14/6 2014. "Ibland känner jag mig liten som en ärta". Det kan jag få höra från storslagna, fantastiska, kompetenta, underbara, energifyllda människor med grymma erfarenheter och kunskaper. Självkänslan faller ihop och plötsligt förvandlas de till små, små, skuggor av sitt riktiga jag. Märkligt men vanligt. Varför? Det har ju inget med verkligheten att göra. Jag tror att det beror på främst två saker. Det ena är att vi aldrig haft så stora möjligheter att jämföra oss med andra som vi har idag. Det finns alltid någon som är snyggare, rikare, roligare, starkare, yngre eller, som vi tror, är bättre. Och vi blir ständigt och jämnt påminda om detta i det allt mer påträngande mediebruset. Vi kommer aldrig undan. Det andra är att livstempot är så högt att vi sällan hinner med att reflektera, andas ut, se klart på situationen eller prata med vettiga människor som kan ge oss en nödvändig distans. Här kommer ett antal konkreta tips på hur du kan göra för att öka din medvetenhet, stärka din självkänsla och ditt självförtroende. Vägen från dröm till verklighet går från reflektion, över vilja och till handling. Dialogen med dig själv är livsnödvändig. Och livsgnistan föds i samspelet mellan dina drömmar, dina handlingar och verklighetens möjligheter.

 

 

 

Mitt i livets fors är bruset så högt och farten så våldsamt hög att många har nog problem att bara hålla näsan över vattenytan. Utmaningen är att kunna hitta sin balans och komma tillbaka till sitt vill, sin kärna, sin själ. För det går. Lösningen ligger i att medvetet och regelbundet hejda oss, stanna upp och reflektera. Med oss själva och med andra. Igen. Och igen. Och igen. Följer vi inte vårt eget hjärta och vårt vill så riskerar vi tappa kontakten med våra källor och våra rötter. Alltså, hejda dig, reflektera och fundera regelbundet. Låt inte livets fors dränka ditt sanna jag. Vårda dig själv, hylla dig själv och belöna dig själv regelbundet. För att just du är du. En gåva till mänskligheten.

Kom ihåg att du är unik och ovärderlig

Duger jag? Precis som jag är? Svaret är ja, alla dagar i veckan. Du både duger och är fantastisk precis som du är. Med alla fel och brister. Med alla styrkor och svagheter. Varför är det så lätt att glömma detta? Du är som varelse inget mer eller mindre än ett vandrande mirakel. Snickesnack säger en del. Jag säger, läs en biologibok om människokroppen och den mänskliga hjärnan någon gång då. Ta dig tiden och återupptäck hur komplicerad, förfinad och extremt avancerad kroppen och du är. Begreppet självkänsla fick för mig ytterligare en djupare innebörd när jag hjälpte min då 11-årige son Maximus med läxan om sinnena. Vilken värld som öppnade sig. Visst kom jag ihåg en del från min tid i skolan men inte alla detaljer. Våra sinnen är kanske våra viktigaste och snabbaste känselspröt mot omvärlden. Syn, hörsel, smak, lukt, balans och känsel samverkar och ger oss ovärderlig information. Blixtsnabbt. Bara sinnet känsel är som ett eget universum. Känseln är ett sinne som både hjälper och skyddar oss. I huden finns det massor av nervceller, sinnesceller som kallas känselkroppar. Bara i en kvadratcentimeter hud finns det 200 smärtpunkter, 25 beröringspunkter, 10 tryckpunkter, 13 köldpunkter, 2 värmepunkter. Från dem går de olika signalerna med nerverna till hjärnan. Varje känselkropp i huden är specialist på en känsla. Till exempel smärta, temperatur, tryck eller beröring. Dessutom finns det på varje kvadratcentimeter hud 4 meter nerver, 1 meter blodkärl, 100 svettkörtlar och 15 talgkörtlar. Allt samverkar för att vi ska må bra och överleva. Snacka om välutvecklad kommunikationscentral. Men inte nog med det. Vill du läs mer om detta kan du klicka här.

 

Fyll på din självkänsla regelbundet

"Du har inte en chans – ta den" stod det klottrat på en vägg. Självkänsla är en färskvara. Om vi inte fyller på regelbundet så har självkänslans skattkista en tendens att dräneras. En urkraft och ambassadör för att motverka dålig självkänsla är Mia Törnblom. Jag tyckte, innan jag lärde känna henne bättre, att hon verkade vara en ytlig och spånig blondin som glidit igenom livet på en räkmacka. En riktig babbelbyxa. Men det var innan jag läste de första raderna i hennes bok "Självkänsla nu". Då förändrades min bild totalt av henne. Inledningen löd så här: "På min 29-årsdag väcktes jag av att fängelseprästen på Kronobergshäktet i Stockholm kom in med en tårtbit på en papptallrik. Jag satt inlåst i väntan på rättegång. Jag såg mig på den tiden som ett offer för olyckliga omständigheter, otur, svekfulla vänner, giriga typer och överlag opålitliga män. Allt kändes overkligt, det var ju inte så här mitt liv skulle bli". Den boken borde vara obligatorisk läsning i skolan. Idag menar Mia att hon har världens roligaste jobb när hon som en av Sveriges mest efterfrågade experter på området får arbeta som coach, utbildare och föreläsare inom personlig utveckling.

 

Tillåt dig att bara vara

Det kan låta som om jag menar att alla måste vara och bli något för att vara okey och duga. Så är det verkligen inte. Jag respekterar och beundrar alla personer som vägrar låta sig dras med i status- och karriärshetsen. Vägrar att låta andra styra deras liv utan ser till att få leva precis som de själva vill och behöver. Jag har en gymnasiekamrat som lever precis så. Egen, egensinnig och begåvad. Han var (är) killen som bara räckte upp handen när inte någon annan kunde i skolan. Han var grym på basket, friidrott och på att spela gitarr och munspel. Han läste och skrev poesi och flyttade direkt ut från pojkrummet till ett torp i skogen där han blev mer eller mindre självförsörjande. Sin inkomst får han genom att köra buss på helgerna för då får han tid att tänka. Nej, han är ingen kuf, han är också socialt begåvad men han har gjort ett val Och det är att inte gå in i ekorrhjulet och följa rösterna som skriker: Prestera, Leverera, Nå dina mål. Bli någonting då!!!!!!! Strunta i de gaphalsarna. Håll i, håll om, håll ut. Du duger. Du är fantastisk. Du kan göra precis vad du vill bara du inte gör andra illa. Eller som de sa i Klas Klättermus "Du ska inte plåga andra du ska alltid bjuda till, i övrigt får du göra precis vad du vill.

Träna mindfulness

Insikten som hela tiden återkommer är att ingenting kommer automatiskt. Vill vi bli bättre på någonting så behöver vi träna på det. Vi har i princip alla nödvändiga förutsättningar men om vi VILL att något ska utvecklas så finns det ingen omväg. Då behöver vi träna på det. Begreppet mindfulness, eller som det heter på svenska – medveten närvaro – har seglat upp som ett modeord och som något man ska ha koll på. det är besläktat med "bara-vara"-tanken men det handlar mer om att levandegöra, synliggöra och tydliggöra livet när det pågår. Att träna vår förmåga att vara i stunden och att kunna vara närvarande just nu och här. Inte låta historiska smärtor eller framtidsoro ta över. En av de bästa böcker jag läst om detta är av Åsa Nilsonne och heter "Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro". Varmt, enkelt och tillitsfullt ger Åsa både kunskap och metoder som kan vara till stor hjälp i vardagen. Nilsonne utveckla och förklarar medveten närvaro utifrån de fyra hörnstenarna, Observera, Beskriva, Inte döma och Delta. En bok att läsa. Och läsa om.
Som pendang till denna bok finns också boken "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver. En bok om vikten av acceptans och insikten om att vi inte kan eller behöver förändra eller låta oss påverkas av allt.

 

Lyssna på "Tankar för dagen"

Min äldste son frågade en gång mig och min hustru hur han skulle kunna hitta nya perspektiv på livet. Ett av våra tips var att lyssna på det ofta tankeväckande, tröstande, och hoppingivande programmet "Tankar för dagen" på Sveriges Radio P1. På 5 minuter får man en mjuk och energigivande start på dagen tack vare en annan medmänniskas reflektioner över livet och dess möjligheter och omöjligheter. Och allt däremellan. Programmet går fler gånger om dagen men jag lyssnar ofta klockan 6.50 på morgonen. Jag kan knappt räkna alla gånger jag fått med mig en varm och positiv känsla som levt kvar under dagen. På fem minuter visar en annan reflekterande och tänkande medmänniska sin syn och sina perspektiv. Det är fantastiskt. Jag är inte ensam. Det finns många sätt att se på livet. Och det finns alltid hopp och nya vägar till större frihet och livsglädje. Och vilken månfald av kloka och spännande människor du får möta: Mark Levengood, psykologen Patricia Tudor Sandahl, konstnären Lars Lerin, poeten Bob Hansson, prästen Tomas Sjödin, överintendenten för Forum för levande historia Ingrid Lomfors, segraren i SM i Poetry Slam Olivia Bergdahl, kirurgen Johan von Schreeb och många, många, fler. Och det bästa av allt – det går att höra dem när du vill.

Det här är spännande. Genom att sitta ned, hejda mig och försöka fånga vad som ger mig stolthet, kraft och mod så återupptäcker jag mina egna källor till återhämtning. Jag, som alla andra, springer runt och försöker hinna med livet samtidigt som det pågår. Jag är lika jagad som andra men bara att hejda mig en stund och summera det som ger mig energi som ger en massa kraft. Och jag synliggör det jag försöker missionera om – vikten av att ge sig själv chansen att föra en inre dialog. Allt för att också bli bättre på att föra en dialog med den yttre världen. Hoppsan, här tydliggjordes ju t.o.m. hörnpelarna i medveten närvaro. Observera, Beskriva, Inte döma och Delta. Allt hänger ihop. Det kommer mer konkreta tips nästa gång.

Be happy happy.
mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn