2/4 2017. Hela den här bloggserien om självförtroende och mod handlar egentligen bara om en sak. Att se och hitta sig själv. Att se sin egen storslagenhet. Att se och träna sin egen förmåga och enorma potential. Att se och bygga sin egen identitet. Att kunna vila i både sina styrkor och svagheter. Det är där som kärnan till det starka varumärket finns. Att upptäcka och återupptäcka. Att synliggöra och levandegöra. Med kraft och stolthet. Och självförtroende och mod. Livet är en ständigt pågående process som är fyllt av mirakel att synliggöra. I dig själv och i dina erfarenheter har du en guldskatt som ständigt växer ju mer du är med om. Ett kraftfullt och spännande verktyg för att hitta sig själv är just att skriva om sig själv. Och då menar jag inte på ett egoistiskt och självförhärligande vis. Konsten är att försöka skriva så personligt att det blir allmängiltigt. För i det allmängiltiga finns det som är intressant och relevant. Här får du några konkreta tips.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och, tyvärr, ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

96. Träna på att skriva

Om du lyckas formulera dig intressant och relevant kan du bygga starka relationer. Det är nyckeln till förtroende och tillit. Och starka varumärken. Skriv ditt liv och stärk ditt självförtroende. Skriv ditt liv och stärk ditt varumärke. Skriv ditt liv och visa din personlighet. För ett starkt varumärke är en stark personlighet. Och starka lyssnande personligheter har ofta förmågan att bygga starka och hållbara relationer.

Gräv där du står
Det är många som blir mer eller mindre handfallna och osäkra när de ska börja kommunicera med omvärlden. Man försöker bli något man inte är istället för att stå stolt och tydlig i sitt erbjudande. Budskapen blir glättiga, reklamiga och ytliga. Helt i onödan. Mitt råd är därför – gräv där du står. Börja i din egen guldgruva och omvandla dina erfarenheter till något som bygger förtroende, tillit och attraktiorn. Men vad ska jag berätta frågar många? Jag är väl inget speciell? Har jag verkligen något som andra kan tycka är intressant? Svaret är ja. tveklöst ja. Jag har jobbat med stora och små företag och organisationer i snart 40 år och jag säger att jag har aldrig, ALDRIG, träffat någon som inte har något intressant att berätta. Något som kan ge andra nytta, nöje, glädje, värde. Konsten är att hitta det och formulera det på rätt sätt. Men vad ska man berätta?




Se ditt gyllene rotsystem
Du och din organisation har inte uppstått ur intet. Det finns och har funnits människor som med glöd, tålamod och mod har byggt upp en verksamhet som kan komma andra till nytta och glädje. I någon form. Det är värt att berätta om. Det är något att vara stolt över. Det attraherar andra. Men berätta om det. Med glöd, passion och uthållighet. Ja, ja, snacka går ju. Vad ska jag berätta? Här kommer en lista som bara skummar på ytan. Berätta om detta med glöd, stolthet och passion. Då bygger du relation och ett förtroendekapital som stärker ditt varumärke.

Berätta om din och organisationens kunskap, utbildning, medarbetare, expertkunskap, ert nätverk, ert engagemang, er kultur, era produkter, era tjänster, era drömmar, visioner, mission, vad forskningen säger, vad framtiden bär med sig, era erfarenheter, era referenser, ert hantverk, er historia, era kunder, era kontakter, er samhällssyn, era leverantörer, ert sätt att tänka, hållbarhet, er skapelseberättelse och mycket mycket mer. Berätta med passion, glöd och uthållighet. Skryt inte. Visa också svaghet och tvivel. Var äkta. Var dig själv. Men berätta. Berätta. För dialog och konversera. Då bygger du självförtroende, mod och relation.

 

 

Använd de magiska u:na
”Man vadå, det där är väl inte intressant, det blir ju mest skryt?”. Det är en mycket vanlig och faktiskt relevant kommentar. Men som i all form av kommunikation så gäller det att göra budskapen intressante, relavanta och attraktiva. T.ex. du kan beskriva en maträtt så här ”Släng i lite kött, kryddor, grönsaker, vin och annat jox och sedan får det sjuda några timmar och sedan är det ganska schysst med potatis och lite rödtjut”.

Elle så kan du beskriva maträtten så här: ”Den här rätten heter Bouef Borgogne och har ett mångtusenårigt ursprung. Det var bl.a. en av romarnas favoriträtter. Genom att varsamt och noggrant välja och tillreda högklassiska råvaror som kött, lök, färska morötter och andra primörer och försiktigt steka dem, bryna dem och koka dem tillsammans med de bästa och smakrikaste kryddorna, som länderna kring Medelhavet kan uppbringa, så skapas en så mustig och väldoftande gryta som tillsammans med potatis eller ris ger en så kulinarisk upplevelse att rätten har blivit klassisk. Och receptet har förts vidare från generation till generation. Vill du smaka?” Vilken beskrivning blir du mest attraherad av?

De magiska u:na är utbilda, uppmuntra, utbilda, underhåll och ibland, fast med värme, utmana. Var generös, varm och stolt. Bjud på dig själv och dina tankar, idéer och drömmar. På riktigt. Uthålligt. Äkta. Bry dig om. Ge. Då kommer det hända saker som utvecklar dig och ditt företag, varumärke och lönsamhet. Men du måste skriva och använda hjärtat. Även om du skriver om dig själv så behöver du ha läsarens möjliga intresse för ögonen. Var personlig, var allmängiltig, var allmänbildande. Då blir du intressant och relevant.

 

 

Tänk i flöden
Vill du få ut ditt budskap? Har du ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje, värde? Den nya digitala tiden kräver då att du skapar flöden av kommunikation. Inte bara en film, en tidning, en broschyr, en social mediekanal. Om du vill skapa närvaro och tydlighet i många kanaler över tid efter en struktur och efter en hållbar kommunikationsstrategi. Förr visste man i stort sett var målgrupperna befann sig. Nu rör de sig över hela medielandskapet och i ett rasande tempo. Om de inte använder sin egen mobil som tv-station och sänder själva. Idag är det slut på megafonskrikandet. Ingen lyssnar. Idag måste man förtjäna uppmärksamheten och som så många gånger förr är det bäst story som vinner.

 

 

Alla älskar en bra story
Eller, den behöver inte ens vara bra. Det räcker om någon säger ”Jag skulle vilja berätta en sak”. Då brukar de flesta spetsa öronen och lyssna. En del hävdar att det är ett genetiskt arv från våra förfäder. Då satt vi runt lägerelden och delade stort och smått. Den som inte lyssnade kunde till och med gå miste om något livsavgörande. En bra story kan man känna igen sig i, den lever, den säger något om både människan och framtiden, den säger något om hjärta och smärta, sorg, glädje och möjligheter. I en historia som berättas med äkthet så blir livet levande och nära. Och det gäller både i privatlivet och näringslivet. Människor är människor var de än är och vad de än gör. Vi kan genom en bra story förstå det väsentligaste i komplicerade sammanhang utan att förlora oss i detaljer, teknik eller oväsentligheter. Tänk Hans Rosling, salig i åminnelse, så tror jag du förstår vad jag menar.

Sveriges Mr Storyteller
Han heter Matts Heijbel och satt han länge på K22, vårt gemensamma kommunikationsnätverk. Jag är så tacksam över alla de diskussioner vi haft under nästan 10 års tid och alla storys jag fått höra av Matts. Jag har lärt mig så mycket och fått sådana mängder inspiration att det räcker för hela livet. Nästan. Matts är i grunden journalist, författare och socialantropolog. För drygt 15 år sedan blev Matts frälst. I storytelling. Och då fanns knappt ens begreppet i Sverige. Storyn om hur Matts blev frälst är verkligen värd att berätta. Hans frälsning ledde till att han 1999 helt fokuserade på att hitta, skörda och utveckla företags och organisationers viktigaste kulturkapital – storyn.

 

 

Historien om det fina lilla golvföretaget
Matts hade fått ett på papperet inte alltför glamoröst uppdrag i slutet av 199-talet. Svenskt Näringsliv hade någon form av jubileum och de ville bl.a. hylla svenska småföretag. matts fick i uppdrag att besöka och spegla ett litet, välskött och mycket framgångsrikt golvföretag i Roslagen. De var kända för sin höga kvalitet och gedigna hantverksskicklighet. På den tiden visste knappt någon vad internet var men det beslutades att matts skulle skriva en serie av porträtt av medarbetarna på företaget och dessa skulle läggas ut på Svenskt Näringslivs hemsida och golvföretagets. Ingen jättekampanj alltså.

Matts for upp till Roslagens famn och valde mycket nära och personliga vinklingar av företagets personal. Det kunde vara en snickare som målande fick beskriva sitt favoritträdslag. Eller så var det trotjänaren i receptionen som fick berätta om några av de händelserna genom åren på företaget som gjort henne stoltast och gladast. Matts greps av medarbetarnas värme och engagemang och det blev en fin och levande bukett av personliga berättelser som alla sammantagna gav en unik bild av golvföretaget. Då hände något märkligt som ingen hade räknat med.

Berättelserna lades enligt plan ut på hemsidorna och först hände inget speciellt. Men efter en vecka eller två började det ringa. Det var nya kunder som hade hört talas om företaget och ville beställa golv. Det var människor som ville börja jobba på firman de hört så mycket gott om och det var både nya och gamla leverantörer som vill ta upp kontakten. Och allt där emellan. Just då och där blev Matts frälst. Han insåg plötsligt vilken kraft det fanns i äkta, levande berättelser och vad de kunde göra för att synliggöra ett företags både kropp och själ. Det var efter det uppdraget som Matts helhjärtat började gå in för att hjälpa företag och organisationer att hitta sina storys. Och på kuppen blev han den person som introducerade och utvecklade begreppet storytelling i Sverige.

 

 

”Ordet är ditt”
Det är titel på en bok skriven av författaren, psykologen och terapeuten Patricia Tudor-Sandahl. Den boken måste du läsa om du vill växa som människa. Och företagare. Och varumärke.Det är få böcker som på djupet berört mig, inspirerat mig och gett mig sådan mängder av aha-upplevelse och självinsikter som denna. Det ska möjligtvis vara en annan bok av Patricia, "Den tredje åldern". Så här välfunnet beskrivs boken på Adlibris hemsida: "Alla har vi en historia att berätta. Varje människa bär inom sig det hon varit med om i sitt liv. Att skriva om det kan vara ett sätt att komma vidare i sin personliga utveckling. Skrivandet ger perspektiv, man sätter ord på känslor och upplevelser och identiteten får en skarpare kontur. Självinsikten ökar och självförtroendet blir stärkt, vilket banar väg för att bli en tydligare, mer mogen individ". Den kostar 43:- på Adlibris. Beställ här

 

 

Lycka till med grävandet i din guldgruva. Du har det. Du kan forma dina historier så att de blir intressanta och relevanta. När du gör det kommer du upptäcka hur mycket det finns om både dig själv och ditt varumärke. Den processen är en guldskatt. Tro mig. Jag gör det varje vecka med denna blogg. Det ger självförtroende och mod.

mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn