518-px-Hjartastetoskop

 

Varumärkesakuten är namnet på den utbildnings- och föreläsningsplattform som reklambyrån Stolt Kommunikation startade år 2013. Efter fem års intensivt och framgångsrikt nätverkande drabbades jag av en insikt. "Varför är det så många duktiga entreprenörer som inte får ut sitt budskap? Situationen är ju akut. De förlorar, deras kunder förlorar värde och samhället förlorar. Akut, akut ... jag startar Varumärkesakuten!" Sagt och gjort.

Med dryga 30 års erfarenhet av kommunikation, marknadsföring och försäljning som bas plus lång erfarenhet som lärare på Berghs School of Communication fanns en bra grund att bygga olika varianter av utbildningspaket. Idag har mer än 100 personer gått utbildningen och 92% är nöjda eller mycket nöjda. Men jag är inte nöjd. Min mission är att så många som möjligt i Sverige ska förstå nyttan, kraften och effekten av att både bygga och leva sitt varumärke. Att tänka varumärke är en livshållning som bygger på förståelsen att allt kommunicerar. Den som vill få ut sitt budskap och nå sina mål behöver ha en strategi, en struktur och en långsiktig plan. Allt annat är att lura sig själv. Det gäller för en jätteorganisation som Kommunal med 650.000 medlemmar och det gäller för en enskild individ. Ingen kommer undan. Lev din dröm, bygg ditt varumärke.

Du kan köpa Varumärkesakuten i olika varianter och omfattning:

1. Varumärkesakuten Första Hjälpen, en tvåtimmars intensiv workshop, pris 990:- + moms, se nedan.

2. Varumärkesakuten, en till tre dagar. Individuell utbildning. Från 9.900:- + moms. Tre coachingtillfällen ingår.

3. Varumärkesakuten skräddarsydda utbildning. Begär offert.

4. Varumärkesakuten, nätutbildning i samarbete med Diploma Utbildning.
Pris 2.500:- + moms.

5.Det kommer dessutom paketeras i olika andra former av digitala lösningar, uppföljningskurser och coaching. Är under utveckling.

 

1. Varumärkesakuten Första Hjälpen, 990:- + moms.

Öppna kurser våren 2016: tisdag 9/2, onsdag 9/3, onsdag 6/4, onsdag 11/5 och onsdag 8/6 kl 15-17.

Kurserna hålls på Krukmakargatan 22 på Södermalm. T-banestation Mariatorget uppgång Torkel Knutssongatan. Fika, frukt och blandat smaskens ingår. Workshopen håller på mellan 15-17.

Detta ingår: mall för grundstruktur, varumärkesplattform och handlingsplan.

 

Den här workshopen är skräddarsydd för nystartade och mindre företag. Den är för dig som vill utveckla ditt varumärke men inte har verktygen idag. Kursen ger en första introduktion till hur du i praktiken kan tänka för att stärka ditt varumärke, bli mer lönsam och spara tid. Samtidigt som du får det roligare på jobbet.

Utbildningen fungerar dessutom lika bra för dig som ska söka jobb och bygga ditt personliga varumärke. Genom att i workshopform både se, höra och göra, når du djupare insikter om hur det går att agera för att göra ditt varumärke stoltare, starkare och mer strålande.

Innehåll:

1. Tratten
Har du ett erbjudande som ger andra nytta, glädje eller värde? Vill du få ut det budskapet? Då måste du agera. Din potentialen är oändlig. Ta greppet om ditt hjärta, dina rötter, din historia och ditt vill. Bestäm dina mål, din vision och din mission. Allt det som kan summeras i identitet, profil och image. Så byggs självkänsla och självförtroende. Gräv där du står och använd din egen guldskatt. Stolthet säljer!

2. Skeppet
Du kan inte berätta allt. Du måste välja. Ditt varumärke är som ett skepp som ska klara sig på marknadshavets stormande vågor. I skrovet finns dina bärande kärnvärden, din kultur. I seglen placeras dina drivande mervärden. De argument som gör att dina kunder kommer ombord, stannar och pratar väl om dig. Vilka är dina mervärden?

3. Trappan
Var befinner sig dina målgrupper på relationstrappan? Vilken position har du på marknaden? Vad gör du för att utveckla dina befintliga kunder och hur fyller du på med nya? Hur lång tid tar det att gå från kontakt till kontrakt? Det finns mer än en miljon företag och nio miljoner människor i Sverige. Syns du inte finns du inte. Var stolt!

4. Gitarren
Gör, gör, gör! De flesta är för tysta. Vilket är ditt marknadsackord? Gitarrens strängar är de möjliga kanaler som du kan kommunicera genom. Aktivitet i var och en skapar energi. Har du definierat dina möten och synkroniserat dem med ditt mekaniska material som hemsida, nyhetsbrev, broschyrer m.m? Har du en strategi och en handlingsplan? På kursen får du börja skissa på ett verkligt upplägg.

 

Vad var det bästa med Varumärkesakuten?
 

"Du var grym, som två terminer på Berghs komprimerat. Mycket bra pedagogik" 
Patrik Kristensson, Pole Position

"Det var strukturerat och en röd tråd genom hela utbildningen"
Päivi Morell Heinänen, PMH Security Consulting

"Väcker tankar och ger ett fokus på vad jag måste göra för att växa"
Micke Askernäs, mentalist och Svensk Mästare i Magi 2011.

"Bra tempo, omväxlande uppgifter. Roligt och nyttigt!"
Anna Kleinwichs Magnusson, Stockholm Skrivbyrå

"Det bästa med dagen var tempot, koncentrationen, innehållet, helheten, pärmen, kunskapen, och vänligheten. Utan inbödes ordning..."
Karin Gustafsson, Tilltro.se

"Det bästa med dagen var att få med sig tre värdeord man kan jobba vidare med, men även helheten."
Sven Ljung, Sven Ljung Design

"Insikten om att jag egentligen är halt var det bästa med kursen"
Bo Lundberg, Bo Lundberg Illustration

"Hjärtat, värderingar, vision-mission-mål. Toppen. Tack Uffe för en bra kurs! Jag och Morten kommer att ha bra nytta av detta, när vi planerar in kommande halvår/år! "
Fredrik Petersen, VD IT Office

"Inspiration! Bra verktyg!"
Marianne Engblom, Ateljé Idé

"Engagemanget och viljan att ge allt du kan. Fantastiskt mycket "kött på skelettet", det ger mersmak. Den fina pärmen och strukturen. Det är proffsigt och gediget, din erfarenhet känns!!! Tack."
Maria Redig, Life Creation

"Dr Stolt"
Eva Ringmar Cederskog, Active Stable

"Få lite struktur på hur man bör tänka och lägga upp varumärkesarbetet"
Sasha Branner, Branner Translation

"Inspirationen och energin. Definiera - inringa och att jag fått ytterligare verktyg för vår skuta"
Ulrika L Forsberg, Press Art

"Definitionen av kunder, kontakter och möjligheter till utveckling"
Peter Rehnfeldt, Press Art

"Du har en härlig energi och har en bra pedagogik för att hålla ämnet intressant och lätt förståeligt. Mycket bilder gör det lättare att komma ihåg."
Staffan Lundell, Alchemy Network

"Det bästa med dagen var strukturen och att ledas fram steg för steg och få dokument som stöd"
Evakarin Wallin, Awake Communikation

"Dialogen i en mindre grupp och praktiska exempel"
Alf Kjeller

"Att få bolla våra värderingar och paketering mot marknaden med en utomstående och engagerande person"
Johnny Pihlström, Allgood AB

"Stark energi, roligt att knåpa med det egna, TACK!
Ulrika Algotsson, Allgood AB

"Knådandet. Aha-upplevelsen. Givande och tagande med övriga deltagare. Och du Uffe var bra!
Barbro Björn, Barbro Björn Konsult (fd marknads- och reklamchef på Birka Cruises, 1992-2012)

"Fått bättre insikt om varumärkesarbetet. Blivit mer motiverad. Träffat roliga/intressanta människor."
Ricard Culander, Oak Point Infosystems AB

"Jag kan se "ljuset". Personligt. Ute ur dimman. En röd linje. Fler "klickar". Trevliga människor i gruppen, intressanta kontakter" + "Tack för en härlig och energigivande dag! Skulle behöva sådana dagar varje dag! Har fått en betydligt ökad insikt om marknadsföring och har också skymtat en "röd tråd" i det hela som förut bara var en tjock dimma som vi simmade runt i."
Johanna Frieberg, Hjermesta Active Stable

"Att hitta strukturen. Veta vad man ska göra och att det fungerar. En modell att jobba med, stämma av mot och utveckla."
Sven Sigling, Anafor Retorik

"Väckte mycket nya och gamla tankar. Fick lite sammanhang och överblick i vad som behöver göras."
Putte Sandgren, PRfekt Kontor

"Det bästa med dagen var att förstå grunden av vår kommunikation. Att vi måste hitta grundbulten och därefter bygga vidare!
Anders Östmar, PRfekt kontor

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn

Vad var det
bästa med Varumärkesakuten?

Ca 94% av de som gått Varumärkesakuten har tyckt att kursen på en femgradig skala varit "Mycket bra" och att det är "Mycket troligt" att de kommer att rekommendera kursen. Vad var det bästa med dagen? Några röster:

"Att alla i gruppen fick ta plats och kunde dela sina erfarenheter. Liten grupp. Din kompetens och vilja att vi skulle så mycket marknadsföringskunskap som möjligt."
Anette Thunberg, Kiladalens Gröna Omsorg AB

"Att få kunskap, mål och verktyg för att nå ut till kunder. Och inte minst en stor portion inspiration :)" Kajsa Widén, Vettsta Gård

"Avslappnat, åpersonligt och pedagogiskt. Bra övningar som blir tydliga med avspegling kring syftet. Bra hjälpmedel att kunna arbeta vidare med. Motivation att aktivt arbeta vidare själv inom detta svårorienterade ämne."
Hanna Larsson, Stalleda

"Engagerad föreläsare, få känna mig bra, få styrka och kraft, känna sig välkommen, jättegod frukost/mat"
Anna Henrikson, Natur och Landskap

"Att få reflektera över mervärden och kärnvärden och få ner det på papper. Utmaningen som förstärker GÖR!"
Sören Bergholm, CPS Scandinavia

"Rotsystemet. Övningen välja tre säljande mervärden. Helheten väcker tankar"
Andreas Lignell, Proipsum Affärskonsult

"Inspirerande, mycket nya idéer om vad man ska gå vidare med i företaget och hur man ska tänka"
Therese Weidinger, Jensen Gymnasium, sistaårselev handelslinjen Ung Företagsamhet, vinnare i Jensens tävling bästa säljare

"Att få höra alla historier och driv. Det vidgade ens vyer. Peppad till att vara en "doer"
Theo Molnar, Jensen Gymnasium, sistaårselev ekonomlinjen Ung Företagsamhet, vinnare i Jensens tävling bästa säljare

"Bredden och helhetsförståelsen av plattformen ger en bra grund"
Peter Hofer, Invigos

"Play with metaphor, force us to explicit values/philosophy. I like the Doctor!"
Fabrice Marcel, Invigos

"Få samsyn inom teamet med gemensamma metaforer och idé om kommunikation & försäljning"
Martin Tiberg, Invigos

"Applicera företagets tänk i Ulfs modell"
Anja Rosén Edung, Lilla Vind

"Praktiska övningar som får en att få ner saker på papperet och bli konkret"
Tanja R Häggmark, Jobdone AB

"Att få tid att under sakkunnig ledning reflektera över dessa frågor. Tydligt och konkret. En bra process"
Marie Wernerman, VD Acedemy of Excellence

"Konkret, enkelt att förstå, visuellt, trevlig stämning"
Gustaf Oscarsson, grundare Acedemy of Excellence

"Känslan av att det är görbart att ta sig ett steg längre eller komma vidare"
Philip Laurell, fotograf

"Att träna mig själv/få hjälp att tänka mer strukturerat, hitta min kärna, tänka ut vad jag ska lyfta fram till mina uppdragsgivare. Och det som står närmast i tid just nu: samla tankarna inför kommande hemsida. Mycket välbehövligt!"
Agneta Persson, journalist Till Ords AB

"Strukturen - och vilka bitar varumärket består av. Och förstås att höra andras åsikter och erfarenheter! Plus att det var peppande att fokusera på det MÖJLIGA"
Mona Ekelöf, Grafisk formgivare/VD FantasiSkafferiet

"Översikten och genomgången av hela området. Insikten om var jag själv brister idag. Jag fick mycket energi att återigen våga leva i min vision"
Ulf Winroth, BeLiving

"Översiktligheten över strategier. Flexibiliteten i kombination med en fast struktur. Personligt och professionellt.
Beryl Kornhill, Projektledare, producent konstnärlig ledare, curator, utställningsproducent på Ladulås Hus

"Bysst på din erfarenheter, genuint. Insikt i vad försäljningsstruktur är. Vikten av 6-7 kontajter för avslut. Varumärkesplattformen. Se hur jag kan få en struktur på försäljning och varumärket"
Jessica Dymén, Hållbarhetskonsult

"Upplevelser av nya vinklingar. Helhetsperspektivet = kvalitet. Utförlig dragning på delar jag saknar själv"
Gustaf Skulasson, 99design

"Väckte mycket nya och gamla tankar. Fick lite sammanhang och överblick i vad som behöver göras."
Putte Sandgren, PRfekt Kontor

"Det bästa med dagen var att förstå grunden av vår kommunikation. Att vi måste hitta grundbulten och därefter bygga vidare!
Anders Östmar, PRfekt kontor

"Fått bättre insikt om varumärkesarbetet. Blivit mer motiverad. Träffat roliga/intressanta människor."
Richard Culander, Oak Point Infosystems AB

"Jag kan se "ljuset". Personligt. Ute ur dimman. En röd linje. Fler "klickar". Trevliga människor i gruppen, intressanta kontakter" + "Tack för en härlig och energigivande dag! Skulle behöva sådana dagar varje dag! Har fått en betydligt ökad insikt om marknadsföring och har också skymtat en "röd tråd" i det hela som förut bara var en tjock dimma som vi simmade runt i."
Johanna Frieberg, Hjermesta Active Stable

"Att hitta strukturen. Veta vad man ska göra och att det fungerar. En modell att jobba med, stämma av mot och utveckla."
Sven Sigling, Anafor Retorik

"Knådandet. Aha-upplevelsen. Givande och tagande med övriga deltagare. Och du Uffe var bra!
Barbro Björn, Barbro Björn Konsult (fd marknads- och reklamchef på Birka Cruises, 1992-2012)

"Att få bolla våra värderingar och paketering mot marknaden med en utomstående och engagerande person"
Johnny Pihlström, Allgood AB

"Stark energi, roligt att knåpa med det egna, TACK!
Ulrika Algotsson, Allgood AB

"Det bästa med dagen var strukturen och att ledas fram steg för steg och få dokument som stöd"
Evakarin Wallin, Awake Communikation

"Dialogen i en mindre grupp och praktiska exempel"
Alf Kjeller, Alf Kjeller Konsult AB

"Du har en härlig energi och har en bra pedagogik för att hålla ämnet intressant och lätt förståeligt. Mycket bilder gör det lättare att komma ihåg."
Staffan Lundell, Alchemy Network

"Inspirationen och energin. Definiera - inringa och att jag fått ytterligare verktyg för vår skuta"
Ulrika L Forsberg, Press Art

"Definitionen av kunder, kontakter och möjligheter till utveckling"
Peter Rehnfeldt, Press Art

"Inspiration! Bra verktyg!"
Marianne Engblom, Ateljé Idé

"Engagemanget och viljan att ge allt du kan. Fantastiskt mycket "kött på skelettet", det ger mersmak. Den fina pärmen och strukturen. Det är proffsigt och gediget, din erfarenhet känns!!! Tack."
Maria Redig, Life Creation

"Dr Stolt"
Eva Ringmar Cederskog, Active Stable

"Få lite struktur på hur man bör tänka och lägga upp varumärkesarbetet"
Sasha Branner, Branner Translation

"Insikten om att jag egentligen är halt var det bästa med kursen"
Bo Lundberg, Bo Lundberg Illustration

"Hjärtat, värderingar, vision-mission-mål. Toppen. Tack Uffe för en bra kurs! Jag och Morten kommer att ha bra nytta av detta, när vi planerar in kommande halvår/år! "
Fredrik Petersen, VD IT Office

"Bra tempo, omväxlande uppgifter. Roligt och nyttigt!"
Anna Kleinwichs Magnusson, Stockholm Skrivbyrå

"Det bästa med dagen var tempot, koncentrationen, innehållet, helheten, pärmen, kunskapen, och vänligheten. Utan inbödes ordning..."
Karin Gustafsson, Tilltro.se

"Det bästa med dagen var att få med sig tre värdeord man kan jobba vidare med, men även helheten."
Sven Ljung, Sven Ljung Design

"Du var grym, som två terminer på Berghs komprimerat. Mycket bra pedagogik" 
Patrik Kristensson, Pole Position 

"Det var strukturerat och en röd tråd genom hela utbildningen"
Päivi Morell Heinänen, PMH Security Consulting

"Väcker tankar och ger ett fokus på vad jag måste göra för att växa"
Micke Askernäs, mentalist och Svensk Mästare i Magi 2011.