fbpx

24/8 2015. En magisk morgon i förra veckan promenerade jag som vanligt på väg till K22 genom kastanjallén på Älvsborgsgatan. Sensommarens sol värmde med en speciell glöd. Den kändes som den bad om förlåtelse för sin frånvaro i juli. Plötsligt fick jag syn på en vit liten skåpbil, en sådan där hantverksbil som staden är fylld av. Den här var från Kone Hissar och var inte på något sätt iögonfallande men av någon anledning tittade jag till lite extra. Och fick då se Kones varumärkeslöfte som jag tyckte var fantastiskt. Inspirerande, engagerande, visionärt och kreativt. Tänk att några ord kan sätta fantasin i rörelse och väcka tankar. Ett kvarter längre bort såg jag en ny vit skåpbil från ett elföretag vid namn One. Deras löfte var betydligt plattare för att inte säga dötrist. Det här inlägget handlar om vikten av att söka och hitta ett riktigt bra varumärkeslöfte. Och det är ingen slogan jag menar utan något mycket mer djupgående fast ändå attraktivt och något som kan visa att varumärket menar allvar med att erbjudandet ger andra nytta, glädje, värde.

 

Kone - Dedicated to People. Snyggt och stilrent på gränsen till alltför diskret men dekoren vinner i längden. Men varför missar de chansen med att visa hemisdesadress och telefonnummer?

Bra varumärkeslöften speglar med några få ord ett varumärkets själ och innersta väsen. Ett bra varumärke är en konst och ett hantverk. Ett bra varumärke är absolut ingen slogan eller kul reklamfras som t.ex. ”Ta det rätta tag Cloetta”. Den kommer man visserligen, kanske, ihåg men det fastnar på ytan. Ett riktigt bra varumärkeslöfte kommer man ihåg och det är ett attraktivt löfte som tar plats, är något energigivande, är tydligt men ändå fyllt av öppningar som sätter fantasin och nyfikenheten i rörelse. Ett bra varumärkeslöfte är ett stöd för både medarbetare, kunder och omvärld. Ett bra varumärkeslöfte har lång livslängd och lever i sin tid. Och ett bra varumärkeslöfte utstrålar kraft, attraktion och stolthet.

Kone – Dedicated to People Flow

Kone har jag bara tidigare känt till som tillverkare, installatör, inspektör och reparatör av hissar. Det antal gånger jag stått i en hiss och sett etiketten som visar när Kone senast inspekterade hissen är oräkneliga. Men på den lilla vita skåpbilen så stod det ”Kone –Hissar, Rulltrappor, Portar”. Jag tror att det var just de nya orden som väckte min nyfikenhet och gjorde att min blick sökte någon mer förklaring på bilen. Då såg jag varumärkeslöfte ”Dedicated to People Flow”. Kone visar plötsligt något mycket mer än att bara vara ett företag som erbjuder produkter och tjänster. Kone lyfter perspektivet. Kone vågar vara visionärt. Kone vågar sticka ut hakan och ge sitt erbjudande mening och sammanhang.

Med Kones engagemang och hängivenhet så kommer många lättare fram dit de ska. I tid. I trygghet. Utan problem. Kone vill skapa flyt för människor och för samhälle. Och leker dessutom med det mytomspunna begreppet flow, det magiska tillstånd då tiden försvinner, kreativiteten flödar, man bara är och känner total närvaro och tillfredställelse. En del kallar det kanske pretentiöst. Jag tycker det mer handlar om rättan att vara stolt och stå för både drömmar och visioner.

 

One - kunskap som ger energi. Lite dubbeltydlighet energi både i teori och praktiken och för människor tror jag de menar men varför ingen hemisdesadress eller telefonnummer? 

One – kunskap som ger energi

Den lilla vackra träbyggnaden Allhelgonakyrkan är belägen bara två kvarter från där jag bor vid Skanstull. jag promenerar förbi den nästa varje dag på väg till K22. Kyrkan är och har varit en viktig och symbolladdad plats under de 25 år jag bott i området. Där har jag gift mig, där har mina tre pojkar döpts och där har min svärfar begravts. Kyrkan ligger på en liten höjd vackert inbäddad i grönska. En liten lugn oas bara ett stenkast från Götgatans brus och stress. Det senaste året har den renoverats och nu är kyrkan nästan färdig. Det är bara den lilla parken runt kyrkan som ska få bättre belysning. Det var därför det stod en annan liten vit skåpbil på grusgången.

Ett par killar från One höll på att montera upp ny parkbelysning. I och med att jag nyss sett och inspirerats av Kones varumärkeslöfte ”Dedicated to Peoples Flow” blev jag nyfiken på vad One hade för löfte. Under loggan på bilen stod ”Kunskap som ger energi”. Inte lika fantasieggande. Det framstod med all tydlighet hur svårt det faktiskt är att hitta ett löfte som gör att varumärket ges en chans att lyfta. Visst, det är inte varumärkeslöftet som är avgörande för hur bra företaget är eller hur lönsamma affärerna är men ändå. Varje varumärke har här en chans att bygga nyfikenhet och förväntan inför det personliga mötet. Och kan man då hålla sitt löfte och helst överträffa förväntningarna så har man ökat chansen att bygga en hållbar och stark relation som kan kan leda till nya affärer.

 



Sandå - lite bättre hantverk. Bilen syns, bra men varför ingen hemisdesadress eller telefonnummer. Och vilket hantverk handlar det om? Synd att Sandå missar detta när bilen är snygg och syns.

 

Varumärkets viktigaste touchpoint - treenigheten

I min serie ”One Company One Voice” summerade jag ett antal av varje organisations viktigaste ”touchpoints” mot omvärlden. Alltså, platser och mekaniska kontaktytor som ofta syns i möten med kunder och prospects men som man inte alltid tänker på är viktiga för att man ska bygga tillit och förtroende. Till min förskräckelse ser jag att jag missat den ”touchpoint” som syns mest och oftast. Ibland är det lätt att inte se skogen för alla träd, sorry. Det är förstås namnet + logotypen + varumärkeslöftet. Det brukar jag, utan att vara blasfemisk, kalla för ett varumärkes viktigaste treenighet. Dessa tre delar är det som oftast exponeras mot omvärlden. I allt från brevpapper, skyltar, i digitala medier, i trycksaker och annonser och då inte minst – på företagsbilar. När dessa tre delar fungerar som bäst så blir varumärkets hela kraft, vilja och själ materialiserat. Bland de bästa exempel på detta är i mitt tycke sportföretagets Nike och dess varumärkeslöfte. Men det finns många många andra utmanande varianter på löften som ställer krav, ger energi och skapar förväntningar både inåt och utåt.

 

Haberg Rör & Energi, man fattar vad de gör och det finns ett telefonnummer men de missar möjligheten att sticka ut och väcka förväntan. Hur många affärer missar de på grund av det?

 

Nästa gång ska jag titta lite närmare på Nikes varumärkeslöfte plus ett antal andra favoriter bland djungeln av varumärkeslöften. Löften som driver och levandegör organisationens lönsamhet och attraktion. Och kom ihåg – Stolta varumärken säljer mer. Till fler.

 

happy happy/u

 

Elenheten är något tydligare än Haberg Rör & Energi, man fattar vad de gör och det finns en hemsidesadress men - inget telefonnummer. Även Elenheten är i mitt tycke lite för diskreta och missar möjligheten att sticka ut och väcka förväntan. Hur många affärer missar de på grund av det?