8/1 2016. Det är fantastiskt vad mycket vi människor klarar av trots allt. Vi kan leva med stor arbetsbelastning, enorma krav och bördor under ganska lång tid förutsatt vi får en sak. Återhämtning. Vi måste återhämta oss, samla nya krafter, reflektera eller bara vara. Utan krav. Utan press. Utan skärmar. Både hjärnan och kroppen MÅSTE få vila annars säger systemet ifrån och utbrändheten är nära. Den psykiska ohälsan bara fortsätta att öka och när t.o.m. unga människor som inte ens fyllt 30 år går in i väggen så är det ett bevis att samhället har ett allvarligt problem. För mycket stress utan vila gör att vi sakta men säkert bryts ner och till slut säger det stopp. När man sitter som en krossad fluga i väggen då finns det inte mycket självförtroende kvar. Och inte mod heller. Då är det överlevnad som gäller. Hur stressad är du? Och hur återhämtar du dig? Innan det är för sent.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

88. Träna på att återhämta dig

År 20017 förändrades världen. Då släppte presenterade Steve Jobs och Apple sin första iPhonemodelle och sedan dess har världen inte varit sig lik. Med smartphonens intåg blev med ens människan mer fri och rörlig än någonsin och hade plötsligt världen bokstavligt i sin ficka. men de smarta tefonernas möjligheter har också en baksida. Genom att alltid vara tillgänglig så minskar också möjligheten till återhämtning. Genom att alltid vara uppkopplad får vare sig kroppen eller knoppen aldrig en riktig chans att vila. Stäng av. Stäng ner. Stäng in. Du behöver inte titta på mobilen varannan sekund. Se någon i ögonen och den personen kan vara du. Släpp in verkligheten då och då.

 

 

Styr ditt liv - hitta dina återhämtningsoaser
Vad du än gör och vad du än vill så måste du själv ta ditt ansvar för hur du återhämtar dig. Du kan ha turen eller skickligheten att hamna i sammanhang och miljöer där vila och reflektion prioriteras. Det kan vara på ett företag eller i hemmiljö men hur det än ser ut behöver du själv skapa det livsnödvändiga utrymmer för återhämtning. Vilka är dina ritualer och andningshål? Själv mediterar jag sex minuter varje arbetsdag, gör ett antal ryggövningar innan jag kliver ur sängen, tar två rejäla koppar kaffe när jag landar på jobbet och skriver dagens planeringslista. Varje kväll innan jag somnar läser jag en bok som absolut inte får vara jobbrelaterad. Fredagens avslutande aw på jobbet, där jag fått berätta vad min höjdare var i veckan, knyter ihop en ofta laddad vecka på ett befriande sätt. På helgen bara måste jag få sitta på min köksstol och ta en riktigt lång frukost, läsa DN och prata med hustrun för att kunna landa efter arbetsveckan. Hur ser dina återhämtningsoaser ut?

 

 

Vila, sömn, motion
Just nu (i januari 2017) har det startat en serie om stress och dess konsekvenser i Dagens Nyheter. Det är ingen tillfällighet. Där redovisar bl.a. stressforskaren Aleksander Perski vid Stressmottagningen hur han och andra stressforskare tydligt kan se att 1990-talets ekonomiska kris, höga krav och brist på tid för återhämtning är några anledningar till det ökade antalet sjukskrivningar. Enligt världshälsoorganisationen WHO:s beräkningar kommer den psykiska ohälsan om några år att erövra förstaplatsen bland mänsklighetens farligaste sjukdomstillstånd från hjärt- och kärlsjukdomar. Vi som individer kan inte bara lita till att samhälle och arbetsgivare löser problemen utan vi måste själva också ta ansvar att sätta gränser, hitta rätt ambitionsnivå mellan fritid och arbete och bli bättre på att prioritera vila, sömn och motion. De allra viktigaste komponenterna för ett friskt liv enligt forskningen.

 

 

The power of en paus
Min kollega Ewa Wigenheim är livscoach och återhämtningsexpert. Ewa föreläser, coachar och utbildar i konsten att återhämta sig själv, hitta sina inre krafter och sitt vill – sin livsväg. Hon ser och möter fler och fler stressade människor som gått vilse i arbetslivets krav och stress och tappat bort sig själva på vägen. Ewa menar att dagens människor har glömt eller gömt de naturliga stunderna vi tidigare hade till återhämtning. Hon menar att vi måste inse ”the power of en paus” Det kan man göra på många sätt. Det behöver inte vara krångligt, dyrt eller ta speciellt lång tid. Det viktigaste är att vi hittar stunderna. Här är några förslag.

 

Ta fler mikropauser
Det är lätt att bli sittande vid datorn alltför långa stunder i sträck. Bryt av minst en gång i timmen med en mikropaus. Res dig, sträck på dig, gå runt ett par varv i lokalen. Fem minuter gör underverk. Den tiden finns alltid, det är ditt ansvar och din gåva till dig själv. Dessutom så vet forskningen att hjärnan är mycket piggare när den fått pusta ut en stund. Vid varje nystart så är vi därför effektivare än när vi tragglat på i för långa arbetspass. Ingen orkar att spurta hela tiden, vila är nödvändigt. En lugn stund behövs mer än någonsin.

 

 

Djupandas och känn dig själv
Att andas mer med magen än med bröstet är också viktigt för att vi ska fungera väl. När vi blir stressade flyttas ofta andningen upp i bröstkorgen och blir kortare och mer flåsig. Axlarna dras upp mot öronen och muskler kring nacke och hals spänns och hamnar i ett konstant spänningstillstånd. Vilket ofta leder till värk och spänningar i både huvud och kropp. Gör så här när du känner stressen komma. Sätt dig rakt upp och ned på en stol. Blunda. Känn efter att fötterna vilar mot golvet, att du sitter bekvämt, har stöd för ryggen. Låt händerna vila på varandra under magen. Ta tio riktigt djupa andetag där du känner att du andas med magen och inte med bröstet. Gör det då och då även om det är stressigt. Då syresätter du kropp och hjärna och ger hela systemet en energikick. Och det behöver bara ta några minuter.

 

 

Reclaim the fikapaus
Det fanns en tid när fikastunderna var heliga och ingick i varje arbetsplats dagliga rutiner. Ofta var det klockan tio på förmiddagen och klockan tre på eftermiddagen. Det var naturliga och viktiga pauser där man fick en stunds tid över för naturlig återhämtning, reflektion och samtal. Men vart blev de av? På många arbetsplatser så har de fikastunderna bortrationaliserats i det uppdrivna arbetstempot. Man jobbar in fikastunderna för att kunna gå lite tidigare, hämta på dagis eller helt enkelt för att man upplever att man inte hinner. Tror man. Och missar förmodligen att ge sig själv en stunds vila och avbrott för att kunna orka även i det långa loppet. Jag tror på vikten av att återerövra fikapauserna. Där har arbetslivet förmodligen förlorat mycket återhämtningskraft som ersatts med arbetspress. Men har det blivit effektivare?

 

 

Skaffa ett mobildagis
Jag läste om en familj som upptäckte att de hade slutat prata med varandra. Deras lösning var att bygga ett mobildagis där de la sina telefoner när de kom hem. Dessutom så såg de till att vissa rum var ha garanterat skärmfria. Allt för att inte frestas att titta på något annat än på varandra. Detta gav familjen mersmak och de införde också ett antal skärmfria dagar i veckan då de bara gjorde saker med varandra. Spelade brädspel, pratade och lagade mat tillsammans.

 

 

Gör något annorlunda
Det finns ju något som kallas aktiv vila, eller aktiv återhämtning. Det innebär att bryta mönster, gå en ny väg till jobbet, motionera på nytt sätt, göra något nytt eller annorlunda. Det behöver inte kosta mycket eller vara komplicerat. Testa nya plagg, ny mat eller gör ett spontanbesök hos en vän. Hjärnan behöver också variation för att återhämta sig. Nya intryck ger ny energi och blir som frisk luft för både kropp och själ. Det är lätt att gå på i gamla invanda hjulspår vilket kan ge lugn och trygghet men det finns också en risk att livet upplevs mekaniskt och enahanda. Hur varierar du ditt liv? Hur återhämtar du dig?

 

 

Ta en Power Pose
Kroppsspråket påverkar hur andra ser på oss men det kan också förändra hur vi ser på oss själva. Socialpsykologen Amy Cuddy visar hur ”power posing” – när man intar ett kroppsspråk som speglar självförtroende även om man inte känner självförtroende – kan påverka nivåerna av hormonet testosteron (som ger styrka) och hormonet cortisol (som skapar stresstillstånd) i hjärnan. Därmed kan det även ha en stark påverkan på våra möjligheter till framgång. Och det räcker med två minuter! Detta har Amy Cuddy studerat och forskat på. Resultatet är slående. Det är väl därför som filmen fram till nu haft nästan 21 miljoner tittare. Läs mer

 

Styr ditt liv. Låt inte stressen urholka dig. Stå emot lockropen från världens valfrihetssirener. Du kan inte göra allt, träffa alla eller vara bäst på allt. Skapa dina egna återhämtningsoaser. Det är där dina vänner självförtroende och mod också bor. De som ger dig den energi du så väl behöver.

mvh/u

PS. Hur stressad är du? Gör ett stresstest på sajten www.papilly.com

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn