2/3 2014. Inget slår ett personligt möte om man vill bygga en bra relation. Och du kan inte sälja in någonting om du inte säljer in dig själv. I nätverk träffar du människor öga mot öga. Det är en av de viktigaste anledningarna till varför man ska nätverka. Nu förutsätter vi att du har ett genomarbetat erbjudande och en presentation du kan variera och utveckla. Det är grunden för att lyckas som nätverkare. Du har koll på ditt varumärke. Dessutom går du in i nätverkandet med rätt inställning. Det innebär att du ser varje individ som en möjlighet och att du är beredd att ge för att få. Vad vill du då ha ut av ditt nätverkande? Det är som vanligt, den som har ett mål och ett syfte med sin insats når oftare målet än den som inte har ett mål. Ingen quickfix den här gången heller alltså. Det gäller att ha en strategi och att välja väg.

 

 

Under många år tyckte jag att ordet strategi var svårt och obegripligt. Det handlade om olika typer av übersmarta fältherrar som la upp riktlinjer på kartor med massor av komplicerade pilar, manövrar och insatser. Sedan fick jag höra att ordet strategi kommer från italienskans stratos som betyder väg. Strategi är alltså detsamma som vägval. Vilken väg väljer du för ditt nätverkande?

Att nätverka är som att resa

Om vi jämför nätverkande med att göra en resa så blir det ännu tydligare. Vi säger att du befinner dig i Göteborg och ska ta dig till Stockholm. Det är ditt mål. Då uppstår en rad frågor. Hur ska du färdas? Med bil, båt, flyg, cykel eller ska du gå? Vad vill du ha ut av resan? Ska det gå snabbt, ska du se och uppleva saker under resan? Vill du träffa människor och knyta kontakter? Vad har du för budget? Ska du åka norr eller söder om Vättern? På samma sätt behöver du tänka när du lägger upp en nätverksstrategi.

Vad är syftet med ditt nätverkande?

Vad är viktigast för dig? Vill du nätverka för att få ett nytt jobb? Är du ute efter en speciell kund eller kontakt? Du kanske vill ha styrelseuppdrag eller hjälp att starta eget? En del vill bara umgås och träffa folk. Du kanske främst vill ha kunskap, råd och tips för att lösa olika utmaningar? Det finns inget fel eller rätt, det finns bara möjligheter. Ju tydligare du själv är med dina mål och syften desto snabbare når du dina mål. De flesta nätverkar dock för att få mer affärer. Då är det extremt viktigt att man har ett långsiktigt perspektiv på sitt nätverkande. Mikael Arndt, grundaren av affärsnätverket Arndts, predikar ständigt vikten av att se nätverkandet långsiktigt. Han säger att om man gör rätt så börjar det bubbla första året, det andra året tar det mer fart och år tre sticker det iväg. Precis det hände med mig när jag klev in i Arndts. Även om livet förändras, och målen likaså, är det viktigt att ha en utgångspunkt och ett första mål. För egen del har jag fyra mål med mitt nätverkande:

1. Bygga tillit och förtroende för mitt varumärke
2. Hålla liv i gamla kontakter och skaffa nya vid varje möte
3. Använda varje möte som en träning för att själv bli bättre på att bygga och leva mitt varumärke
4. Göra fler affärer

Min strategi är att presentera mitt erbjudande så att jag främst ger råd, tips, och kunskap om konsten att bygga och leva sitt varumärke. Precis samma strategi använder jag mig av i alla kanaler. Som i den här bloggen. Som i mitt nyhetsbrev "Stolt Nu?". Mitt mål är att vara en entusiastisk, närvarande och rådgivande expert. På så vis blir jag inte en jobbig nasare/krängare/krokodil/säljare utan en person som hjälper. Att nätverka skapar förutsättningar för prospectmöten och för att få ambassadörer. Dessutom hatar jag att ringa kalla samtal och det är ytterligare en anledning till varför jag nätverkar. I ett möte kan jag göra mig själv rättvisa och då kan energi och ärliga relationer uppstå. Sanningen är: ingen kanal slår ett personligt möte. Inget är starkare, inget kan ge mer effekt, inget berör mer. Det är i mötet som affärer avgörs och tycke uppstår. Alla andra marknadsföringsinsatser bara stöttar eller förstärker budskapet men inget kan ersätta ett möte där man kan se varandra i ögonen, lyssna, känna, fråga i realtid. Vi blir människor i möten, vi behöver varandra. När jag nätverkar kan jag leva mitt varumärke.

 

Anledningar att nätverka

Här är några vanliga anledningar att nätverka. En del är hämtade från Katarina Widoffs och Jeanette Gardners alldeles utmärkta bok "Bli en skicklig nätverkare, mingla dig till framgång". Den rekommenderas varmt.

Affärsutveckling

- Du funderar på att starta eget och behöver marknadsföra dig
- Du behöver en revisor eller en försäkringslösning
- Du måste sälja mer
- Du behöver bli bättre på att marknadsföra dig själv
- Du behöver sälja och marknadsföra ditt företag
- Du har behov rekrytera
- Du vill hitta riskkapital
- Du vill hitta samarbetspartners
- Du vill hitta delägare
- Du vill skapa egna branschnätverk
- Du vill skaffa en advisory board
- Du vill ha medlemmar till egna Mästarmöten
- Du vill hitta en coach
- Du vill ha tips på nya nätverk
- Du vill hitta leverantörer
- Du vill träna din förmåga att presentera dig
- Du vill träna din nätverksförmåga
- Du vill ha ingångar till specifika företag
- Du vill ha ingångar till specifika organisationer
- Du vill ha ingångar till specifika föreningar
- Du vill ha ingångar till specifika namngivna personer
- Du vill skaffa fler ambassadörer
- Du vill få energi från andra
- Du vill få kunskap från andra
- Du vill ha hjälp med utmaningar
- Du vill få idéer och tips från andra
- Du vill jämföra dig och lära av andra


Personlig utveckling och karriär

- Du behöver en ny karriär
- Du vill ha ett nytt jobb
- Du vill avancera inom företaget
- Du vill ha bättre lön
- Du vill hitta en mentor
- Du vill ha tips och råd på olika karriärvägar
- Du vill ha tips och råd på utbildningar
- Du är arbetslös och vill ha arbete
- Du är föräldraledig och behöver kontakter inför framtiden
- Du studerar och behöver kontakter inför framtiden
- Du vill arbeta ideellt

Det finns förstås även en mängd skäl för att nätverka med målet att stärka sin sociala utveckling som få fler vänner, hitta en partner, hitta likasinnade o.s.v. men jag fokuserar här på arbete och affärsutveckling. Det viktigaste är att du SKRIVER ned dina mål. Då ökar sannolikheten med 6-8 gånger att du når dina mål. Och om du har en COACH så ökar chansen med 20 gånger större att du når dina mål.

 

Se nätverkandet långsiktigt

Återigen, det tar tid att bygga fungerande nätverk, det tar tid att bygga varumärke. Det är extremt viktigt att se alla sina insatser långsiktigt och hela tiden försöka fokusera på sin egen utveckling. Blir du en bättre nätverkare så blir du bättre på att göra affärer. Lätt som en plätt? Både ja och nej. Det gäller att träna sin nätverksförmåga hela tiden. Det finns en anledning att de som är bäst tränar mest. Och de som tränar mest är bäst. Det är något som jag ser att de flesta försummar. Fotbollsspelare, skådespelare, musiker, artister. Alla som är duktiga tränar hela tiden regelbundet. Det finns inga genvägar. Att bli en bättre nätverkare tar tid och utan att medvetet träna på sina förmågor så riskerar man att inte dra nytta av sina nätverksträffar. Lite längre fram kommer jag skriva om vilken typ av nätverksbeteende man behöver ha för att lyckas. Och hur man kan gå tillväga. Och avslutningsvis, med risk för att bli övertydlig, vad är dina mål för ditt nätverkande? Formulera dem, skriv ned dem och håll dem levande. Det är en förutsättning för att lyckas. Nästa gång ska vi titta vilken typ av nätverk det finns och vad du kan välja.

Ger du så får du.

mvh/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn