fbpx

15/3 2019. Vad gör skillnaden mellan den framgångsrike entreprenören och den mindre lyckade? Det sitter i detaljerna. Något som syns med all önkvärd tydlighet är åkarna och experterna i programmet Vinterstudion. VM. Längdskidor. En liten men laddad värld fylld av längtan, lycka, lidande. Det slog mig plötsligt hur många likheter det finns mellan skidåkning och att driva företag. När Stina Nilsson lämnade de andra världsstjärnorna bakom sig, detta var innan VM, och ensam paraderade in i mål sa experten Anders Blomqvist, ”Titta på Stina, just nu är hon otroligt nära sin kärna. All kunskap, kraft och fokus är riktad åt samma håll, hon har total kontroll”. Är det inte just det som krävs? Att fokusera all kraft och kunskap mot det mål man har är ju det vi alla behöver göra för att lyckas. Så lätt och så svårt. Hur kan det skilja så mycket mellan elitåkare och elitåkare? Vad gör skillnaden mellan den framgångsrike entreprenören och den mindre lyckade? Det sitter som sagt i detaljerna. Och inte minst i genomförandet. Som vanligt. Här har du 23 tips på områden och tankesätt som bl.a. elitskidåkare jobbar med för att utvecklas, här finns både kunskp och inspiration även för oss som företagare.

 

Bilder från pexels.com och unsplash.com

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

 

142. Träna på att tänka som en elitskidåkare och bygg ett starkt varumärke

 

Hur svårt kan det vara att åka skidor? Hur svårt kan det vara att driva företag? Egentligen. Hur nära vår egen kärna är du och jag? Här finns det mycket att lära för den som vill. Genom att studera de som lyckas. Hur hittar vi och utvecklar vi vår egen kärna? Det är inga konstigheter. Det handlar om att se, förstå och träna på att få ihop alla detaljer. Att ständigt söka utveckling. Om och om igen.

1. Att komma nära sin livsglädje

Lär dig av Stina Nilsson. Hon söker alltid sin kärna. Ett samlande kraftcentrum för allt hon drömmer om. Likheterna med att driva företag och tävla längdskidor är många. Både skidåkning och företagande kan uppfattas som något enkelt. Men det är en synvilla. Både skidåkning och företagande handlar om att få ihop ett stort antal moment till en väl fungerande helhet. Det tar tid. Det är komplext. Det finns inga garantier för framgång. Och när Stina behövde nya utmaningar för att behålla sin livsglädje så började hon om som skidskytt.

 

 

 

2. Många år av slit – med lust och njutning

Men utan att ständigt hålla på, träna, tävla och lära av både segrar och förluster så kommer aldrig framgångarna. Det handlar om att hålla på. Uthållighet skapar ständig utveckling. Nu, efter många många år av slit, hade Stina Nilsson kommit i en sagolik form. Och så blir hon skadad. Men hon ger inte upp. Vad mer kan vi lära av Stina? Jo, att hon söker inte bara efter att leva och vara nära sin kärna. Det handlar också om lust och livsglädje. Om förmågan av att njuta av sitt liv och sin situation även när det är tungt och trögt. För det blir det alltid mellan varven. Där kan vi lära mycket. Både som människor och företagare.

 

3. Media och åkare har utvecklats i symbios

Jag är totalt fascinerad av längdåkning och älskar Vinterstudion. Det sitter förmodligen i generna. Med en kanal och utan både internet och datorspel fångades jag redan som liten grabb av längdåkning. Vet inte hur många timmar jag tillsammans med familjen suttit och stirrat på en svartvit tv-bild som visar en skogsglänta. I denna skogsglänta hoppades vi att Assar Rönnlund skull dyka upp. Som företagare kan även du leva med och symbios med media om du pakterar och presenterar dig på rätt sätt. Och det gäller alla företag, stora som små.

 

 

4. Snoriga ikoner, starka varumärken

Oftast var det istället en norrman, en ryss eller en finländare. Men vi fortsatte att hoppas. Och tittade och tittade. Hopp och förtvivlan. Längtan och lidande. Och ibland kom han. Eller hon. Assar. Sixten. Toini. Gunde. Snoriga och snörvlande älskar vi dem ändå. En serie svenska idrottsikoner i den lilla lilla världssport som ändå längdåkning, ärligt talat, är. Men det är ändå en hörnpelare i vårt rika svenska kulturarv. Det ska vi vara stolta över och vårda. Längdåkningens utveckling följer i många delar Sveriges utveckling. Men trots snorighet och förluster har vi svenskar alltid älskat våra skidhjältar. Starka personligheter är starka varumärken och starka varumärken är starka personligheter. Hur starkt varumärke är du?

 

 

5. Mäktiga levande och välpaketerade produktioner

Dagens tv-produktioner är fullständigt magiskt välgjorda. Kameror i alla vinklar och vrår. Drönare följer skidåkare uppifrån luften. Kameror åker bredvid de spurtande skidkrigarna och det känns nästan som man är en del av upploppet. Fotofinish! Målkamera. På några sekunder kommer resultaten och bilderna. En person vann med en hundradel, en vinnare stack fram pjäxan en millimeter före den andre. Allt granskas. Allt syns. Allt analyseras. Allt görs levande. Så behöver även vi företagare tänka. Att paktera och presentera oss väl är ofta avgörande för framgång och hållbara kundrelationer.


6. Passionerade kommentatorer, dina ambasssadörer

Produktionerna kryddas av kunniga expertkommentarer som beskriver och förklarar teknik, känslor, fysik, bakgrunder och mycket mer. Historia, karriärer, segrar och form. Växlingar mellan liveintervjuer, studiokommentarer och passionerade experter. När Jakob Hård och Anders Blomqvist börjar bubbla av glädje och hopp sprider de en energi som är underbar. De blir så barnsligt förtjusta varje gång så det är omöjligt att inte ryckas med. Din motsvarighet till passionerade kommentatorer är de ambassadörer och fans som du har i dina nätverk. Vårda dem väl och utveckla relationerna. Var bjussig tillbaka. Den som ger får.

 


7. Alltid på scen

I centrum och alltid på scen finns ett antal elitåkare. Unga kvinnor och män som ska klara av alla våra förväntningar, våra krav, vår längtan, våra drömmar … Hur tufft måste inte det vara? Ändå så försöker de, om och om igen. Hur orkar de? Vad driver dem? De tränar på massor av detaljer. Och ibland lyckas de. När de når sin kärna. När alla bitar faller på plats. När allt stämmer. Har du tänkt att även du som företagare alltid står på scen. Du synas, granskas, undersöks av både människor och algoritmer. På hemsidor och i sociala medier. Dygnet runt, året runt. Gör du dig själv rättvisa? Här är ytterligare detaljer som Stina & Co behöver ha koll på för att utvecklas. Har du koll på dem som företagare?  


8. Lust och glädje

”Skaffa dig ett jobb som du älskar så behöver du inte jobba en dag i hela ditt liv” menade citatmaskinen Konfucius redan 500 år f.kr. Kärleken till sporten och livet runt kring den är något som många skidåkare återkommer till. Trots att det många gånger både är motvind, bakhalt och dåligt vallat. Lusten och glädjen kommer inte av sig självt. Den behöver de också träna på. Se, känna, lukta. Vara närvarande. Att erövra och återerövra sin egen lust och arbetsglädje är något vi alla borde göra mer. Och hjälpa varandra till att fokusera på tacksamhet och möjligheter istället för oro och problem. Det mesta löser sig om vi fortsätter att söka utveckling och möjligheter. Håll i, håll om, håll ut.

 

 

 

9. Mål och drömmar

Det är så lätt att dras med i nuets stormiga kravcirkus. Gör ditten, gör datten, gör dutten. Nu, nu, nu. Det är lätt att missa det viktiga när man bara löser det som är bråttom. Man tappar helikopterperspektivet. Skidåkare talar ofta om sin långsiktiga plan, sina mål och sina drömmar. Även om de misslyckas i en eller annan tävling eller kanske en hel säsong så fortsätter de.

De vet att det tar år av träning för att hitta sin kärna och sin fulla potential. Hur ofta har vi som vanliga dödliga den inställningen? Vi jobbar på, dras med i nukraven, fladdrar runt och tappar fokus. Och det är djupt mänskligt. Lite mer skidåkarmentalitet skull hjälpa oss att utvecklas både som människor och företagare. När skrev du ned dina mål och drömmar senast?

 

10. Teknik och material

Har du hört om Gunde Svans trugor? Gunde var så noga med alla detaljer så att han till och med såg till att slipa ned sina trugor så att de vägde så lite som möjligt. Gjorde det någon skillnad? Enligt Gunde gav de i alla fall ett slags psykologiskt övertag när kampen om hundradelarna hettade till. Skidor, vallning, bindningar, pjäxor. Allt ses över, putsas och utvecklas. Den tekniska kvaliteten på träning och tävling dokumenteras och analyseras in i minsta detalj. Om och om igen.

Vi andra då? Hur ofta förbereder vi t.ex. ett viktigt nykundsmöte? Hur ofta repeterar vi det som ska sägas innan? Hur ofta framför vi dragningen och ber om feedback. Hur ofta har vi sett till att uppdatera våra datorer, tekniska hjälpmedel, programvaror, powerpoints? Har vi sett till att förbereda mötet innan med agenda, frågor och tankar som vi skickat över innan mötet? Har vi en plan för vi vill att mötet ska sluta och för vad som ska hända efter mötet? För egen del rodnar jag klädsamt när jag skriver detta och inser hur mycket bättre jag skulle kunna bli på bara dessa detaljer. Hur är det med dig?

 

 

 

11. Strategi och taktik

Skidåkare skiljer också tydligt på strategi och taktik. En vanlig definition som belyser skillnaden mellan strategi och taktik är "strategi är konsten att vinna ett krig, taktik är konsten att vinna ett slag". Nu är ju inte vare sig företagande eller skidåkande någon form av krig men likheter finns och behoven är detsamma. Att göra rätt både taktiskt och strategiskt.

Ordet strategi kommer från italienskans stratos som betyder väg. Alltså handlar strategi om att göra ett tydligt vägval och ha en långsiktig plan. Taktiken handlar om att agera utifrån målmedvetna handlingar som gör att man når sina mål. En skidåkare kan ha en taktik, förlora många tävlingar men ändå lyckas nå sitt mål. Det kan vara att komma med i landslaget, vinna cupen totalt eller få en högre ranking inför nästa år. Vad har du för strategi och taktik i ditt liv? Värt både en och två tankar.

 

12. Framgång och förluster

Det alla vet är att ingen alltid kommer att vinna. Att tävla, som skidåkare eller företagare, handlar mycket om att träna sin förmåga att kunna hantera både medgång och motgång. Att aldrig tappa sugen trots att det går trögt. Att inse att man inte ta något för givet även om man vinner och vinner. Den riktigt professionelle ser till att hen hela tiden lär sig något av varje situation och fortsätter att utvecklas. Jag tycker att vi företagare ofta ger upp för lätt, tränar för lite, går på i gamla hjulspår och slutar att jobba på vår utveckling. Det skulle aldrig Stina göra.

 

13. Jaget och laget

Den eviga frågan. Vad är viktigast? Jaget eller laget? Svaret, är utan det ena inte det andra. Bakom alla stora stjärnor finns det stödjande och kunniga människor som hjälper personen att utvecklas. Vi behöver varandra. Då må vi heta Stina, Zlatan, Federer eller Messi. Att bygga ett positivt lag och vara en del av utvecklande miljö är en svår men viktig uppgift. Men när det fungerar så hjälper det alla.

Ordning och reda i organisationen ger framgångar både på plan och i skidspåret. Och i företaget. Ett lag som mår bra består av individer som mår bra. Samma samma. Och även om du är soloföretagare så är du inte ensam. Tvärtom. Du är lika beroende av fungerande nätverk, pålitliga leverantörer, fans och ambassadör precis som alla andra. Även om de i ditt lag inte står på din avlöningslista.

 

 

14. Drivkrafter och motgångar

Den framgångsrike skidåkaren och företagaren har tydliga och starka drivkrafter som hen bejakar och ser till att göda och föda. Vad driver dig? Vad behöver du för stöd och energi för att du ska orka? För egen del är det livsviktigt att omge mig med positiva och inspirerande människor som vill mig väl. Och jag måste möta nya och brinnande individer regelbundet. Nya människor ger mig ny energi som gör att jag orkar när det går trögt och motgångarna kommer. Och min trygga och stöttande flock ger mig det grundläggande lugn jag så väl behöver för att klara livets stormar och uppförsbackar. Hur ser det ut för dig?

 

15. Nyfikenhet och längtan

Det finns en del som tror att elitidrottare bara drivs av att få applåder och uppmärksamhet när de står på prispallen. Den ultimata bekräftelsen. Men omfattande forskning har visat att de mycket mer drivna av sin nyfikenhet. Hur bra kan jag bli? Hur mycket måsta jag träna? Vad händer om jag gör si? Eller så?

Stunden på prispallen är inte speciellt lång. Stunderna i träningsbacken är betydligt längre och vanligare. En stjärnas vardag. Då gäller det att fler drivkrafter än bara ära och berömmelse. Och begreppet längtan är också en viktig ingrediens. En släkting till hoppet, drömmen och nyfikenheten. Det finns forskare som menar att för att vara riktigt lycklig behöver en människa något att längta till. Annars blir livet lätt tråkigt och tomt. Vad längtar du efter? Och vad är du nyfiken på?

 

 

16. Träning och uthållighet

Att tävla är lätt. Press, publik, spänning. Det är bara att åka med. Men att ta sig ut en regnig oktobermorgon och springa en mil är inte lika glamouröst. Eller att köra rehab med gummiband för tretusenfjärde gången utan att det blir något märkbart resultat. Det kräver sin man. Och kvinna. Allt växande tar tid. Det går inte att forcera. Det tar tid och det som tar tid kräver uthållighet och tålamod. Något som jag upplever som en stor bristvara i dagens kicksökarsamhälle.

Ge mig allt. Nu. Snabbt. Jag orkar inte vänta. Men jag vill gärna ha uppsidorna men nedsidorna hoppar jag över. Varenda framgångsrik entreprenör jag träffat har varit grymma på att härda ut och fortsätta. Ofta mot alla odds. Orkar du göra jobbet? För det är så sant som det är sagt. Den som tränar bäst vinner mest. Och den som vinner mest tränar bäst.


17. Kort- och långsiktighet

Egentligen är det ganska märkligt hur utveckling kräver både kort- och långsiktigt tänkande och handlande. Samtidigt. Det kortsiktiga perspektivet handlar mycket om närvaro och kvalitet i stunden. Att lägga ned sin själ och hjärta i varje moment. Att inte fuska med träningen. Att ta smärtan och utmaningen. Mindfulness helt enkelt. Nukänsla. Närvaro. Fokus.

Samtidigt som du gör ditt bästa i stunden så behöver du ha en känsla för varför du gör det du gör. Dina mål och din långsiktiga plan ska alltid finnas levade i kropp och själ. Som en inre morot att sträva mot. Ett ljus, en magnet och en dröm du vill nå. När både nukänslan och drömmen finns levande i kroppen och knoppen är du ofta oerhört nära din kärna. Vare sig du är skidåkare eller företagare.

 

18. Kraft och fokus

Varifrån kommer den kraft och energi som krävs för att orka träna och utvecklas? Den kraft som gör att vi orkar stå upp i motvinden. Det ser naturligtvis olika ut för olika människor men oavsett hur man får sin kraft och energi så kommer det inte av sig självt. Ingen kan spurta hela dagarna och halva kvällen, sedan sova fyra timmar och därefter börja om.


Alla måste fylla på med kraft och energi. Alla måste återhämta sig. Alla måste ge kropp och själ tid att smälta intryck och reflektera. En del joggar, en del styrketränar, en del spelar spel, en del sjunger en del läser, stirrar i väggen, träffar folk och … Vad behöver du? Hur gör du för att ge din hjärna möjligheten till att vila och reflektera? Hur fyller du på med ny kraft och energi? Det behöver du om du ska orka hålla fokus mot dina dröm. Gör vad du vill men se till att du ger dig själv tid för återhämtning.

 

 

19. Press och stress

Vi lever i en tid där människan är utsatt för intryck från alla håll och kanter. Hela tiden. Dygnet runt. Mobilen bubblar, piper, tjuter. Vi är alltid nåbara och påverkansbara. Det finns alltid någon som just nu gör något fantastiskt som du också skulle vilja göra. Eller se, Eller uppleva. Datorer, sociala medier och klassiska mediekanaler skickar ut lockrop och frestelser som är näst intill omöjliga att stå emot. Men vi måste. Annars kommer vi inte orka.


Det finns press och stress som kommer både utifrån och inifrån. Elitidrottare talar ofta om att gå in i sin bubbla. Där finns bara de själva med deras tankar, ambitioner och drömmar. De är det viktigaste. Håll det oväsentliga utanför. Strunta i vad andra tycker när du vill åstadkomma något bra. Gör det du ska så bra du kan. Sedan kan du ta ett steg tillbaka och be om feedback och stöd. På dina villkor. Var coachable, lyhörd och ödmjuk men var inte en vindflöjel som försöker vara andra till lags. Din dröm är viktigast.

 

20. Kost och hälsa

Träning, vila, sömn och återhämtning. Äta rätt, dricka rätt, ha koll. På vikten, fettet, musklerna, psyket, harmonin, balansen … Det är mycket Stina & Co behöver klara av förutom att bara vara bäst i världen i sin idrott. Men de vet hur mycket det kan avgöra om de lyckas eller inte. Vi företagare är lyckligtvis inte fullt lika utsatta och vi kan kosta på oss en gräddbakelse eller två utan att bli oroliga för att vi ska lyckas med vårt företag. Men i långa loppet är det klart att även vi vanliga dödliga bör ha koll på vår kost och vår hälsa. En sund kropp ger en sund knopp är både rätt kul och sant

 

21. Rytm och känsla

Ingen är en maskin. Vi är människor av kött och blod som har en ständigt tickande rytm i oss. Livets rytm, hjärtat som går och går. Det är inget vi tänker på dagligdags men jag tror att hjärtats rytm präglar oss mer än vi tror. Jag tror att vi även behöver en rytm i våra liv för att vi ska må bra och orka med. Rytmen ger oss en struktur och en slags ryggrad som vi kan bygga vår utveckling kring.

Stina & Co har träningsprogram och tävlingsupplägg in i minsta detalj. Ett schema som täcker varje dag, vecka, månad och år. Där finns kostupplägg, hälsoschema, läkarkontroller, mental träning, resor, läger och mycket mycket mer. Strukturen och rytmen skapar trygghet och tryggheten ger en känsla av frihet och riktning. Mål och delmål. Grundträning och formtoppar. Och allt handlar om att försöka åka skidor lite snabbare och lite bättre än andra. Hur svårt kan det vara? Att driva företag är minst lika komplicerat. Hur noggrann är du i din planering som företagare? Vilken rytm och känsla skapar din planering?

 

 

22. Balans och energi

En av livets stora utmaningar är att kunna hitta rätt avvägning mellan vila och energi. Att nå en balans i sitt liv. En harmoni som gör att man orkar och mår bra även i det långa loppet. Detta är en ingen lätt uppgift. Speciellt inte idag när vi ständigt står i en hysterisk dusch av krav, lockrop och intryck. Det är lätt att dras med åt håll där man egentligen inte vill vara. Det är lätt att bli splittrad och spretig. Man försöker vara till lags, hänga med överallt och går till slut i bitar om man inte ser upp.

Balans uppstår gärna när man har en rytm och en struktur i sitt liv där både lugn och kraft får plats i en lagom mix. Lagom är ett vackert ord, för mig står det närmare harmoni än utslätning. Där finns mycket av livet, i skärningspunkten mellan kraft och vila. En människa i balans har kontakt med båda sidorna och har då större chans att kunna prestera på topp. En människa i balans är nära sin kärna, sitt hjärta, sin dröm. Det är en bra plats för både elitidrottare och företagare.


23. Nej eller ja

I en av intervjuerna med Stina så sa hon att hon i princip säger nej till allting som inte hjälpte henne att hålla fokus, Nej till jippon, press, sponsorevents och annat som bara splittrar. Ja till det som hjälper och lyfter. Där finns en nyckel för möjligheten att vara i balans. Vår förmåga att prioritera rätt och därmed veta vad man säger nej respektive ja till är en svår men viktig konst att behärska. Kan du hålla isär det du måste göra och det du vill göra? Hamnar du snett ibland? Det gör jag. Varje dag.

Whopps, hur hamnade jag på den här hemsidan? Varför fastnade jag i det här mailet? En framgångsrik entreprenör menade att en av anledningarna till deras framgångar var att de ständigt tränade på att vara krassa och förnuftigt bedöma vad som var livsviktigt och vad som inte var det. Vad är livsviktigt för dig?

 

Det som ser till synes lätt ut är alltså ofta mycket mer komplicerat vid närmare betraktelse. Det tunga gedigna uthålliga slit som ligger bakom det snygga precisa utförande har alltid en bakgrund i ett enormt arbete. Oändliga träningstimmar, smärtor, tvivel, hopp och förtvivlan. Framgångens förutsättningar. Framgångens krav. Det tar tid att växa, det tar tid att bli bra, det tar tid att hitta sin kärna. Det gäller för Stina, mig och … dig.

Lycka till med ditt sökande.

mvh/u

PS. Vill du lära dig grunden för hur du bygger ett starkt varumärke? Gå min gratiskurs "10 steg till ett starkare varumärke", anmäl dig på www.stoltnu.se