23/2 2014. I min grupp Arndts Weekly på Globen finns en vän och medlemskollega som heter John Gustafzon. Han har ett företag som heter Stockholm Flytt och Transport. Den ovane besökaren tänker kanske att hen inte har behov av några flytt- eller transporttjänster och bryr sig inte om att prata med John. Ett klart misstag. Det är nämligen så att John känner Gud och halva Stockholm och kan öppna dörrar till de mest oväntade företag. Både stora och små. Så fungerar ett bra nätverk. Vi kan göra affärer med varandra i nätverket men i första hand gör vi affärer med varandras nätverk, de kontakter som finns utanför rummet. Om vi litar på varandra, förstår varandras erbjudande och vet varför vi ska rekommendera varandra. Det räcker alltså inte att ha en stark presentation och ett lockande erbjudande. Du måste också ha en varm och positiv inställning till andra. Du måste bli en givare och inte bara en tagare. Då kommer du få ut mest av ditt nätverkande.

  

 

Utan du inget jag. Utan jag inget du. Det är fascinerande hur djupt beroende vi är av varandra. Hela tiden. En busstrejk och staden står still. En storm med elavbrott och paniken är nära. Maginfluensa med stängt dagis. Vårt samhälle bygger på att allting fungerar och att alla länkar håller ihop. Och att vi löser problem som uppstår. Det är en förutsättning för välfärd och utveckling. Allt baseras på tillit och förtroende. Ändå lever många som om människor och relationer är lika utbytbara som ett par kalsonger. "Tack och hej, nästa grej" tycks vara mottot. Allt nu. Snabb behovstillfredsställelse. Kicksamhället äger. Resultatet blir att livet kan upplevas som ett enda stort cocktailparty. Passar det inte så går man vidare. Det är ett förödande beteende om man vill bygga något hållbart. Bra nätverkande är motsatsen till detta.

 

Nätverka med kvalitet

Vi behöver varandra, vi blir till och vi växer i möten. Därför är det så viktigt att nätverka med kvalitet. Allra först har man det egna personliga ansvaret. Genom att hela tiden utveckla sin egen tydlighet och sina egna presentationer så ger man energi och glädje som utvecklar gruppen. Sedan har man ansvaret för att se andra som möjligheter. Det är viktigt att ha en öppen och inkluderande inställning. Ett exempel på detta är att vara noga med att välkomna nya besökare och ta hand om dem väl. Presentera dem för andra, fråga var de kommer ifrån, hur du kan hjälpa dem, om de söker någon speciell person eller företag o.s.v. Varje nätverksträff är en fantastisk möjlighet att träna sitt lyssnande och sin förmåga att ställa frågor. Helt enkelt trycka bort krokodilen inom sig som alltför lätt tittar fram. Du har två öron, två ögon men en mun. Fråga och lyssna mer och prata mindre. Det skapar relationer med kvalitet. Och kom ihåg, gör det med hjärtat, så fort det blir slentrian så märks det.

 

 

En människa eller 1000 möjligheter

Vi sorterar människor blixtsnabbt. Stoppar in dem i fack, och dömer. Det är naturligt. Så har vi överlevt som ras, vår förmåga att bedöma om den andre är ond eller god har varit avgörande för vår överlevnad. Men vi lever inte på savannen eller i djungeln längre. Framtiden stavas samarbete, tänka nytt och tänka tillsammans. Gruppen är starkare än individen. Här är nätverkandets absoluta styrka. Genom att regelbundet samlas, diskutera och söka möjligheter och öppningar till nya affärer och samarbeten så växer alla. Individen, gruppen och samhället. Alla blir vinnare om man har det fokuset. Det finns inga vinnare eller förlorare. I det långa loppet är din utveckling beroende av andras. Det finns plats för alla. I ett lag kan inte alla vara Zlatan. Alla har en roll, alla har ett syfte, alla är en möjlighet. Eller 1000. Forskningen visar att även den som säger sig inte ha något nätverk har minst 250 personer olika nära sig i olika cirklar. Jobbar man utåtriktat med marknad och försäljning har du snarare 1000 personer eller fler i ditt nätverk. Och det har alla andra också. Så i ett rum med 50 deltagare finns det alltså egentligen 50.000 möjligheter. Om du har rätt människosyn. På både dig själv och andra.

 

Den som ger får

Förtroende och tillit är grunden för alla relationer. Det bästa sättet att bygga tillit på är att dela med sig av kunskap, råd, tips och god energi. Kort och gott, den som ger får. Det visar alla studier av framgångsrika nätverk. På engelska heter begreppet "givers gain". Det är också en inställning som fungerar i sociala medier eller som det också kan kallas sociala nätverk. Ge till minst 90% och sälj till max 10% och arbeta långsiktigt och ärligt. Om du blir en krängare eller en krokodil så tappar man intresset. En del säger: om jag ger bort min kunskap så har jag ju inget kvar att sälja. Inget kunde vara mer fel. Om du är välgrundad, erfaren, kompetent och entusiastisk kan du aldrig ge bort den gåvan. Det går inte. Du är ändå alltid du. Det finns tusentals analyser och tips om hur Zlatan, Tiger Woods eller Roger Federer gör för att bli framgångsrika. Men de är ändå unika. Det går inte att kopiera känslor, tankar och erfarenheter. Däremot går det att inspirera och hjälpa. Men det går att ge bort bitar som stärker dig, hjälper andra och bygger en mer kvalitativ relation. Det gör man med fördel när man nätverkar. Gör det, och väx.

 

  

Nätverkande får dig och samhället att växa

Branscher, yrkesgrupper och olika dicipliner verkar fortfarande i stor utsträckning i slutna rör som sällan eller aldrig kommer i närkontakt med varandra. "Think outside the box" är ett slitet men fortfarande aktuellt slagord. "Integrate outside the box" borde det kanske heta. Nya tankar och nya idéer uppkommer lättare när människor med olika tankar och olika bakgrund kan mötas på ett positivt sätt. Då måste man söka och leta efter möjligheter. Då måste man ha rätt inställning. Då måste man se varandra som möjligheter och inte som hot. I den bransch jag själv verkat i under mer än 30 år så har man ofta pratat om konkurrenter och inte kollegor. Som om det största hotet att inte få ett uppdrag kom från att någon annan byrå. En helt galen inställning. Vi slåss alltid mest och oftast mot omvärldens okunskap. Inte mot varandra. I reklamvärlden var det ofta som att titta på en ungdomsmatch i fotboll. All springer efter bollen och ingen ser de tomma ytorna. Det är där nya och spännande affärer kan göras. De möjligheterna har jag lärt mig att se just genom att nätverka mycket och intensivt. Gör det du med. Möjligheterna är oändliga om du har rätt inställning. Allt är verkligen möjligt.

Nästa gång ska jag beskriva vikten av att ha en nätverksstrategi.

Håll i, håll om, håll ut.

mvh/u

PS. Och kom ihåg, den energi du lägger in får du tillbaka. Du är medskapande till gruppens dynamik och utveckling.

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn