Prenumerera på Stolt Nu?
Ett nyhetsbrev med gratis råd, tips och kunskap.
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Stolt Varumärkesskola är en plattform för att paketera och servera den kunskap om varumärkesutveckling som jag samlat på mig genom åren. Och som forskningen visar. Starka varumärken är nästan dubbelt så lönsamma som svaga. Vill man bygga ett starkt varumärke måste man ta konsekvenserna av att ALLT KOMMUNICERAR och både bygga och leva sitt varumärke. Konsekvent, starkt och uthålligt. Och arbeta integrerat med både branding och selling. Min dröm är att alla människor, företag och organisationer skulle förstå nyttan och kraften i att tänka varumärkesorienterat. Det vinner alla på. Starka varumärken är tydliga, attraktiva och ärliga. Välkommen till Stolt Varumärkesskola. Hoppas du kan få både kunskap och inspiration så att du kan gå från fantastisk till enastående. Lev din dröm – utveckla ditt varumärke. Återkoppla gärna till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Att tänka och leva varumärkesorienterat är lönsamt. De företag som gör det är betydligt lönsammare än de som bara ser varumärket som ett namn, en logotype eller något kosmetiskt. Detta skriver jag mer om i både #5 och #6. Både historien och forskningen visar att det varumärkesorienterade företaget är framtidens vinnare. Myntet är både en konkret och bildlig symbol för lönsamhet och framgång. Ju mer företaget tjänar, ju framgångsrikare är det.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
"Är det möjligt, kan det verkligen vara sant" tänkte jag när jag en vacker vårdag gick förbi Hotell och konferensanläggningen Rival. Våren 2009 genomförde där Sveriges Marknadsförbund sitt årliga och största evenemang, Tendensdagarna. Där behandlar man årligen under två dagar de största och viktigaste trenderna inom marknadsföring. Det var fullt av förväntansfulla deltagare utanför entrén och massor av flaggor och affischer som basunerade ut årets tema på Tendensdagarna, "Ärlighet och transparens". Ett tema som gjorde mig både förvånad och glad.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Beteendevetenskapen menar ofta att vi kan se våra mänskliga beteenden som toppen av ett isberg. Vi ser, agerar och uppför oss på olika vis men allt har ett samband med vad som finns under ytan. Där hittar vi syften och attityder och i den djupa basen, våra värderingar. Allt är grundat på historia, normer, uppfostran, grupptillhörighet, kultur o.s.v. Värderingar som många menar formats i stort sett klart redan i 16-18 års åldern. Därefter sker det oftast ganska små förändringar av de mänskliga beteendet. Många beteendevetare menar att vi styrs till 90% av våra beteenden!
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
För ett antal år sedan genomförde ett antal forskare på det amerikanska universitetet Stanford en undersökning på vad som kännetecknade de stora företag som hade överlevt och överlevt under de100 år som förflöt mellan år 1900 och år 2000. Resultatet förvånade många och summerades senare i en bok med namnet "Built to Last, Successful Habits if Visionary Companies"
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Varumärkesteori är ett ämne som har gått ifrån att vara något som ett antal proffstyckare, kreatörer och en mängd självutnämnda experter har ansett sig veta allt om till att vara vad det är idag. En exakt vetenskap och något som är mätbart. Idag går det att studera hur starkt ett varumärke är, hur det uppfattas och hur lönsamt det är. Och med detta som grund utveckla strategier och erbjudanden.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Du ska nu få en uppgift som tar max 10 sekunder att genomföra. Jag brukar använda den som en start på mina föreläsningar och workshops. Lova att inte tjuvkika inte längre ner i texten, det blir mer av aha-upplevelse då. Nu kör vi. Ta fram ett papper och en penna.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
I förra avsnittet av kunde vi konstatera att vi alla lever i en höghastighetstid där konkurrensen, kraven och stressen ständigt ökar. För att klara av dessa krav måste man ha koll på de tre viktigaste cirklarna som man rör sig inom när man både bygger och lever sitt varumärke. Den första cirkeln kallas identitet. Den består av allt man är. Både plus och minus. Det är ingen mening att sopa problem och svagheter under mattan. De kommer fram ofta förr än senare ändå.
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Kommer kraven på oss minska? Förväntningarna? Kommer stressen bli lägre, kommer pressen minska? Kommer vår arbetssituation bli lugn, fin och fylld av harmoni och kontroll. Det här är några av de frågor jag brukar inleda med när jag håller fördrag och workshops på temat "Konsten att bygga och leva sitt varumärke". Hittills har jag inte hört någon som svarat ja, allt kommer bli mycket lugnare i framtiden. Vi kommer hinna med på både yrkesliv och familjen plus att vi naturligtvis kommer kunna odla intressen, berika oss kulturellt, umgås med vänner och läsa alla böcker och tidningar som krävs. Och allt annat?!?
Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
Ärligt och äkta? Handen på hjärtat, skulle du själv köpa det du säljer? Om inte: se till att ditt erbjudande och dina löften håller annars, lägg ner och gör något annat du kan stå för! Tror inte du på det du erbjuder kommer ingen annan göra det heller.
Mina erbjudanden |
---|
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck. På mindre än en sekund blir du granskad, mätt och bedömd. Första intrycket varar, det stämmer allt för väl. Hur ser din profilbild ut? Egentligen? Många slarvar och lägger upp en profilbild på Linked In och Facebook som ser ut som, om man ska vara snäll, definitivt inte gör dem rättvisa. Man kan konstatera att det finns många som slarvar med sina profilbilder och missar därmed chansen att göra ett starkt, attraktivt och gott första intryck. Det är synd. Välkommen till det kostnadsfria frukostseminariet Varumärket & Den säljande profilbilden onsdag 25/4. Frukost serveras från kl 8.01 och seminariet pågår mellan kl 8.30-9.30. Adressen är återigen K22/Krukmakargatan 22 på Södermalm. Varmt välkommen. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.eller till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.Reklambyrån Stolt Kommunikation
|
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!