2/4 2013. Du är 19 år och står en iskall vintermorgon i februari bland gråbruna klossar till hyreshus. Miljonprogrammet i sin prydno. Du har precis avverkat sex månader på ditt första riktiga jobb. Nu är det skarpt läge. Nu finns det ingen trygghet längre. Nu ska du sälja på ren provision, ingen grundlön, inga skyddsnät. Du har bara den kunskap du fått och dina erfarenheter du gjort under de korta månader du jobbat. Nu står du ensam. Du närmar dig morgonens första dörr. Du ska återigen knacka dörr hela dagen och försöka sälja en dörr. en säkerhetsdörr som kostar 24.900:-. Du är 19 år. Du biter ihop. Det ringer en fras i ditt huvud, 100 knack, 10 snack, 1 tack. Säljarens vardag, säljarens verklighet, säljarens bästa skola. Skulle du vilja byta?

 

Så var läget för min äldste son Qvintus för två år sedan. Efter att ha unnat sig ett långt och skönt sommarlov, när han hade gått ut gymnasiet med fina betyg, så fick han tack vare sitt stora nätverk napp på ett jobb. Företaget hette Svenska Skydd. Uppgiften var att via direktförsäljning, alltså knacka dörr, försöka sälja en säkerhetsdörr för 24.900:-. På plats. Utan hjälp av någon förberedande kommunikation form av direktreklam eller annonsering. Ingen lätt uppgift för någon. De var ungefär 30 stycken unga personer som började under den tid som Qvintus jobbade där. När han slutade efter 1,5 år var han den enda som varit med från start. Och den ende som klarade av att under en månad sälja 20 stycken dörrar. Vilket gjorde att han till slut fick den efterlängtade jackan som bevis på sin framgång. Hur gick det till, hur var det möjligt?

I grunden handlar det om att ha rätt inställning, ta till sig all kunskap som går och lära sig att inte ta ett nej för ett personligt misslyckande utan att bara gå vidare till nästa dörr. Den här inställningen tycker jag att många många fler av Sveriges företag borde lära sig av. De flesta är för tysta, för otydliga och brister i uthållighet. Man arbetar inte strategiskt med samordnade insatser mellan branding och selling utan jobbar alltför ofta ryckvis och ostrukturerat. Trots att både kunskap, kompetens och erfarenhet finns där. Svenska Skydd är dock ett företag som på ett exemplariskt sätt i alla fall bäddar för framgångsrik försäljning.

När en ny person börjar på direktförsäljningen får han eller hon en gedigen utbildning i hur man måste gå tillväga för att lyckas. Steg ett är att tydligt visa sina identitetshandlingar och därefter på ett trevligt sätt ställa ett antal kontrollfrågor som säkrar att det finns rätt personer i hemmet som kan fatta beslut. Nästa steg är att skapa kundkontakt. Äkta och ärligt. Qvintus lärde sig snabbt att det inte gick att ha någon säljarjargong. Som i all försäljning fick han påtagliga bevis för att man gör affärer med någon som man gillar.

Det finns ingen annan väg än att vara sig själv och att ställa frågor till den man möter som bygger förtroende och leder fram till en dialog. En oväntad vinst för sonen var att han ofta kom hem och berättade om de mest fantastisk livsöden. Han fick en inblick i hur olika människor är och hur viktigt det är att verkligen lyssna och inte ha förutfattade meningar. Steg tre är att kunna lära sig att se och höra när det är dags att presentera erbjudandet. Här hade han hjälp av fina broschyrer och pärmar som visade fördelar, funktioner och betalningsmodeller.

Därefter handlade det om det sista steget, avslutet. Att på plats få till affären och inte låta kunden tänka på saken. Men inte bli pushig och krängig. Och inte gå i rabattfällan, alltså köper du nu så får du x kronor i rabatt. Något som är lätta att ta till. Speciellt som man vet att det är oerhört vanligt att den som skriver på avtalet går in och googlar på säkerhetsdörrar. Och där upptäcker att det finns likvärdiga som inklusive montage är nästa 10.000:- billigare. Något som ofta hände. Lycka ena dagen. Nästa dag, smärta. "Nej, nu fick jag två ånger igen". Hela familjen kunde pendla mellan hopp och förtvivlan när Qvintus redovisade sina resultat vid middagsbordet.

Hur som helst, sonen höll ut och lärde sig massor under sitt dryga 1,5 år på Svenska Skydd. Kunskaper han kommer ha nytta av hela livet, vad han än gör. Många fler borde få inpräntat begreppet, 100 knack, 10 snack, 1 tack. Det är så verkligheten ser ut. Har du något som du ärligt och äkta vet att andra kan ha nytta och glädje av så måste du orka berätta om det. Uthålligt, starkt, stolt och strålande. Det är du värd. Det är din kund värd. det är samhället värt. Starka varumärken skapar hopp, jobb och framtidstro. Starka varumärken utvecklar samhället. det är min fasta tro och övertygelse. Stolthet säljer!

Lys starkt!
mvh/u

 

PS. Hur gick det för Qvintus? Efter tiden på Svenska Skydd belönade han sig själv med en Thailandsresa på tre månader. Han är nu tillbaka i Sverige och har prövat olika typer av jobb. Han är i en sökande fas men han har en grund som många saknar, förmågan att möta människor och bygga relation. På riktigt. Det kommer han ha nytta av hela livet. Vad som än händer. Belöningen efter tuffa tider i trappuppgångar och vintermörker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn