fbpx

17/9 2017. ”Ingen tänker på mig, alla bara tänker på sig” hör man ibland både uttalat och mellan raderna. Alla längtar efter att bli sedda och bekräftade men alla är mer eller mindre stressade. Vi är många som springer med tunnelseende i vårt livspussel och försöker hitta rätt bitar för att få ihop helheten. Det är inte lätt. Det är en konst. Men det går. Du kan som samarbetspartner hjälpa din kund enormt genom att hålla positivt fokus och söka möjligheter som löser just hens problem. Din lyhördhet och din frågvishet är grunden för din förmåga att vårda och utveckla din relation med kund. Här kommer de sista tio tipsen för hur du bygger relationer i världsklass. Och detta är, som så mycket annat, en ren träningsfråga.

 


Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

 

15/25. Lyssna på kunden
Det kanske är den största konsten av alla, att lyssna på riktigt. Inte bara sitta och vänta på sin tur att tala utan att verkligen lyssna, känna in och försöka förstå vad kunden menar. Både det uttalade och det outtalade. Vad är det hen säger egentligen? Vad är det för behov som ligger bakom? Finns det några rädslor som styr och förlamar? Träna på att ställa öppna frågor, alltså frågor som inte går att besvara med bara ja eller nej. Då blir dialogen oftast mer levande och nyanserad.

16/25. Låt kunden träffa så många som möjligt av dina medarbetare
Människan är ett flockdjur. Sedan urminnes tider har vi lyckats överleva genom att hjälpa varandra och samarbeta. Den lilla nakna svaga och långsamma primaten homo sapiens borde egentligen haft en chans i djungeln eller på savannen men vi erövrade världen. Genom att låta din kund knyta band med fler av dina medarbetare eller kollegor så stärker du kundens band till dig själv och de du samarbetar med. det skapar trygghet. Det skapar tillit. Det skapar kollektivt självförtroende.

 

 

17/25. När kunden sökt dig - hör av dig bums
Tid är pengar. Väntan skapar oro. Väntan riskerar att skapa otrygghet och sprickor i relationen. Om du inte kan ge ett utförligt svar per omgående så kan du maila eller sms:a att du uppfattat frågan och uppge en tidpunkt för när du kan återkomma. För inte alltför många år sedan var det ibland näst intill omöjligt att få tag i en taxi men det var en sak som lugnade de som ringde. Fick de bara veta när bilen skulle komma kunde de vänta nästan hur länge som helst utan att bli arga. Klara besked lugnar och skapar trygghet.

18/25. Ägna landsortskunderna särskild omsorg
Det finns få saker som kan skapa så mycket osäkerhet som när man inte upplever sig sedd , hörd  och bekräftad. När man inte ser varandra i ögonen så är det lätt att det smyger sig in en känsla av tvivel på att man verkligen är okey. Små små signaler av tveksamheter, ironier, eller skämt som är antydan till plumpa kan få många att tvivla. Är jag okey, kan jag lita på dem, vill de mig väl eller är de bara ute efter min plånbok? Alla behöver bekräftelse. Visa det. Regelbundet. Ofta. Ärligt. Det bygger starka relationer.

 

 

19/25. Hjälp dina kunder och kollegor med karriären
Att växa och utvecklas är ett grundbehov hos alla människor. Speciellt de med mod, själförtroende och ambitioner. Vi är i grunden nyfikna individer som vill se vad som finns hörnet, vill upptäcka våra styrkor, krafter och möjligheter. Var inte rädd för att hjälpa de du möter med råd, tips, inspiration och kontakter. Den som är på väg ska inte stängas in i en bur. Det mår ingen bra av i långa loppet. Du kanske riskerar att förlora en kund eller kollega för stunden men du kommer vinna en vän för livet. Du vet aldrig var hen hamnar i framtiden men ett är säkert, du har vunnit en ambassadör och det är värdefullt. 

