27/11 2015. För ett antal år sedan hade hette en av världens bästa tennisspelare Mats Wilander. Han var en av de stjärnor som kom fram i kölvattnet efter Björn Borgs framgångar. Tror många. Det är bara till en viss del sant. Mats hade sedan länge en egen karriär och som själv hyfsad tävlingsspelande tennisspelare såg jag Mats från späd ålder runt och på tävlingarna i Båstadtrakten. Han tränade massor i trygg miljö i Växjö och blev ständigt bättre. I Team SIAB lag fick Mats ännu bättre stöd och träning så när han vann franska mästerskapen vid 17 års ålder var han faktiskt redan ett fullfjädrat proffs. Dock hade han ett stort fel ansåg många. Han vägrade säga att han ville bli nummer ett i världen. Han skulle hela tiden bli lite bättre, det var hans mål. Och det var det all träning gick ut på. Och naturligtvis blev han nummer ett till slut. När han själv var mogen. När han var tränad för det. Och genom att aldrig ge upp. Här kommer ytterligare ett antal saker du bör träna på om du vill bli bättre och få mer självförtroende och mod.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

16. Träna på att ta in nya intryck

Du kommer aldrig kunna lära dig allt men du kommer alltid att kunna lära dig nytt. Alltid. Det nya kan vara att se det gamla på nytt sätt. Att hitta en ny väg till jobbet, att titta upp på husfasaderna för att se dekorationer och ornament, att glatt tacka busschauffören för att hen gör ett bra jobb. Eller liknande. Vi är genetiskt programmerade för att i första hand överleva och i det genetiska paketet ingår det att inte ta risker. Men vi lever inte i en värld fylld av sabeltandade tigrar och andra hot. Att träna sig på att söka nya intryck är ett sätt att hålla sig levande och vässa sina sinnen. Läs något nytt, ät något annorlunda, se någon film du aldrig tänkt dig eller ... vad tycker du? Nya perspektiv på världen, din vardag och ditt liv får dig att växa och ger dig en större klangbotten. Att pröva och ompröva sig själv. Att aldrig ta vare sig själv eller någon annan för given men ändå stå stolt och fast i sig själv och sin komplexitet. Det är i alla högsta stärkande av själförtroendet.

 

17. Träna på att ta kritik

Det kan vara svårt att ta kritik. Det är lätt att känna sig kränkt, sårad och påhoppad om man inte kan stå stadigt i sig själv, sin mission och sitt syfte. För en som har byggt upp sitt självförtroende är det mycket lättare att ta emot kritik och lyssna in det som kan hjälpa en att utvecklas eller få sitt förslag att växa. Om du vet vem du är, vad du vill och är bekant med både dina styrkor och svagheter är det lättare att ta kritik. Då blir kritiken mer som en gåva, något som kan hjälpa dig, inte stjälpa dig. Försök vara så stark och förberedd när det är dags att ta emot kritik. Sätt ramar, bestäm när och hur du vill ha kritiken. Säg nej om du inte är mogen. Försök vara så väl förberedd och genomtänkt du kan innan du bjuder in till kritik. Formulera gärna hur du vill ha kritiken formulerad för att du ska få hjälp att växa. Acceptera inte kritik som är dömande, sårande och negativ. Bra kritik ska hjälpa bägge parter att utvecklas och bli tydligare. Då händer det roliga saker. Om du vill.

 

18. Träna på att ge kritik

Igen, om du vill ge kritik tycker jag att du alltid ska ha ett gott syfte. Det ska syftet ska vara gott. det syftet ska vara att hjälpa den andre att växa och utvecklas. Var lyhörd, fråga om det är okey att få ge synpunkter. Fokusera på det positiva. Är personen inne i ett skört och känsligt läge så håll inne med dina tankar. Var inte en besserwisser som bara vill ge andra din sanning. Och framför allt, var aldrig dömande. Alla försöker alltid göra så gott de kan. Även om det inte alltid blir så bra som de önskar. Ställ alltid dessa tre frågor till dig själv innan du framför kritik. Är det sant? Är det snällt? Är det nödvändigt? Om du inte kan svara ja på alla tre frågorna är det lika bra att du är tyst.

Ett bra tips för dig som är i någon form av chefs- eller maktposition är detta. Om du skulle behöva ge kritik som är personlig, se till att den alltid ges i enrum mellan två ögon. Då behöver inte den andre personen riskera att tappa ansiktet inför omgivningen. Det är att visa respekt. Positiv kritik kan däremot ofta med fördel ges i offentligt sammanhang. Det brukar oftast ge hela gruppen god energi. Men undvik att favorisera, då kommer ofta jantelagen och avundsjukans fula tryna fram. Sprid positiv kritik till teamet, det mår alla grupper bäst av. Det är att betona laget före jaget.

 

19. Träna på att ge feedback

Att ge feedback är inte riktigt detsamma som att ge positiv kritik. Att ge feedback handlar lika mycket, i min värld, om att återkoppla på mail, brev, inlägg och svar i sociala medier och frågor och undringar man fått i realtid. Att helt enkelt ge respons. Något som jag tycker allt fler och fler slarvar med idag. Är det stressen? Arbetsbelastningen? Glömska? Eller struntar man helt enkelt i personen som frågat? Vad det än beror på tycker jag det tillhör vanligt hederligt hyfs att ge någon respons på en fråga man fått. Vare sig det är över mail eller via telefon. Att ge feedback är att stärka sitt varumärke. Man bygger tillit. Och man har sin fulla rätta att säga nej, svara att man inte hinner eller vill. Det är bättre med ett svar än att inte svara någonting.

Det handlar också om att vara lyhörd och inkännande och se om en person behöver feedback på en insats. Att ge feedback kan vara att spontant och ärligt ge en annan en positiv återkoppling på någon form av insats eller beteende. T.ex. att tacka för en kommentar, en vänlighet, en hjälpande hand. Men det kan också vara att ge mer omfattande återkoppling av någons insats. Försök då alltid att säkerställa att personen i fråga verkligen vill ha feedback. Annars kan din goda vilja hamna helt snett och göra mer skada än nytta. Alla vill bli sedda, hörda och bekräftade. All behöver hjälp och stöd. Men det är viktigt att personen bjuder in till feedbacken. Då ökar chanserna till en god och utvecklande dialog.

 

20. Träna på att vara nyfiken

Alfons Åbergs skapare, Gunilla Bergström, sa en gång att hon delade in världens invånare i två delar. Den ena delen var de som stelnat i sina livsmönster och rullade på i sina gamla hjulspår år ut och år in. De som mer överlevde än levde. Den andra delen var de som fortsatte att vara nyfikna på livet. De som förundrades över världens mirakel och överraskningar. De som försökte se nytt och tänka nytt. De som mötte nya människor med glittrande ögon och nyfikna frågor. Vem är du, vilka drömmar drömmer du, hur tänkte du där ... o.s.v. En av mina största hjältinnor i ämnet är min mamma som gick bort för två år sedan 91 år gammal. Hon sa ofta "Jag ska leva ända tills det är slut. Många av mina väninnor lever på sina minnen men jag ska leva här och nu. Minnena finns där ändå". Och mamma levde verkligen som hon lärde. Ända in i kaklet. Vilken del av befolkningen vill du tillhöra?

 

 

Tänk vad en till synes enkel kommentar kan sätta igång. När jag fick kommentaren "Du borde prata mer om självförtroende och mod" så anade jag inte hur mycket det finns att träna på och utveckla för att bygga självförtroende och mod. Allt hänger ihop, vi är komplexa varelser som både är rationella och irrationella. Nästa gång så kommer ännu fler tankar och företeelser att träna på för den som vill bygga självförtroende och mod. Eller förresten träna, egentligen handlar det ju om att leva. Nu och här. Fullt ut. Att ha koll på vad man gör och vill gör livet lite lättare att leva.

Have fun/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn