1/5 2017. Hisspitch, rocketpitch, megapitch. Vem är, du, vad vill du, vad kan du? Kraven ökar, tempot ökar, tidsbristen ökar. Kan du få fram sanningen om dig själv på en sekund? Kan du övertyga blixtsnabbt? Att sticka ut och göra intryck på kort tid är något som blivit allt viktigare för den som vill ta plats och bli ihågkommen. Det gäller i verkligheten, på nätet och i alla kanaler. Livstempot i samhället ökar i hastighet för varje år. Vare sig vi vill det eller inte. Det är bara att hänga med. En hisspitch är alltså den presentation du har av dig själv som ska övertyga, väcka tillit och attraktion. Det är en konst. Du kan bli en mästare. Om du tränar. Mycket.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

99. Träna på din hisspresentation

Tänk att du hamnar i samma hiss som din drömkund. Du vet att det är nu eller aldrig. Du har max 20-30 sekunder på dig att få fram ditt budskap. På ett bra sätt. Överraskande och lockande. Men också relevant. Och intressant. Har du då en hisspitch som gör dig magnetisk elektrisk magisk? Vill du snabbt göra intryck och bli ihågkommen? Då behöver du göra grundjobbet, det som de flesta missar. Det är att förbereda dig och träna, träna, träna.

 

 

Förberedelsen är allt
Även om du bara har 20-30 sekunder på dig så går det att fylla din hisspitch med det som behövs för att göra intryck. August Strindberg skrev en gång ”Hej gamle vän, denna gång blir det ett långt brev för jag har lite tid”. När du bygger din hisspitch behöver du definierat dig själv och din berättelse. Hämta som vanligt din inspiration i din guldgruva. Den är exakt samma guldgruva som du bör använda när du skriver eller ska hålla föreläsningar, tal och presentationer. Låt oss repetera:

Här har du ditt liv
Berätta om din och organisationens kunskap, utbildning, medarbetare, expertkunskap, ert nätverk, ert engagemang, er kultur, era produkter, era tjänster, era drömmar, visioner, mission, vad forskningen säger, vad framtiden bär med sig, era erfarenheter, era referenser, ert hantverk, er historia, era kunder, era kontakter, er samhällssyn, era leverantörer, ert sätt att tänka, hållbarhet, er skapelseberättelse och mycket mycket mer. Berätta med passion, glöd och uthållighet. Skryt inte. Visa också svaghet och tvivel. Var äkta. Var dig själv. Men berätta. Berätta. Berätta. Engagera. Visa att du brinner. Det kan du göra även på 30 sekunder.

 

 

Hitta och bygg ditt bärande koncept
Det bärande konceptet är motorn för ditt budskap i alla kanaler och i alla möten. Med ett bra koncept kan du formulera och variera ditt budskap utan att bli tjatig. Läs gärna mitt inlägg om Diesel Jeans och andra koncept. Du kan vara både intressant och relevant. Jag skrev om vikten av detta även i mitt förra inlägg och det är så oerhört avgörande för att du ska lyckas med att få ut ditt budskap så jag repeterar det igen:

Du har hittat din guldgruva och börjat forma dina budskap. Har du ett bärande koncept? Har du ett varumärkeslöfte? Tänk Volvo, allt de gör har säkerhet som inre kärna. IKEAs klassiker ”Inte för de rika men för de kloka” bar budskapen under många år. Idag är Ikeas löfte mycket bredare - ”Där livet händer” Det ger dem en frihet att berätta i princip vilken historia som helst. Allt kan hamna i någon typ av miljö där IKEAs produkter också finns naturligt.

Bregott använder sig av det svenska ursprunget och kossorna som symbol för det äkta och ursprungliga. Sedan så låter de kossorna uppleva eller agera som om de var en del av vårt samhälle, allt som händer hos människan kan hända i Bregottfabriken.

Ett koncept är alltså det bärande temat som ofta kan vara, eller ligga nära, ditt varumärkeslöfte. Ett starkt koncept är ”evigt”, medianeutralt och unikt. När ett koncept är medianeutralt går det att anpassa i alla kanaler som finns. Tänk Gevalias serie på temat ”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök”.
På ett starkt koncept kan man bygga sina spjutspetsar, sina kommunikativa idéer. Det som är typiskt för en bra idé är att den är överraskande och relevant. ”Lösnäsor”, budskap som bara vill väcka uppmärksamhet och inte har en äkta förankring i varumärket överlever sällan eller aldrig. Var stolt, utgå från ditt hjärta.

 

 

Använd AIDA-regeln
Det finns en klassisk formel som vi som gick på Berghs School of Communication tidigt fick lära oss, Den kallas för AIDA-regeln och har använts som struktur och checklista för om mitt budskap har en chans att fungera. Den formulerade i USA för många år sedan men fungerar lika bra idag. Förr var det ju annonser som var den viktigaste kanalen för att få fram sitt budskap. Då som nu var det en kamp om vinna eller försvinna. Syns du inte finns du inte. Kommunikationsdjungelns lag. I tidningarna slogs alla om uppmärksamheten på varje sida. Både kommersiella och redaktionella budskap. Annonser och artiklar. Precis samma situation som det är idag. Bara det att nu sker samma kamp även på nätet. Du har en till tre sekunder på dig att fånga mottagarens uppmärksamhet. Gör så här:

A för attention. Väcker ditt budskap uppmärksamhet? Starten är allt. På en sekund kan du erövra scenen och få mottagarna att spetsa öronen. Men kom ihåg, det gäller att också vara relevant. Det är ingen konst att få uppmärksamhet, det är bara att dra ned byxorna och stå med rumpan bar. Men sen då? Du måste kunna hämta hem poängen.

I står för Interest/intresse. När du fångat uppmärksamheten måste du snabbt väcka intresset. Man märker direkt om du gjort något uppseendeväckande men inte har täckning för dina tokerier. Bli inte en clown. Använd inte lösnäsor. Var noga med bryggan och övergången till nästa steg.

D står för Demand/Desire. Du har fångat uppmärksamheten och väckt intresset, då är de dags för att väcka lusten att veta mer om ditt erbjudande. Här är det dags för att, fortfarande intressant och relevant, lyfta fram något av det bästa i ditt värdeerbjudande. Egenskaper, fördelar, vinst. Vad kan attrahera mest och vad bygger mest tillit?

A står för Action. En viktig men ofta bortglömd eller bortgömd punkt. Hur kan du skapa lust till aktivitet och kontakt? Kan du locka med något erbjudande just idag? I webbsammanhang kallas det för att ha tydliga CTO-knappar. Alltså tydliga Call To Action-knappar. I alla nätverkssammanhang har du självklart alltid med dig dina visitkort med lockande text på baksidan. Nej förresten, du har ALLTID med dig visitkort. ALLTID. När du gör en hisspitch kan du uppmana till ett samtal direkt efteråt eller t.ex. se till att du har med dig en flyer med ett erbjudande för att förstärka och förklara det du sagt.

 

 

Allt ovanstående kan du göra på 30 sekunder. Om du har definierat dig själv och ditt koncept och, inte minst, är rejält förberedd och vältränad. Själv använde jag mitt dåvarande affärsnätverk Arndts som arena för att både presentera mig på 30 sekunder. Mitt mål var att alltid överraska och att aldrig upprepa mig. Och att alltid vara relevant. Under mina sju och halvt år som medlem fick jag ihop mer än 200 olika varianter. Det var ett fantastiskt träningsläger som boostade både mitt självförtroende och mod. Kan jag så kan du. Nästa gång ska jag ge ett antal konkreta exempel.

Rock on/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn