15/11 2011. Det är ganska få barn som föds som genier och världsstjärnor. Det går inte att se om barnet blir en Picasso, en Zlatan, en Annika Sörenstam, en Madonna eller Messi. Vad hände sedan? Fick de något extra i modersmjölken eller? Det som förenar alla är en brinnande vilja att utvecklas och förmågan att lägga ned oändligt mycket tid på att träna. Och att ständigt vara nyfiken och försöka igen även om det går åt skogen. För tusende gången. För de som brinner finns inga misslyckande. Bara lärdomar att använda sig av för att bli bättre nästa gång. Om träning är avgörande i sportvärlden borde det vara ett givet inslag även när det gäller affärer, företagande och varumärkesbyggande. Men är det så? Tyvärr inte. Det borde vi ändra på. Träning bygger självförtroende, det ger oss trygghet, nya insikter, skapar mod att våga och mod att försöka. Att träna är att växa. För det är så sant som det är sagt. "Om du har slutat att försöka bli bättre, har du redan slutat vara bra". Vad bör man träna på? Egentligen borde frågan ställas, vad ska man inte träna på? Här kommer några förslag.

 

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

11. Träna på att leva i process

Det är lika bra att inse sanningen. Du kommer aldrig bli klar, aldrig lära dig allt, aldrig bli perfekt. Och det är helt okey. Att träna på att leva i process innebär att du varje dag tar med dig det bästa från gårdagen, gör det bästa av dagen och siktar mot framtiden. Att leva i process innebär att hela tiden vara öppen för och söka nya lösningar och kreativa vägar som utvecklar dig själv och din verksamhet. Att leva i process innebär att vara öppen för samarbeten och omvärlden samtidigt som du rör dig mot din vision och dina drömmar.

12. Träna på att presentera dig själv

En del kallar det pitch, andra kallar det presentation. Om du kan presentera dig själv både snabbt med en så kallad hisspresentation och med en längre presentation, säg på en timme, och allt däri mellan så har du kommit långt. Du ska kunna förklara varför du gör det du gör (se Simon Sinek) och varför man ska träffa och välja dig även om man redan har en leverantör som levererar i princip samma sak som du. Vad är det som särskiljer dig? Och du behöver ha minst en fem till tio olika varianter på temat. ingen vill höra en papegoja som rabblar samma sak varje gång.

 


13. Träna på att planera möten

Vad vill du ska komma ut ur det mötet du har? Har du en plan, en förväntan och ett mål? Förbereder du dig, läser du på om den du träffar, har du förberett frågor som gör att du visar genuint intresse och att du har förstått de behov som personen har som du möter?
Kom ihåg, det blir alltid som du tänker. Vad tänker du ska hända på mötet och vad är ditt önskade scenario? Vad du än gör, se till att mötet alltid landar i att ni bestämmer tid för ett nästa möte. Då finns alltid chansen att det blir som du vill nästa gång. Om du har en plan och ett mål.

14. Träna på att lyssna

Släpp inte fram krokodilen inom dig. Du vet den där som bara pratar och pratar med sin stora käft och aldrig lyssnar. Vilket i och för sig inte är så konstigt. Den har ju knappt några öron. Träna på att lyssna, träna på att ställa följdfrågor, träna på att sätt dig in i kundens situation. Har du dessutom förberett dig väl, varit inne på kundens hemsida, kanske lyssnat runt i kundens bransch och googlat på kundens bransch så har du något mer att utgå ifrån. Det ger självförtroende att vara väl förberedd.

 

15. Träna på att ställa frågor

Alla älskar att få prata om sig själva och sin situation. Förbered gärna ett antal grundfrågor du har med dig. Och de ska vara nedskrivna och repeterade. Det stärker. Ha med dig minst ett 10-tal. Mercuri International, ett av Sveriges främsta konsult och utbildningsföretag inom personlig försäljning, brukar hävda att när kunden börjar krokna ska man ha minst 10 frågor till. Hur som helst, genom ha nyfikna relevanta frågor bygger du både varumärke och självförtroende. Allt hänger ihop.

Den här serien av betraktelser började med att jag fick en kommentar på ett av mina frukostseminarier. "Du borde prata mer om självförtroende och mod". Vilket jag ville studera närmare och så blev det som det blev. Som vanligt. När jag tittar närmare på en detalj kommer hela långreven upp. Det som såg enkelt ut från början består av massor av detaljer och delar som alla hänger ihop. Universum i en gråsten. Det är det jag menar med guldgruvan som vi alla har. Vårt rotsystem som är fyllt av historia, kunskap, erfarenheter, människor tankar drömmar och kunskap. Om det kan vi berätta och använda oss av för att bygga både självförtroende och varumärke. Mer träningstips kommer.

Have fun.
mvh/u

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn