31/1 2016. Vi människor är fyllda av motstridiga känslor. Hur ofta är det inte som man känner att man känner att man både vill och inte vill? Både vill se det där programmet och gå ut med kompisarna? Både vill ta det lugnt och leka med barnen? Både vill hålla igen och ta den där sista tårtbiten? Att lära sig förstå, känna igen och hantera sina ofta motstridiga känslor är en delikat livsuppgift. Och oändligt svårt. Jag har själv brottats mycket med just den problematiken. För några år sedan fick jag höra ett begrepp som kallas ”lagen om alltings polaritet”. Det var den världsberömde motivationsgurun Bob Proctor som berättade om lagen. Den innebär att det i varje läge, varje situation, varje stund alltid samtidigt finns två positioner. Känslan av glädje kräver att det också finns en upplevelse av sorg. Utan upp, inget ned. Utan svart inget vitt. Utan rikedom ingen fattigdom. Utan död inget liv. Och så vidare. Alltså, motsättningarna ÄR livet. Till varje pol finns det en motpol. De behövs och är varandras förutsättningar. Det uttrycks så vackert i den asiatiska bilden av yin och yang. Den runda cirkeln med ett svart och vitt fält där den finns en vit punkt i det svarta och en svart punkt i det vita fältet. Allt hänger ihop. I varje individ finns alla tänkbara känslor och alla har en betydelse och en mening för att du ska överleva. Men du lever inte på randen av djungeln och omgiven av sabeltandade tigrar. Det är inte lika med döden om du begår ett misstag. Så, den som bestämmer, det är du. Ta kommandot, då växer ditt självförtroende.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

40. Träna på att inte stanna i den mörka vaken

En icke obekant svensk tennisspelare hade i unga år det mycket svårt att tygla sitt vilda humör. Det kastades racketar, svors och skreks. Stämningen var ofta allmänt otrevlig. Tennisspelare var naturligtvis Björn Borg, senare känd som ”Ice-Borg”. Men så hände något. En del säger det var i samarbetet med Lennart Bergelin. Borg upptäckte att motståndaren påverkades av att Björn inte reagerade med frustration och ilska vid en förlorad boll. Ju mindre känslor Borg visade ju nervösare blev motståndaren. ”Är grabben en maskin, har han inga känslor, är han ett monster?” tänkte många och kände pressen på sig att spela ännu bättre. Vilket ökade felprocenten. Vilket gjorde att Borg fick ett mentalt övertag. Även fast han, som han vittnade om efteråt, kokade och rasade inombords. Borg lärde sig att snabbt se framåt och att inte fastna i den mörka vaken.

En förlorad boll är en förlorad boll och kan aldrig spelas om eller vinas igen. I den mörka kalla vaken ältar man sitt elände och misslyckanden men man kan aldrig reparera skadan. Man är kvar i den mörka vaken och en del kommer aldrig upp igen. Hur länge vill du stanna i den mörka vaken? Det här är en evig diskussionspunkt mellan mig och min kära hustru. Hon hävdar att hon har ett behov av att känna igenom svärta, sorg och misslyckande. Att dessa mörka känslor är en del av livet som gör att hon kan gå hel och renad ur en jobbig situation och känsla.

Jag respekterar detta fullt ut och hävdar samtidigt rätten att inte behöva stanna i den mörka vaken lika länge. Kontakten med våra känslor och att vi bearbetar dem tror jag är avgörande för vår mänskliga utveckling. Sedan kan man ju alltid diskutera hur länge man ska bearbeta sitt mörker. Det är en helt annan fråga och det måste varje människa själv få bestämma. Hur länge brukar du stanna i den svarta vaken? 

 

41. Träna på acceptens

Det finns en klassisk bön som kallas Sinnesrobönen skriven av den amerikanska prästen Reinhold Niebuhr som lyder ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Det är inte lätt att hänga med i en värld som snurrar allt fortare, erbjuder mer och mer valmöjligheter, som samtidigt dygnet runt är tillgängliga och pockande, är det inte lätt att vara människa. Eller stå emot. Eller känns sig lyckad. Det finns alltid någon som är bättre, snyggare och mer framgångsrik. Tror vi.

Då kan det var tänkvärt att sätta ned foten och säga, jag duger. Precis som jag är. Jag bjuder till och kämpar. Och jag vill väl. Kan någon egentligen begära mer av en annan människa? Kan vi si begära mer av oss själva? Det tycker inte jag. Att stanna upp, säga nej, inte åka med på alla berg-och-dalbane-turer är ett måste om vi ska överleva. Kort och gott så måste vi acceptera att vi inte kan och klarar allting. Och det är helt okey.

Psykologen Anna Kåver har skrivit en fin bok om detta som jag varmt rekommenderar. Den heter ”Att leva ett liv, inte vinna ett krig. Om acceptens”. Så här lyder programförklaringen. ”Ett accepterande förhållningssätt innebär inte att avstå från att söka förändring i en svår situation, utan att sluta föra krig mot tillvaron och sig själv. Acceptans innebär att välja att se både sin inre och yttre verklighet, utan att fly eller döma den.” Sinnesrobönen räcker långt och Kåvers bok ger ännu mer redskap och förståelse.

 

42. Träna på att tänka positivt

Har du sett bilden av musen som varit på en kurs i positivt tänkande och som fastnar i en råttfälla? Och som då säger, med ett tillkämpat leende, ”Jajamensan, foten i kläm”. Visst kan jag också tröttna på alla positivitetskonsulter som ska frälsa världen med ett ”When you smile, the whole world smiles with you”. Men det värsta(?) är – de har rätt. Även om vare sig du och jag mäktar med att tänka positivt i alla lägen så gäller det att komma ihåg:

 

 

1. Det går ALLTID att se saker från två sidor. Minst. En positiv och en negativ, om du vill. Inget är bara bra eller dåligt, svart eller vitt, glatt eller sorgligt.

2. Det du fokuserar på växer. Ser du problem, får du problem. Ser du problem som möjligheter så hittar du du möjligheter. Ser du möjligheter, så hittar du möjligheter.

3. Det blir alltid som du tänker. Din tanke leder till en känsla som leder till en ny tanke som leder till …? Du fattar. Det finns alltså ett värde för dig att försöka se saker och ting positivt. Det växer du av. Om du inte fixar det själv – ta hjälp.

 

 

Sitt inte ensam och lid. Världen är fylld av människor som inget hellre vill än att kunna hjälpa dig och andra. Det finns lagrat i människans dna. Be om hjälp, tappra ensamma människor som ska klara allting själv får det ofta svårt. Vi behöver varandra, vi behöver dig. Och mig. Så, tänk rätt, tänk stort, tänk positivt. Även det är en träningsfråga som bygger självförtroende. Och mod.

mvh/u

PS. Jag ber om ursäkt för den något dramatiska rubriken. Jag vet att schizofreni är en svår och allvarlig sjukdom och det var inte meningen att såra någon och hoppas innerligt att ingen tog illa upp. Jag ville öka dramatiken och göra rubriken mer intresseväckande. Någon sa ”En reklammans främsta drift är överdriften” och det ligger väl en hel del i det. Är man utbildad och med lång erfarenhet från Berghs School of Communication så är man.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn