14/1 2018. Varför hamnar vi ofta i soffan framför en tv-serie med en påse chips istället för att komma ut på joggingrundan? Trots att och vi faktiskt vill bli smalare och starkare. Så här i nyårstider står löften om minskad vikt, mer träning och sluta röka som spön i backen. Och i mars så är de brutna löftena lika många som sandkornen i Sahara. Årets nobelpristagare i ekonomi, Richard H Thaler, har både analyserat varför vi människor så ofta agerar kortsiktigt och formulerat en lösning på problemet. Han kallar lösningen för ”nudging”. Det är en metodik du kan använda när du vill lyckas på riktigt. Både vad det gäller din egen utveckling och ditt företags utveckling. Det finns få saker som sänker självförtroende och mod så mycket som att uppleva att man misslyckas. Genom att använda dig av ”nudging”-psykologin kan du motverka detta.

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

124. Träna på ”nudging”

Ett av den mänskliga hjärnans huvudproblem är att den har svårt för att uppleva attraktionen i de långsiktiga lösningar som egentligen är bäst för oss. Pension, försäkringar, miljöfrågor kan kännas så avlägset att vi väljer att inte bry oss. Vi bryr oss mer om nu än om sedan. Det är lättare att välja det vi ser och har framför ögonen än att satsa på något som ger fördelar längre fram i tiden. Chipspåsen blir betydligt mer lockande än joggingspåret.

Vad är en nudging?
Nudging är ett beteende-psykologiskt begrepp som lanserades av forskarna Cass R. Sunstein och Richard H. Thaler med boken Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness (Yale University press 2008). En nudge är en knuff i rätt riktning, mot ett mer hälsosamt, välmående och hållbart liv. Det bygger på forskning om mänskligt beteende och hur vår hjärna fungerar. Tänkandet har börjat slå igenom på bred front både inom politik och näringsliv men det är något vi kan använda oss av på både ett personligt plan och när vi vill utveckla vårt varumärke.

Richard H. Thaler själv menar att det egentligen inte finns något generellt svar på vad en nudge är. – En framgångsrik nudge är oftast något som antingen drar till sig uppmärksamhet eller eliminerar ett hinder, som har fått oss att avstå från att göra något vi skulle vilja göra men som vi inte har kommit oss för att göra.

Christina Gravert, beteendevetare vid Göteborgs universitet och expert på just nudging.
– Nudging handlar om hur olika val presenteras, det som kallas beslutsarkitektur. Genom att till exempel ändra vad som är defaultalternativet påverkas människors val. Så kommunikation är grundläggande, säger hon.

 

 

Exempel på nudging
Nudging kan se ut och användas på många olika sätt. Ett av de mer omskrivna exemplen på nudging är från den nederländska flygplatsen Schiphol. De lät etsa in en bild av en fluga på insidan av pissoarerna så att männen prickade flugan och kisset utanför minskade med 80 procent.

Ett annat är hur gröna fotsteg på marken till papperskorgarna i Danmark nästan halverade nedskräpningen. Och på hotell Clarion Sign i Stockholm minskade matsvinnet med 20 procent efter att Gunhild Stordalens organisation Greenudge minskat tallriksstorleken.

Vad färre hört talas om är hur en ändrad förinställning på ett elerbjudande till 40 000 hushåll i Tyskland ökade köpet av grön el från 7 till 70 procent och hur man med smart formulerad information minskade läkarnas antibiotikaförskrivning i Boston och Los Angeles med 20 procent. Sammanfattningsvis kan man beskriva nudging med att när metodiken fungerar bäst hjälper den människor att enklare fatta hållbara beslut som också accepteras av den grupp vi vill tillhöra. Vi är flockdjur som vill och behöver bli accepterade av vår flock.

 

 

Vi är överlevnadsmaskiner
Vi människor vet oftast vad som är rätt att göra och vad som vore bäst för oss. Men vi fattar inte alltid rationella och genomtänkta beslut. Mycket går på rutin och av gammal vana. Vi har problem med självkontroll, faller ofta för frestelser, skjuter upp saker eller gör som alla andra. Det är inget som är konstigt eller som vi ska döma oss själva för. Vi är i första hand präglade på att överleva nu och här och väljer därför oftast en enklaste och mest bekanta vägen. Det har varit den bästa överlevnadsstrategin i många hundra tusen år. Men tiderna förändras och det går fort.

Gör det lättare att välja och fatta hållbara beslut
För den som vill lyckas åstadkomma hållbar långsiktig utveckling gäller det att bryta ned de stora målen till mindre och att sedan kontinuerligt använda sig av ”nudging”-tänkandet för att lyckas. Det innebär att ge sig själv små knuffar framåt som är enkla och motiverande att genomföra. Små steg är lättare att ta än stora steg. Det gäller både egen utveckling och när man vill bygga relation, tillit och attraktion med omvärlden.

Tänk t.ex. på McDonalds och andra hamburgerrestaurangers menyval. De är tydliga och går snabbt och lätt att välja. Och vilken storlek på mugg väljer du när du köper kaffe? Oftast finns det bara tre alternativ på storlekar. Störtställ och exponering vid kassorna i livsmedelsbutiker är andra exempel på lockande exponering som det är lätt att välja. Hur lätt är det att välja dig och ditt erbjudande?

 

 

Använd ”nudging” när du bygger varumärke
Jag återkommer ständigt till hur ofta jag blir djupt imponerad av individers och företags kraft och potential. Det är så många som är erfarna, kompetenta personligheter och har fantastiska erbjudande till omvärlden. Det inspirerar och ger kraft. MEN. Det är nästan lika många som INTE får ut sitt budskap så starkt som de borde.

Problemet är framförallt brist på struktur och uthållighet i sin förmåga att bygga relationer med omvärlden. Många vet att de borde både bygga och leva sitt varumärke men det vet inte var och hur de ska börja. Många upplever det krångligt och svårt. Man har sällan definierat och paketerat grundstenarna i sitt varumärke och därför blir man ofta otydliga och röriga i sin kommunikation med omvärlden.

 

 

”Nudging” för varumärkesbyggare
Att definiera, paketera och kommunicera sitt erbjudande med stolthet och uthållighet är ett måste för den som vill bygga ett starkt varumärke. Vad behöver definieras, paketeras och användas för att kommunicera? Här är 11 enkla ”nudgar”. Besvara dem och använd svaren så har du en bra grund för att bygga och leva ditt varumärke:

1. Din affärsidé

2. Din affärsmodell

3. Ditt varför, ditt vill

4. Din mission

5. Din vision

6. Dina mätbara mål

7. Din kultur, kärnvärden och värderingar

8. Dina säljande mervärden

9. Dina målgrupper

10. Din handlingsplan på kort och lång sikt.

11. Ditt sälj- och marknadsackord

Lätt som en plätt? Både ja och nej. Vill du ha mer hjälp på vägen? Maila mig så skickar jag en mall för en mer detaljerad varumärkesplattform. Behöver du ännu mer hjälp så hör du av dig. Nudge, nudge.

mvh/u

 

 

Källor:

Wikipedia:

https://modernpsykologi.se/2017/01/11/psykologi-med-knuff/

https://spoonagency.com/se/academy/nudging/

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn