21/9 2014. De politiska affischernas effekt på valresultatet är omdiskuterad och svårmätbar. Hur många budskap är det som på riktigt omvänder någon väljare och får personen att välja det ena eller andra partiet? Det kan man ju diskutera men att affischerna höjer valtemperaturen och får oss vanliga medborgare att tänka på valet är det få som betvivlar. Det som intresserar mig desto mer är hur skarpa och tydliga partierna är i sina budskap. Ett parti har ju så mycket att berätta så det blir ofta rörigt. Utslätat och otydligt. Jag har roat mig med att bedöma årets valaffischer utifrån från ett par kriterier. Vilket budskap man än har, kommersiellt eller ideellt, så måste man uppfylla de kriterierna för att synas och kunna bygga sitt varumärke.

 

 

Det första kriteriet jag utgått ifrån är om det visuella formspråket hänger ihop, är unikt och tydligt. Det andra kriteriet är det finns en kreativ höjd och om budskapet känns modernt och framåtriktat/visionärt. Det tredje kriteriet är om avsändaren är utbytbar. Alltså är budskapet så generellt och till intet förpliktigande så att det inte skulle spelat någon roll vem som uttalat det? Det fjärde och sista kriteriet är om det finns ett tema/ett bärande koncept som kan hålla i flera år. Något som är viktigt i all typ av varumärkesbyggande kommunikation. Det tar tid att nå igenom bruset. Alltså, är konceptet "evigt", medianeutralt och unikt. (Läs mer om skillnad mellan koncept och bra idé). Här kommer min topplista på årets valaffischer.

 

Plats 8. Folkpartiet, tråkigast och sist

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Nej! Den ljusblåa färgen är dessutom snarlik Moderaternas.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Jag somnar.
3. Är avsändaren utbytbar?
I allra högsta grad. Inte ett budskap som sticker ut. Kanske "Feminism utan socialism" men, nej, det håller inte.
4. Är det ett koncept?
Alla som vill se samma kampanj nästa valår räcker upp en hand. Folkpartiet försöker äga och driva skolfrågan men är extremt tondöva för väljarnas oro. Valresultatet talar för sig självt.

Det är fantastiskt hur ett parti med sådan spännande historia och djup förankring i liberala idéer och kan bli så slätstruket och trist. Schablonkommunikation på högsta nivå. Folkpartiet har historiskt ofta vågat ligga i framkant och haft en idé om framtiden. Nu handlar det mest om att man inte får ha kepsen på sig i skolan och att betygen ska delas ut i allt yngre åldrar. Visioner efterlyses.

 

Plats 7. Kristdemokraterna, ett riktigt sömnpiller

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Nej, om möjligt ännu mer utslätat än Folkpartiet.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
LOL. Hängslen, livrem, fallskärm, säkerhetsbälte, krockkudde.
3. Är avsändaren utbytbar?
Finns det ett av deras budskap som vilket annat parti som helst skulle kunna skriva under på. Testa själv och byt ut logotypen.
4. Är det ett koncept?

Det räcker inte med att lyfta fram Göran Hägglund. Bättre kan ni.
Jesus var en rebell som stod på de utsattas och svagas sida. Finns det dramatik i detta eller inte? Människors lika och oemotsägliga värde är något som kristendomen och kyrkan faktiskt har som eget unikt löfte till omvärlden. Du är värdefull precis som du är. Hur ofta får man höra detta i vardagen annars? Det, vikten av familj och gemenskap måste kunna synliggöras mycket mer.

 

 

Plats 6. Moderaterna, babyblått eller bara grått?

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Den babyblåa färgen som får energi av den oranga accentfärgen bygger
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Fat lazy cat? Det är så här det ser ut när man haft regeringsmakten i åtta år
3. Är avsändaren utbytbar?
Budskapen kunde lika gärna vara från de flesta andra allianspartierna. Tunt.
4. Är det ett koncept?
Nej!

Hur länge kan ett parti vara nytt. Trovärdigheten i att kalla sig Nya Moderaterna i ännu ett val och inte ha mer energi visade sig ju också vara förödande. Folket sa nej och både visionerna och konceptet lyste med sin frånvaro. Kris och utveckling?

 

Plats 5. Socialdemokraterna, förväntat är bara förnamnet

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Sosserosen räcker inte som sammanhållande signal.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Det är så traditionellt och förväntat att de borde rodna i FI-rosa.
3. Är avsändaren utbytbar?
Extremt utbytbart. Budskapen kunde lika gärna vara Alliansens.
4. Är det ett koncept?
Tråkighet kan aldrig vara ett koncept. Plattityder har vi nog av.

Här ser vi ett parti som nästan blivit konserverat konservativt. De som en gång förändrade Sverige, byggde folkhemmet, utmanade makten, hade visioner. Vad hände? Tillbaka till rötterna och våga mer. Är det något parti som borde kunna vara mer visionärt så är det socialdemokraterna. Möt den nya tiden med nya visioner och mer passion.

 

 

Plats 4. Miljöpartiet, vart tog miljön vägen?

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Knappast, otydligheten dominerar.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Mycket tveksamt även här men de hamnar på plats 4 bara för att de i alla fall försökt få in någons slags kreativitet i några budskap.
3. Är avsändaren utbytbar?
Absolut, i allt för många delar.
4. Är det ett koncept?
Definitivt inte.

Helheten spretar och är ganska rörig. Miljötänkandet är ju deras bas, vart tog det vägen? När jag ser affischspråket i sin helhet så blir jag extra förvånad över att de inte tydligare trycker på miljön och framtiden. Varför inte?

 

Plats 3. Centern, de kom tillbaka till sina rötter

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Sedd i sin helhet håller det faktiskt ihop rätt bra. Den gröna färgen, träplanket i bakgrunden och korta slagkraftiga budskap.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Tveksamt, men för Centern var det nog viktigt att hitta hem än att förvandla sig.
3. Är avsändaren utbytbar?
Faktiskt inte, det skulle kunna stå Miljöpartiet på en del men inga andra. I detta sammanhang är det värt en applåd.
4. Är det ett koncept?
Absolut.

Löftet "Närodlad politik" är definitivt ett varumärkeslöfte som kan användas under lång tid. Dock behöver den kreativa höjden öka för att budskapen ska sticka ut ännu mer. Och löftet måste fyllas med mer innehåll och bevisas tydligare. Men det är en helt annan historia. En affisch kan inte göra allt.

 

Plats 2. Sverigedemokraterna, en fråga fångar missnöjet

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Lie klossigt och upphackat men det ger en egen karaktär. Och få tydliga budskap.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Inte det minsta, lika okreativt som partiet självt.
3. Är avsändaren utbytbar?
Tyvärr inte, de har erövrat en helt egen position med sin främlingsfientlighet och kritik mot invandringspolitiken.
4. Är det ett koncept?
Ja tyvärr verkar det ju vara det. Konceptet är unikt (om det är rätt ord i sammanhanget), det är medianeutralt och det är "evigt". Det går att variera och omformulera.

Det är hemskt att behöva säga det men det verkar ju som de främlingskritiska partierna växer sig allt starkare i Europa. Och Sverigedemokraterna kan i kraft av sin tydlighet och att de varit först fortsätta att basunera ut sina obehagliga budskap. Det skrämmer mig och jag hoppas att jag har fel men jag kommer inte bli förvånad om deras framgångar fortsätter.

 

Plats 1. Vänsterpartiet, ett klockrent koncept

1. Unikt tydligt visuellt formspråk?
Tja, men deras till synas enkla budskap "Inte till salu" är så tydligt och starkt så det fungerar som visuell bärare bara i sig självt. Att temat dessutom samspelar så bra med både personporträtt av partiets representanter och de områden de vill bevara gör temat extra starkt. Betraktaren måste tänka till lite själv.
2. Kreativ höjd och modernt/visionärt uttryck?
Kanske inte speciellt kreativt i meningen nytänkande men däremot knivskarpt som ställningstagande och ett visionärt löfte. Det sticker ut bland alla mediokra och till intet förpliktigande budskap från de andra partierna. Det innehåller en vilja till förändring och det träffar mitt in hjärtat på en brännhet och komplex fråga, om vinster i välfärden, privatisering till varje pris, vår gemensamma sektor.
3. Är avsändaren utbytbar?
Nej, här är budskapets styrka. Vänsterpartiet sög tag i frågan och drev på med en imponerande konsekvens. Kanske på gott och ont.
4. Är det ett koncept?
Absolut!

Så länge våra gemensamt skattefinansierade välfärdssystem är utsatta för konkurrens och marknadskrafternas spel så kommer konceptet och temat "Inte till salu" kunna vara den fråga som positionerar Vänsterpartiet i förhållande till de andra partierna. Inget annat parti är lika tydliga i den politiska debatten. Trots att budskapet är så till synes enkelt så innehåller orden "Inte till salu" så många bottnar och så mycket komplexitet att det kan ge partiet en chans att driva fler frågor under samma tema och i samma riktning.

 

Detta var mina personliga åsikter om valaffischerna i 2014 års val. Listan speglar ju knappast valresultatet men det är intressant att studera hur mycket, eller rättare sagt hur lite, partierna egentligen vågar att sticka ut. Rädslan att inte göra bort sig dominerar och det är inte mycket som gör att man höjer på ögonbrynen. Jag tycker det är synd. Affischerna skulle kunna driva på det politiska mycket tydligare, samspela tätare med aktiviteter, sociala medier, debatter och utspel. Jag hoppas att partierna kommer våga mer i framtiden. Demokratin växer om fler deltar och det behövs mer sprak och gnistregn för att levandegöra de politiska frågorna och för att väcka mer engagemang.

Leve demokratin, Sverige och politiken. Och vi behöver ärliga, modiga, uthålliga och passionerade representanter mer än någonsin. Låt oss stötta dom och föra en dialog på fler plan. Det är vårt ansvar. Inte bara vart fjärde år.

mvh/u

PS. Juryns specialpris går till Fredrik Malm, Folkpartiet. Hans pastisch på den gamla engelska uppmaningen (som har fått någon märklig nytändning) från andra världskriget, "Ceep Calm & Carry On", är rolig och värd att lyftas fram. Det ska nämnas i sammanhanget att Fredrik Malm verkar ha fått förnyat förtroende och kommer sitta i riksdagen ytterligare fyra år.

 

 

 

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn