Bilder från Kompetensmässan på Filmstaden Sergel 13/11 2013 då Dr Stolt berättade och workshoppade på temat "Lev din dröm – utveckla ditt varumärke". Foto Julius Bergman och Viktor Haber. 

Det företag och den organisation som förmår att leva varumärkesorienterat kommer ha ett kraftfullt försprång framför sina konkurrenter. Ett starkt varumärke är dubbelt så lönsamt som ett svagt. Dåen insikten måste alla medarbetare ha och förstå att alla säljer även om alla inte är säljare. Mina föreläsningar bygger på lust och glädje. Samtidigt som jag ger kunskap och strukturer i konsten att leva och bygga sitt varumärke skapar jag interaktion och delaktighet.

Utmaningar, övningar, kortare och längre processer gör att deltagarna blir mer involverade. Jag kan hålla på ifrån 30 sekunder till en hel vecka om så behövs. Den vanligaste föreläsningen brukar vara mellan en till två timmar. Jag brukar ofta lämna efter mig kunskap och tips i form av checklista i konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Anpassade föreläsningar.

Föreläsningarna kan naturligtvis anpassas utifrån beställarens önskemål och unika situation. Här är ett litet smakprov på hur det såg ut när jag föreläste på affärsnätverket Arndts för ett antal år sedan. Vi höll till på Hard Rock Café i Stockholm och intresset var så stort att föreläsningen fick köras två morgnar i rad. Totalt var det ca 300 säljchefer, VD:ar, delägare med flera som fick strukturer, tankar och inspiration kring konsten att bygga och leva sitt varumärke.

 

Se, höra, göra = äga

Jag tror på workshopformen och metodiken "active learning". Den metod som jag själv blivit lärd på Berghs School of Communication och som jag därefter försöker praktisera i så många sammanhang som möjligt. Inte minst i min roll som lärare och föreläsare på Berghs där jag jobbat sedan 1986. Genom att alla deltagare själva får delta och aktivt tänka till och engagera sig sätter sig kunskapen djupare och blir mer bestående.

Checklistor och efterlämnarmaterial

Jag vill dela med mig så mycket som möjligt av det jag lärt mig genom åren. Min övertygelse är att om jag kan hjälpa någon annan att växa så växer både jag och det sprider sig vidare. Därför försöker jag så ofta jag kan lämna efter mig checklistor och strukturer till de som vill ha. Ett roligt exempel är hur en gäst på ett möte på affärsnätverket Arndt kom fram till mig och sa: "Vi måste jobba ihop, jag hörde dig för två år sedan på Hard Rock Café och har sedan dess läst din checklista många gånger". Roligt och smickrande. Honom fick jag hjälpa med både varumärkesplattform, presentationsmaterial, strategier och mycket annat. Om det passar försöker jag också lämna efter mig strukturer för handlingsplaner, undersökningar, lästips m.m.

Uppskattade föreläsningar och workshops

Behovet av att tänka och arbeta varumärkesorienterat upplever jag bara ökar. Det är många fantastiskt kompetenta företag som inte får ihop sitt "branding & selling". Därför lanserade jag Varumärkesakuten i oktober 2012 och har genomfört 10 stycken till midsommar 2013. Deltagarna till 94% tyckt att kursen på en femgradig skala varit "Mycket bra" och att det är "Mycket troligt" att de kommer att rekommendera kursen. Jag har dessutom hållit två ca 1,5 timmars kompaktworkshops för vardera gången ca 20 deltagare i ett utvecklingsprojektet Qvinst som är skräddarsytt för kvinnliga gröna entreprenörer. Förra fredagen höll jag ett föredrag för ett 100-tal medlemmar i Marknadsföreningen i Uppsala. Responsen var mycket positiv. Och inte nog med det, jag har hållit tre stycken föredrag/workshops för start-ups knutna till Nyföretagarcentrum i Upplands Väsby och Sollentuna.

Summa sumarum, konceptet fungerar mycket bra och deltagare på Varumärkesakuten önskar ofta att det hade varit lite längre tid. Jag kommer förmodligen förlänga tiden till nästan en heldag i höst. Formatet är flexibelt och det går att borra ännu mer i detalj. Att köra en kurs över två-tre dagar är inga problem.

"Lev din dröm – utveckla ditt varumärke" – en ögonöppnare som handfast visar grunderna

Dessutom har jag en 45–60 minuters intresseväckare som ger helheten och får många att vilja veta mer. Det var en sådan jag genomförde på Marknadsföreningen i Uppsala. Det var en frukostföreläsning maj 2013 i det nya spännande konserthuset inför ett 100-tal personer. Då såg det ut så här:

 

 

Och feedbacken från Marknadsföreningen löd "Nu har vi haft möte och bl a sammanfattat din föreläsning. Vi tycker att du höll väldigt hög klass! Kul, oväntat, lärorikt och bra tempo. Tennisbollar, läkarrock, ritövning, stå på ett ben - sällan har vi gjort så många saker under en föreläsning. Bra koncept och en bra nivå på de nycklar/verktyg du gav till publiken. Ett stort tack!"

I slutet av augusti 2013 höll jag ett föredrag på Mälaröarnas Företagarförenings 40-årsjubileumsfest. Jag fick komma in efter en glad tre rättersmiddag och en timme försenad. Kvällen hade varit uppspelt, maten god och drycken tilltalande. Och hade till min fasa ingen whiteboard att hålla mig i. Det kändes som lite uppförsbacke men landade väl. Så här belv omdömet: "När den härligt tvistade Dr. Stolt öppnade sin stora famn för oss, fyllde han inte bara rummet rent fysiskt. Det blev också en minnesvärd timme med marknadsföringsinjektioner, plåster på försäljningssåren och en mängd aha- hihi- och tjohoupplevleser i ämnet hur man bygger och lever sitt varumärke. Vi vet till vem vi ska gå nästa gång vi drabbas av varumärkesinfluensan. Stort tack! /Mälaröarnas Företagareförening

Och så här såg det ut. Foto: Mats Persz/1foto.nu

 

I september 2013 höll jag en föreläsning för "Nätverket Kvinnliga Företagare i Sollentuna" arrangerat av NyföretagarCentrum Sollentuna. Under takåsarna på Sollentuna Centrum fanns det en annorlunda konferenslokal där ett 15-tal kvinnliga företagare hade samlats för att stötta varandra och få lite nya intryck. Sollentuna Centrum stod färdigt i början av 2010. Det är nu ett av Stockholms största köpcentrum med ca 120 butiker och 1.500 parkeringsplatser. Det är Sveriges första designorienterade köpcentrum där extra stor omsorg lagts ned på att skapa en unik shoppingmiljö med rymd och ljus, en upplevelse med skön arkitektur och material av högsta klass. Temat var återigen "Konsten att bygga och leva sitt varumärke" Så här några av omdömena:

"Bra tips, konkreta råd, bra åskådliggörande med trädet, bollar etc, humoristiskt & kul och tänkvärt"
Åsa Elfresson, Harmony Massage

"Bra exempel & konkreta saker man bör göra. Bra beskrivningar/liknelser med båten och gitarren" Camilla Hermelin, Karriärkonsulten

"Energin, tydligheten och närvaron" Lisa Carperi

"Energi, tanke och idéer" Sanna Hednert

"Erfarenheten, Retoriken, "Rörelse", Helen Öholm-Lundahl, Helens Harmoni

"Inspirationen, energin" Lize Malmgren, LM-ekonomi

 

I november 2013 höll jag ett fördrag för Konsulthuset, ett av Sveriges mest erfarna konsultgrupper inom management, försäljning, organisationsutveckling, coachin och mycket mer. Konsulthuset grundade 1992 av Sveriges främsta försäljningsguru och nestor, Rolf Laurelli och hans kollega Leif Klockare. 

Dessutom fick Dr Stolt i slutet av november inleda som inspiratör och föredragshållare vid ett affärsmingel som arrangerades av Stockholms Handelskammare. De anordnar regelbundet sådana träffar och denna kväll var det ett 50-tal företagare som minglade och lärde känna varandra. Jag gillar den form som Handelskammaren har för att få fart på nätverkandet. Varje besökare får två nummer som visar vilket bord som besökaren ska vara vid. Då kommer man snabbt igång och behöver inte tveka om vilka man ska börja samtala med. Varje person får presentera sig på en-två minuter och efter ca 20 minuter byter man bord. Snabbt och effektivt. Kvällen avslutas med mat, dryck och fritt mingel. Jag rekommenderar varmt både medlemskap och mingel i Handelskammarens regi.

 

I januari 2014 åkte Dr Stolt ännu en gång och träffade ett 20-tal kvinnliga entreprenörskvinnor i utbildningssatsningen Qvinst. De flesta jobbar inom eller håller på att starta rörelser inom de gröna näringarna. Det är så nyttigt och roligt att få komma ut och möta verkligheten utanför Stockholm. Underbar energi, massor av humor och inte minst mod. Ansvarig för Qvinst är som vanligt Elisabeth Andersson Brinckman på Vilja Lysa och Agneta Ryhten Martin på Afema.

 

 

I februari 2014 höll Dr Stolt två föreläsningar för elever på Jensen Gymnasium på Söder i Stockholm. Deras varumärkeslöfte är "Träning för verkligheten" vilket de  leder i bevis bl.a. genom att många elever får träna på att starta egna företag med stöd och hjälp av metodiken Ung Företagsamhet. Eleverna tränar sig i entreprenörskap och får intryck från verkligheten tack vare att skolan har goda samarbeten med företag när det gäller föreläsningar och praktikplatser. Jensen har stort fokus på Ung Företagsamhet, där såväl skolans elever som lärare haft stora framgångar. De har för tredje året i rad blivit utsedda till "Årets UF-skola" och 2010 utsågs deras lärare Henrik Samuelsson till "Årets UF-lärare". 2013 vann Taoru Towel UF från JENSEN gymnasium Södra kategorierna Bästa UF-företag Stockholm SYD, Bästa Monter Stockholm SYD samt Bästa Produktutveckling Stockholm SYD. Jag fick uppdraget av Caroline Kenmo, lärare i Företagsekonomi på Jensen. Hon mailade mig följande efter föreläsningarna:

"Tack så väldigt mycket för senast! Jag har gått och tänk på din föreläsning hela helgen och det tycker jag är ett bra betyg! Eleverna var nöjda och tyckte det var givande och lärarna fick nya inspiration och kom på nya idéer för att marknadsföra UF mässan. Så det kom mycket gott ur din presentation! Henrik var lyrisk över att det blev så lyckat och jag är så tacksam att du ställde upp! Med din hjälp kommer eleverna ha en bättre bas att stå på när de marknadsför sina företag och vi har något att visa upp för UF kontoret med hur vi lyckas koppla in näringslivet i skolan.

 

En ständig process

Att bygga och leva sitt varumärke är en ständigt pågående process som alla på ett företag eller en organisation är ansvariga i. Alla är inte säljare men alla säljer. Allt vi säger, gör och producerar påverkar varumärket och därmed framgången och överlevnaden. Att fler och fler förstår betydelsen av ett starkt varumärke kommer vara en källa till både arbetsglädje och lönsamhet. Vem kan säga nej till det? Att få kunskap är en bra start.

 

Var stolt!/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn