fbpx

Stolt Varumärkesskola är en plattform för att paketera och servera den kunskap om varumärkesutveckling som jag samlat på mig genom åren. Och som forskningen visar. Starka varumärken är nästan dubbelt så lönsamma som svaga. Vill man bygga ett starkt varumärke måste man ta konsekvenserna av att ALLT KOMMUNICERAR och både bygga och leva sitt varumärke. Konsekvent, starkt och uthålligt. Och arbeta integrerat med både branding och selling. Min dröm är att alla människor, företag och organisationer skulle förstå nyttan och kraften i att tänka varumärkesorienterat. Det vinner alla på. Starka varumärken är tydliga, attraktiva och ärliga. Välkommen till Stolt Varumärkesskola. Hoppas du kan få både kunskap och inspiration så att du kan gå från fantastisk till enastående. Lev din dröm – utveckla ditt varumärke. Återkoppla gärna till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Varför har så få marknads- och säljavdelningar studerat myntets bägge sidor? Hur mycket pengar går man miste om att tjäna?

Att tänka och leva varumärkesorienterat är lönsamt. De företag som gör det är betydligt lönsammare än de som bara ser varumärket som ett namn, en logotype eller något kosmetiskt. Detta skriver jag mer om i både #5 och #6. Både historien och forskningen visar att det varumärkesorienterade företaget är framtidens vinnare. Myntet är både en konkret och bildlig symbol för lönsamhet och framgång. Ju mer företaget tjänar, ju framgångsrikare är det.

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Tål du att granskas? Ärlighet och transparens är två av framtidens viktigaste begrepp?

"Är det möjligt, kan det verkligen vara sant" tänkte jag när jag en vacker vårdag gick förbi Hotell och konferensanläggningen Rival. Våren 2009 genomförde där Sveriges Marknadsförbund sitt årliga och största evenemang, Tendensdagarna. Där behandlar man årligen under två dagar de största och viktigaste trenderna inom marknadsföring. Det var fullt av förväntansfulla deltagare utanför entrén och massor av flaggor och affischer som basunerade ut årets tema på Tendensdagarna, "Ärlighet och transparens". Ett tema som gjorde mig både förvånad och glad.

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Vet du hur mycket vi egentligen styrs av våra värderingar? Och hur betydelsefulla de är?

Beteendevetenskapen menar ofta att vi kan se våra mänskliga beteenden som toppen av ett isberg. Vi ser, agerar och uppför oss på olika vis men allt har ett samband med vad som finns under ytan. Där hittar vi syften och attityder och i den djupa basen, våra värderingar. Allt är grundat på historia, normer, uppfostran, grupptillhörighet, kultur o.s.v. Värderingar som många menar formats i stort sett klart redan i 16-18 års åldern. Därefter sker det oftast ganska små förändringar av de mänskliga beteendet. Många beteendevetare menar att vi styrs till 90% av våra beteenden!

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
 

Vad kännetecknar ett företag som överlevt och utvecklats i mer än 100 år?

För ett antal år sedan genomförde ett antal forskare på det amerikanska universitetet Stanford en undersökning på vad som kännetecknade de stora företag som hade överlevt och överlevt under de100 år som förflöt mellan år 1900 och år 2000. Resultatet förvånade många och summerades senare i en bok med namnet "Built to Last, Successful Habits if Visionary Companies"

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Varför är det viktigt att tänka varumärkesorienterat? För individen, gruppen, företaget och inte minst samhället!

Varumärkesteori är ett ämne som har gått ifrån att vara något som ett antal proffstyckare, kreatörer och en mängd självutnämnda experter har ansett sig veta allt om till att vara vad det är idag. En exakt vetenskap och något som är mätbart. Idag går det att studera hur starkt ett varumärke är, hur det uppfattas och hur lönsamt det är. Och med detta som grund utveckla strategier och erbjudanden.

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.
 

Vad får ett träd att överleva?

Du ska nu få en uppgift som tar max 10 sekunder att genomföra. Jag brukar använda den som en start på mina föreläsningar och workshops. Lova att inte tjuvkika inte längre ner i texten, det blir mer av aha-upplevelse då. Nu kör vi. Ta fram ett papper och en penna.

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Har du koll på de tre magiska cirklarna?

I förra avsnittet av kunde vi konstatera att vi alla lever i en höghastighetstid där konkurrensen, kraven och stressen ständigt ökar. För att klara av dessa krav måste man ha koll på de tre viktigaste cirklarna som man rör sig inom när man både bygger och lever sitt varumärke. Den första cirkeln kallas identitet. Den består av allt man är. Både plus och minus. Det är ingen mening att sopa problem och svagheter under mattan. De kommer fram ofta förr än senare ändå.

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Kommer konkurrensen minska i framtiden?

Kommer kraven på oss minska? Förväntningarna? Kommer stressen bli lägre, kommer pressen minska? Kommer vår arbetssituation bli lugn, fin och fylld av harmoni och kontroll. Det här är några av de frågor jag brukar inleda med när jag håller fördrag och workshops på temat "Konsten att bygga och leva sitt varumärke". Hittills har jag inte hört någon som svarat ja, allt kommer bli mycket lugnare i framtiden. Vi kommer hinna med på både yrkesliv och familjen plus att vi naturligtvis kommer kunna odla intressen, berika oss kulturellt, umgås med vänner och läsa alla böcker och tidningar som krävs. Och allt annat?!?

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Har du verkligen något att erbjuda omvärlden som den kan ha nytta och glädje av? På riktigt!

Ärligt och äkta? Handen på hjärtat, skulle du själv köpa det du säljer? Om inte: se till att ditt erbjudande och dina löften håller annars, lägg ner och gör något annat du kan stå för! Tror inte du på det du erbjuder kommer ingen annan göra det heller.

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn

Mina erbjudanden

Kostnadsfritt webbinarium "Varumärket & Den avgörande uppföljningen", onsdag 24/4,
kl 8.30-9.30
ANMÄL DIG HÄR.

Forskning visar att 80% av alla påbörjade affärer görs av 10% av säljarna. Vid 5-6 kontakt. Eller mer. De flesta släpper kontakten alldeles för tidigt. En som vet allt om avgörande uppföljning är Anna Måhl. 
Dels i sitt yrke som framgångsrik matematiklärare och dels i sin roll som prisbelönt hudvårds- och sminkkonsult för Mary K. Och relevant uppföljning bygger relation och varumärke. Varmt välkommen onsdag 24/4 kl 8.30-9.30.

Varmt välkommen till det kostnadsfria webbinariet/miniworkshopen ”Varumärket & Den avgörande uppföljningen” onsdag 24/4 kl 8.30-9.30.

ANMÄL DIG HÄR

 

Vill du bli stoltare, starkare och mer efterfrågad? Vill du ha många kunder som också är dina ambassadörer? Vill du ha en struktur för dina marknadsförings- och säljprocesser? Vill du öka din lönsamhet och ha roligare på jobbet? Då ska du gå kursen "Lev din dröm, bygg ditt varumärke". Du går den i din egen takt och har undertecknad som individuellt personligt stöd och bollplank två gånger i månaden. Du kommer ha tillgång till både kursen och Dr Stolt under ett helt år. 
LÄS MER HÄR.

Anmäl dig här

Reklambyrån Stolt Kommunikation
utbildar, coachar
och utvecklar varumärken med Stoltmetoden

Vill du ha ständig hög-
konjunktur? Vill du dubbla din lönsamhet? Då ska du medvetet och uthålligt bygga ditt varumärke. Stoltmetoden hjälper dig att få ihop kultur, marknadsföring och försäljning. Metoden fungerar lika bra för en person som för en stor organisation. Det här kan du köpa av reklambyrån Stolt Kommunikation. (Sidan håller på att uppdateras. Mer fördjupning kommer)

Fyra steg för
hjälp till självhjälp -
utbildning/coaching


1. Inspirationsföreläsningar
för passion och förståelse
Insikten om att styrkan i varumärket är avgörande för att nå framgång i all verksamhet. Mina föreläsningar hjälper individer, företagare och organisationer att förstå nyttan av att tänka varumärke. Man får inspiration, kunskap och insikt. Pris från 9.900:-

2. Varumärkesanalys för insikt
Utan spaning ingen aning. Hur starkt är varumärket? Hur känt, stolt och efterfrågat är det? Fungerar ditt marknadsackord o.s.v? Stolt Varumärkesanalys
genomförs i olika omfattning beroende på behov och budget. Från 14.900:-

3. Varumärkesakuten - tre utbildningar för
ständig högkonjunktur

Varumärkesakuten är utbildningsplattformen hos reklambyrån Stolt Kommunikation. Du kan boka Varumärkesakuten Första Hjälpen, en halv dag eller en hel dag, Varumärkesakuten Silver eller tre halvdagar. Den kallas Varumärkesakuten Guld. Beroende på vad du väljer ingår olika mängd coaching. Genom föreläsningar och workshops får du kunskap, verktyg och struktur. Över 230 personer har hittills gått utbildningen och 92% är nöjda eller mycket nöjda. Från 4.900:-

4. Stolt Coaching - när du behöver stöd att gå från ord till handling
Att gå från ord till handling är för de flesta den största utmaningen. Trots en enorm potential fastnar många i vardagens alla måsten . Det vill jag råda bot på. Med utgångpunkt i Stoltmodellen bestämmer vi nuläge och spikar mål och vilka aktiviteter som ska genomföras till nästa uppföljningsmöte. Det går att köpa Stolt Coaching för 5, 10 eller 20 tillfällen per år. Pris från 9.900:-

 

Reklambyrån utvecklar ditt varumärke konkret med Stoltmetoden

På reklambyrån får du konkret och handfast hjälp med allt ifrån värdegrundsprocesser, strategi och handlingsplaner till produktion av all typ av reklam.

1. Stolt Kraftsamlings- och samsynsprocess fångar kultur och värderingar
Denna workshop skapar kraft, samsyn och en stabil och implementerad plattform inför utmaningen att bygga och leva sitt varumärke. Allas tankar och idéer dokumenteras. och blir synliga och användbara. Resultatet blir konkreta förslag kultur, mer- och kärnvärden som fungerar i praktiken. Det är en snabb, rolig,
spännande och dynamisk process. Och den behöver inte ta mer än en halv dag. Från 19.900:-

2. Varumärkesplattformen - grunden för kommunikationsstrategin
En varumärkesplattform är ett styrinstrument, en karta och en kompass för framtidens kommunikativa strategier och insatser. Där definieras målsättningar och där fastställs kärnvärden och mervärden, konkurrenter och målgrupper. En varumärkesplattform är ett levande dokument som ska uppdateras regelbundet så att det stöder organisationen i nuet. Från 19.900:-

3. Handlingsplan och kommunikationsstrategi för lönsamma relationer
Hur får vi ihop vår kultur, marknadsföring och försäljning? Var ska vi synas? Hur? När? Vilka ska vi prata med? Vilka kanaler ska vi välja? En konkret handlings- plan gör det nmöjligt att få ut sitt budskap och bygga hållbara relationer med omvärlden. Ditt marknads-
ackord behöver klinga starkt, attraktivt och länge. Hur låter din musik? Från 19.900:-

4. Stolt Trestegsraket
Innehåller de tre grundläggande stegen för byggandet av ett varumärke. Kraftsamlings- och samsynsprocessen + Varumärkesplattformen + Handlingsplanen/
kommunikationsstrategin. Med Trestegsraketen kommer du snabbare och tryggare mot målet. Offereras.

5. Koncept och kreativ plattform ger dig en innehållsmotor
Att formulera ett bärande kommunikationskoncept är avgörande om man vill nå ut med sitt budskap. Ett starkt koncept är ”evigt”, medianeutralt och unikt. Det fungerar och känns igen i alla kanaler, från personliga möten till sociala medier. Och allt däremellan. På ett bärande koncept kan man bygga starka idéer vilka är detsamma som lösningar anpassade för olika kanaler. En bra idé är överraskande och relevant. Offereras. Här syns några exempel på koncept genom åren som är grunden för de erfarenheter som finns på Stolt Kommunikation.

6. Löpande stöd och produktion
Reklambyrån Stolt Kommunikation hjälper kunder som vill växa och göra världen lite bättre. Med start i mål och strategi byggs en årsplan av aktiviteter där
marknads- och säljinsatser skapar ett flöde som ger resultat. Kanalerna kan vara hemsidor, presentationsmaterial, nyhetsbrev, sociala medier, annonser, events, filmer och allt som behövs för att bygga och leva
varumärket. Uthålligt och strukturerat. Offereras.