10/3 2013 Eller hur lever du ditt varumärke? Det var rubriken på det som för mig kan ses som årets höjdpunkt i mitt affärsnätverk Arndts Weekly, nämligen min så kallade 10-minutare. Den gick av stapeln i fredags 8/3 på internationella kvinnodagen. Vi ses varje fredag lunch på Gondolen med Stockholms vackraste utsikt, en underbar och energifylld avslutning på veckan. Där är det ungefär 50 medlemmar plus 10-20 gäster som alla ser varandra som möjligheter och brinner för att hjälpa varandra att hitta och göra mer affärer. I vanliga fall har vi bara 30 sekunder på oss för våra presentationer men en gång om året förlängs den tiden till 10 minuter för en av medlemmarna. Allt handlar om att lära känna varandra bättre, bygga relation och tillit och öppna dörrar till varandras nätverk. Min vinkling var att illustrera likheten mellan att bygga och leva sitt varumärke med konsten att spela musik. Mitt mål var att skapa delaktighet och eftertanke. Och bjuda på kunskap och inspiration.

 

 

Till min hjälp hade jag min kollega och arbetskamrat från kommunikationsnätverket K22, Magnus Fermin från DigitalPiloterna. Han stöttade mig med alla tekniska finesser, stämning av de två gitarrerna och diverse inloggningar till nätverk och projektorer. Mitt bildspel sköttes t.ex. från min Iphone.

Jag har varit med i Arndts i mer än fem år vilket har gett mig ett stort och brett nätverk. Och mycket affärer. Dessutom har jag i princip inte behövt ringa ett kallt samtal på alla dessa år tack vare Arndts. Det har snarare varit så att jag varit tvungen att tona ner mitt erbjudande om att kunna arbeta med mina kunders kommunikation och varumärke både strategiskt, praktiskt, kreativt och långsiktigt. Jag vill inte starta en ny byrå utan jag vill fortsätta att hjälpa ett antal närstående uppdragsgivare med deras kommunikationsbehov med engagemang och hög kvalitet. Däremot vill jag inte ruva på den kunskap och de erfarenheter jag upparbetat under mer är 30 år. Jag vill dela med mig till många och få fler förstå att om man vill leva sin dröm så behöver man utveckla sitt varumärke. Vad göra?

Under mina år på Arndts har jag mött så många fantastiska människor och företag som alla kämpar med att få ut sina budskap. Det är sällan eller aldrig fel på affärsidé, kunskap, erfarenheter, kompetens eller vilja. Problemet är att många sitter fast i den dagliga gruvdriften och hinner inte lyfta blicken. Dagarna fylls av brandsläckning mer än av strategiska frågor. Man hinner inte tänka långsiktigt. Man har inte en plan och en struktur för både arbeta med den viktiga personliga försäljningen och inte heller med den långsiktiga marknadsföringen. En onödig och obehaglig situation om man vill utveckla sitt företag.

I höstas öppnade jag därför den första Varumärkesakuten under artistnamnet Dr Stolt, allt för att sticka ut och ta en plats i folks medvetande. Läkarrocken är något som många kommer ihåg och lägger märke till. Fler måste få kunskapen om vad det innebär att tänka varumärkesorienterat. Det gäller inte bara de stora drakarna som Ikea, Volvo eller Ica. Det gäller i allra högsta grad även de små och medelstora företagen. De organisationer där de nya jobben kommer växa fram. Att dessa företag lyckas är avgörande för både jobb och välfärd. Min mission är att sprida kunskapen om vad som krävs för att bygga starka varumärken.

Varumärkesakuten är en halv dags workshop som i första hand vänder sig till små och nystartade företag. Målet är att man ska gå ifrån dagen med en verktygslåda och grunden till en handlingsplan som kan hjälpa en att arbeta med sitt varumärke både ur branding- och selling-perspektiv. Man ska få insikter i sina egna styrkor och vikten av att precis allt man gör kommunicerar varumärket. Pratar du med en tydlig och konsekvent stämma? Kan du leva upp till begreppet "One Company. One Voice"? Det blir allt viktigare i en värld där både bruset, konkurrensen och stressen hela tiden ökar. Om jag verkligen ska spetsa till det så är det en förutsättning för överlevnad att lära sig konsten att både bygga och leva sitt varumärke. Varumärkesakuten ger en kickstart och en värdefull grund att arbeta vidare ifrån.

 

 

Rent generellt är de flesta företag och organisationer alldeles för tysta, för blyga, för otydliga och brister i uthållighet. Tänk om en artist med gitarr som huvudinstrument som vill slå igenom inte skulle skriva låtar, inte skulle veta vilken typ av musik som skulle spelas, inte skulle träna, inte skulle turnera, inte skulle spela på alla strängarna på sin gitarr? Inget skulle hända. Överfört till ett företags verklighet kan det likans vid att man inte vet vem är, inte har tydliga mål, inte är ute och möter marknaden i både personliga möten och mekaniska kanaler som t.ex. hemsida, annonsering och trycksaker. Dessutom räcker det inte att bara ha dessa produkter. Man måste använda dom och få dom att samspela. Jag brukar tala om att definiera sitt marknadsackord. Strängarna är de kanaler man använder, ackordet är ens kommunikationsstrategi och framförandet är den personliga försäljningen. Görs det med passion, själ och hjärta? Lyssnar publiken? Får du applåder?

Kommunikation betyder ju att göra gemensamt. Vi avrundade därför 10-minutaren med ett gemensamt sjunga en hyllningssång till nätverkandet på melodin " Oboy, vilket härligt väder". Medlemmarna fick därefter ett bara-just-idag-erbjudande om att komma till Varumärkesakuten för bara halva priset. För de som hellre vill syssla med egenvård bjöd jag på min 24-sidiga broschyr och en "Checklista i konsten att bygga och leva sitt varumärke". Jag får tacka alla som lyssnade, responsen var mycket positiv och som vanligt så var det kanske som det oftast är. Den som lär sig mest av det som sägs på en föreläsning är föreläsaren själv. Det finns inget nyttigare än att träna på att försöka spetsa till och dramatisera sitt budskap.

Rocka fett! Ha kul! Var stolt!

/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn