fbpx

21/2 2016. Vad förenar oss människor ända in i döden? Våra hjärtans slag. Livets grundrytm. Hjärtats slag. Ca 80-100 antal slag per minut. Hjärtat, stort som en knytnäve, pumpar pumpar dygnet runt. Livet igenom. Vilken bedrift av denna evighetsmaskin till muskel. Pröva själv att knyta ihop din öppna hand till en stängd näve 80-100 gånger i minuten. Gör det i en kvart så ska du få se hur det känns. Hjärtat klarar det i bästa fall mellan 80-100 år. Syre, blod, liv. Runt i vår kropp. liv, energi, möjligheter. Den här grundrytmen är förutsättningen för att vi ska kunna leva, gå, stå, drömma och älska. Rytmen som ger oss möjligheten att nå våra drömmar. Eller bara att leva. Ett mirakel. En gåva. Tänk på att minsta barn lyssnar och börjar gunga med till musik, till rytmen, till pulsen. Jag tror att det är lika viktigt att hitta sin egen grundrytm om man vill utvecklas som att äta, sova och älska. Det finns en anledning att musik och trummor är universella språk. Jag tror att det är viktigt att söka och hitta sin egen grundrytm i livet: Den som för en framåt, själens ryggrad och den väg mot det som känns rätt, riktig och meningsfullt. En väg som leder mot kraft och glädje. Och självförtroende och mod.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

48. Träna på att hitta din rytm

Allt och alla sliter i oss. Valfrihet i varje stund. Vi ska klara, prestera, leverera hur-mycket-som-helst-hela-tiden. Är det verkligen detsamma som frihet? Det kanske är en annan diskussion men jag är övertygad om att den som vill utvecklas och nå sina mål måste ha en grundrytm i sitt liv. En rytm och en puls som innehåller en hel del repetition och upprepningar som behövs för att förändringar ska ha en chans att komma till stånd. En rytm som vi själva bestämmer, som hjälper oss att hålla oss på spåret även om vi spårar ut mellan varven. Jag tror att struktur, ritualer och mönster håller ihop våra liv. Men det behöver inte betyda att man inte ska våga prova nytt. För egen del är det självklart min familjs kärlek och närvaro som är mitt hela grundfundament. Jobbar jag för mycket och träffar dem för lite blir livet snabbt tomt och innehållslöst. Familjen är det viktigaste jag har men man måste ju få in mat på bordet också.

Rytm och ritualer är en väg till flow
Kroppen är som en enda stor sambandscentral där alla delarna samverkar och kommunicerar med varandra. Och upprepade övningar och tankar kan sätta spår och minnen i både kropp och själ. Tänk på höjdhopparna Stefan Holm och Kajsa Bergqvist. Innan hoppen hade Stefan alltid ett speciellt sätt att gnugga sig i ansiktet och rycka i kläderna. En signal till kroppen och knoppen att detta är något vanligt och hemtamt. Kajsa Bergqvist hade motsvarande manövrar, hon klappade sig på utsidan av benen innan hon startade ansatsen mot ribban. Med hjälp av sin rytm och sina ritualer kan goda och positiva minnen väckas till liv. En del talar t.o.m. om att det är vägen till flow, det tillstånd där tid och rum tycks försvinna, allt går lekande lätt och man har en total närvaro i stunden.

 

 

Min rytm och mina ritualer
Det jag brukar göra en vanlig arbetsdag är att starta tre enkla stretchövningar för ryggen. De övningarna gör jag i sängen, Därefter fortsätter jag med 6 minuters meditation sittande på min enkla hårda köksstol med ett tänt ljus. När detta är klart väcker hag familjen. Promenad till jobbet och hem. På jobbet fyller jag varje dag i min mållista och min att-göra-lista. Sedan börjar cirkusen och jobbet. Varje dag försöker jag göra något inlägg på min Facebooksida. Kunskap, råd, tips vill jag slösa med. Det är mitt sätt visa att jag lever som jag lär.

Afterwork med veckans höjdare på fredagar. Möte med min affärscoach en gång i månaden. Regelbundna affärsnätverksträffar. En blogg i veckan som läggs ut på söndag och måndag. Ett inspirationsbrev med inbjudan till någon av mina frukostseminarier på temat ”Varumärket & …” som jag håller med en gästföreläsare. I veckan motionscyklar jag 45-60 minuter 4-5 gånger i veckan. Plus en timme tennis per vecka. Helg med långa frukostar och mycket familj. Måste få sitta på min köksstol med tända ljus och lyssna på Godmorgon Världen på söndagmorgon och ”uffa” (=läsa ikapp de DN jag inte hunnit med). Då landar jag. Då laddar jag. Då mår jag bra. Där är min grundrytm. Hur ser din ut? Hör du den?

 

46. Träna på att göra det lilla extra

Jag minns en intervju med rap och popkillen Oscar Linnros. Han satt vi pianot i sin studio och sökte efter några ackord som gav karaktär åt en av hans mest populära låtar. När han hittade det och spelade det för reporter var reaktionen lite undrande. Det speciella i ackordet hördes knappast, var det verkligen så viktigt? ”Jo det är viktigt, det är viktigt för mig” sa Oscar bestämt. Vem sätter gränserna för vad är bra? Vem bestämmer när en tavla är klar? Var går skillnaden mellan envishet och dumhet? Till syvende och sist kan det bara vara du. Självklart med hänsyn tagit till situation och omständigheter men därefter.

Det sägs att en av människans största drivkrafter och förbannelser är nyfikenheten. Vad finns där runt hörnet, vad händer om jag försöker en gång till, kan jag springa snabbare? När man inom idrotten talar om att fortsätta ända in i kaklet är det mer än bara en liknelse. Det innebär också att man har en fart som räcker längre än bara till målgången. Det blir ännu tydligare när man ser på 100-meterslöparna, de fortsätter nästan 50 meter innan de stannar av. Att hejda sig på mållinjen skulle vara lika med förlust. En golfare stannar inte svingen när hen träffat bollen. Det är en av anledningarna till varför man alltid ska försöka göra det lilla extra. Man når längre, upptäcker mer och får ut mer av sin kraft och potential om man hela tiden söker göra det lilla extra.

 

 

Det katastrofala korrekturfelet.
Och det är en livshållning som är extremt förtroendeskapande. Tänk på när du får den lilla chokladbiten till kaffet utan att behöva betala för den. Eller när biträdet i butik påpekar att du det blir rea i nästa vecka och hen kan lägga undan plagget. Eller som det hände mig, jag hade lämnat en broschyr till tryckeriet och det var som vanligt panik. Den skulle tryckas på natten för att hinna levereras i tid. Jag och kunden hade korrekturläst på längden och tvären och kände oss nöjd. Efter några timmars sömn kommer jag tillbaka till kontoret tidigt på morgonen och vad ser jag? På förstasidan av broschyren är det ett rejält stavfel som alla missat. Jag kastar mig på telefonen och ber tryckeriet stoppa pressarna men får höra att borsochyren redan är tryckt. Då säger plötsligt den jag pratar med. ”Åhh, vad bra att du ringer, jag skulle precis höra av mig, ni hade missat ett korrekturfel men det såg Nisse i tryckeriet och fixade till det”. Tror du att jag är honom evigt tacksam? Hur levererar du det lilla extra?

Hemligheten med den framgångsrika bilsäljaren.
Att göra det där lilla extra är kanske inte något som alltid uppmärksammat men det är en viktig livshållning som lönar sig i längden. Både för dig själv och andra. Det håller dig på tå, vässar din uppmärksamhet och gör dig mer lyhörd. Och det behöver inte kosta något. Ett uppmuntrande mail utan affärssyfte. En telefonsignal för att bara kolla läget. Eller som en legendarisk bilförsäljare som alltid sålde mest i sitt distrikt. År efter år. Alla undrade hur han gjorde. Svaret gav han strax innan pension. Han tog alltid redan på när kunden fyllde år och även kundens partner. Och barn. Så skickade han ett grattiskort varje födelsedag. Vem tror du kunderna vände sig till vid nästa bilaffär?

 

 

Avslutningsvis så finns det flera undersökningar som visar den vanligaste orsaken till att kunder lämnar en leverantör eller samarbetspartner. Det är inte priset. Det är inte kvaliteten. Det är inte kompetensen. Den största anledningen till att en kund lämnar sin leverantör är att hen inte visar engagemang och intresse. När man då vet att det tar 8-10 gånger så lång tid att få in en ny kund så finns det väl en ganska stor anledning till att man borde vårda sina befintliga kunder noga. När du ger det lilla extra så byggs tillit, attraktion och bra relationer och bra relationer ger dig självförtroende och bra kunder skapar lönsamhet. Det ger dig både självförtroende och mod. Och pengarna skapar frihet. Valet är ditt.

mvh/u