23/4 2016. I denna tid när livet bara verkar gå fortare och fortare blir det allt viktigare att vi verkligen tar tillvara de gånger vi möts i verkligheten. Det är där, öga mot öga, som energi och äkta möten blir till bestående upplevelser. De digitaliserade skärmburna mötena kan aldrig bli detsamma som ett verkligt möte. De personliga mötena blir allt ovanligare. Och flyktigare. Och därmed exklusivare. Många, inklusive undertecknad, står bokstavligt talat ofta på ett ben och är som på väg till nästa uppgift eller möte. Man är inte riktigt närvarande utan att vara medveten om det. Det skapar lätt en stämning av oro och ytlighet. Alla hållbara relationer bygger på att det finns en hög nivå av tillit och förtroende. Ha inte så bråttom. Stanna upp och lyssna. Romarna talade om ”Carpe Diem” – fånga dagen. Livscoachen Kjell Haglund menar att vi mer borde försöka ”Carpe Punctum” – fånga stunden. Det finns små enkla saker att träna på för att öka din förmåga till att vara närvarande.
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.
64. Träna på att vara närvarande
Se till att ta tillvara det personliga mötets alla möjligheter. Det allra mest grundläggande, varje gång du träffar någon, se personen i ögonen och ta gärna i hand och säg – hej! Det är den allra mest basala hälsningsceremonin man kan genomföra. Ändå är det så många som missar den. Jag har läst om ett naturfolk som använder frasen ”jag ser dig” som hälsning. I Frankrike har jag hört att man ofta skaka hand med alla på kontoret när man ses på morgonen. Och jag minns fortfarande så väl de riktigt hårda coola skateboardgrabbarnas sätt att hälsa när de sågs under Eiffeltornet. De skakade hand. All vill vi bli sedda, hörda och bekräftade. Alla. Bjud på det. Kom ihåg, i ett personligt möte kan du använda 92% av alla möjliga kommunikativa verktyg som finns att tillgå. Och det är hur du säger saker som är mest avgörande. Vad du säger är mer underordnat. Passion, övertygelse och äkta engagemang berör.
Förbered dig noga
I mars var jag på ett av mitt livs bästa föreläsningar. Det var ”Stora presentationsdagen” som anordnades av P&P Meetings på Hotell Hilton vid Slussen. Mentor och huvudansvarig var Lennart Paulsson som lyckades skapa en dynamisk mix av olika duktiga presentatörer. Där var journalisterna Morgan Olofsson och Katarina Sandström, skådespelare som utbildar i kroppsspråk och tal, David Phillips från Presentationsteknik och Sveriges bästa föreläsare 2015, Olof Röhlander. Alla, säger alla, talade om och betonade vikten av att med äkthet och ärlighet vara 100% närvarande i mötet. Och att vara genomtänkt, förberedd, strukturerad men var närvarande. Det märks och övertygar.
Man kan alltså säga att förmågan till närvaro står på två ben. Förberedelsen inför mötet och sedan själva mötet. Nyhetsankaret på Rapport, Katarina Sandström var ett bra exempel på detta. Hon började varje dag med att redan på hemmaplan scanna av nyhetsläget för att ha en idé om innehåll till redaktionsmötet. Där bestäms kvällens innehåll och sedan skriver Katarina sina egna manus och repeterar så mycket hon kan. Då kan hon vara totalt närvarande i sändning och tack vare att hon är välrepeterad så har hon också ett grundläggande självförtroende som gör att hon lättare kan tackla eventuella svårigheter och problem som alltid kan uppstå vid direktsändningar. Träna alltså på att vara välformulerad och håll sedan totalt fokus på den du möter. Det märks.
Sätt ramar för mötet
Är ni på samma våglängd? Checka in tydligt och sätt ramarna för mötet. Det innebär att man gör en ömsesidig kort resumé om läget så att bägge parter förstår den andres situation och nuläge. Och det behöver inte vara så formellt eller uppstyrt som det kanske låter. Det räcker med: ”Superkul att ses, men jag är tokstressad och har bara två minuter, är det okey?” Eller ”Jag skulle behöva att vi sätter oss ned och diskuterar. Gärna i konferensrummet för jag behöver rita upp en bild, har du en kvart?”. Tydlighet och ärlighet bygger tillit. Ge varandra chansen att landa, pusta ut och samla ihop tankar, kropp och själ. Om du inte kan vara närvarande så försök hitta en tid när du kan. Det mår bägge parter bäst av.
Var lyhörd och ställ öppna frågor
Var öppen för dialog. Tänk tillsammans. Många bara pratar bara på och bjuder inte in till diskussion. Ett bra möte känns värdefullt för bägge parter. Lyssna aktivt och ställ öppna frågor. Frågor man inte bara kan svara jag eller nej på. Det leder samtalet vidare. Träna på att ställa frågor och utvecklande följdfrågor. Hur tänkte du där? Varför gjorde du så? Vad kände du? Och så vidare.
Lyssnandets konst
Min käre far, salig i åminnelse, fick ofta höra att han var en så trevlig människa och han hade lätt att bygga förtroende och goda relationer med sin omgivning. Något som var viktigt för att inte säga nödvändigt i hans roll som chef på bl.a. Stockholms Gatukontor. En gång frågade jag honom hur han gjorde och han menade att hemligheten satt just i förmågan att lyssna. Och lyssna igen. Och ställa frågor. Och lyssna igen. De som fanns runt pappa blev sedda, hörda och bekräftade. De byggde upp en ömsesidig plattform av tillit som gav förutsättningar för både ett gott ledarskap och medarbetarskap. Trygghet och tillit går hand i hand. Och en trygg individ har ofta modet att våg mer.
Fånga ögonblicket
Det är inte alltid lätt att vara en aktivt lyssnande och generös diskussionspartner i möten. Speciellt inte om man själv är stressad eller uppfylld av något angeläget som fyller ens kropp och själ. Stanna upp, ta ett djupt andetag, ta tillvara ögonblicket. Det är väl just därför som det heter ögonblick. En människas blick som möter en annan människas blick. Vilken möjlighet. Vilken gåva. Det är det viktigt att träna på att söka och försöka nå en balans i mötet. En balans som ger bägge parter en känsla av värde och bekräftelse. Då byggs ömsesidigt självförtroende. Jag är okey. Du är okey. Vi är okey. Jag ser dig.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!