5/4 2014. Att nätverka är ingen quickfix. Det är en del av byggandet av varumärket och det gäller att ha tålamod. Under mina sex år som medlem på Arndts har jag sett medlemmar kommit och gå. De som varit missnöjda med resultatet av sitt nätverkande har nästan alltid trott att det handlat om att göra snabba affärer. De har trott att de själv snabbt kunna sälja på någon annan utan att bidra med något själva. Fel fel fel! Den som tänker långsiktigt når resultat. Den som ger får. Det är kärnan i framgångsrikt nätverkande. Dessutom har de som slutat alltid varit otydliga, blyga och utan en klar linje i sina presentationer. De har sällan lyckats förklara kundnyttan på ett attraktivt sätt. Ett annat av de största misstagen många gör när de inte lyckas med sitt nätverkande är att de bara fokuserar på själva nätverksmötet. Minglet före presentation, sin egen presentation och mängden visitkort hen kan dela ut och samla in. Det är att tänka alldeles för smalt. Tänk alltid före, under, efter. Här är några tips på vad du kan göra före nätverksträffen för att bygga ditt varumärke.

 

 

Det gäller att göra intryck, hamna i fokus och hitta rätt kontakter. 30 sekunders presentation är inte mycket tid för att hinna ta plats och göra ett avtryck. Innan varje träff finns det många möjligheter att bädda för nätverksmötet. Tar du dom tillvara så får du bättre resultat av ditt nätverkande. Vi förutsätter att du har satt dina mål, har en nätverksstrategi, har varit på nätverksmötet tidigare och därmed har en hel del kontakter. Här har du 10 tips:

1. Förbered din presentation

Har tänkt ut vad du ska säga och har du repeterat? Bygg en bank av idéer som du kan använda. Det gör dig tryggare och starkare och det märks i presentationerna. Våga ta ut svängarna och säg aldrig exakt samma sak. Däremot kan du ha samma budskap men variera det. Då visar du att du bryr dig om din publik och vill något mer. Det är ett exempel på vad jag kallar för att leva sitt varumärke.

2. Bjud in gäster

Skapa en lista som du fyller på med möjliga gäster. Bjud in dem i tid och dubbelkolla alltid att de kommer. Många är så stressade idag så det är lätt att glömma. Kom ihåg att varje gäst ger energi och kraft in i gruppen både som personer och som bärare av sina egna nätverk. Alla vinner, du, gästen och nätverket. Dessutom visar du att du är pålitlig och engagerad. Det bygger tillit och gör ditt varumärke starkare.

 

 

3. Kontakta referenser

Varje nätverksgrupp som vill bli framgångsrik måste ha medlemmar som vill bidra. Att verkligen försöka hitta och säkra referenser åt sina medlemskollegor är oslagbart. Det bevisar att nätverket fungerar och att medlemmarna är engagerade. Vill du bidra på riktigt så ska du även här göra listor på vad dina olika medlemskollegor söker. Spara den digitalt och stirra dig inte bara blind på förra gångens sökning. Tänk längre, vilken bransch kan vara intressant? Vilka känner du där? Finns det samarbetsmöjligheter med andra? Känner du personer som du bara tycker någon måste möta för de skulle passa så bra o.s.v.

Referensarbetet är en av de svåraste och mest krävande punkterna men kom ihåg, det arbetet stärker också dig i att bli en bättre säljare, relationsbyggare och du tränar din affärsförmåga. Försök skapa en struktur för var och när du ska kontakta referenser. Då brukar det bli lättare och ju mer du tränar desto mer naturligt kommer det bli att få in arbetet som en del av dina rutiner. Och igen, den som ger mycket referenser får också mycket referenser.

 

4. Använd LinkedIn

En av de absolut duktigaste och mest framgångsrika nätverkarna i Stockholm (och förmodligen i hele landet) heter Mats Ståhle från Eurovator. Mats blev utsedd till årets nätverkare 2013 på det stora Stockholmsminglet på Berns. Mats är med i min Arndts Weeklygrupp på Gondolen och där avslöjade han en av sina framgångsrika metoder för att lyckas. Han tittar på vilka som kommer på nätverksträffen, både medlemmar och gäster, och sedan så stämmar han av på deras LinkedIn-profiler för att se vilka matchningar, sökningar och möjligheter till samarbete det kan finnas.

Dessutom börjar ju LinkedIn mer och mer bli en möjlighet för att själv kunna kommunicera med omvärlden. Häng med på utvecklingsresan, bredda ditt marknadsackord.

5. Använd Facebook

Många nätverk har egna Facebookgrupper. Använd den kanalen, bädda för ditt budskap på nätverksträffen, flagga för ett erbjudande eller en händelse. Du kanske ska ha en längre presentation, öka intresset för den på Facebook genom att så några frön och cliffhangers. På liknande sätt går det att använda andra sociala medier som Twitter och Instagram m.fl. För nätverk som inte har egna anmälningssidor för medlemmarna så är Facebook/LinkedIn bra platser att berätta om sina sökningar.

 

6. Använd mailen

En klassiker som inte får glömmas bort. Du har förstås alla dina medlemskollegor i en speciell ardessbok så att du snabbt kan skicka budskap till dom?! Man ska aldrig bli en jobbig och tjatig typ men att då och då skicka mail som bäddar för ditt framträdande på nätverksträffen är helt okey. Eller om du har ett erbjudande. Nätverkande handlar ju trots allt om att göra affärer.

7. Ring och boka

Vill du prata extra med någon i nätverket? Ring och säkra att du kan få några minuter extra. Det kan bli lite rörigt och likna ett cocktailparty ibland när man minglar på träffarna. Jag och en kollega konstaterade häromdagen att vi inte hade pratat med varandra på flera år även fast vi hade setts varje vecka. Då bestämde vi att vi skulle sitta bredvid varandra och ta fem minuter extra. Ur det samtalet kunde vi spegla varandra och bägge ge varandra tips på hur vi kunde vässa våra presentationer. Alla relationer måste vårdas för att utvecklas.

 

8. Förbered verktyg

Vad tar du med för material som stärker ditt budskap? Själv har jag alltid med mig min 24-sidiga broschyr och presentationsmaterial för Varumärkesakuten. Dessa trycksaker står också i ett broschyrställ som Arndts tillhandahåller. Varje gång.

Ett annat verktyg jag brukar använda är att lägga ut en flyer vid varje plats på lunchbordet. Där kan jag utmana med ett antal frågor, där kan jag bjuda in till event och seminarier jag håller, där kan jag bädda för min presentation och mycket annat.

Ett roligt exempel hur det kan fungera var när jag introducerade Varumärkesakuten för första gången hösten 2013. Då hade jag tagit med både läkarrock, megafon och presentationsmaterial och bullrade rejält under mina 30 sekunder. Det blev mycket skratt och budskapet gick fram. Det jag glömde var att jag hade lagt ut ett plåster på varje plats som en intresseväcker. Jag hade tänkt hämta hem det med kommentaren "plåster hjälper inte mot lönsamhetsproblem, det gör däremot Varumärkesakuten" men hann inte och min tid var ute. Då fick jag oväntad hjälp av en kollega som strax innan mötet var klart sa "Men det här plåstret då, vad betyder det?" och jag fick förklara. Att väcka intresse är viktigt och hjälper dig bli ihågkommen.

 

 

Har du rollups, produktprover eller annat som förstärker ditt budskap? ta med dom och kolla att det är okey att exponera dem. Kom inte tomhänt. Och framförallt, glöm inte visitkorten. det låter självklart men det händer nästan varje gång att en intressant gäst eller ersättare inte har med sig sina visitkort. Inte så bra om man vill göra affärer och bli ihågkommen.

 

9. Dina sökningar och anmälan

På Arndts måste vi anmäla oss själva, våra gäster och våra sökningar varje vecka innan mötet. Annars får vi inte presentera oss. Hårt men rättvist. Det ökar diciplinen och energin i gruppen. Men många missar något lika väsentligt, nämligen att lägga in sina kontaktuppgifter. Ett kardinalfel. Jag undrar hur många affärer som inte blivit av genom åren bara på grund av den anledningen.

Dessutom skriver många inte in sina sökningar eller har man bara inte hunnit, orkat eller glömt? Mycket synd både för medlemmen, kollegorna, gästerna och gruppen. Varje sökning ger energi åt gruppen och aktiverar nätverksarbetet. Inga sökningar är lika med mindre energi.

En möjlighet som också många missar är att använda deltagarlistan till att presentera sig själv och sitt erbjudande. Jag tycker det i så fall ska vara kort och kärnfullt och bädda för en fortsatt dialog med intresserade.

Och kör ut deltagarlistan och kom ihåg att ta med den till varje nätverksträff. Kör gärna ut någon extra och ge till en gäst, det brukar uppskattas.

Skriv och anteckna tankar idéer förklaringar på listan. Det blir lättare att komma ihåg vad som sägs och vilka idéer du får om du skriver ned dom direkt. Deltagarlistan är ett av mina främsta verktyg för att komma ihåg vad som hänt och summera egna funderingar.

 

 

10. Ditt erbjudande

Varför ska man anlita dig? Vad är kundnyttan? Har du gjort det enkelt att köpa? Har de ett speciellt erbjudande? Att ha detta nedskrivet och mailbart redan innan nätverksträffen ökar chansen att du får napp på dina sökningar. Den här presentationen ska också vara kort och kärnfull och hjälpa den som vill ge dig en referens en förklaring till varför hen ska träffa just dig.

 

Och du då, Ulf Bergman alias Dr Stolt från Stolt Kommunikation, gör du allt detta du säger andra ska göra? Både ja och nej. Det är inte lätt alla gånger att hinna med. Visst missar jag mycket av detta, visst är inta jag alltid på topp och visst kan jag göra mer. Absolut. Och det är just det som är det häftiga och utmanande med att varje vecka försöka få till det. Jag tränar och jobbar på att få ihop alla delar och tycker att jag har blivit mycket mycket bättre. Och ändå har jag känslan av att jag bara skrapar på ytan. Att nätverkandet skulle kunna ge ännu bättre effekt och ännu fler affärer och starkare relationer för oss alla. Det är därför jag hänger i. Och för att det är så grymt trevligt och roligt.

Nästa gång ska jag ge mer konkreta tankar och tips på hur du kan agera under själva nätverksträffen. Hur du kan bli mer spännade, intresseväckande och attraktiv på nätverksarenan. Det gäller att synas på arenan, ibland blir det rena nöjesfältet.

Håll i, håll om, håll ut.

mvh/u

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn