Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Kommer konkurrensen minska i framtiden?

Kommer kraven på oss minska? Förväntningarna? Kommer stressen bli lägre, kommer pressen minska? Kommer vår arbetssituation bli lugn, fin och fylld av harmoni och kontroll. Det här är några av de frågor jag brukar inleda med när jag håller fördrag och workshops på temat "Konsten att bygga och leva sitt varumärke". Hittills har jag inte hört någon som svarat ja, allt kommer bli mycket lugnare i framtiden. Vi kommer hinna med på både yrkesliv och familjen plus att vi naturligtvis kommer kunna odla intressen, berika oss kulturellt, umgås med vänner och läsa alla böcker och tidningar som krävs. Och allt annat?!?

Förväntningarna är inte nådiga på oss nutidsmänniskor. Vare sig vi vill det eller inte kommer farten att öka hela tiden. Vi lever alla i en höghastighetstid som bara ställer högre och högre krav på oss. När man kör fort så minskar ju vårt synfält och att leva med ett tunnelseende ökar ju risken för att vi missar mycket av viktig information och kunskap runt omkring oss. Därför är det extra viktigt att vi kan känna ett lugn och en styrka i oss själva och i vår organisation. Det är en av de stora fördelarna med att tänka varumärkesorienterat.
Då är det avgörande att vi odlar tillit, respekt och förtroende både för oss själva men lika mycket tillsammans i vår organisation. När vågorna blåser höga, stormen viner och motvinden ökar till orkanstyrka då är det trygghetsskapande att vi veta vad vi kan, vad vi vill och vart vi är på väg. Då är det extra viktigt att organisationen har en stabil grund att stå på.
Det är basen i allt framgångsrikt varumärkesarbete. Den styrkan och möjligheten finns redan inom varje människa och företag som med hjärtat ärligt kan svara ja på frågan om de har något värdefullt att erbjuda omvärlden. Hur man gör kommer jag berätta mer om framöver.

 

Stolthet säljer!/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn