6/12 2015. Att vara företagare och entreprenör är något fantastiskt. Att kunna styra sitt liv fullt ut är det inte mycket som slår. Ägarskap ger dig bland det bästa som finns i världen - frihet. Friheten är total och möjligheterna är oändliga. Men det finns en baksida. Det är inte alltid lätt att driva företag. Det är inget att hymla om. Det är tufft, osäkert, ansträngande och fullt av hinder, problem och utmaningar. Men det är värt det. Varje dag i veckan. Året om. Det absolut viktigaste är att du, med handen på hjärtat, ärligt, stolt och starkt med kraft kan säga ”Ja, jag har ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje, värde.” Du ska känna att du lever din dröm. Att du inte vill göra något annat än det du gör just nu. Din övertygelse och passion är det absolut viktigaste. Det är där ditt självförtroende börjar och där ditt mod växer. Det känns i din kropp och andra känner och upplever din övertygelse. Och ditt eget personliga självförtroende går hand i hand med ditt affärsmässiga självförtroende. Vad du än gör, kom ihåg att träna, testa, prova och hålla på varje dag. Då växer din kraft, stolthet och ditt självförtroende. På alla plan. Då kan det bara bli bättre. Och roligare.
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.
26. Träna på att ta betalt
”Det är för dyrt, jag har inte råd” är en vanlig kommentar som många leverantörer uppfattar som ett avvisande. De som förstår bättre ser det som en köpsignal. Om du vet att du har ett erbjudande som verkligen ger kunden nytta, nöje, glädje, värde så är det upp till dig att visa på vilket sätt kunden vinner på att köpa av dig. ”Om vi bortser från priset, är det intressant då?” är en bra fråga för att fortsätta dialogen. Undvik att hamna i prisdiskussioner i ett tidigt skede. Ställ frågor till kunden som ringar in hens behov, utmaningar och smärtpunkter. Hur kan du tillfredsställa de behoven? Vilken kundnytta är det du erbjuder? Lyft fram dessa. För att få bra betalt måste vi bygga upp ett starkt affärsmässigt självförtroende. Undvik till varje pris att hamna i gratiserbjudande och rabattfällan. Den leder ofta snabbt in i en nedåtgående prisspiral som det blir svårt att ta sig ur. Karin Klerfelt är en duktig konsult som skrivit en bra bok i ämnet. Den heter ”Jacka upp priset och ta betalt”. Rekommenderas varmt.
27. Träna på att testa din idé
Var går gränsen mellan att vara uthållig och vara envis? När är man enkelspårig och när är man bara fyrkantig och brister i lyhördhet? Den gränsen kan bara du själv sätta och du måste lyssna och följa ditt hjärta. Om du vill utveckla och växa. Det finns metoder för att inte fastna i för tidiga skeden. Lämna t.ex. över ett förslag i tidigare skede innan den har blivit ett altarskåp som du är så förälskad i så att du inte är beredd att göra om någonting alls. Sätt en äggklocka på 45 minuter och försök komma på så många olika lösningar som möjligt. Samla ett gäng människor och släng ut en utmaning eller en fråga till hela gruppen, då använder du storhjärnan. Lyssna, tacka, ta emot. Sedan är det du som bestämmer. Fråga 100 framtida möjliga kunder om vad de tycker om din idé. Du bestämmer vägen men du kan inte bestämma vad andra ska tycka. Var stolt, var stark, var uthållig men lyssna och våga möta och utveckla nya tankar. Det blir bättre då. För dig. För alla.
28. Träna på att omvärldsbevaka
Gräv inte ner dig i din lilla bubbla. Ha lite split-vision och ha koll på omvärldens utveckling. Det enda vi kan vara riktigt säkra på är att världen kommer förändras. Och att det kommer ske snabbt. Är du med på tåget? Vet du vad som händer? Vi lever i brytningstider, de stora företagen med massor av anställda kommer bli allt färre. De nya jobben skapas av små och medelstora företagen och de drivs av innovatörer och entreprenörer som hittar nya vägar och lösningar. Projektarbete och kortare anställningar kommer bli allt vanligare och då gäller det att ha bra och levande nätverk att luta sig mot. Var finns de nya jobben?
För fem år sedan var det ingen som visste vad en app var. Idag jobbar, bara i Nordamerika, 320.000 personer med att producera appar. Den största megatrenden som blir allt synligare i hela världen är hållbarhetstänkandet. Inte bara ur miljöperspektiv utan lika mycket ur de samhällsperspektiv och ur människans synvinkel. Vad ställer det för krav på nya tjänster och produkter? I England kan man t.ex. köpa en julgran i kruka som sedan återplanteras och kan användas igen året efter. Den andra stora megatrenden är digitaliseringen. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Och det gäller i alla sammanhang och i alla branscher. Ingen kommer undan. Hur förberedd är du på den utvecklingen? Ta det för en vana att följa, diskutera och förstå vågen av förändringar som sköljer över oss. Vet vi vad som sker så kan vi surfa med istället för att gå under i förändringens tsunami. Utan spaning ingen aning.
29. Träna på att skapa struktur
Disciplin, struktur, fascism. För mig var det många år likhetstecken mellan de orden. Ack så fel jag hade. Struktur är det som skapar ordning i livet. Struktur är det som gör att det går att skapa ordning i livets kaos. Struktur är detsamma som frihet. Om det används på rätt sätt. Struktur och disciplin skapar frihet. All de mest kreativa människor jag mött, konstnärer, kreatörer och entreprenörer, har haft en sak gemensamt. De har gett sina talanger, sin kreativitet och sin energi ett slags spår mot utveckling och gestaltning där. De har haft ett mål, lagt ut rälsen och jobbat strukturerat och fokuserat mot det målet. På ytan har de sett ut som lätt slarviga bohemer men när det gällt att prestera så har de arbetat outtröttligt och stenhårt. Samtidigt som de också kunnat släppa loss, leka, dansa och vara allmänt galna. Bara för att senare jobba intensivt i dygn i streck. Om det har behövts. Myten om bohemen. Myten om talangen. De som bara löser problem och utmaningar med vänster hand samtidigt som de far ut i vin, kvinnor(män) och sång?! Det är (tyvärr?) en myt. Struktur och hårt arbete är nyckeln till framgång. Vad det nu är. Det bestämmer du själv. Vad du än gör så ska du veta att det inte finns några genvägar. 95% transpiration, 5% inspiration. Det är spelets regler. Så se till att ha kul under tiden. Se till att leva din dröm. Så gott du kan. Hela tiden. Det bygger självförtroende, kraft och mod.
Att strukturera och definiera sina tankar, drömmar, papper och hela ryggsäcken vi alla går och bär på blir allt viktigare för den som vill sova gott om natten och undvika allt för mycket negativ stress. Därför ska vi nästa gång titta extra noga på hur man kan utveckla och träna sin förmåga att organisera sitt liv.
Simma lugnt.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!