskap? Per slutade förresten på Arndts med orden "Nu har jag tack vare Arndts fått så mycket jobb att jag inte hinner med. Därför tar jag ett uppehåll". Häpp.
4. Använd kroppsspråket
93% av vår kommunikation sker via kroppsspråk och resten via det talade ordet. Alldeles för få tar ut svängarna och erövrar scenen med sitt framträdande och sitt sätt att agera. Men det gäller inte Michael Kröger, executive coach på HK Partner. Varje gång det är hans tur att presentera sig tar han en central plats i rummet, står stadigt, talar extremt tydligt utan att överdriva och med hög och bestämd stämma. En sån kille glömmer man inte i första taget. Dessutom smickrar han nästan alltid oss och berättar om hur fantastiska vi är och hur mycket energi han får. Vi gillar.
5. Använd ljud
En av våra nyaste medlemmar, PA Radencrantz, säljkonsult från PAR Consulting, använder sin senaste uppdragsgivares produkt som ljudillustration. Det är nämligen en speciell larmdetektor som kan fästas på t.ex. kläder i detaljhandeln. Om någon försöker manipulera eller ta bort den så börjar den tjuta. Det visar PA i praktiken med all icke önskvärd tydlighet varje gång. Han söker dessutom nya klädkedjor som skulle ha nytta av hans produkt. En annan variant är att spela upp sång eller musik på mobil eller medhavd ljudanläggning för att förstärka eller illustrera sitt budskap. Variationsmöjligheterna är oändliga.
6. Spela teater
Sven Ljung är en grafisk formgivare som gör logotyper, broschyrer, böcker, bokomslag och mycket annat. Efter ett halvårs trevande och blygsam start hittade han sin form för sina presentationer. En blandning av Papphammar, Galenskaparna och Robert Gustafsson i en alldeles egen personlig mix. Allt kan hända och gör det. Sven har varit hemlig CIA-agent som spanar efter en grym formgivare, gissa vem. Han har läst ur både Bibeln och Svea Rikes Lag och funnit passager som handlar om vikten av att välja bra formgivare. Sven har trollat, pratat franska och mycket mer. Och han får mycket jobb. Han lever sitt varumärke och bevisar sin kreativitet varje vecka.
7. Variera rösten
En del fastnar tyvärr i ganska lågmälda och entoniga framträdanden. De duktiga varierar tonläget, dramatiserar, betonar kraftfullt, lägger in pauser (mycket effektivt) och fraserar tydligt och klart. Det går fram. Vi spetsar öronen när satsmelodin varieras men vi sövs av det entoniga. Våga ta ut svängarna och förstärk det du säger med ett stolt kroppsspråk.
8. Sjung
Alla är inte Per Bredhammar men den som sjunger visar både mod och stolthet. Det uppskattas alltid. En del lyckas också att få med sig församlingen i att sjunga allsång och klämma i från tårna (min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem). Att få till medskapande processer är härligt och genuint. Du vet väl vad ordet kommunikation betyder? Göra gemensamt! Sången förenar.
9. Använd poesi
Arvid Brodin från Bquik var vår rappande revisor. Han både skaldade, rappade och rimmade snyggt varje gång och rev ned väldiga ovationer. Bquik erbjuder digital redovisning vilket kanske inte låter så vansinnigt sexigt eller spännande. Arvid bevisade motsatsen med en kreativitet och en variation som imponerade. Bquik kom alla ihåg.
10. Använd referenser
Det är en klassiker men det fungerar. Någon sa att hönan alltid kacklar när den lagt ägg. Hur ska man annars veta att den värpt? Likadant är det med referenser. Att då och då berätta om den positiva feedback man fått från sina kunder. En som använde denna teknik på ett snyggt och relevant sätt var Paul Förster på Academy of Excellence, ett utbildningsprogram för entreprenörer som vill växa. Han bearbetade mig i tre år innan jag gick utbildningen. Det som till slut fick mig att fatta beslutet var att så många Arndtsmedlemmar som jag respekterar har gått kursen. Paul berättade om hur nöjda alla var och gjorde det snyggt och utan skryt.
Nästa gång ska jag berätta om 10 nya annorlunda varianter på presentationer.
Ha kul!
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!