20/25. Kolla igenom all text du skickar till kunden
Stavfel, syftningsfel och dåligt formulerade texter ger ett slarvigt intryck och det påverkar alltid en relation. Speciellt om det sker ofta. Det är lätt att bli hemmablind och inte upptäcka sina fel och brister, vad gör man då? Naturligtvis använder du rättstavningsprogram eller varför inte låta någon annan läsa texten, någon som kommer in med fräscha ögon? Då upptäcks ofta det som du missat. Och, om du hinner, låt en text gärna vila över natten. När du läser den nästa dag är det ofta mycket lättare att se och upptäcka fel och brister. Det mår både texten och relationen bra av. Fort och fel är ingen bra kombination.

 

 

21/25. Var lojal mot dina arbetskamrater - och kunden
Allt du fokuserar på kommer hända. Skickar du ut osäkerhet får du tillbaka osäkerhet. Skickar du ut positivitet och framtidstro får du tillbaka framtidstro. Och om du fokusrear på att bygga ett lojalt, tryggt och utvecklande samarbetsklimat kommer du med största sannolikhet få tillbaka samma sak. Var lojal, tro på människan, sök lösningar, visa respekt, var tydlig och sök gemensamma lösningar och målbilder. Då kommer ni tillsammans kunna flytta berg. Det gäller både med kunder, kollegor, medarbetare och leverantörer. Bjussighet lönar sig i längden.

 

22/25. Prata inte skit om konkurrenterna

Prata inte skit om kunden.

Prata inte skit om medarbetarna.

Så enkelt, så svårt. Det är så lätt att elaka ord slinker ut. Men kom ihåg. Negativa tankar och uttalande sprids och kommer förr eller senare tillbaka som en bumerang. Ingen är perfekt och alla gör fel. Elakheter och giftiga kommentarer skapar bara en grogrund för osäkerhet och dålig stämning. Var rak och tydlig, ta eventuell kritik i enrum men gör det med ett gott hjärta. Annars kan du lika gärna vara tyst. Grundfrågorna som man alltid bör ställa sig när den elaka sidan av en själv pockar på att komma ut är: 1. Är det sant? 2. Är det snällt? Är det nödvändigt? Om svaret är ja på alla punkter och du kan se personen i ögonen kan den kritiken vara konstruktiv. Om du menar det.

 

 

23/25. Håll utvärderingssamtal med kunden minst en gång om året
Låt inte bara åren gå. Är du en expert och vill vara en samarbetspartner som tar seriöst på relationen så ska du boka in kontinuerliga utvärderingssamtal. Det är proffsigt. Det visar att du är engagerad. Det stärker relationen. Kom ihåg att skicka ut förslag på agenda innan möte och be gärna kunden lägga till eller dra ifrån. Ett utvärderingssamtal ska vara en dialog där man tänker tillsammans. I en positiv anda.

24/25. Håll uppdateringssamtal med kunden minst en gång om året
Uppdatera om dig och kunden om läget på marknaden, nya trender, nya konkurrenter, nya sätt att arbeta inom branschen och i samhället. Hur kommer digitaliseringen påverka kundens och er relation? Hur påverkar världens globala händelser kunden och hens arbetssituation. Att regelbundet reflektera tillsammans och spana mot framtiden skapar både trygghet, självförtroende och mod.

 

 

 

25/25. Glöm aldrig att du jobbar i servicebranschen
Du finns till för kunden - inte tvärtom. Det är faktiskt mycket märkligt hur många som faktiskt verkar glömma det. Kom ihåg det vi konstaterade i början av den här lilla serien om konkreta tips för att stärka sina kundrelationer. 70% av alla avslutade affärsrelationer upphör på grund av att kunden inte kände rätt engagemang från sin samarbetspartner. Trist. Onödigt. Oproffsigt. Avslutningsvis vill jag bjuda på ett japansk ordspråk jag gillar.

”Vilka kommer lösa eller göra det som är svårt? De som kan. Vilka kommer göra det som är omöjligt? De som bryr sig.”

Bry dig mer. Och visa uthållighet. Det bygger självförtroende och mod. Som bygger starka relationer.

mvh/u